Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 76

Tråd: eMTea's første MS installasjon MS3X (PCB 3.0) i 740tic (B230FK)

  1. #26
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stisn Vis post
    dysekontaktene(EV1 i hvert fall) har de på diyautotune. Noe jeg skulle likt å visst siden vi er inne på det... Noen som vet hvor man kan få "løse"
    ECU
    -kontakter? Eller generelt 40-80pins kontakter. Helst nye til å lage eget. Vil ha "plug and play" på neste motoren jeg bygger :x Bare jekke inn motor, og koble til kontakten.
    Tips... MIL 38999 serie I eller III
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    MIL 38999 "U.S. Military connector specifications"! haha. Den burde funke :P

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stisn Vis post
    dysekontaktene(EV1 i hvert fall) har de på diyautotune. Noe jeg skulle likt å visst siden vi er inne på det... Noen som vet hvor man kan få "løse"
    ECU
    -kontakter? Eller generelt 40-80pins kontakter. Helst nye til å lage eget. Vil ha "plug and play" på neste motoren jeg bygger :x Bare jekke inn motor, og koble til kontakten.
    Jada, jeg vet de har litt å velge i, handler alt jeg bruker der, men jeg har alle kontaktene, så ville helst bare kjøpt løse pinner..

    DIYautotune har jo denne pluggen da: http://www.diyautotune.com/catalog/w...kit-p-364.html ser ut til å ha litt større kontakter og være litt enklere å terminere enn MIL pluggene.


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Den har jeg faktisk ikke sett før! Takk

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Nei den er utrolig vanskelig å navigere seg frem til, ikke logisk i det hele tatt, skulle tro de hadde slettet den ifra nettbutikken... De har også en plate som er beregnet å sette 2 slik i: http://www.diyautotune.com/catalog/m...ors-p-475.html som gjør det ganske pent

  6. #31
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Ville fortsatt gått for en 38999 type plugg med endten banjokoppling (series I) eller quickturn lock (Series III) Får de i motorsportutgave i fiberarmert plast, og når de ikke skal følge en spec OG være godkjennt så er de ikke dyre heller OG de funker like bra som de i fly

    http://www.souriau.com/motorsport/re...8TA-Series.pdf
    Sist endret av Njål Nilssen; 21/02/12 kl 15:22
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Litt koblingsspm:



    Ifølge dette bildet, så kal ikke "Signal Ground" bruke på WB02, kun når du kjører med smalbånd. stemmer det?

  8. #33
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Litt koblingsspm:



    Ifølge dette bildet, så kal ikke "Signal Ground" bruke på WB02, kun når du kjører med smalbånd. stemmer det?
    Vil tro den fortsatt trenger jord fra "nernst" cella ellers har den ingenting å måle signalspenninga opp mot... så i affal samme jord som controllern... Dog dafft av MS og ikke kan bruke WBO2 fullbreddesignal (ca. 1V bredde) istedet for den elendige oppløsningen man får av NB (0,1V bredde)...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Gidder du uttype hva du mener med "nernst" cella? Jeg er ikke helt varm i trøya med dette, så er ikke alt som er like selvforklarende Men kommer nok til å legge ut en jord og 12v fra dette ledningsnettet til den, så da kommer jo alt sammen fra samme jordingsplan. Jeg skal jo bruke en Innovate LC1 (http://www.diyautotune.com/catalog/i...822-p-329.html), så den utnytter vel hele båndbredden da?

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Litt koblingsspm:
    Ifølge dette bildet, så kal ikke "Signal Ground" bruke på WB02, kun når du kjører med smalbånd. stemmer det?
    Det skjemaet der er bare ett generelt grovt oversiktskjema. For å få best mulig signal så jorder du bbl i en av jordledninga som går inn på hoved DB37 kontakten.
    Og en ting til, helst ikke gi bbl strøm fra samme kurs som bensinpumpe.

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Vil tro den fortsatt trenger jord fra "nernst" cella ellers har den ingenting å måle signalspenninga opp mot... så i affal samme jord som controllern... Dog dafft av MS og ikke kan bruke WBO2 fullbreddesignal (ca. 1V bredde) istedet for den elendige oppløsningen man får av NB (0,1V bredde)...
    Vet ikke om jeg er helt med på tanken din. Man kan koble enten vanlig lambda og bredbånds på O2 inngangen. Inngangen støtter støtter alt av spenning fra 0 til 5 v.
    Så om du har ett 0-1v, 0-5v signal, eller 2-4, eller 1-4,5v spiller ingen rolle så lenge man kalibrerer inn rett kurve. Og for de som synest anologt bbl signal blir for unøyaktig så kan man bruke det digitale signalet LC1 produserer direkte via
    CAN
    . Så slipper man å være redd for spenningsforskjeller og slik.
    Ikke akkurat det jeg vil kalle for dafft da men...
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  11. Takk eMTea takket for denne posten
  12. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Ville fortsatt gått for en 38999 type plugg med endten banjokoppling (series I) eller quickturn lock (Series III) Får de i motorsportutgave i fiberarmert plast, og når de ikke skal følge en spec OG være godkjennt så er de ikke dyre heller OG de funker like bra som de i fly

    http://www.souriau.com/motorsport/re...8TA-Series.pdf
    Sikkert helt greit for deg som jobber i flybusinessen, men det er jo ikke så lett for hvermansen å finne en fohandler som selger deg den pluggen. Syntes du kunne kjøpt et parti, å solgt her på forumet

  13. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Er det ok å bruke samme kurs som
    ECU
    'en eller?

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Og for de som synest anologt bbl signal blir for unøyaktig så kan man bruke det digitale signalet LC1 produserer direkte via
    CAN
    . Så slipper man å være redd for spenningsforskjeller og slik.
    Ikke akkurat det jeg vil kalle for dafft da men...
    Har du lyst til å fortelle litt om det oppsettet der?

  14. #38
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Det skjemaet der er bare ett generelt grovt oversiktskjema. For å få best mulig signal så jorder du bbl i en av jordledninga som går inn på hoved DB37 kontakten.
    Og en ting til, helst ikke gi bbl strøm fra samme kurs som bensinpumpe.


    Vet ikke om jeg er helt med på tanken din. Man kan koble enten vanlig lambda og bredbånds på O2 inngangen. Inngangen støtter støtter alt av spenning fra 0 til 5 v.
    Så om du har ett 0-1v, 0-5v signal, eller 2-4, eller 1-4,5v spiller ingen rolle så lenge man kalibrerer inn rett kurve. Og for de som synest anologt bbl signal blir for unøyaktig så kan man bruke det digitale signalet LC1 produserer direkte via
    CAN
    . Så slipper man å være redd for spenningsforskjeller og slik.
    Ikke akkurat det jeg vil kalle for dafft da men...
    jojo.. klart... 0-5V signalet er jo et oppsaklert signal det og De nyeste BBL til Bosch har vel et output på nernst cella som er oppimot 2V diff fra lambda 0,5 til 1,2 elns Hvis MS nå kan bruke både skalerte og råsignaler så er jo det bra Men nå har vel ikke jeg oppdatert meg på MS skjønner jeg Sist jeg satt meg inn i det kunne det ikke styre 5 cyl, og kunne kun bruke NBL signal så hadde man BBL så måtte man bruke den emulerte NBL utgangen osv. Ble liksom forkastet der og da, litt glemt siden

    Analogt signal funker som pokker det... skjærm og null kraftige jordstrømmer på samme jordingspunkt (les pumpa som du selv sa) så går det knirkefritt
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #39
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Gidder du uttype hva du mener med "nernst" cella? Jeg er ikke helt varm i trøya med dette, så er ikke alt som er like selvforklarende Men kommer nok til å legge ut en jord og 12v fra dette ledningsnettet til den, så da kommer jo alt sammen fra samme jordingsplan. Jeg skal jo bruke en Innovate LC1 (http://www.diyautotune.com/catalog/i...822-p-329.html), så den utnytter vel hele båndbredden da?
    Nernst cella er den lille edelmetall delen av oksygensensorer som lager et spenningssignal ut fra hvor mye oksygen det er i gassen som strømmer gjennom
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    jojo.. klart... 0-5V signalet er jo et oppsaklert signal det og De nyeste BBL til Bosch har vel et output på nernst cella som er oppimot 2V diff fra lambda 0,5 til 1,2 elns Hvis MS nå kan bruke både skalerte og råsignaler så er jo det bra Men nå har vel ikke jeg oppdatert meg på MS skjønner jeg Sist jeg satt meg inn i det kunne det ikke styre 5 cyl, og kunne kun bruke NBL signal så hadde man BBL så måtte man bruke den emulerte NBL utgangen osv. Ble liksom forkastet der og da, litt glemt siden

    Analogt signal funker som pokker det... skjærm og null kraftige jordstrømmer på samme jordingspunkt (les pumpa som du selv sa) så går det knirkefritt
    MS1, MS2 og MS3 støtter alle 0-5v lambasignal. Mulig MS1 ikke støtter det med B&G kode, men jeg tviler. MS2 har ivertfall støtta det siden den først kom ut i 2005. Så hvor du har det fra at det kunn støttes smalbåndsignal lurer jeg på.
    For å presisere. Når man henter signalet via
    CAN
    bus så er det det digitale signalet som kontrolleren(LC1) produserer man benytter, og ikke signalet cellen produserer man bruker direkte. MS er ikke utav den velig lille håndfullen med sprut med innebygd konotrollenhet som kan kobles direkte til en bbl sonde.

    Du kan trygt hente strøm fra samme kurs som
    ECU
    får fra Inne i MS er det en sak som jevner ut spenningstopper, så spenningen der skal være av den mer jevne du finner i hele bilen.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  17. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  18. #41
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    501
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    deutsch har også mye fint av kontakter! på massey ferguson blir no ala disse her mye burukt: http://uk.stockncable.com/images/big...7-22-11-03.JPG ser jo ryddig ut og jævlig fort gjort og koble av og på! er også veldig lite tull med den til tross for al driten og møk de blir utsatt for!

  19. #42
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    deutsch har også mye fint av kontakter! på massey ferguson blir no ala disse her mye burukt: http://uk.stockncable.com/images/big...7-22-11-03.JPG ser jo ryddig ut og jævlig fort gjort og koble av og på! er også veldig lite tull med den til tross for al driten og møk de blir utsatt for!
    Deutsch kjører også på MIL 38999 specen De har andre kjekke kontakter også
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #43
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    501
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    ser også ut som de vanntette kontaktene som man får på wurth er ganske kurante!

  21. #44
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Sikkert helt greit for deg som jobber i flybusinessen, men det er jo ikke så lett for hvermansen å finne en fohandler som selger deg den pluggen. Syntes du kunne kjøpt et parti, å solgt her på forumet
    Vi får se Kan gjør det hvis jeg finner for godt å lage et lite firma i tillegg til min faste
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Idag har jeg bestilt en slik KnockTek boks; http://www.extraefi.co.uk/knock.htm
    Håper den fungerer greit. Vet at man ikke skal stole på sånt, men grei addon å ha med seg.


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone

  23. #46
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Idag har jeg bestilt en slik KnockTek boks; http://www.extraefi.co.uk/knock.htm
    Håper den fungerer greit. Vet at man ikke skal stole på sånt, men grei addon å ha med seg.


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone
    Ikke for å være en gledesdreper eller pessimist nå, men skjønner ikke helt hvordan den der skal kunne være til hjelp i det heletatt... Hvor stiller man inn bandpassfilteret, og det digitale filteret hvor man deffinerer første, tredje og fjerde grads bankefrekvens? Den har tydelig ikke noe instillinger for hvor mange veivgrader den skal være aktiv på etter hver sylinder har fyrt av heller...

    Da er du faktisk bedre satt med å kopple et headset til bankesensoren direkte...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Som jeg sa, for håpe det fungerer..

    Kan man bruke bankesensor som en mic, koble til en forsterker også til et headset? Har litt elektronikk på lur om det er mulig å gjøre det slik..


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone

  25. #48
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Ikke for å være en gledesdreper eller pessimist nå, men skjønner ikke helt hvordan den der skal kunne være til hjelp i det heletatt... Hvor stiller man inn bandpassfilteret, og det digitale filteret hvor man deffinerer første, tredje og fjerde grads bankefrekvens? Den har tydelig ikke noe instillinger for hvor mange veivgrader den skal være aktiv på etter hver sylinder har fyrt av heller...

    Da er du faktisk bedre satt med å kopple et headset til bankesensoren direkte...
    Jeg kjører med bankesensor rett inn i headsett ! Fungerer helt utmerket! Kosta meg 150 kroner å hive sammen og slår nok det meste av dingsebomser

    En bankesensor er en Piezoelektrisk mikrofon som står i blokka rett under toppen, denne har rett og slett ett signal lignende alle andre mikrofoner (dog ett litt høyt nivå på signalet) Jeg brukte mikrofoninngangen på datamaskinen som forsterker og kjørte ut i headsett! Bør ikke bruke laptop egentlig, da signalet er for høyt til micinngangen, en grei løsning vil være å sette på en motstand eller lignende =)

  26. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Så man trenger ikke forsterker imellom? Interresant!
    Hva slags headset bruker du? Kan være greit å vite, for impendansen spiller nok litt inn der..

    Hører man godt forskjell på banking og generell støy? Regner med det er endel ulyder utenom..

    Hvis jeg skal prøve å fremprovosere banking, hvilket turtall og metode er tryggest å prøve da? Er jo greit å se om headsettet fungerer mener jeg..


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone

  27. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Da er du faktisk bedre satt med å kopple et headset til bankesensoren direkte...
    Hvilket er en veldig god ide!
    Med en bosch type sensor behøver du bare en 100k ohm motstand i serie, så kan du kjøre sensoren rett inn på mic inngangen på laptop, evt egen forsterker.

Side 2 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 19
    Siste post: 28/04/12, 15:59
  2. Første post og første Volvo
    By TrondR in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 09/12/11, 12:18
  3. De første V60 ankommet
    By ASK Racing in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 84
    Siste post: 19/01/11, 00:05
  4. Datasprut, installasjon i bil.
    By JonasS in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 30/08/10, 18:22

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •