Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 9 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 210

Tråd: Hvordan er denne kammen til mitt oppsett? Trenger turbotips

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard Hvordan er denne kammen til mitt oppsett? Trenger turbotips

    Hepp!
    Har en 531-topp til prep hos KM-cams, han sliper en kam med disse spesifikasjonene:

    285° / 11.5mm løft / 112°

    Som sier meg fint lite...
    Motoroppsett utenom original FT/FK er:

    531-topp med alt nytt (do'h)
    BSR filterkit
    1bar wastegate
    3" eksos
    19t
    Vikingchip

    Fremtidige planer er Garrett super60 e.l, R-dyser, 3" LMM, formtilpassa alucooler. Regner med jeg må ha spesialchiper også.

    Takker for svar.
    Sist endret av andersg; 25/11/12 kl 12:47

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det bør du spørre KM om for jeg regner med at han har en plan, men personlig synes jeg ikke det ser bra ut.
    Det er alt for lite ventilløft til de store kanalene i 531 toppen og 61 grader overlapp er uheldig mye til en T19 turbo.
    Man bør ikke kjøpe kam før man har kjøpt den turboen man skal bruke.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Jeg vil ha noe som passer 19t nå, så får spenstigere kam komme med spenstigere turbo senere.

    Typisk at han slipte den før vi fikk tatt en ordentlig prat. Jeg sendte inn en originalkam han har slipt til disse spesifikasjonene, men vi frykta den var for slapp til at det var noe å hente. Tydeligvis slipte han i vei allikevel...

    Dette er steg 1 og 2 turbokammene han tilbyr:

    Duration 265°. Løft 10.5mm. Nockvinkel 114°

    Duration 270° Ventil løft 11.5 mm. Nockvinkel 112°

    Burde heller gått for en A-kam og levd lykkelig ukyndig og uvitende?!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det kan virke som mange tenker at hvis en steg 1 kam gir litt effektøkning, og en steg 2 kam gir enda litt mer, da gir nok steg 3 mest og er derfor best. Slik er det IKKE.

    Slik jeg ser det har motoren din "Steg 1" oppsett og jeg mener at 265/114 kammen med 37 grader overlapp hadde vært en passende oppgradering over T-kammen.
    Jeg hadde nok heller valgt A-kammen enn 285/112 kammen til det oppsettet der.
    265/114 kammen her noe tilfelles med A-kammen, men 265/114 kammen drar endel mer turtall og er derfor bedre egnet på en motor med originalt kompresjonsforhold og som derfor ikke tåler hyggelig ladetrykk. (Slik ser jeg det iallefall).
    Sist endret av Batland; 25/04/12 kl 19:40

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Ser tankegangen din, og skjønner mange ukyndige går i den fella, ref. steg1/2/3.

    Hva ville du valgt mellom A-kammen og steg1-kammen med 37 grader overlapp?

    Vil selvfølgelig få det så optimalt som mulig, men som ukyndig blir det et evighetsprosjekt.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Ser tankegangen din, og skjønner mange ukyndige går i den fella, ref. steg1/2/3.

    Hva ville du valgt mellom A-kammen og steg1-kammen med 37 grader overlapp?

    Vil selvfølgelig få det så optimalt som mulig, men som ukyndig blir det et evighetsprosjekt.
    Ja dessverre. De snur situasjonen på hodet. Man må kjøpe kam til det oppsettet man faktisk har og man får IKKE mer for pengene ved å kjøpe "større" kam.
    Man kan si at det er to måter å hente effekt på.
    1. Høyere ladetrykk.
    2. Høyere turtall.
    Med originalt kompforhold så er pkt. betydelig begrenset.
    Da er vi hovedsaklig over på pkt.2 og her vil 265/114 kammen tilføre endel positivt. I tillegg vil denne tillate at man kjører noe høyere ladetrykk enn det man kan gjøre med T og A-kam.
    Sist endret av Batland; 25/04/12 kl 19:52

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Jeg har fått for meg at noe særlig mer enn 1bar tør jeg ikke på en DD, daily driver. Har ingen ønsker om å finne opp kruttet på nytt.
    Henger 19t med på litt ordentlig turtallskjøring?

    Blir gøy å kjenne forskjell med nye toppen + kammen + 3"eksos, kontra alt originalt + 19t @ 1bar som jeg kjører nå.

    Skal høre med KM om jeg kan bytte i steg1-kammen.

    Denne tråden har vært on topic forunderlig lenge! Takker for svar.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk
    Sist endret av EVO; 25/04/12 kl 20:21

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Har fyrt en mail og bedt om steg1-kammen, så får vi se om det blir dårlig stemning siden han allerede har slipt en kam.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Jeg har fått for meg at noe særlig mer enn 1bar tør jeg ikke på en DD, daily driver. Har ingen ønsker om å finne opp kruttet på nytt.
    Henger 19t med på litt ordentlig turtallskjøring?

    Blir gøy å kjenne forskjell med nye toppen + kammen + 3"eksos, kontra alt originalt + 19t @ 1bar som jeg kjører nå.

    Skal høre med KM om jeg kan bytte i steg1-kammen.

    Denne tråden har vært on topic forunderlig lenge! Takker for svar.
    Hvis du hadde satt i en T5 race kam med tallene 267/117 så hadde du nok fått se at T19 klarer turtall ja og 265/114 er ikke så langt unna.
    Hvis du ikke allerede har en god actuator så bør du skaffe deg dette slik at du I PRAKSIS lader 1,0 BAR ved 6000 o/min.

    Værsågod.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Har fyrt en mail og bedt om steg1-kammen, så får vi se om det blir dårlig stemning siden han allerede har slipt en kam.
    Det er jo ikke mangel på folk som kjører pulsplitt grenrrør og T4-kinasnurre så steg 3 kammen burde være lett å selge til ett slikt oppsett hvor den passer godt.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Tenker det ordner seg jeg. Han blir nok kvitt den.
    Han kan beholde den i bytte mot steg1-kammen for min del, kommer til å kjøre 19t-oppsettet i år ihvertfall. Fortsettelse følger!

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du hadde satt i en T5 race kam med tallene 267/117 så hadde du nok fått se at T19 klarer turtall ja og 265/114 er ikke så langt unna.
    Hvis du ikke allerede har en god actuator så bør du skaffe deg dette slik at du I PRAKSIS lader 1,0 BAR ved 6000 o/min.

    Værsågod.
    Hva legger man i god actuator? Har ikke pysventil eller noe sånt, bare vanlig justerbar wastegate med grunntrykk på 0.8 eller 1, er ikke sikker (kjøpt brukt). Trykket virker tålelig stabilt! Men har aldri giddi dra motoren lenger enn 5000rpm, draget er ganske sørgelig når jeg er og snuser der oppe.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Hva legger man i god actuator? Har ikke pysventil eller noe sånt, bare vanlig justerbar wastegate med grunntrykk på 0.8 eller 1, er ikke sikker (kjøpt brukt). Trykket virker tålelig stabilt! Men har aldri giddi dra motoren lenger enn 5000rpm, draget er ganske sørgelig når jeg er og snuser der oppe.
    En god actuator sørger for at man får den ladetrykkskurven som man ønsker - og det høres det ut som du har, men dobbeltsjekk det likevel.
    Legg 3. gear, dra til 5500 o/min, legg venstrefoten på bremsen, gi full gass og brems slik at turtallet holdes stabilt i 3-4 sek. Les av ladetrykket.

    Det vil nok endre seg endel med ny kam ja.
    Sist endret av Batland; 26/04/12 kl 05:34

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Skal prøve det.

    Fikk dette til svar når jeg ba om steg1-kammen:
    "Hei

    Den kammen vi har laget til deg nå passer til det oppsettet du har kommet med info om.
    Vi lager et merke på kammen, der den skal stå hvis du har justerbart kamdrev da?"

    Har opplyst samme oppsett som jeg har i første innlegg. Typisk.

    EDIT: fikk tilsvar. Hehe, festlig stil.
    "vi har laget tusenvis av denne siden 1997. Du blir fornøyd "

    Haha. Men jeg planlegger større turbo med tid. Hvordan vil den kammen være fungere med f.eks denne? http://turbomeck.se/garrett-trim-60, evt. trim-60-LARGE.
    Sist endret av andersg; 26/04/12 kl 17:21

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Skal prøve det.

    Fikk dette til svar når jeg ba om steg1-kammen:
    "Hei

    Den kammen vi har laget til deg nå passer til det oppsettet du har kommet med info om.
    Vi lager et merke på kammen, der den skal stå hvis du har justerbart kamdrev da?"

    Har opplyst samme oppsett som jeg har i første innlegg. Typisk.

    EDIT: fikk tilsvar. Hehe, festlig stil.
    "vi har laget tusenvis av denne siden 1997. Du blir fornøyd "

    Haha. Men jeg planlegger større turbo med tid. Hvordan vil den kammen være fungere med f.eks denne? http://turbomeck.se/garrett-trim-60, evt. trim-60-LARGE.
    Som jeg sa innledningsvis; Jeg regner med at Km har en plan. Selv om jeg er uenig så er dette med trimming av motorer er alt for komplisert og innfløkt til at jeg vil si at han tar feil. Jeg er bare uenig med ham.

    Hmm. Har vi så mange som trimmer Volvo altså? At én liten norsk kamselger selger 1000 vis av kammer til en gammel foreldet motor?
    "Fornøyd" er alltid det i særklasse viktigste så hvis han kan love deg dette så bør du definitivt slå til. Jeg kan ikke love eller garantere deg noe da jeg mener at resultatet er avhengig av veldig mye mer enn kammen alene.

    Turbomec er visstnok ute av stand til å levere denne turboen med A/R0,63 turbinhus og dette er såpass skuffende og avslørende at man bør spørre seg om hva Turbomec egentlig er for noe.
    Sist endret av Batland; 26/04/12 kl 20:06

  17. Takk Wrasko takket for denne posten
  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Som jeg sa innledningsvis; Jeg regner med at Km har en plan. Selv om jeg er uenig så er dette med trimming av motorer er alt for komplisert og innfløkt til at jeg vil si at han tar feil. Jeg er bare uenig med ham.

    Hmm. Har vi så mange som trimmer Volvo altså? At én liten norsk kamselger selger 1000 vis av kammer til en gammel foreldet motor?
    "Fornøyd" er alltid det i særklasse viktigste så hvis han kan love deg dette så bør du definitivt slå til. Jeg kan ikke love eller garantere deg noe da jeg mener at resultatet er avhengig av veldig mye mer enn kammen alene.

    Turbomec er visstnok ute av stand til å levere denne turboen med A/R0,63 turbinhus og dette er såpass skuffende og avslørende at man bør spørre seg om hva Turbomec egentlig er for noe.
    Noen må jo prøve det... Kanskje jeg bør spe på et justerbart kamdrev? Spurte KM om det, men har ikke fått svar. Må spørre mens man kan vettu.

    Jeg ba om kjørbart register til gatebruk og turtallsvillighet, så får vi se hvordan det går. Som sagt så blir det noe spenstigere turbo på sikt, kanskje kammen kommer enda mer til sin rett da.

    Rart med turbomeck! Kommer nok til å be om tips til 300hk-turbo når den tid nærmer seg, finnes da andre steder å handle fra enn de.

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Noen må jo prøve det... Kanskje jeg bør spe på et justerbart kamdrev? Spurte KM om det, men har ikke fått svar. Må spørre mens man kan vettu.

    Jeg ba om kjørbart register til gatebruk og turtallsvillighet, så får vi se hvordan det går. Som sagt så blir det noe spenstigere turbo på sikt, kanskje kammen kommer enda mer til sin rett da.

    Rart med turbomeck! Kommer nok til å be om tips til 300hk-turbo når den tid nærmer seg, finnes da andre steder å handle fra enn de.
    Jo værre kam man kjøper jo større blir behovet for justerbart kamdrev.

    En kar rundtom her gikk til sin helt og spurte om råd og vink til turbotrimming av Volvo, kjøpte deler, mappet, bremste og var godt fornøyd. Nå etter å ha brukt bilen litt så ser han at forbruket er 1,6 - 1,8 L/mil på vanlig kjøring. Nå er han ikke så fornøyd, men heller undrende for:"Jeg har jo fremdeles høykomp."
    Han har også portet 531 topp og "grom" turbotrimkam med endel overlapp samt turbo med "ultra"lavt baktrykk
    Bensinen har da en fin åpen passasje rett fra dysen og ut i eksosanlegget og sløseriet er ett faktum.

    Jeg kjenner til flere som har fått seg A-ha opplevelser ang. forbruket etter innmontering av "for mye kam" så det er mye å tenke på og mange hensyn å ta.
    Sist endret av Batland; 27/04/12 kl 12:09

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Syns også dette virker litt agressivt. Mailingen er ikke over...

    Men men, hvis jeg BER om steg1-kammen så syns jeg han som serviceinnstilt bare kan høre på meg. Hehe.

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Syns også dette virker litt agressivt. Mailingen er ikke over...

    Men men, hvis jeg BER om steg1-kammen så syns jeg han som serviceinnstilt bare kan høre på meg. Hehe.
    Det jeg lurer på er følgende: Hvis Km mener at ditt milde steg 1 oppsett krever steg 3 kam, hvilke oppsett er da steg 1 og steg 2 kammene designet til?

  22. Takk Adrian S takket for denne posten
  23. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Ikke sant. KM er irriterende kort i mailene, så blir mye fram og tilbake. Nå burde jeg visst ha justerbart kamdrev også, det var ikke planlagt. Urk!

  24. #22
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Justerbart kamdrev koster ikke mange kronene, og ifølge en motorbygger borti gata her så er til og med de til kl-racing greie (de er billige)
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  25. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Det går ann og file sporet i kamdrevet til siden og vri eller ta vekk styrestift... det er gratis
    Sist endret av howdini; 28/04/12 kl 13:26
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hmm. Har vi så mange som trimmer Volvo altså? At én liten norsk kamselger selger 1000 vis av kammer til en gammel foreldet motor?
    Kenneth har solgt over 500 kammer til diverse Volvomotorer til Sverige alene... og han selger i hele Skandinavia. Så selv om han kanskje tok i litt, så har han solgt en god del.

    Dog så er jeg enig i at den kammen - hvis ikke den har LAAAAANGE ramper - har noe mye durasjon til et register som ikke skal forbi originalt..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  27. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En kar rundtom her gikk til sin helt og spurte om råd og vink til turbotrimming av Volvo, kjøpte deler, mappet, bremste og var godt fornøyd. Nå etter å ha brukt bilen litt så ser han at forbruket er 1,6 - 1,8 L/mil på vanlig kjøring. Nå er han ikke så fornøyd, men heller undrende for:"Jeg har jo fremdeles høykomp."
    Han har også portet 531 topp og "grom" turbotrimkam med endel overlapp samt turbo med "ultra"lavt baktrykk
    Bensinen har da en fin åpen passasje rett fra dysen og ut i eksosanlegget og sløseriet er ett faktum.

    Jeg kjenner til flere som har fått seg A-ha opplevelser ang. forbruket etter innmontering av "for mye kam" så det er mye å tenke på og mange hensyn å ta.
    Typisk det en får med "rallycrossoverlapp" det der.. resten av oppsettet kan være helt fint, men med ei bøtte overlapp så spooler den kanskje 500 rpm raskere og bruker en liter mer på mila, og på veien er det sjelden verdt det. Samme oppsett med lobene vridd om noe eller bare kortere durasjon, så går forbruket rett ned...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Side 1 av 9 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Hattehylle i S70 (97) hvordan få løs denne?
    By okasin in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 4
    Siste post: 05/03/12, 08:14
  2. Noen som vet hvordan det går med denne?
    By solan in forum Etterlyst
    Svar: 4
    Siste post: 30/07/11, 13:59
  3. B27 hvordan er denne motoren
    By johmolan in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 26/01/11, 22:50
  4. Hvordan er denne turbon ?
    By Audun in forum Avansert trimming
    Svar: 6
    Siste post: 16/01/11, 01:29
  5. Hvordan får man ut denne? (Se bilde)
    By henrik940 in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 15/03/10, 06:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •