Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 38 av 38

Tråd: flytte batteri bak, hva er best?

  1. #26
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Aluminiumskabel er bare noe billig jalla, har ikke sett det bli brukt på stereo noen gang.

    Må jo ha dobbelt så tjukke kabler med alu..
    Kan ikke helt se for meg at det er noe poeng å bruke aluminium på stereo eller, nei. Har aldri sett en finkordellet aluminiumskabel eller. Mange og tynne kordeller er nødvendig for at kabelen skal være mulig å legge inni bilen og det faktum at kabel med flere kordeller faktisk leder litt bedre strøm. Har noe med at strømmen liker å gå i ytterkant av ledere.

  2. #27
    Registrerte brukere MOPAR Performane. sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Aust-Torpa
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Alukabel blir mest brukt ute i nett for levering av kraft, alukabel er mye billigere, lettere pr meter og ikke så tung å jobbe med som CU kabel, men i svakstrømsinstalasjoner er CU å foretrekke da det er lave spenninger og ikke så mye spenningsfall som skal til.

    Men AL kabel er ikke noe billig jalla nei.

  3. #28
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MOPAR Performane. Vis post
    Alukabel blir mest brukt ute i nett for levering av kraft, alukabel er mye billigere, lettere pr meter og ikke så tung å jobbe med som CU kabel, men i svakstrømsinstalasjoner er CU å foretrekke da det er lave spenninger og ikke så mye spenningsfall som skal til.

    Men AL kabel er ikke noe billig jalla nei.
    Nettopp! Å legge kobber som tilførsel til skap i lange strekk rundt i bygg hadde bare blitt sinnsykt dyrt.

    Men i bilstereo sammenheng så kan jeg se for meg at aluminiumskabel kun blir solgt som billig jall eller ikke i det heletatt igrunn.

  4. #29
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Kanskje det er Cu, men det ser ut som Al på fargen på kabelen min ihvertfall
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  5. #30
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    Kanskje det er Cu, men det ser ut som Al på fargen på kabelen min ihvertfall
    Mange Cu kabler som er sølvfarget

  6. #31
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hmm, har ikke kjøpt noen strømkabler beregnet på anlegg selv så vet ikke om det er kobber eller aluminium. Hvis det er aluminium så er jo det noe drit da mtp en del høyere resistans ved samme tverrsnitt som gir mer spenningsfall (1.6 ganger høyere). Da er det hvertfall bare piss det folk som selger stereoanlegg sier at kabel beregnet på anlegg er mye bedre . De begrunner ofte at det er fordi de er beregnet på lavspenning, likespenning og lignende piss . Men jeg har alltid regnet med at det var kobber.

    Hvertfall for kobber (for eksempel RK kabel) så er det 0.0175 som gjelder. Husker ikke faktoren for aluminium, men det er noe i nærheten av 0.028.
    Min strømkabel bak til forsterkeren er hvertfall kobber.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  7. #32
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    æ har nån passeli tjukke kabel sko du kan få hoss mæ
    brukte di samme når æ kobla 2 batteri i min bil
    og æ lodda di fast i kabeln, så lenge kabel ligg "løst" så har det ikke noe og si at loddinga er "stiv"

  8. #33
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    hvordan er det med sikring når man har batteri bak. er jo ikke sikring orginalt til starteren, å jeg ser for meg man må ha en STOR sikring om man skal ha en hovedsikring bak som også starteren skal gå på, men å legge pluss gjennom hele bilen uten sikring er heller ikke så lurt. enn hvis man har hovedstrømbryter rett ved batteriet.

    er litt usikker på hvordan jeg skal legge opp, har ganske mye 4gauge kabel (bilstereo) så en mulighet er å legge opp 2stk fram, en på hovedstrømbryter til starteren, å en til resten, inn på batteripolen framme for å si det enkelt, å da med sikring bak ved batteriet. blir det dumt eller? om det blir kortslutning hjelper det kanskje ikke med hovedstrømbryter uansett.

    tenker ikke bare på hva som fungerer, men også ved godkjenning.

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Bmw har ikke sikring på kabelen sin. heller ikke volvo. så det trengs ikke hvis man har batteriet baki... Men du behøver ikke dra kabelen mot skarpe ting etc :P
    En "hovedbryter" tåler ikke alltid mye strøm den heller. så monter det "etter" starteren isåfall
    One Ring to rule them all

  10. #35
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    nei, men så er somregel kabelen til starteren knapt i nærheten av jord, blir jo litt annet med batteriet bak tenker jeg.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bmw har alltid (nesten) og nyere volvo har batteri baki
    One Ring to rule them all

  12. #37
    Registrerte brukere JEPS sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    ahh, skjønner, ja, da skal det vell gå greit.

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Går også fint å dra kabelen gjennom en slange. Da får du utmerket beskyttelse mot skarpe kanter og gnissning.
    Blir noe stiv, men slangen behøver ikke å være tredd over mer enn der kabelen ligger under gulvteppet, eksempelvis.

    Ser heller ikke problemet med å lodde batterikabelsko.
    Trikset er å ikke varme unødig lenge etter loddetinnet er tilført, og ikke tilføre unødvendig mye tinn.

    En skikkelig strekkavlastning i form av en litt solid krympestrømpe er et must.

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •