Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: hyling/piping i høytalerene?? (PROBLEM LØST)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard hyling/piping i høytalerene?? (PROBLEM LØST)

    Hei
    som topic sier, så hyler høtytalerene som er koblet til forsterker, hylingen er kunn når motoren er på! Lyden følger turtalet og den har samme volum hele tiden(endrer seg ikke etter volumet på musikken)..
    har da 2 forsterkere, en monoblokk til subben og en 4 kanals som var planen å ha på høytalere, som er koblet ilag baki bagasjerommet.
    og ja, strømkabelen er trekt på ene siden av bilen og signalkabler, remote osv. er trekt på andre siden av bilen!

    Det jeg har prøvd, som ikke har hatt noe å si:
    - tykkere signalkabel fra output på monoblokk til input på flerkanals
    - en signalkabel til hver forsterker fra cd-spiller
    - tjukkere ledninger fra forsterker til høytalere (6mm)
    - tjukkere jording fra karoseriet, prøvd og jording fra GND'en på monoblokka, hadde ingenting å si
    - prøvd 2 forskjellige sett med 6x9 høytalare
    - koblet 5x5 i bakdørene til forsterker, var piping i di og (som er ganske nye)
    - prøvd 2 forskjellige flerkanals forsterkere (biltema og JBL) ble bedre lyd med jbl'en, helt til jeg slo på bilen, da var det samme hylinga.
    - koblet av monoblokka (og subben) så di ikke er koblet sammen

    har ikke prøvd en annen cd-spiller(den eg bruker er 4-5 år gammel, men god) eller ett anna lednignsnett fra cd-spiller til ledningsnett ettersom det eg har er veldig klipt og dillet med..

    Noen som har forslag til ka det kan være eller hva jeg kan prøve?????
    ble litt lang tråd dette her, sikkert glemt å skrive noe og, men er no greit at dere slipper å skrive alt jeg kan gjøre så har jeg gjort det fra før
    Sist endret av brotherbear; 15/03/12 kl 14:08
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. juli 2011
    Sted
    storalm
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    det er nok dynamostøy, men veldi rart at de tingene du har gjort har gitt forbedring, skjekk at det ikke signalkabel og + fra batteri ligger nært hverandre

    x: 240 1983 b23a
    x:745 1987 b230a
    x: 740 1988 b230k
    945 LT , 0.9 bar

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Har du noen bilder av kabel spagettien? Hvilken rca kabel merke bruker du? Bruker vel noen beregnet på bil?
    Remonte kabelen er jo del av bilens 12v system... Den har ingenting å gjøre i nærhet av signal kabler... allikevel klister mange av kabelprodusentene denna lille jævelen ofte mellom på rca kablene...
    Passerer signal kablene andre deler av bilens 12v system? hvilken vei tar de igjennom dashbordet? (Rett igjennom den verste kabel salaten?)

    Et par slike kunne muligens gjøre (slutt på) susen: http://shopping.kelkoo.no/ss-jordsl%...eisolator.html

    (Personlig ville jeg nokk heller foretrukket å komme til bunns i hva kilden på problemet er...)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Dissa kablene til 129,- er helt greie..... (Dissa finner du i bilstereo seksjonen)
    http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilste...el-RCA-31435/#

    Dissa til kr 69 som du finner i radio/tv seksjonen er fy fy og huff huff i bil.
    http://biltema.no/no/Kontor---Teknik...--2-RCA-84651/

  5. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BadgerFarmer Vis post
    Har du noen bilder av kabel spagettien? Hvilken rca kabel merke bruker du? Bruker vel noen beregnet på bil?
    Remonte kabelen er jo del av bilens 12v system... Den har ingenting å gjøre i nærhet av signal kabler... allikevel klister mange av kabelprodusentene denna lille jævelen ofte mellom på rca kablene...
    den lille jævelen mellom rca kabelen er ikke for remote! den kobler du i chassiet på hu/cd spilleren, og på gnd på forsterker(om der er flere så kobler du også til de) den er der for å eliminere potens forskjell på jord hos forsterke og hu!
    på nyere hu så kan du ryke signal sikringa om anlegget drar nok power slik potens forskjellen blir for stor. den er innvendig og loddet fast.

    til trådstarter, hvor har du tatt remote fra? fra hu? det er bra, men sigarett tennere, og remote fra lys f.eks etc kan gi dynamo støy på anlegget. har du dynamo støy på subben, eller bare på fire kanalern?

    er det biltema eller annet billig signal kabel så skru av rca pluggene å ser om kabelen er skikkelig loddet, og ikke noen ledere kortslutter. alle ender på alle rca kabler.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard hyling/piping i høytalerene?? (PROBLEM LØST)

    PROBLEM LØST!
    byttet til en annen cd-spiller, funker som fy nå

    Det som var litt kjipt var at vi greide å kortslutte cd-spilleren 10 minutter senere, og 15 minutter senere kortsluttet vi en til!
    Meget oppegående egentlig, er jo 2 lilla og 2 grønne kabler fremme i ledningsnettet (som går til dørene), di har eg klipt i 2, for det er trekt høytaler-kabel hele veien der som RCA'en går, frem til cd-spilleren.. da koblet vi selfølgelig på di ledningene som gikk inn i cd-spilleren og ikke på di som forsvinner uti ledningsnettet og går til dør-høytalerene! LA GÅ!
    Det var dagens historie kl. tidlig om morning

    så problemet var vell her en plass:



    jaja, lærte vertfall litt av svarene deres, takker for det
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    Ved flere de blå skjøtehylsene dine... ser du uisolert kobber som stikker utenfor hylsa.... hva tror du skjer om to uisolerte områder rører hverandre?
    Eller om en 12v førende kommer borti no inni dashbordet som er jordet? Om ikke katastrofalt så i hvertfall uønsket resultat...

    Når du bruker skjøtehylser trenger du ikke å avisolere mer en det som skal inn i metallbite i midten av hylsa...
    har du avisolert så mye at det er ubeskyttet leder utenfor hylsa kan det være lurt å frisere litt av lederen.
    Lodding og krypeslange blir mye bedre, men tar selvfølgelig litt mere tid.

    el teip koster rundt en ti kroning på biltema eller claus olsen. Billig forsikring mot kortslutning!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Får skylde på at det ikke er jeg som har gjort det..... (og ikke jeg som har giddet å gjort noe med det)

    Skal for morroskyld prøve å fikse det (URYDDIGE) ledningsnettet

    Nå var det ikke det som kortsluttet di 2 andre spillerene da, men det du sa gjelder vell generelt
    takk for svar

    Oppdatering kl. 19:44:
    Fiksa hele ledningsnettet til spilleren, slik at alle koblingene var solide og ingen tok ani hverandre, bare at nå var det kunn susing og høytalerene som jeg kobla til på forsterkeren spilte ikk i det hele tatt.. men fikk bytta spiller, så nå er det dønn lyd i 8 høytalere og 2 element

    Forresten!: Noen som vet hvilke farger di kablene (på ledningsnettet) til diskantene og til høytalerene i fremdørene har?? Gidder ikke demontere / klippe i ledningsnettet for å sjekke uten at noen kommer med selvsikkert svar Ble litt overivrig sedu, har litt forsterkere og greier liggende så hvorfor ikke har forsterker på alle høytalerene??
    Sist endret av brotherbear; 15/03/12 kl 19:50
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    1995 Volvo 940 Car Audio Wiring Diagram

    Car Radio Battery Constant 12v+ Wire: Yellow
    Car Radio Accessory Switched 12v+ Wire: Red
    Car Radio Ground Wire: Black
    Car Radio Illumination Wire: Light Orange
    Car Stereo Dimmer Wire: N/A
    Car Stereo Antenna Trigger Wire: N/A
    Car Stereo Amp Trigger Wire: N/A
    Car Stereo Amplifier Location: N/A
    Car Audio Front Speakers Size: 5 1/4″ Speakers
    Car Audio Front Speakers Location: Doors
    Left Front Speaker Positive Wire (+): Blue/Yellow
    Left Front Speaker Negative Wire (-): White
    Right Front Speaker Positive Wire (+): Gray/White
    Right Front Speaker Negative Wire (-): Gray
    Car Audio Rear Speakers Size: 6″ x 9″ Speakers
    Car Audio Rear Speakers Location: Rear Deck
    Left Rear Speaker Positive Wire (+): Yellow/Brown
    Left Rear Speaker Negative Wire (-): Yellow/Green
    Right Rear Speaker Positive Wire (+): Green/Brown
    Right Rear Speaker Negative Wire (-): Green

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BadgerFarmer Vis post
    1995 Volvo 940 Car Audio Wiring Diagram
    Som jeg trodde:P 1000 takk
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Kordan har det seg med høytaler kablene egentlig?? har de noe å si om di ligger nerme signalkablene(RCA som dere sier) eller noe annet??
    mine ligger jo klistret inn til rca'ene hele veien fra forsterkeren og frem til cd-spilleren, har vert litt lat og bare koblet di til ledningsnettet fremmi der istedenfor å trekke høyttalerkablene direkte til høyttaler'ene.. Har det noe å si på lydkvaliteten / støyproduksjonen??
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Har aldri hat problemer med RCA of høyttaler kabler sammen.

    Jo færre skjøter du har, desto bedre.... men viktigst er at hver skjøt er en god skjøt.
    Anbefaler på det sterkeste å lodde skjøter i stedet for å bruke skjøtehylser.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juni 2011
    Sted
    Bergen, Hordaland
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av BadgerFarmer Vis post
    Har aldri hat problemer med RCA of høyttaler kabler sammen.

    Jo færre skjøter du har, desto bedre.... men viktigst er at hver skjøt er en god skjøt.
    Anbefaler på det sterkeste å lodde skjøter i stedet for å bruke skjøtehylser.
    Oki! nei merket ingen forskjell eg heller

    Takk for anbefalingen! kunne godt tenkt meg loddeutstyr på tunet, men har ikke peiling på hvordan eg lodder og hva eg lodder med??
    Eg og en kammerat skulle lodde en gang, men når han tok med en slik http://biltema.no/no/Verktoy/Sveisin...depenn-203913/ skjønte jeg ingenting så har ikke gidder stresset mer med det..
    har du en link til loddeutstyr og alt eg trenger for å lodde??
    evt. en kort forklaring på hva jeg gjør siden jeg er ubrukelig

    Forresten! eg har en slik liggende på tunet: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilste...uttrinn-24795/ (flerkanals'en til 1099-,)
    men når jeg kobler den til høytalerene kommer det nesten ingen musikk, bare skurer/suser uansett innstilling... (når jeg kobler tilbake til JBL-forsterkeren igjen, funker alt helt topp)
    kan jeg da bare gå innpå Biltema (uten kvittering) og si at denne ikke virker lenger/plutselig sluttet å spille elns.. og så mottar jeg en ny????(evt. etter de har testet den)??
    940 LT-1996-b230fk-første bilen

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Du trenger ikke no fancy lodde utstyr.... det holder med en billig en så lenge den blir varm nokk.... (noen drittbolter greier knapt å smelte loddetinnet).
    Til denna typen lodding er det veldig fint med spade/meisel/flat formet lodde spis da større kontakt flate leder mere varme over til det du skal lodde.
    Heldigvis leder kobberledninger varme veldig godt, og når du varmer dem så suger de loddetinn som en svamp.... Dvs. hvis ledningen er varm nok så suger den til seg tinnet.

    Plugg inn loddebolten...... la den bli god og varm (ca 5min).... i mens kan du forberede ledningene....
    Avisoler ca 1cm av hver ende du skal spleise sammen, stikk de inni hverandre og tvinn lit forsiktig så det ikke stikker ut kobbertråder, men ser pent og ca rundt ut.
    (pass på så du ikke stikker deg på kobbertrådene).

    Finn en liten treplanke eller lignende, legg skjøten ca på midten av planken... du kan evt bruke litt el teip til å holde fast hver av ledningene så skjøten ikke faller fra hverandre mens du lodder.
    Rull ut ca 15cm med loddetinn fra en evt tinn spole.... Hold spolen i den ene hånda, rett ut den biten du har trukket ut så den er let å håntere...
    I den andre handa holder du loddebolten.... smelt bitlelitt tinn på loddespissen (denna tin dråpen skal hjelpe deg å overføre varme til kobberet) og hold spadespissen inntil den ene siden av kobberet i skjøten,
    stikk loddetinnet inntil på den andre siden.... når du ser kobberet begynne å suge til seg tinnet, bare mater du på til skjøten er mettet.

    Du trenger ikke bruke treplanken men jeg syntes det kan være til hjelp når det lar seg gjøre.... hvorfor tre? fordi det ikke er en spesielt god varmeleder! Du vil jo at varmen skal forbli i skjøten og ikke avledes i f.eks. en benkplate av stål.

    Øv deg på noen kabler det ikke er så farlig med slik at du ikke ender opp med for korte kabler der det virkelig teller...

    OBS! Loddebolt og loddetinn er varme greier, tinn pærler ruller lett over treverk og andre ting. Pass på at du ikke drypper eller heller flytende tinn på deg...



    Det er mye ok greier på biltema, men forsterkere, spillere, høyttalere og batterier er ikke noe jeg ville ha kjøpt der.....
    Det er mange bedre alternativer til ca samme pris...
    http://www.netonnet.no/art/bil-og-gp...4/148473.4698/
    http://www.netonnet.no/art/bil-og-gp...4/138049.4698/
    http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sl...-r490-p333161/
    http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sl...-k475-p333286/

    Og en av mine favoritter for systemer på moderate budsjetter:
    http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sl...-k475-p333286/
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post543777

Lignende tråder

  1. motorstøy(susing) i høytalerene [LØST]
    By Revell in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 4
    Siste post: 23/10/11, 17:39
  2. Ryggesensor XC90 piping uten feilmelding - løsning!
    By Falx in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 11/02/11, 20:36
  3. Piping fra turbo rett etter oppstart
    By kirkis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 02/11/10, 22:16
  4. piping/ulying ifra 120 km/t. hva kommer det av?
    By volvo240v8 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 26/10/10, 12:01
  5. Uling/piping i motorrom 940
    By JørnM_940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 08/10/10, 22:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •