Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Skifte toppakning trenger hjelp :)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard Skifte toppakning trenger hjelp :)

    hei skal skifte toppakning på en 760 v6 b28E. er dette mye jobb? og hva trenger jeg å tenke på og handle inn?

  2. #2
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Nå er ikke jeg så veldig kjent med denne motoren men kan jo ramse opp en del av det du trenger generelt, så får andre med bedre kompetanse ta over...
    -Slipesett (evt. bare kjøpe toppakning(er)
    -Strekkbolter
    -Registerreim sett
    Det er litt jobb med det ja... Demontere topp(er), trykkteste og/eller planslipe topp, montere topp igjen med moment, registerreim......
    Ville samtidig vurdert ventiltettninger og vannpumpe mens du har dette av...
    Du får ha lykke til ihvertall Jeg skulle bytte toppakning på min 940gl, det ble motorbytte istedet når jeg så tilstanden...
    2002 Volvo V70 D5
    1994 Volvo 940GL ->LT
    It's not the fart that kills, it's the smell

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Dale, 1t fra Bergen
    VCCN medlemsnummer
    365
    Innlegg
    232
    Antall takk

    Standard

    Er ganske mye jobb og bytte toppakninger på disse V6'erne, pakningene spørs litt hva du trenger da det er forskjell på de som heter B28 og de som heter B280(88mod--->), jeg har byttet på min B280E 1988, for og si det sånn så blir det ikke gjort flere ganger, da det holdt ganske nøyaktig 250km...jeg fikk sjekket toppene de var ok, alt på blokken ble sjekket like vel vart det ikke noe suksess. men over til pakningene, viss du har B280 så må du passe på og få rette pakninger, som sagt det er forskjell på noen av pakningene. Jeg kjøpte ett slipesett til B28 og supplerte det som ikke passet overens med B280.

    Er noe forskjell på toppakningene - toppdekselpakningene - registerdeksel. Vannpumpa trenger du ikke bytte, da denne ikke henger i hop med noe av dette(må demonters ved bytte av toppakninger), viss du vil bytte den for og være sikker, så vær obs på at du må ha av bakstykket på den gamle over på den nye, de skruene som holder bakstykket til vannpumpen holdes av 7mm umbrako disse er gått ut av produksjon hos volvo så denne måtte jeg få lagd da jeg var så ''heldig'' og knakk den ene.

    Simering til veiv + fordeler er også kjempe og bytte samtidigt en av de fulgte slipesettet, husker ikke akkurat hvilken. Jeg måtte også bytte motorfester da jeg slet av venstre feste når jeg skulle ha av reimhjulet på veiven. Jeg byttet også stekk bolter. Register trenger du ikke tenke på da det er kjede på disse eller rettere sagt så byttet ikke jeg noe av det. byttet ventiltettninger + at jeg fikk slipt inn ventilene igjen. En ting til som er greit og bytte er kjøleslangene som ligger inn under innsuget da det er litt trangt og komme til etter på. Jeg byttet alt av kjøleslanger, radiator, bankesensorer, rotor + fordelerlokk + ledninger.

    Så etter erfaring så er det ganske greit med arbeid for og bytte disse, kjøp en slik haynes bok, jeg har den svenske & den engelske, så viss du skal i gang med dette så ønsker jeg det lykke til og er det noe som ser ut som det skal demonteres så ta det bort, det var ikke mye igjen oppi motorrommet til jeg hadde fått ut toppene. Jeg skal bytte til 960 rekkesekser når jeg får tid, hus og familie drar litt for mye tid til at jeg får gjort noe med denne.

    Ligger noen bilder her i tråden min... http://forum.vccn.no/showthread.php?...H-Volvo-760GLE
    Sist endret av Mr. RAH; 18/02/12 kl 21:41

    N - Volvo XC90 T8 R-Design 2018
    N - Volvo V70 2.4 D Classic 2008(2007)
    X - Volvo V90 D4 Inscription 2017
    X - Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
    X - Volvo 945 B230FK - M90 1998
    X - Volvo V70 D3 Summum 2011
    X - Volvo V70 D Limited Edition 2008(2007)
    X - Volvo 760 GLE 1988
    X - Volvo 740 GL 1986

Lignende tråder

  1. Svar: 0
    Siste post: 15/02/12, 10:53
  2. Skifte av toppakning, hva mer må til?
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 31/03/11, 22:11
  3. Hjelp til skifte av fjærbenslager.
    By lars otto skiftesvik in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 10/03/11, 19:47
  4. Trenger verktøy for å skifte støtdemper.
    By ArneR in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 10
    Siste post: 04/02/10, 00:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •