Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Dyse og hjerne problem Volvo 740 med turbo motor

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard Dyse og hjerne problem Volvo 740 med turbo motor

    Hei. Kjøpte nett en Volvo 740 1990 modell. Det er nett skiftet motor til B230FT(Fra 760tic), org var det B230F. Forrige eier har ikke gjort noe som helst med ledningsnett, hjerne eller dyser. Men jeg fikk med org FT dyser og et 240 ledningsnett med en chippet hjerne.

    Så da lurer jeg på hvordan det egentlig blir med ledningsnettet. På hjernen ved passasjersiden står det Motronic, men i motorrommet ser det ut som et lh2,4 ledningsnett(har google litt for å se hva som var forskjellen). Er det da et Motronic? Hvordan blir det da med hjerne og dyser osv på denne motoren? Det er vell bare B230ET av turbomotorene som har dette ledningsnettet?

    Kjenner at motoren fjusker litt, spesielt når den er kald, da er den også tungstartet. Motoren går på lavt ladetrykk(grunnet org non turbo dyser) og turboen er dårlig(ryker litt grått når eg drar ut gira). Skal bytte turbo, enten til org eller litt større.

    Håper noen kan hjelpe meg litt. Har prøvd å google litt, men var vanskeligt og få et skikkelig svar
    Sist endret av Sondre93; 22/03/12 kl 17:30

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Kan eg kanskje bruka ein hjerne fra 740 med B230ET? Eller kan eg få org hjernen chippet og alt skal være på stell igjen?

    EDIT: Har sjekka litt til. Det ser veldigt ut som at det er LH2,4 nett. Men er veldigt forvirra/lurt av at det står motronic på hjernen, burde det ikke stått j-tronic eller noe sånt?

    EDIT2: Tok diagnose og fikk feil på
    ECU
    , kan det bety at noen har satt i feil hjerne? En fra Motronic på LH2,4 som eg tydligvis har?
    Sist endret av Sondre93; 18/03/12 kl 15:30

  3. #3
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    motronic hjerne på lh 2,4 ledningsnett går ikke. da vil ikke bilen gå, pga i motronic hjernen ligger både tenning og bensin. mens på lh 2,4 (jetronic) er det en til bensin og en til tenning.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Men det står tydligt motronic på den. Hvor ligger den andre hjernen i såfall? Er nærmest 100% sikker på at det LH2,4. Det er diagnose ting, luftmassemåler med netting i, lambda osv(har lest at det er måter å se om det er lh2,4 eller ikkje).

  5. #5
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    andre hjernen sitter over gasspedal. skal sitte skrudd på brakketten til bremsepadal oppi der.

    er ikke bytta deksel på den hjernen? brukt motronic deksel.. hmm.

    men di tinga du nevner som lmm, diagnose osv så tyder det på lh 2,4.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Har fått tak i noen kvite 98modell V70r dyser. Kan jeg bruke dem når jeg skrur opp trykket litt(0,8-1 bar) og chip. Eller blir dem for store? Er det noen som har en slik formotstander eller vet om en plass jeg kan kjøpe det?

    Skal sjekke opp i dette med hjernen til helga når jeg kommer hjem

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Hvordan blir det med resten av elektronikken visst jeg har LH2,4? Har en bensinhjerne(chippet turbohjerne) liggende fra 240, kan jeg kanskje bruke den da? Må jeg skifte tenningshjernen med en gang? Bilen blir jo nærmest ikke brukt før den er klar for godkjenning. Og hvordan blir det med LMM? Kan den orginale brukes med turbo? Slutt nr er 007.

    Hva er egentligt forskjellen på turbo tenningshjerne og vanlig?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Sluttnr 007 er lmm fra kun 88 mod lh 2,2, og den kan du ikke bruke sammen med lh 2,4. Og det finnes ikke Turbohjerne fra 240.
    Pluss at du må ha tenningshjerne fra turbobil sammen med riktig bensinhjerne fra turbobil. Det er forskjell på tenningkurvene på de forskjellige hjernene.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    ok? Da er det ingen verdens ting som stemmer på min. På bensinhjernen står det motronic og LMMen er fra LH2,2. Samtidigt er det "diagnoseting" og svinghjulssensor som tilsier lh2,4.

    Uff, trodde volvo skulle være lett jeg. Men ingenting passer, alikevell går bilen nesten som den skal. Merkeferdigt

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Uten å være helt sikker på dette så mener jeg at Motronichjerne, lh 2,2 og lh 2,4 har alle ulike kontakter,så da er det antagelig gjort noe rart med ledningsnettet ditt. lh 2,2 lmm og lh 2,4 lmm har samme kontakt men passer ikke sammen funksjonsmessig.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Har sjekket opp i det idag. Motronic merke var bare feil klistremerke. Det sto en 561 bensinhjerne i bilen.

    Så da er det bare LMMen som ikke stemmer, den er en 007(som jeg har forstått er en lh2,2). Men jeg har en 020 liggende, kan den brukes når jeg får på turbohjernene?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Vormsund Nes på Romerike
    Innlegg
    824
    Antall takk

    Standard

    Du må ha lmm med sluttnr:016. Det er samme på F/FT og FK.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som at jeg har skaffet alt utennom tenningshjernen da. Vil bilen bli kjørbar uten turbo tenningshjerne? Liker iallefall ikke at bilen får for lite bensin som den gjør nå, så har lyst å montere det med en gang jeg får delene

    Bilen er også tungstarta når den har stått over natta. Men antar det er pågrunn av at den ikke har noen form for starthjelp. Vanlig F motor har vell en kaldstartdyse, mens turbobilene bruker hjernen til å sende mer bensin til dysene? Visst eg har forstått det rett?


    Uansett, tusen takk for all hjelp!

Lignende tråder

  1. Dyseproblem på d24t motor. Renner diesel ut av dyse
    By Svirre in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/02/12, 11:34
  2. start problem etter, chip, lmm, dyse bytte..
    By EivindG in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 13/11/11, 20:02
  3. Dyse Problem D5
    By Lord_Hatlem in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 02/11/11, 22:45
  4. ABS-Hjerne problem
    By TraCo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 21/05/11, 00:04

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •