Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: S80: Lekasje i kupe og "treg" starter

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Question S80: Lekasje i kupe og "treg" starter

    Hei,
    På vegne av en kompis har jeg noen spørsmål.
    Har søkt på google etter lekasje, og funnet en del, men kanskje andre her vet noe om det. Bilen har takluke, dreneringene er sjekket ok.

    Dette er en S80 D5 facelift, usikker på modell.


    1.

    Teppet på passaskjersiden forran er klissvått, det er ikke kjølevann, lukter ikke kjøleveske og nivået minker ikke heller.
    Teppe er tatt ut, og holder på og tørke. Har prøvd og spylt med en tykk slange i flere minutter uten at han kan se noe lekasje eller mer vann.
    Men på bunnen av A stolpen helt ned med gulvet, ligger det en svart matte, om noen vet hvordan det ser ut der, denne går oppover bak dashen helt frem i hjørnet. Litt opp på denne mappet skimtet vi flere vanndråper, når vi stikker hånda oppi blir vi våte på fingrene (jada jada, kutt ut kofferten! ) Så det virker som vannet kommer ut mot siden, frem mot hjørnet i kupeen bak dashen. Skal prøve og ta ut hanskerommet en dag og kikke litt mer.

    Hvor ligger pollen filteret?

    Er det noen som har vært borti dette før, eller kanskje vet hva som kan slippe inn vann?
    Rart at det ikke kom inn noe så mye vann som rant over med den store slangen da..


    2.
    Starteren går veldig slapt, høres ut som det er veldig lite strøm på batteriet, men han har bytta det, men det er fortsatt slapt. Og har blitt verre siden han kjøpte bilen. Når det er kaldt kan det være problemer med og få start.

    Kan dette være dårlige kabler fra batteri til starter/dynamo? Dårlig starter?
    Batteriet er vertfall nytt og selv fulladet går den slapt rundt.


    Hilsen Fredrik
    Sist endret av Alpejohn; 15/03/12 kl 18:32
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    pollenfilteret sitter ihvertfall på min s60 rett bak vifta, som regel der det bruker å sitte på fleste modeller, tar man vekk plastikken under hanskerommet ser du en firkantet luke, der er det på s60 ihvertfall. du må huske på f.eks regnfulle dager er det utrulig mye fuktig luft som blir dratt inn gjennom viften, og vift pollen filteret er skamskittent & gammelt så vil det fylle seg opp med vann og lekke, på selve vifta også sitter der drenerings slange, både på luken på filteret og på selve viften, de kan vere verdt å sjekke, også at luken holder tett.

    den starteren høres slitt ut, jeg ville byttet den, du kan måle spenningen over starteren å se hva slags fall du har når han starter bilen, men de jobber tregere & tregere etter hvert de blir slitt.

    ellers har du kabelgjennomføringen bakom hanskerommet, mange bruker å skjære hull i den for å drage power til sub gjennom den uten å tette den.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. #3
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    der er plass til to forskjellige filter, ene rommet er på air quality system filteret, kull filteret, og den andre er vanlig pollen filter.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    Ja jeg var inn i vadis å kikka, men fant ut at på eldre modeller er der 2 slanger, en fra filteret og en fra vifta, men på nyere så kom der noe nytt og da er det kun drenering fra vifta. Denne bilen hadde kun en slange. Det er rett forran der denne slangen går ned i gulvet, og oppover det ser ut som det lekker. Der var mer dråper oppi der nemlig. Så det er ikke direkte forran varmeapparatet, på torpedoveggen, det er mer ut i sida en plass der A stolpen kommer nedover liksom.

    Vi skal se litt nærmere på det i helga, og sikkert ta opp lokket nedom frontruta for og se hvordan det ser ut der. Og sjekke kupe filteret og lukene.


    Starteren er vel begynt å bli dårlig sikkert ja. Får måle den også i helga. Men rart den skal være dårlig så tidlig, nå vet jeg ikke hvor langt bilen har gått, men tror ikke det er så fryktelig langt da. Får se nærmere på det.

    Takk for tips, vis andre vet noe så skriv ut!


    Fredrik
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen,

    Vi har nå demontert hele plata nedom frontruta, alt nedi der så fint ut, ikke noe rusk rundt avløpene og alt så ok ut. Men mutteren på vifta var helt orange av rust.
    Spylte enda mer opp og ned bak fram osv. Men fikk ikke vann inn noen plass.

    Han ringte meg i dag, da hadde det komt vann inn igjen, og det var dråper på isolasjonen frem om varmeapparatet. Og dråpene så ut til og komme fra vifte motoren, eller skøyten der den er skrudd i apparatet. Forklarer kanskje den rusta mutteren på vifta.. ?

    Hadde av slangen i bunn på vifta, og blåste i den, virka helt fin.

    Men om det kommer vann inn i viftemotoren, og avløpene er ok hvilken muligheter finst da? Etter og ha søkt litt på google finne jeg flere som snakker om "weather strip", på nederste del av frontruta. Å at denne har en "U-shape". Eneste jeg ser for meg kan være er den plast lista som sitter på frontruta, der man skyver plata som dekker viskermekanismen opp i. Her var det vist lekasje med flere, og en som sa han fylte silikon i denne og trykte den på plass. Dette fiksa vist hele greia.

    Så spørs om dette er noe vi må prøve.


    Ellers tar jeg/vi fortsatt i mot tip!
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2011
    Sted
    Sørbøvåg, Sogn Og Fjordane, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    663
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    hei, angåande lekasjen, eg hadde same problemet på min ein gang, veit ikkje kva som skjedde men bilen sto i ein "ukurant" vinkel, og etter ein del feilsøking fant eg ut at det er denne "trakta" som står oppå inntaket til varmevifta, du må av med plastdekselet under frontruta for å komme til den, det er det ei trakt som skal hindre vatn som renner langs med ståle der til å renne inn, tok den av og såg vell ut som pakningen hadde sett sine beste daga, fiksa problemet med ei god stripe med Tec7 rundt heile kanten og so sette eg den på igjen, har ikkje vert vaten der sidan...
    ville anbefalle deg å prøve der, ta av dekselet, og sett vannslage rundt denne trakta so vill det nok ganske fort renne vatten ut under kupevifta

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Hareid (M&R)
    Innlegg
    58
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lord_Hatlem Vis post
    hei, angåande lekasjen, eg hadde same problemet på min ein gang, veit ikkje kva som skjedde men bilen sto i ein "ukurant" vinkel, og etter ein del feilsøking fant eg ut at det er denne "trakta" som står oppå inntaket til varmevifta, du må av med plastdekselet under frontruta for å komme til den, det er det ei trakt som skal hindre vatn som renner langs med ståle der til å renne inn, tok den av og såg vell ut som pakningen hadde sett sine beste daga, fiksa problemet med ei god stripe med Tec7 rundt heile kanten og so sette eg den på igjen, har ikkje vert vaten der sidan...
    ville anbefalle deg å prøve der, ta av dekselet, og sett vannslage rundt denne trakta so vill det nok ganske fort renne vatten ut under kupevifta
    Hei,
    Jeg hadde av denne trakta da vi holdt på nedi der, så det var bare en filt pakning eller noe som var der.

    Da han sist fikk inn vann sto den med fronten nedover. Men skal kikke nærmere på denne også, og spyle litt på den og se hva som skjer takk for tipset!

    Hilsen Fredrik

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    - 2003 BMW 530da Touring M-Tech

    x Volvo V70 AWD m. T5 motor
    x Volvo 740 Turbo
    x Volvo 240 x5 (DL/GL/GLE)

Lignende tråder

  1. Svar: 815
    Siste post: 01/02/14, 20:57
  2. LØST! :) "Min Volvo B230F starter plutselig ikke". LØST. :)
    By SRGjerseth in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 24/04/13, 16:25
  3. Automatkassen er litt "treg" i reaksjonen
    By frode in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 18/10/11, 16:30

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •