Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 62

Tråd: D5 som rykker

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard D5 som rykker

    Har en cx70 D5 2006.
    I det siste har jeg merket at motoren rykker og napper litt på flat veg i 50-70kmt og lite gasspådrag. Det begynner å bli på grensen til plagsomt. Merker det best når motoren er nettopp varmkjørt. Lurer på hva det kan være, og er inne på tanken om å kjøre dyserens.
    Noen som har vært borti dette og har et godt råd?

  2. #2
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    - Er det små rykk/lugging ved lite gasspådrag på flat veg?
    - Opplever du at turtallet kan hoppe opp og ned 100 rpm ca i samme hastigheten, når du også merker rykk/lugging? (automat eller manuell?)

    Jeg har samme problemet som deg, kun på flat veg som regel i akkurat 50 km/t med lavt turtall (automat).

    Jeg har hørt at det kan bli bedre ved å bytte olje på girkassa/flushe girkassen. Skal gjøre dette på onsdag, skal holde deg oppdatert om jeg merker forksjell. Jeg har en V70N D5 2007!

  3. #3
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    ingen nevner km på bil. oftest er det som regel dysene som begynner å få dårlig forstøving på dysene, egr ventilen fjusker, lmm.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. okt. 2010
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Har en cx70 D5 2006.
    I det siste har jeg merket at motoren rykker og napper litt på flat veg i 50-70kmt og lite gasspådrag. Det begynner å bli på grensen til plagsomt. Merker det best når motoren er nettopp varmkjørt. Lurer på hva det kan være, og er inne på tanken om å kjøre dyserens.
    Noen som har vært borti dette og har et godt råd?


    Opplevde det samme med min Volvo xc 90 d5 2007 mod. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg fyllte på dyserens/dieseltilsetning ett par dager før jeg dro til syden en uke. Da jeg kom hjem, gikk bilen som en klokke og rykking på visse turtall var forsvunnet.

  5. #5
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av janto Vis post
    Opplevde det samme med min Volvo xc 90 d5 2007 mod. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg fyllte på dyserens/dieseltilsetning ett par dager før jeg dro til syden en uke. Da jeg kom hjem, gikk bilen som en klokke og rykking på visse turtall var forsvunnet.
    Det har jeg også prøvd, uten hell. Men så brukte jeg riktignok STP dyserens, har hørt at Omega og Valvoline sine produkter er bedre??
    Hva brukte dujanto?

  6. #6
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Var i Sverige på et Volvo verksted idag å skiftet reg.reim og olje+filter på bilen, skulle også flushe girkassa/skifte olje, men de fikk ikke løs hverken påfyllings skruen eller nivå skruen så det endte med bomtur:(

    De hadde ikke nye skruer på lager, og ville derfor ikke fjerne skruene med makt, da hadde jeg blitt stående!
    Kjipt!

    Resultatet angående rykkingen på min bil får vente.. bytte olje ila juni!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    glemte å si at jeg har automat og 230k på telleren. Toppen har bare gått 15k, men dysene er de gamle.
    Tror dyse-rens må bli første alternativ. Men det er ikke likegyldig hva man heller på. Leste et sted om et merke som gjorde jobben spesielt bra. Men nå husker jeg ikke hvor. Kostet 2-3 hundre for en liten boks. Noen som vet?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    wvevang,
    gearkasse og dyse/innsprøyting er to forskjellige ting. Jeg ville kjørt en skikkelig dyserens før jeg begynte å plukke på kassa. Hvis kassa ellers oppfører seg normalt har jeg liten tro på at problemet ligger der. Du kan jo også styre kassa manuelt og låse den i 3-4-5 og se om luggingen forsvinner. Hvis den ikke gjør det er det enda mindre grunn til å mistenke kassa.
    Men for all del, med all styringselektronikken som kan fuske så er vel alle muligheter åpne.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en S80 D5 som har denne lugginga i 50 til 60 km dette er en 2007 mod.Jeg fikk tidligere bytta girkassa på 50000 km nå er den godt 60000.Tok det opp med merkeverstedet men fikk til svar at det var var ikke noe å bry seg om.Før jeg bytta automatkassen var den ikke slik.Verksted sa at det var motoren som vridde seg under kjøring det har jeg ingen tro på.Lurer på å ta en NAF test.

  10. #10
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    wvevang,
    gearkasse og dyse/innsprøyting er to forskjellige ting. Jeg ville kjørt en skikkelig dyserens før jeg begynte å plukke på kassa. Hvis kassa ellers oppfører seg normalt har jeg liten tro på at problemet ligger der. Du kan jo også styre kassa manuelt og låse den i 3-4-5 og se om luggingen forsvinner. Hvis den ikke gjør det er det enda mindre grunn til å mistenke kassa.
    Men for all del, med all styringselektronikken som kan fuske så er vel alle muligheter åpne.
    Er det to forskjellige ting? Det visste jeg ikke.......... :P Selvfølgelig vet jeg det, mitt poeng er at jeg har prøvd dyserens nå, brukte Omega 992, uten at det ble noe bedre!
    Jeg skal flushe girkassa 18. mai, håper det blir bedre av det siden dyserens ikke fungerte!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Jeg prøvde en dyserens som heter Tunap Microflex 983. Kjørte noen mil og syntes motoren gikk jevnere og mykere enn noen gang. Så plutselig, motorstopp og full stresspakke med tauebil og verksted. Det viste seg at trykkrøret fra dieselpumpen til railen hadde sprukket. Det hadde nok ingen ting med dyserensen å gjøre, men bare grov uflaks. Nå etterpå synes jeg litt av skjelvingen i motoren er tilbake, men håper det retter seg igjen. Tunap'en er jo fortsatt på tanken. Før uhellet med trykkrøret virket det som om jeg hadde fått rene vidundermedisinen på tanken.

  12. #12
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    271kkm, samme greiene med 2,4d automat. Husker ikke om jeg merket det før eller etter flushing av kassen. Hadde et problem der bilen stoppet tilsynelatende uten grunn, fikk da avlest feilkoder og hadde feil på flere av dysene. Er virkelig dyserens et vidundermiddel? Har ikke hatt noe hell med sånne tidligere
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  13. #13
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    vil ikke kalle det et vidundermiddel, men etter lang tid så vil dysene få dårlig forstøving uansett hva man putter på tanken.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Det finnes mange merker av dyserens. Jeg fikk anbefalt Tunap 983, og den ser ut til å virke, i alle fall på min bil. Den går nå fint og jevnt og har ikke lenger den lille luggingen som jeg har merket i flere måneder.

  15. #15
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg kjørt 1 tank med omega 992 dyserens, og flushet og skiftet olje på kassen. Merker fortsatt litt lugging, men det er blitt mye bedre. Å bilen girer jo som en drøm etter bytte av olja!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  16. #16
    Registrerte brukere iPaal sin avatar
    Medlem siden
    01. nov. 2011
    Sted
    Løten, Norway
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    Har dere denne rykkingen både med og uten AC på?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2

    1996 Volvo V40 1,7 (solgt)

    Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.


    Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    AC sto på hele tiden, og nå er det jo for sent å prøve uten. Hva mener du AC'en kan ha med luggingen å gjøre?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Wvevang, - Det er litt skummelt dette at volvo ikke har lagt inne giroljeskift i servicen. Hvor langt hadde du kjørt før du skiftet? Hvordan så den brukte oljen ut?
    Sist endret av vikry; 04/06/12 kl 21:21

  19. #19
    Registrerte brukere iPaal sin avatar
    Medlem siden
    01. nov. 2011
    Sted
    Løten, Norway
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    Jeg har lugging i bilen min med AC på. Dvs at jeg merker et tydelig nøkk i bilen når AC slår inn/ut. Større nøkk enn det skal være. Så mye at det er irriterende. Problemet er større jo varmere det er.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2

    1996 Volvo V40 1,7 (solgt)

    Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.


    Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Har ikke luft masse måler vane for å forårsake lugging på v70? Jeg og mange andre sliter med det på Freelander TD4.

  21. #21
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Har ikke luft masse måler vane for å forårsake lugging på v70? Jeg og mange andre sliter med det på Freelander TD4.
    de har de, og lamda i front!
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  22. #22
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vikry Vis post
    Wvevang, - Det er litt skummelt dette at volvo ikke har lagt inne giroljeskift i servicen. Hvor langt hadde du kjørt før du skiftet? Hvordan så den brukte oljen ut?
    Ser i serviceboka at det er skiftet hver 60000 på min. Min er gått 174000 nå, så jeg flushet kassa litt tidligere enn jeg skulle iht km-stand. Men om volvo ville nevnt det når det nærmet seg 180000 vet jeg ikke! Såvidt jeg vet er det ikke vanlig å skifte gearolje uten indikasjoner på at det trengs på biler uten taxi service program. Men siden min har vært taxi bil tidligere og det var skiftet jevnlig valgte jeg å gjøre det.

    Bilen girer mye bedre og mykere nå, men rykkingen har ikke gitt seg helt!

    Rykkingen er kun på lavt turtall, ca 1500 rpm, og på slakk vei uten mye moment for å holde farten. I tillegg hopper turtallet opp og ned ca 100 rpm på 1500,som om kassa ikke klarer å bestemme seg for om den skal gire eller ikke.

    Ser at noen nevner noe om AC på eller av, og også lambdasonden. Skal sjekke dette!
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Min er begynt å rykke igjen. På nøyaktig samme måte som du beskriver. Dyserensen hadde likevel ingen effekt. Må innrømme at moderne dieselmotorer er ikke det jeg har best greie på. Men jeg synes det høres rart ut at AC skal ha noe med saken å gjøre. Den er enten på eller av og er vel uansett ikke så tung å dra rundt at den skulle forårsake rykking om den drev og koblet seg ut og inn på egen hånd. Gearkassen har jeg heller ikke noen tro på. Hvis kassen drev og sjaltet på egen hånd i dette tempoet ville turtelleren ha danset opp og ned i samme rytme, noe den ikke gjør. Følelsen er mer som urolig gassfot. Det rare er at det gjentar seg på de samme stedene på veg til jobben. Jeg har kjørt i 8-10 minutter og kommer til en nesten flat nedoverbakke. Veldig lite gass og fart 60kmt. Der begynner det igjen å nappe og rykke. Slipper jeg gassen eller sparker gassen ned så forsvinner rykkingen. Jeg så at noen foreslo luftmengdemåler. Ikke vet jeg, har som sagt begrenset kunnskap om moderne dieselmotorer. Men jeg skulle gjerne vite hva dette er for noe. Man blir jo redd for at doningen skal stanse en vakker dag når det passer som best.

  24. #24
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Følelsen er mer som urolig gassfot. Det rare er at det gjentar seg på de samme stedene på veg til jobben. Jeg har kjørt i 8-10 minutter og kommer til en nesten flat nedoverbakke. Veldig lite gass og fart 60kmt. Der begynner det igjen å nappe og rykke. Slipper jeg gassen eller sparker gassen ned så forsvinner rykkingen.
    Nøyaktig slik opplever jeg det på min også! Smånykking i svak nedoverbakke når det verken er pådrag eller motorbrems. Merker det på samme stedet på vei til jobb hver dag!
    Luftmengdemåler og lambdasonde er bestillt, så får vi se om det hjelper. Bilen er en 2001 S60 2,4T (bensin) med automat.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    Mystiske greier dette, for jeg har en diesel D5, og det er jo rart at en bensiner har akkkurat de samme symptomene. Nå mangler vi bare en god forklaring.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Automatkasse rykker ...
    By hgnubel in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 14/06/11, 15:53
  2. S60 2,0t rykker under pådrag
    By crazyclomp in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 24/02/11, 20:15
  3. Automatkassa rykker når den girer ned til 3 gir
    By PetterDale in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 54
    Siste post: 19/02/11, 15:07
  4. bilen rykker, får den for mye bensin?
    By Oddwar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 14/02/10, 15:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •