Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 62 av 62

Tråd: D5 som rykker

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Kan du begrunne hvorfor en dieselmotor ikke tåler høy omdreining?
    Usikker på om du er uenig i påstanden eller om du spør for å få svar. For ordens skyld, jeg skrev «har ikke godt av» mens du siterer meg med «ikke tåler». Forskjellen er viktig.

    Et skikkelig svar ville ta for mye plass her, men jeg skal gjøre et forsøk i korthet.
    For det første har verken bensin- eller dieselmotoren «godt av» høy omdreining. Det henger sammen med at den indre belastningen øker voldsomt når det går fort rundt. De oscillerende (ikke roterende) delene i motoren utsettes for store krefter som stiger med kvadratet av hastigheten. Det er fysikkens grunnleggende energiligning som kommer inn her. E= ⅟2mv2
    Det betyr at når rpm dobles så øker bevegelsesenergien til stempler og veivstenger til det firedobbelte. Denne energien tas opp av rådelager- pinnelager og sylindervegger.

    Dieselmotoren har mye høyere kompresjon enn bensinmotoren, og er derfor kraftigere bygget for å tåle økt belastning. Økt vekt på oscillerende deler betyr at påkjenningene ved høy rpm blir desto større i forhold til bensin motoren.
    Tradisjonelt har dieselmotoren vært en tung og langsomtgående og slitesterk maskin der høy effekt vesentlig har vært tatt ut som høyt dreiemoment.
    Dette har endret seg de senere årene. Dieselmotorene er blitt lettere, og topp effekt tas ut ved langt høyere rpm enn tidligere.
    Dieselmotoren har i dag brukskarakteristikk omtrent som en bensinmotor, og kan kjøres på tilsvarende måte. Fysikkens lover er imidlertid ikke endret, og jeg mener at den som vil gi sin motor et langt liv bør unngå å dra for mye ut ved høy rpm, og at dette fortsatt gjelder i enda større grad for dieselmotorer enn for bensinmotorer.

  2. Takk FroBe takket for denne posten
  3. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ok, om den ikke har godt av det eller tåler det, føler jeg går for det samme her. Jeg er til dels enig med deg.. Men det ligger også andre ting til grunn her. Selvsagt så vil vel veiv, råder, stempler etc holde lengre med moderat kjøring. Spesielt når vi her i nord ofte må fyre opp bilen i mange kuldegrader. Feks driftstemperatur er viktig før en motor utsettes for belastning.

    Men det er heller ikke bra å kjøre en motor for slapt heller mener jeg. En motor trenger litt trykk for å få god gjennomstrømning av olje, drivstoff, eksos og luft. En daukjørt diesel feks ser ikke mye bra ut innvendig over tid. Saker og ting kokser igjen. Dette har jeg sett med egne øyne ved ett par tilfeller.
    Jeg menr det er godt for motoren å komme seg ut på motorveien hvor man får dratt ut motoren, gjerne opp til 4000 omdr på en diesel når man drar på eller girer ned, og hvor man kan ligge i over 100kmt over tid på rundt 2200 omdr. Da får man blåst reint litt, samt få ut vann og drivstoff ifra oljen i motoren. En motor skal glatt tåle 3-400 000 km med normal service og kjøring. Hvis man aldri drar ut en dieselmotor så blir det litt "den enes død, den andres brød" føler jeg.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  4. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Ok, om den ikke har godt av det eller tåler det, føler jeg går for det samme her. Jeg er til dels enig med deg.. Men det ligger også andre ting til grunn her. Selvsagt så vil vel veiv, råder, stempler etc holde lengre med moderat kjøring. Spesielt når vi her i nord ofte må fyre opp bilen i mange kuldegrader. Feks driftstemperatur er viktig før en motor utsettes for belastning.

    Men det er heller ikke bra å kjøre en motor for slapt heller mener jeg. En motor trenger litt trykk for å få god gjennomstrømning av olje, drivstoff, eksos og luft. En daukjørt diesel feks ser ikke mye bra ut innvendig over tid. Saker og ting kokser igjen. Dette har jeg sett med egne øyne ved ett par tilfeller.
    Jeg menr det er godt for motoren å komme seg ut på motorveien hvor man får dratt ut motoren, gjerne opp til 4000 omdr på en diesel når man drar på eller girer ned, og hvor man kan ligge i over 100kmt over tid på rundt 2200 omdr. Da får man blåst reint litt, samt få ut vann og drivstoff ifra oljen i motoren. En motor skal glatt tåle 3-400 000 km med normal service og kjøring. Hvis man aldri drar ut en dieselmotor så blir det litt "den enes død, den andres brød" føler jeg.
    Enig med deg i alt dette selvfølgelig. Så det blir en avveining.

  5. #54
    Registrerte brukere DaddyP sin avatar
    Medlem siden
    10. juli 2013
    VCCN medlemsnummer
    1118
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Har det samme problemet med nykking på min 2.0T (186km på telleren). Var byttet LMM ved 80 000km.

  6. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DaddyP Vis post
    Har det samme problemet med nykking på min 2.0T (186km på telleren). Var byttet LMM ved 80 000km.
    Men på din så er jo gass spjeldet et kjent problem. Har du sjekket det?
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  7. #56
    Registrerte brukere DaddyP sin avatar
    Medlem siden
    10. juli 2013
    VCCN medlemsnummer
    1118
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Den såkalla
    ETM
    'n?

  8. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    ETM
    var det jeg tenkte på ja.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  9. #58
    Registrerte brukere DaddyP sin avatar
    Medlem siden
    10. juli 2013
    VCCN medlemsnummer
    1118
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Har ikkje komt meg så langt og sjekka den. Det virkar litt "vanskelig" og ordne den. Hadde våre greit og sjekka LMM, er litt enklere job det har ikkje skrudd så alverden på bil før men om ein skal ta den ut, kan det ikkje vera lurt og kjøpa nye paknigar i samma slengen ( om det er nokon pakningar der?).

  10. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Gutta som kjører 2.0 T her inne vet hvilke farge på merkelappen på
    ETM
    som tilsier om det er den gamle eller nye versjonen. Gul eller hvit lapp. Du kan jo starte med å se etter dette. Kjører selv diesel så vet ikke mer, men bytte av denne til ny type kan løse en hel del har jeg forstått.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  11. #60
    Registrerte brukere DaddyP sin avatar
    Medlem siden
    10. juli 2013
    VCCN medlemsnummer
    1118
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard

    Ja, og eg har forstått at den er ganske dyr hehe

  12. #61
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Ok, om den ikke har godt av det eller tåler det, føler jeg går for det samme her. Jeg er til dels enig med deg.. Men det ligger også andre ting til grunn her. Selvsagt så vil vel veiv, råder, stempler etc holde lengre med moderat kjøring. Spesielt når vi her i nord ofte må fyre opp bilen i mange kuldegrader. Feks driftstemperatur er viktig før en motor utsettes for belastning.

    Men det er heller ikke bra å kjøre en motor for slapt heller mener jeg. En motor trenger litt trykk for å få god gjennomstrømning av olje, drivstoff, eksos og luft. En daukjørt diesel feks ser ikke mye bra ut innvendig over tid. Saker og ting kokser igjen. Dette har jeg sett med egne øyne ved ett par tilfeller.
    Jeg menr det er godt for motoren å komme seg ut på motorveien hvor man får dratt ut motoren, gjerne opp til 4000 omdr på en diesel når man drar på eller girer ned, og hvor man kan ligge i over 100kmt over tid på rundt 2200 omdr. Da får man blåst reint litt, samt få ut vann og drivstoff ifra oljen i motoren. En motor skal glatt tåle 3-400 000 km med normal service og kjøring. Hvis man aldri drar ut en dieselmotor så blir det litt "den enes død, den andres brød" føler jeg.
    En moderne dieselmotor med partikkelfilter, ventiler og sot her og der har mindre godt av daukjøring enn bensin. Så en god utblåsning minst en gang i måneden er kjempeviktig
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  13. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    Hof, Hedmark
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Volvo D5 og 2,4 motorene er ikke noe jeg vil kalle en stor dieselmotor..men nå er jeg vannt med 6.2 , 6.5 og 6,6 liters Chevrolet motorer, det viktigste med en diesel er at den ikke ruses uten belastning det er det som tar knekken på dem. ikke at de får "strekt litt på beina".. da hadde det vel vert lagt inn en sperre på 2700/3000 rpm hvis de ikke skulle "luftes" en gang i blant.. en diesel motor har bare godt av å settes i hardt arbeid inni mellom ellers soter/kokser de ned, stempel ringer setter seg osv og det er du i alle fall ikke tjent med.

    Sendt med talatut fra bondelandet
    Sist endret av Sotengel; 26/06/14 kl 20:51

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Automatkasse rykker ...
    By hgnubel in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 14/06/11, 15:53
  2. S60 2,0t rykker under pådrag
    By crazyclomp in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 24/02/11, 20:15
  3. Automatkassa rykker når den girer ned til 3 gir
    By PetterDale in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 54
    Siste post: 19/02/11, 15:07
  4. bilen rykker, får den for mye bensin?
    By Oddwar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 14/02/10, 15:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •