Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 62

Tråd: D5 som rykker

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ved å koble fra luftmassemåler så vil du merke om det er denne. Men da vil også bilen bruke mye suppe. LMM styrer fuel/luft slik at bilen blir mere økonomisk blandt annet. Den kan over tid bli slitt, og begynne å fuske. Det KAN hjelpe rense den med bremsesprit, men ingen garanti. Men du Må ikke begynne å pirke borti den med børste eller noe. Meget sensitive saker dette.

  2. #27
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Har vært bort i et par biler som lugger en del i jevn fart. Dette gjelder kun for 6 trinns automat. Har ikke hatt klage på bilene etter at vi skiftet olje, oppdaterte programvare og nullstilte adapsjonen. Den nullstillinga kan gjøre underverken, men bør egentlig bare gjøres når oljen er fersk.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. april 2012
    Sted
    Hedmark
    VCCN medlemsnummer
    777
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Ser du nevner Omega 992. den funker fint som en liten forhindrer å ikke fullt så mye som en real rens. Prøve dyserensen til BG. husker ikke helt hva den heter men kan finne det ut. Den gjorde iallefall en god jobb på min 2,4D. Å bensinversionen av den funket bra på svoger'n min sin v70 awd.

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Hm, dette begynner å bli forvirrende. Her er mange baller i luften. Dyser, luftmassemåler og automatkasse. Tre ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. Her kan man svi av mye penger til ingen nytte. Skifte dyre deler for å se hva som skjer, eller bruke tusener på å flushe kassa uten å vite om den feiler noe. Det er ikke akkurat etter boka.
    Tror jeg begynner med det enkleste, å koble ut luftmassemåleren og se hva som skjer. Takk for tipset Torsen67.

  5. #30
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Hm, dette begynner å bli forvirrende. Her er mange baller i luften. Dyser, luftmassemåler og automatkasse. Tre ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. Her kan man svi av mye penger til ingen nytte. Skifte dyre deler for å se hva som skjer, eller bruke tusener på å flushe kassa uten å vite om den feiler noe. Det er ikke akkurat etter boka.
    Tror jeg begynner med det enkleste, å koble ut luftmassemåleren og se hva som skjer. Takk for tipset Torsen67.
    Enig! Hadde det ikke vært for at jeg iht intervall likevel skulle flushe kassa og skifte olje hadde jeg nok ikke startet med det! Jeg var for noen dager siden inne å limte drivaksel splines igjen, og benyttet anledningen til å spørre mekanikeren om dette med luftmasse måleren. Han mente de ikke hadde hatt mye problemer med disse på D5 motorene, men hvem vet!

    Du må gjerne poste her om du finner ut noe når du prøver! Hvilken motor og årsmodell har du?

    Det som er irriterende er at luggingen er så lite kjennbar at man må kjøre bilen selv for å kjenne det best, og jeg har gjort dette med en mekaniker som mente at det ikke var noe galt fordi han ikke klarte å kjenne luggingen!

    Jeg har så langt prøvd flushing av kassa, kjøring med ac av og 3 forskjellige dyserens: stp, omega 992 og en catrol dyserens som volvo anbefalte. Har hørt at tunap 983 eller noe skal være bra, men har mista trua på at dette fungerer mot lugging uansett!

    Noen som vet hva ny luftmassemåler koster? Vanskelig å bytte?
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av wvevang Vis post
    Enig! Hadde det ikke vært for at jeg iht intervall likevel skulle flushe kassa og skifte olje hadde jeg nok ikke startet med det! Jeg var for noen dager siden inne å limte drivaksel splines igjen, og benyttet anledningen til å spørre mekanikeren om dette med luftmasse måleren. Han mente de ikke hadde hatt mye problemer med disse på D5 motorene, men hvem vet!

    Du må gjerne poste her om du finner ut noe når du prøver! Hvilken motor og årsmodell har du?

    Det som er irriterende er at luggingen er så lite kjennbar at man må kjøre bilen selv for å kjenne det best, og jeg har gjort dette med en mekaniker som mente at det ikke var noe galt fordi han ikke klarte å kjenne luggingen!

    Jeg har så langt prøvd flushing av kassa, kjøring med ac av og 3 forskjellige dyserens: stp, omega 992 og en catrol dyserens som volvo anbefalte. Har hørt at tunap 983 eller noe skal være bra, men har mista trua på at dette fungerer mot lugging uansett!

    Noen som vet hva ny luftmassemåler koster? Vanskelig å bytte?
    LMM koster 3750,- på volvo.....og er enkel å bytte. Finnes rimelige bosch erstattere på nett til ca 1500,-...biltema har oxo en til 990

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2011
    Sted
    Senja
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Eg holder en knapp på lite gass på AC'n, Den driver å jobber som bare d, slår seg inn og ut.
    Kjør uten AC'n på litt lengre enn 2 min å se hva som skjer da.
    Svein-Roe

    XC70 D4 AWD 2013

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Prøvde å koble ut LMM. Hadde ingen virkning på luggingen, men motoren ble forferdelig dau.
    Det som faktisk gir litt virkning er å pumpe iherdig på gassen. Da kan det gå silkefint i flere kilometer om gangen. Kan virke som om det er noe som herker et sted, og som trenger å få jobbe litt. Jeg savner en skikkelig verkstedshåndbok som viser hvordan ting ser ut og hvordan det virker. Dette blir å jobbe helt i blinde. Vadis går bare til 2005, og på min D5 2006 ser ting annerledes ut. Vadis går heller ikke nok i detalj.

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hva med Haynes-boka? Kan kanskje være det du søker etter?

  10. #35
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Billig lmm www.fcpgroton.com
    bytt fremre lamda i samme slengen.
    ingen vakumm lekkasje på motorfester?

    angående vadis, last ned vida(nye vadis)
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Problemet er vel at Haynes ikke har laget bok for xc70. Jeg har ikke funnet noe verken hos Haynes eller noen andre forlag.
    Når det gjelder Vida så var jeg inne og luktet litt på muligheten i fjor, men fant ut at Vida var beregnet på profesjonelt bruk og ble for stort, dyrt og krevende til privat bruk. Er det noe nytt her vil nok flere enn jeg være interessert.

  12. #37
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Ved å koble fra luftmassemåler så vil du merke om det er denne. Men da vil også bilen bruke mye suppe. LMM styrer fuel/luft slik at bilen blir mere økonomisk blandt annet. Den kan over tid bli slitt, og begynne å fuske. Det KAN hjelpe rense den med bremsesprit, men ingen garanti. Men du Må ikke begynne å pirke borti den med børste eller noe. Meget sensitive saker dette.
    dette er ikke alltid tilfelle med lmm. er omtrent 50/50 sjanse for at denne metoden fungerer. bilen kan også gå for magert med dårlig lmm, noe jeg opplevde på t5'n så magert at det ble tenningsbank og alt kuttet.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  13. #38
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Tror dere kan legge vekk AC-sporet, for min bil oppfører seg 100% likt som vikry beskrev på forrige side, altså at luggingen skjer på de samme stedene og forsvinner ved pådrag/slippe gassen. MEN jeg har kjørt med AC av i flere måneder pga jeg hele tiden glemmer at den må renses, så den lukter dårlig.

    Har 2,4D med 6-trinns automat, 276kkm. Ser at en bensinbil også er med i loopen her nå, det gjør jo ikke saken enklere. Jeg "løser" foreløpig problemet med å gi mer gass..
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Denne føljetongen fortsetter. Nå har jeg skiftet LMM, original Volvo del hos Trailerparts i Oslo til 2650 kroner. Skiftet selv, det var enkelt.
    Ingen tvil om at det ga en forbedring. Motoren går mykere og mer elastisk, og responderer bedre på gassen. Den er også langt bedre mht. rykking, men ikke helt fri for problemet enda, så kanskje skifte av Lambda bør være neste kritt.

  15. #40
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Har vært bort i et par biler som lugger en del i jevn fart. Dette gjelder kun for 6 trinns automat. Har ikke hatt klage på bilene etter at vi skiftet olje, oppdaterte programvare og nullstilte adapsjonen. Den nullstillinga kan gjøre underverken, men bør egentlig bare gjøres når oljen er fersk.
    Har nå fått flushet girkassen på min S60 2,4T. Verkstedet nullstillte adapsjonen, og foretok "adapsjonskjøring".
    Og ja, det gjorde underverker! Smånykkingen er ikke lenger merkbar. I tillegg til mye bedre girskift! Ble som ny bil igjen :-)
    Gjenstår bare å se hvor lenge det varer... Den har fungert feilfritt halvannen måned nå, med kjøring til og fra jobb hver dag.

  16. Takk MadAss takket for denne posten
  17. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Nå er det gått et halvt år siden jeg skiftet LMM, og bilen har siden gått mange tusen km. Luggingen er helt borte og bilen går mykt og fint. Ingen tvil om at ny LMM gjorde susen.

  18. #42
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Så det var ikke nødvendig å bytte lamdbasonde likevel?
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  19. #43
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Må bare komme med et innspill her :

    Etter at jeg nullstiller adapsjonen på bilen min blir den herlig å kjøre. helt til jeg har vært på jobb i 3 dager.Da er det samme greia med rykking, klarer ikke å bestemme seg for hvilket gir og bare tull.
    om jeg lar vær å kjøre til/fra jobb, og kun bruker den normalt (Dvs: unngår køkjøring/småkjøring) så blir den fin igjen. ingen tvil om at kassa adapterer seg hele tida.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  20. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Så det var ikke nødvendig å bytte lamdbasonde likevel?
    Nei, så bra som det går nå ser jeg ingen grunn til å skifte Lambda sonde.

  21. #45
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Da får jeg bytte og! Bra jobbet
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  22. #46
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Har bestilt en LMM nå, Bosch fra Mekonomen, de ligger rett ved jobben min. Vanligvis når jeg kjører på jobb er det i trafikk, så når jeg kjører i helgene, som nå, pleier jeg å benytte anledningen til å "blåse ut" motoren litt, dvs dra den ut på turtall, selvsagt på lovlig vis. Etter det rykker ikke motoren, så akkurat nå føles det som om det er 2700 kr kastet vekk å bytte den.. Men jeg vet jo at det kommer tilbake.

    Men det får meg jo til å lure på om du har endret kjøremønster, vikry, siden du sa de første dagene etter byttet at bilen fortsatt rykket, og så senere at den ikke har rykket på 6 mnd. Jeg kjørte 20-25 km uten problem etter at jeg lot motoren varve litt, jeg oppsøkte 2 av de faste plassene hvor det alltid skjer også. Noen tanker om det, vikry?
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  23. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Har bestilt en LMM nå, Bosch fra Mekonomen, de ligger rett ved jobben min. Vanligvis når jeg kjører på jobb er det i trafikk, så når jeg kjører i helgene, som nå, pleier jeg å benytte anledningen til å "blåse ut" motoren litt, dvs dra den ut på turtall, selvsagt på lovlig vis. Etter det rykker ikke motoren, så akkurat nå føles det som om det er 2700 kr kastet vekk å bytte den.. Men jeg vet jo at det kommer tilbake.

    Men det får meg jo til å lure på om du har endret kjøremønster, vikry, siden du sa de første dagene etter byttet at bilen fortsatt rykket, og så senere at den ikke har rykket på 6 mnd. Jeg kjørte 20-25 km uten problem etter at jeg lot motoren varve litt, jeg oppsøkte 2 av de faste plassene hvor det alltid skjer også. Noen tanker om det, vikry?
    Kan ikke si at jeg har endret kjøremønster før/etter ny LMM akkurat. Det går stort sett rolig for seg, til og fra jobb med mye køkjøring. En skjelden gang en langtur. Jeg lar alltid motoren jobbe der den liker seg best, dvs. sånn rundt 1800-2400rpm. Noen ville vel kalle det daukjøring, men høy omdreining unngår jeg bevisst, en stor diesel har ikke godt av det. Lavgrensen tar automaten seg av. Det er riktig som du sier at jeg opplevde at rykkingen ikke forsvant momentant med ny LMM, men bedringen kom med det samme, det var bare litt lugging etterpå, og den forsvant også etter noen dager. Adapsjon? Jeg vet ikke, men som sagt, ny LMM gjorde susen.

  24. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Må bare komme med et innspill her :

    Etter at jeg nullstiller adapsjonen på bilen min blir den herlig å kjøre. helt til jeg har vært på jobb i 3 dager.Da er det samme greia med rykking, klarer ikke å bestemme seg for hvilket gir og bare tull.
    om jeg lar vær å kjøre til/fra jobb, og kun bruker den normalt (Dvs: unngår køkjøring/småkjøring) så blir den fin igjen. ingen tvil om at kassa adapterer seg hele tida.
    Må nesten kommentere dette også, for mitt problem hadde ikke med girkassen å gjøre. Visst skifter kassen opp og ned litt oftere enn jeg ville gjort manuelt, men luggingen hos meg var motorfusk og ikke girkassefusk.

  25. #49
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Takk igjen, da kjører du slik jeg vanligvis også gjør. Kanskje jeg skal vente med å bytte til rykkingen er tilbake, men jeg tviler på at det er lenge til uansett
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  26. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Kan ikke si at jeg har endret kjøremønster før/etter ny LMM akkurat. Det går stort sett rolig for seg, til og fra jobb med mye køkjøring. En skjelden gang en langtur. Jeg lar alltid motoren jobbe der den liker seg best, dvs. sånn rundt 1800-2400rpm. Noen ville vel kalle det daukjøring, men høy omdreining unngår jeg bevisst, en stor diesel har ikke godt av det. Lavgrensen tar automaten seg av. Det er riktig som du sier at jeg opplevde at rykkingen ikke forsvant momentant med ny LMM, men bedringen kom med det samme, det var bare litt lugging etterpå, og den forsvant også etter noen dager. Adapsjon? Jeg vet ikke, men som sagt, ny LMM gjorde susen.
    Kan du begrunne hvorfor en dieselmotor ikke tåler høy omdreining?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Automatkasse rykker ...
    By hgnubel in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 14/06/11, 15:53
  2. S60 2,0t rykker under pådrag
    By crazyclomp in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 24/02/11, 20:15
  3. Automatkassa rykker når den girer ned til 3 gir
    By PetterDale in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 54
    Siste post: 19/02/11, 15:07
  4. bilen rykker, får den for mye bensin?
    By Oddwar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 14/02/10, 15:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •