Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 27

Tråd: hvem dempere er best?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    akerhus
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard hvem dempere er best?

    har tittet litt på dempere til 240 stasjonsvogn men hva er best bilstein eller koni?
    har sett litt på bilstein sport til 240 med hvor stift er det eller må jeg kjøpe clubsport for og få litt stiv bil.
    skal ha polyflex under hele og tornstag. noen som har noen gode råd om hva jeg bør ta. skal vare bruksbil og lekebil på bane.
    det er en 240 med b230ft så må bli litt sportslig:-)

  2. #2
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Bilstein Clubsport er fantastisk gode dempere til en grei pris. Bilen blir helt pinn stiv og henger godt. I tillegg senker de litt iog med de er 35mm kortere

    Har ikke prøvd koni, men har hørt det er greit kvalitet.. Men koster litt mer enn bilstein.. Clubsport demperne er absolutt verdt pengene
    ?

  3. #3
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvonikko Vis post
    Bilstein Clubsport er fantastisk gode dempere til en grei pris. Bilen blir helt pinn stiv og henger godt. I tillegg senker de litt iog med de er 35mm kortere

    Har ikke prøvd koni, men har hørt det er greit kvalitet.. Men koster litt mer enn bilstein.. Clubsport demperne er absolutt verdt pengene
    Jeg må rette deg litt: dempere slik som Bilstein vil aldri gjøre bilen din lavere, men at de er mer riktige på en bil med senkesett er sannheten. Og skal du senke mer en de 35/40mm som lesjø gir i form av senkeskåler eller annet er kortere dempere et must. Jeg kan legge ut i det vide og det brede, men avslutter med å si at det er fjærene som bestemmer høyda på bilen. Punktum

    On topic : Så er vel flertallet her på forumet enige om at Bilstein er det beste valget på 200-serien. Men det er som med alt annet opp til hver enkelt å bedømme. Skal du kjøpe dempere på bakgrunn av andres erfaringer er Bilstein veien å gå !
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  4. #4
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg fattet det da.. Kjører selv med bilstein clubsport og kappa fjører.. Så er litt inn i det.. Fjørerne bestemmer jo så klart.. Men var det ikke snakk om dempere her da ?
    ?

  5. #5
    Registrerte brukere MHNorum sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Hei. har bilstein clubsport på min 240 (sedan), er kjempe fornøyd med demperne. De koster litt penger men er absolutt verd pengene :P

    har ikke hatt koni dempere så er ikke så kjent med de, men bilstein er å annbefale.

  6. #6
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvonikko Vis post
    Ja jeg fattet det da.. Kjører selv med bilstein clubsport og kappa fjører.. Så er litt inn i det.. Fjørerne bestemmer jo så klart.. Men var det ikke snakk om dempere her da ?
    Jeg er ikke ute etter å buste deg på noen måter, men det du skriver er feil. Bare rettet deg så ikke andre forumbrukere misforstår

    "I tillegg senker de litt iog med de er 35mm kortere" - skriver du, det stemmer ikke. Er du med ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  7. #7
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Slapp av Tar det pent. Skal ikke skyte meg! Men det hjelper jo litt på høyden da.. Når de er litt kortere ?
    ?

  8. #8
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvonikko Vis post
    Slapp av Tar det pent. Skal ikke skyte meg! Men det hjelper jo litt på høyden da.. Når de er litt kortere ?
    Nei

    Det blir bare mer riktig, med orginale dempere jobber demperen stort sett i en ende av skalaen. Med korte jobber den mer over hele skalaen hvis du skjønner å jeg mener ?

    Så kan du dra den jævlig langt å se for deg en skamkappa bil, den er så lav at den hviler på demperene (og ikke på fjærene som den skal) siden disse står i bunn (om det er praktisk mulig vet jeg ikke), da hadde den blitt lavere med kortere dempere
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  9. #9
    Registrerte brukere 24516vtic sin avatar
    Medlem siden
    26. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    462
    Antall takk

    Standard

    Nei..
    74` 142 16v turbo, 75` 242 og BMW E34 med S50B30

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    akerhus
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    Men blir det noe sportslig med bilstein sport . Eller må jeg ha clubsport for det skal bli stift? Har ikke lyst på jævlig stiv bil bor i Norge med værre veier en i afrika.. Så vil ha sport og litt komfor er en bil som er pendlebil.

  11. #11
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg har prøvd både Bilstein og Koni. Både røde og gule Koni. For å si det slik, så kjøper ikke jeg Bilstein til noen 240 igjen.
    Om 240'n få for stive dempere bak, så blir dem gående å hoppe i bakparten. Bilstein er for stivt etter min mening. Gule Koni på det hardeste blir også for stivt, men de kan ihvertfall justeres i 3 steg. steg 1 for normal kjøring. med fortsatt god komfort. Skal du kjøre bane, så kan du klikke den opp på hakk 2 eller 3 alt ettersom hvor stive fjærer og stabstag du har.
    Holdbarheten er upåklagelig. Det første settet mitt er 13 år gammelt, og fungerer enda. Sett nr 2 som jeg har på 245'n, er kombinasjon av gule koni foran, og røde bak. Det er knall å bruke både til daglig, og til aktiv kjøring. Bilstein fikk sitte på i 1,5 mnd før jeg plukka de av og gav de bort til en fyr som kjører bilcross. Eneste plusset i mine øyne, er at du får de 35mm kortere. bortsett fra det, så er de veldig oppskrytt, og overpriset.

    Jeg kan anbefale deg Gule justerbare foran. Røde justerbare bak. 23mm stabstag foran, og 25mm stabstag bak. Dvs motsatt av de fleste selger. De pakkene har grovere stag foran enn bak. På 245 får du bedre kjøreegenskaper med grovere stag bak enn foran. Det er noe som fungerer til å kjøre på skikkelig drittveier med også, uten å måtte holde fast dashbordet så det ikke skal riste løst. Men få uansett tak i forsterkningsplater til å legge mellomfjærbeinslager foran, og fjærtårn. Både Bilstein og Koni er så harde at du banker opp fjærtårnet etter ei tid med hard kjøring.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    akerhus
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    hvor kjøpte du og hva kommer det på samla?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2011
    Sted
    Vældre
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvonikko Vis post
    Bilstein Clubsport er fantastisk gode dempere til en grei pris. Bilen blir helt pinn stiv og henger godt. I tillegg senker de litt iog med de er 35mm kortere

    Har ikke prøvd koni, men har hørt det er greit kvalitet.. Men koster litt mer enn bilstein.. Clubsport demperne er absolutt verdt pengene

    Feil, Koni er 800,- billigere (!) per demper bak. Og ca samme forskjell foran. Men koni skriver i sine papirer at demperne ikke tåler humpete vei. Så du får ikke reklamert hvis du har ødelagt demperene 2 dager etter montering, hvis du har kjørt i humper. Kjekt å vite egentlig.

    EDIT: Prisen er sammenligna med bilstein club sport da
    2012 Volvo V60

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hallo ja! Trikset med å ikke ødelegge Koni dempere er å ikke skamsenke bilen. Fordi Koni demperene har en justeringsventil nederst i huset på demperen og den blir ødelagt hvis demperen bunner skikkelig. Kjører selv isbane/jordebil med koni og de demperene har nå overlevd 3 år med grisebank.
    Jeg vil ikke anbefale mer enn 40 senk på disse,for da kan man risikere å ødelegge de.

  15. #15
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av b23f Vis post
    hvor kjøpte du og hva kommer det på samla?
    Nå er det årevis siden jeg kjøpte mine sett, men ser jo at prisene fra jeg kjøpte, og til nå, faktisk ikke er så stor forskjell. mener det kom på 4500,- for komplett sett. Det var mye da jeg var lærling, og hadde 28,64,- timen
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. feb. 2010
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    får du kjøpt forsterkningsplater eller må lage selv?
    01 v70 2,4 aut
    94 945 turbo

  17. #17
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Ufattelig at ingen har nevnt noe om ''hvem dempere''
    7bdbf23871e875b4_817585_grammar_nazi_logo_large_xlarge.jpg
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Hallo ja! Jeg skriver iallefall ett par tre poster lenger opp her at det er Koni jeg snakker om da.

  19. #19
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    tenkte mer på den utrolig irriterende bruken av ''hvem'',istedenfor ''hvilken/hvilke'' som er riktig
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  20. #20
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av H.Ihle Vis post
    får du kjøpt forsterkningsplater eller må lage selv?
    Du får vel kjøpt de. De satt på D6'ene. Du kan lage de selv også. Av plater som er beregnet for å bygge tårnstag av. Legg plata oppå svinglageret så den blir sittende mellom karosseriet og det lageret. Da fordeler du slagene over større flate = mindre bulkete fjærtårn.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. april 2011
    Sted
    bergen
    Innlegg
    195
    Antall takk

    Standard

    kjøpte bilstein clubsport til 945, helt ny bil å kjøre kjempe fornøyd

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    256
    Innlegg
    245
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Du får vel kjøpt de. De satt på D6'ene. Du kan lage de selv også. Av plater som er beregnet for å bygge tårnstag av. Legg plata oppå svinglageret så den blir sittende mellom karosseriet og det lageret. Da fordeler du slagene over større flate = mindre bulkete fjærtårn.
    Disse har Pedersen Racing.

    Filtis

  23. Takk Ola Moen takket for denne posten
  24. #23
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Filtvedt Racing Vis post
    Disse har Pedersen Racing.

    Filtis
    Takk for info Rune
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    akerhus
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    da ble det bilstein sport på meg. men når jeg får demperne får jeg et sjokk når jeg ser dempern foran for dette passer ikke på lesaforsj senkefjærer foren det er jo en demper uten skål. må man ha spesial fjærer og?

  26. #25
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av b23f Vis post
    da ble det bilstein sport på meg. men når jeg får demperne får jeg et sjokk når jeg ser dempern foran for dette passer ikke på lesaforsj senkefjærer foren det er jo en demper uten skål. må man ha spesial fjærer og?
    Demper uten skål? Hvis det er fjærskåla i toppen du mener så må du flytte den over toppen
    Det eneste som følger med i esken til demperen er demperen og en stor mutter som du skrur fast demperen til fjærbeinet med.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Hvem er størst 740/240?
    By Aalsen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 21
    Siste post: 29/02/12, 15:54
  2. Hvem vet hva det er??
    By fotonet in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 19/08/11, 13:11
  3. Volvo 740 Tic - Hvem sin?
    By V o l v o in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 06/04/11, 16:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •