Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 2 av 9 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 210

Tråd: Hvordan er denne kammen til mitt oppsett? Trenger turbotips

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Kenneth har solgt over 500 kammer til diverse Volvomotorer til Sverige alene... og han selger i hele Skandinavia. Så selv om han kanskje tok i litt, så har han solgt en god del.

    Dog så er jeg enig i at den kammen - hvis ikke den har LAAAAANGE ramper - har noe mye durasjon til et register som ikke skal forbi originalt..
    Hvis han har solgt så mange kammer så tyder det på at de virker bra og da er det vel lite trolig at de har "LAAAAANGE ramper"?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Typisk det en får med "rallycrossoverlapp" det der.. resten av oppsettet kan være helt fint, men med ei bøtte overlapp så spooler den kanskje 500 rpm raskere og bruker en liter mer på mila, og på veien er det sjelden verdt det. Samme oppsett med lobene vridd om noe eller bare kortere durasjon, så går forbruket rett ned...
    Enig med du, men oppsettet er CNC portet værsting 531 topp, fancy manifolder og selvsagt høykomp slik at man ikke kan kjøre særlig ladetrykk - noe som fremtvinger bruk av realtivt vill kam for å nå effektmålet på 400 + hk.

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Enig med du, men oppsettet er CNC portet værsting 531 topp, fancy manifolder og selvsagt høykomp slik at man ikke kan kjøre særlig ladetrykk - noe som fremtvinger bruk av realtivt vill kam for å nå effektmålet på 400 + hk.
    Ser ikke noe skriv om høykomp her... faktisk står det ikke det spøtt om kompen i det hele tatt, og man har da vel ikke 10:1 her heller. Med en VE på 80% kan en ta i endel selv på 9:1, har man 120% før ladetrykket så får man ikke tatt i så hardt på en 19T før den eksploderer i baktrykk, men da trengs det ikke heller...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Høykomp. og høykomp, det er ihvertfall org. komp.
    Siterer meg selv:
    Motoroppsett utenom original FT/FK er:

    531-topp med alt nytt (do'h)
    BSR filterkit
    1bar wastegate
    3" eksos
    19t
    Vikingchip
    Får vente til uka og se hva KM svarer. Han var enig i at å tukle med justérbart kamdrev og hurramegrundt ble over the top for mitt oppsett. Spesielt siden jeg ikke kjører sprut.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ser ikke noe skriv om høykomp her... faktisk står det ikke det spøtt om kompen i det hele tatt.
    Jeg snakket om motoren i post #18, ikke motoren i post #1.

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg snakket om motoren i post #18, ikke motoren i post #1.
    Ok. For i de fleste tilfeller er høyere komp positivt for forbruket...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ok. For i de fleste tilfeller er høyere komp positivt for forbruket...
    Det er teorien ja og det er også grunnen til at skuffelsen for eieren er såpass stor som den er. "Jeg har ikke råd til å bruke bilen" er blitt sagt. Mine AT motorer har brukt mye mindre enn dette ved helt vanlig kjøring til og fra jobb så når det gjelder forbruk bør man se på hele oppsettet og ikke bare på datasprut og høyt kompforhold.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er teorien ja og det er også grunnen til at skuffelsen for eieren er såpass stor som den er. "Jeg har ikke råd til å bruke bilen" er blitt sagt. Mine AT motorer har brukt mye mindre enn dette ved helt vanlig kjøring til og fra jobb så når det gjelder forbruk bør man se på hele oppsettet og ikke bare på datasprut og høyt kompforhold.
    Jepp. Jeg ville klipt av inntil 30 grader innsugsdurasjon og et par mm løft på eksos, og så forskyvet overlappet på den kammen slik at det ble asymmetrisk, i motsetning til "typiske" resultater en får med "rallycrossoppsett" på gata. Da stuper forbruket, spoolup er nær identisk, kjørbarheten er MYE bedre og bilen er da mer som beregnet.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Isloert sett er jeg enig i det, men da hadde også effekten stupt og pga høy komp kan ikke ladetrykket økes. Da sitter han igjen med en svindyr laveffektmotor.
    For å få opp effekten igjen må han dreie stempler, gjerne bytte topp til en 530 topp med innsugskanaler som er mer passelig til god turbokam, øke ladetrykket og legge ut en ny liten formue på en ny mapping.
    Turboen som ble spesialspc. til oppsett nr.1 er heller ikke den mest egenede lenger.

    Resultatet kan selvsagt bli bra til slutt, men like selvsagt blir det kostbart med så mye feiling og respec. osv.

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Isloert sett er jeg enig i det, men da hadde også effekten stupt og pga høy komp kan ikke ladetrykket økes. Da sitter han igjen med en svindyr laveffektmotor.
    For å få opp effekten igjen må han dreie stempler, gjerne bytte topp til en 530 topp med innsugskanaler som er mer passelig til god turbokam, øke ladetrykket og legge ut en ny liten formue på en ny mapping.
    Turboen som ble spesialspc. til oppsett nr.1 er heller ikke den mest egenede lenger.

    Resultatet kan selvsagt bli bra til slutt, men like selvsagt blir det kostbart med så mye feiling og respec. osv.
    Nei. Effekten ville neppe stupt. Om noe ville den økt i hele det brukbare registeret, fordi motoren hans med de store porta er helt klart overkammet til hans turtall. Får en inn en kam som komplementerer portenes reelle pustevillighet til det turtallet han faktisk bruker, så våkner turboen like tidlig eller tidligere, og hele mellomregisteret hans blir et HELT annet, sammen med forbruket. Så han må ikke gå hen og i praksis bygge seg ny motor kun pga noe som en korrekt kam til hans reelle oppsett kan forbedre i svært stor grad.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Nei. Effekten ville neppe stupt. Om noe ville den økt i hele det brukbare registeret, fordi motoren hans med de store porta er helt klart overkammet til hans turtall. Får en inn en kam som komplementerer portenes reelle pustevillighet til det turtallet han faktisk bruker, så våkner turboen like tidlig eller tidligere, og hele mellomregisteret hans blir et HELT annet, sammen med forbruket. Så han må ikke gå hen og i praksis bygge seg ny motor kun pga noe som en korrekt kam til hans reelle oppsett kan forbedre i svært stor grad.
    Ok. Skal vi da anta at han som har spec. motor og levert kam, turbo, dyser og mappet motorern er helt på jordet?
    Motoren funker greit på full gass over ca. 4500 o/min.

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Nå snakker dere om motoren i post #18, no?

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ok. Skal vi da anta at han som har spec. motor og levert kam, turbo, dyser og mappet motorern er helt på jordet?
    Motoren funker greit på full gass over ca. 4500 o/min.
    Neppe helt på jordet, men noe overivrig på kamspec når han har de andre delene du sier han har. Har en PLENTY portareale og fløde til sitt bruk så dytter en ikke inn kam med durasjon og overlapp som funker fint til å gi litt ork på topp på uporta og trang 530 med astma. Dvs åpningstider som 7-Eleven. Ihvertfall når han som du sier har en motor som funker fint FRA 4500... til sperra og ville sikkert ha gitt krutt til nær 9000 rpm hvis han tok i så langt. Eneste måten å tøyle et sånt oppsett ned fra rallycross til mer normal gatebruk er en annen kam som flytter ned karakteren...

    Peugeot 306 GTi-6 blant andre har jo et sånt "overkill"-oppsett fra fabrikk, "alt" er svært - topp til 250+ hk uporta ved rundt 8800 rpm skulle vel si litt - men korte kammer som tøyler den og gir bredt, fint register. Siden det jo er en "sportslig" versjon av vanlig bruksbil så kan den jo ikke være HELT ape.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Nå snakker dere om motoren i post #18, no?
    I utgangspunktet, men jeg har også sett høyt forbruk på andre Volvomotorer som har gått med overdrevet mye overlapp og mindre turbo enn i akkurat dette tilfellet.
    Problemstillingen er derfor aktuell for din motor også.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Vært lærerik lesing åkkesom. Noe må leses to ganger, men det kommer seg.

    Jeg oppdaterer når jeg har hørt mer fra KM jeg, knock yourself out sålenge.

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Fikk fra KM at de slipte ny kam etter de "nye" opplysningene mine. Har strengt tatt gjentatt meg selv men, oppsettet har ikke forandra seg noe siden første mail...
    Skøyt inn at noe ala T5 race-kammen som er 265/114 er bevist velfungerende. Så får me sjå.

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Fikk mail fra KM i dag. Kort i orda som vanlig.

    "da er den sendt!"

    Spurte hva slags spesifikasjoner jeg fikk nå, syns det er greit å opplyse før man sender?

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Fikk mail fra KM i dag. Kort i orda som vanlig.

    "da er den sendt!"

    Spurte hva slags spesifikasjoner jeg fikk nå, syns det er greit å opplyse før man sender?
    Kenneth har "litt" å gjøre om dagen så jeg skjønner godt at han ikke skriver livshistorien sin i hver mail selv om noen tall sikkert er greit å få med.. Og som jeg sier om ting jeg lager eller oppsett jeg bygger, PRØV det før det blir synset ihjel... spør en 5 motorbyggere får en ofte 5 forskjellige svar.. KUN resultatet forteller sannheten.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Jaja, for all del, men noen tall hadde vært givende. Jeg tar den i mot og prøver. Blir ny veivhusventilasjon i samme slengen da den er mye lettere tilgjengelig med topp/innsug av, samt alt nytt i tenning. Blir gøy å prøve!

    Ba kjapt om tall mens jeg sendte han adressa mi.

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Nye tall fra KM. Nå var den visst sendt også!

    285° / 11.5mm løft / 112°

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    285º låter mye, men det er snill rampe på de der så de er ikke så rå som de virker ved første øyekast..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Da er vi tilbake til post #20.

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Ikke godt å si. Nå er den på vei. Begrense hvor gæærnt det kan gå håper jeg. Blir nærmest skremt av synsinga her.
    Hvilke følger kommer av "mye" durasjon?
    Planen er jo noe større enn 19t på sikt.

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    For mye durasjon betyr at du må varve til månen for at den skal jobbe... Men som sagt, de kammene har slak rampe så de første og siste 15 gradene skjer det ikke stort, så effektivt er den kortere enn tallet tilsier...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Me får sjå. Anskaffer litt slitedeler sålenge. Må skaffe helicoil til ene pinnebolten også. Skal få på toppen sånn passe kjapt. Fortsettelse følger!

    Har anskaffa 3" rustfri eksos siden sist, fikk litt mer turbotrykk i samme slengen når jeg ble kvitt den tette org. katalysatoren. Er oppe i 1.1bar nå, syns det er litt vææl mye med klin org. oppsett egentlig. Blir ikke så mange full gass-drag lenger.
    Men med 531-toppen som gir litt lavere komp + spenstigere kam, håper jeg trykket blir tatt godt i mot? Har ingen planer om å lade enda mer med så liten snurrbo.

Side 2 av 9 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Hattehylle i S70 (97) hvordan få løs denne?
    By okasin in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 4
    Siste post: 05/03/12, 08:14
  2. Noen som vet hvordan det går med denne?
    By solan in forum Etterlyst
    Svar: 4
    Siste post: 30/07/11, 13:59
  3. B27 hvordan er denne motoren
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 26/01/11, 22:50
  4. Hvordan er denne turbon ?
    By Audun in forum Avansert trimming
    Svar: 6
    Siste post: 16/01/11, 01:29
  5. Hvordan får man ut denne? (Se bilde)
    By henrik940 in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 15/03/10, 06:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •