Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 28 av 28

Tråd: Tial 44mm wastegate

  1. #26
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Godt poeng . Ville kanskje vært et problem med 13c eller 19t som ikke trenger så mye eksos for å spinne opp litt på kompressorsiden, men med en større turbo så tror jeg ikke den vil klare å nå ladetrykk pluss litt til uten at gassen er så langt nede at innsuget har ca samme trykk som i resten av systemet.

    Da har jeg en plan!
    Noe som er en fordel hvis du har svær turbo, med kanskje en kompressor som er på limit i overkanten stor, er å ha det spjeldet jeg snakka om før innsuget til kompressoren med litt styrings teknikk. Da kan man styre hvor mye luft turboen får inn, og da kan man bruke så stor kompressor som man vil, og man kan drite i allt som heter kompressormap...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #27
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Noe som er en fordel hvis du har svær turbo, med kanskje en kompressor som er på limit i overkanten stor, er å ha det spjeldet jeg snakka om før innsuget til kompressoren med litt styrings teknikk. Da kan man styre hvor mye luft turboen får inn, og da kan man bruke så stor kompressor som man vil, og man kan drite i allt som heter kompressormap...
    Yep. Men kompressoren på turboen min passer ganske greit til turbinen, så da trenger jeg ikke å tenke på det .

    Eneste problemet jeg kan se med tankegangen din er at du også vil bremse turboen noe fryktelig med et spjeld før turboen. Når du lukker det spjeldet så vil turboen stå å suge masse vakum på innsugssiden med spjeldet pga farta hjulet har, og så vil du ha høyt trykk på trykksiden. Dvs du får nesten samme effekt som kompressorsurge hvis planen er å gjøre det istedenfor dump.

    Beste løsningen må vel som du sier være å hatt en enveisventil etter turbo med shunting av lufta turbinhjulet leverer til friluft sålenge du er innenfor surge området til kompressoren. Sånn at kompressoren ikke står å presser mot en vegg og taper spool og kanskje surger på det. Men da må man ha en lur styring på dette som kobler vekk shunten igjen når turboen har stor nok kraft til å motstå ladetrykket igjen som automatisk åpner enveisventilen. Og igjen så har man det med overspooling av turbo å passe på, men det skal ikke være noe problem for den skal jo kobles inn igjen så fort den kan motstå ladetrykk.
    Sist endret av ChrML; 12/04/10 kl 22:47

  3. #28
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Yep. Men kompressoren på turboen min passer ganske greit til turbinen, så da trenger jeg ikke å tenke på det .

    Eneste problemet jeg kan se med tankegangen din er at du også vil bremse turboen noe fryktelig med et spjeld før turboen. Når du lukker det spjeldet så vil turboen stå å suge masse vakum på innsugssiden med spjeldet pga farta hjulet har, og så vil du ha høyt trykk på trykksiden. Dvs du får nesten samme effekt som kompressorsurge hvis planen er å gjøre det istedenfor dump.

    Beste løsningen må vel som du sier være å hatt en enveisventil etter turbo med shunting av lufta turbinhjulet leverer til friluft sålenge du er innenfor surge området til kompressoren. Sånn at kompressoren ikke står å presser mot en vegg og taper spool og kanskje surger på det. Men da må man ha en lur styring på dette som kobler vekk shunten igjen når turboen har stor nok kraft til å motstå ladetrykket igjen som automatisk åpner enveisventilen. Og igjen så har man det med overspooling av turbo å passe på, men det skal ikke være noe problem for den skal jo kobles inn igjen så fort den kan motstå ladetrykk.
    Kan lett lage shunten mekanisk. En liten kam/sporstyrt butterfly valve som sitter mellom kompressorhuset og enveisventilen, som kun åpner samtidig som turbo- og plenumspjeldet stenger, og som da naturligvis stenger med en gang man gir gass over ~1-2% spjeldåpning. Overspooling vil da ikke være noe problem.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •