Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 76

Tråd: eMTea's første MS installasjon MS3X (PCB 3.0) i 740tic (B230FK)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard eMTea's første MS installasjon MS3X (PCB 3.0) i 740tic (B230FK)

    Hei folkens!

    Idag ble det bestemt. En kompis av meg har en 740 som er byttet motor i fra gasser til innsprut, og med et kaos av ledningsnett, så ble vi enige å montere MS3 på den istedet.
    Så siden dette er min første installasjon, så vil jeg gjerne ha litt input fra dere før jeg gjør noe feil med en gang. Jeg har jo en tråd her med litt pussige feil på et KMS sprut, og vil helst unngå å gjøre åpenbare feil til å begynne med.

    HVOR bør det jordes, og hva skal jordes sammen / hver for seg. Er det ideelt å få kun 1 jordingspungt?
    Skal bruke en coil som dette;

    med innebygget driver.

    Eieren av bilen har visst noen S60 dyser på hånd. Håper de er høyohm.
    Hvilke biler er det greiest å plukke TPS fra?
    Triggeren blir orginal 60-2 på svinghjul (motoren stammer fra 940)

    Jeg ser for meg å plassere nødvendige releer og sikringer på hjulbuen mellom ekspansjonstank og batteri,
    ECU
    plasseres bak hanskerommet.

    Alle tips mottas med takk!!
    Sist endret av eMTea; 22/02/12 kl 00:25

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Som jeg beskrev i den andre tråden din, og som forklart i manualen. Aller jordledningene til ett felles punkt på motor, og ikke i karosseri. Helst ikke felles jordingspunkt med noen andre komponenter. Prøv å få alle ledningene i en felles kabelsko. 13 ledninger etter hukommelsen om det er en MS3X. MS3X kortet har separat jordingsplan fra hovedkortet, så jordingen her er viktig.
    Om dere skal bruke en pcb v3.57 og VR trigger på veiva så vær forberedt på å montere 10-20 Kohm motstand i serie med veivtrigger. VR kretsen på pcb v3.57 er litt kranglete, og jeg er derfor ikke så veldig stor fan av den.
    S60 dyser er høyohm, ivertfall de jeg har.
    En ting du skal være obs på med MS3 under første oppstart er at den faktisk klarer å lese triggermønstret med VR trigger der man har koblet feil polaritet. Dette vil føre til at man mister sync veldig lett, og resultatet blir slik:
    Starter, men mister sync før den kommer opp på tomgangsturtall. En MS1 eller MS2 ville rett og slett ikke startet i ett slikt tilfelle.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Heihei

    Må VR trigger kabelen være skjermet?


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone
    Sist endret av eMTea; 22/02/12 kl 00:02

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    For all del skjerm kabelen fra VR-giveren! Jeg brukte orginal VR-kabling(som ikke var skjerma) og det irriterte meg LENGE før jeg fant det ut, hehe.
    Ang. jording har jeg jorda stort sett alt igjennom sprutet, og sprutet er jorda i blokka. Eneste jeg har jorda separat er O2-sensoren. Fikk beskjed av innovate at den burde jordes for seg selv(...?).

    TPS: Jeg tok min fra BMW e36. Trenger kun å lage en liten adapterplate(hvis den skal festes på org volvo-gasspjeld)
    Dyser: De må ikke være høyohm. veldig enkelt å stille inn sprutet til å kjøre lavohms. Jeg har lavohms, og det funker knirkefritt!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Ok! Da har jeg fått en avklaring på det også
    Om noen av dere har en msq fil jeg kan ta utgangspungt i så hadde det vært fint om jeg kunne få den..
    Sist endret av eMTea; 19/02/12 kl 21:53

  6. #6
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    HAr ikke de felste LH motorer HALL giver på veiv da? Hvitmotorene har VR iaffal. kan fint bruke TPS fra 850 feks. Alt av VR skal være skjærmet er det nesten i alle tillfeller originalt også, hvor ene lederen brukes som skjerm...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Det er nok en VR sensor, kan ikke skjønne annet etter endel lesing på nettet her.

    Skulle også visst hvilke ledninger som er hva i den 8pins pluggen som forbinder B230A motoren med bilen. Hva er turteller signal og hva er "tenning på" osv. Finnes det koblingskjemaer lett tilgjengelig?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    HAr ikke de felste LH motorer HALL giver på veiv da? Hvitmotorene har VR iaffal. kan fint bruke TPS fra 850 feks. Alt av VR skal være skjærmet er det nesten i alle tillfeller originalt også, hvor ene lederen brukes som skjerm...
    Ganske sikker på at B230F(I hvert fall) er VR? Er i hvert fall bare 2 kabler til svinghjulsgiver, og det er LH2.4.
    På min B200k(som orginalt var forgasser) var IKKE VR-giveren skjerma. Skapte mye problemer kan jeg love, hehe.

  9. #9
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stisn Vis post
    Ganske sikker på at B230F(I hvert fall) er VR? Er i hvert fall bare 2 kabler til svinghjulsgiver, og det er LH2.4.
    På min B200k(som orginalt var forgasser) var IKKE VR-giveren skjerma. Skapte mye problemer kan jeg love, hehe.
    Minns 3-pinns kontakt på min B230F? Men mulig jeg husker feil
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Ble plutselig jævlig usikker
    b230f-en jeg skrudde på her for et par uker siden hadde ikke kontakt. Ledningene satt rett i måleren, og var kun 2 ledninger.
    Samme på min b200k. Det var en b230f med rundcoil. Ikke regina.

    EMTEA; ang. kontakten så aner jeg ikke, beklager. men fins vel noe info på nett?
    8-pins på en A-motor bør vel ikke være så vanskelig å måle ut?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Nei, burde ikke det, men a motoren er vekk for lenge siden, og vi har bare 2 ukomplette ledningsnett og forholde oss til

  12. #12
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Nei, burde ikke det, men a motoren er vekk for lenge siden, og vi har bare 2 ukomplette ledningsnett og forholde oss til
    lag et nytt? Får kjøpt kontaktpinner hos Volvo
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Minns 3-pinns kontakt på min B230F? Men mulig jeg husker feil
    Bosch Motronic, sant? 60-2 triggerhjul og VR trigger i såfall er typisk Motronic, og du finner det igjen på f.eks BMW.
    3 pinner pga den ene er til skjerming. Mange andre bilmerker bruker også 3polt kontakt til VR trigger pga skjerming. Opel, Subaru, osv. Opel kan være litt forvirrende pga de har hallgivere som ser helt lik ut som VR giver, har lik kontakt, og begge brukes kan brukes på samme motortype.

    Noe som er viktig med skjermring er at du jorder den i ene ende, og kunn i ene enden! Helst i enden opp mot
    ECU
    . På en VR giver så må også begge ledningene ha like god skjerming.

    Signaljord fra bbl bør du jorde i samme jording som
    ECU
    . Jeg bruker å ha ei dedikert signaljord-ledning der jeg jorder alt av temp sensorer, tps og gjerne signaljord til bbl. Da er det mindre fare for spenningsforskjeller som kan gi feil i signaler.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  14. #14
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Bosch Motronic, sant? 60-2 triggerhjul og VR trigger i såfall er typisk Motronic, og du finner det igjen på f.eks BMW.
    3 pinner pga den ene er til skjerming. Mange andre bilmerker bruker også 3polt kontakt til VR trigger pga skjerming. Opel, Subaru, osv. Opel kan være litt forvirrende pga de har hallgivere som ser helt lik ut som VR giver, har lik kontakt, og begge brukes kan brukes på samme motortype.

    Noe som er viktig med skjermring er at du jorder den i ene ende, og kunn i ene enden! Helst i enden opp mot
    ECU
    . På en VR giver så må også begge ledningene ha like god skjerming.

    Signaljord fra bbl bør du jorde i samme jording som
    ECU
    . Jeg bruker å ha ei dedikert signaljord-ledning der jeg jorder alt av temp sensorer, tps og gjerne signaljord til bbl. Da er det mindre fare for spenningsforskjeller som kan gi feil i signaler.
    LH2.4 på F'en min... Ikke så lenge siden jeg bytta den på min ifm feilsøking... kan ikke huske at den var magnetisk slik som VR er men godt mulig jeg tar feil... Liker igrunn VR bedre... mere nøyaktig Er vel ganske normalt å ha VR som tach og HALL som ref. er sånn det er satt opp på hvitmotor iaffal
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #15
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    LH2.4 på F'en min... Ikke så lenge siden jeg bytta den på min ifm feilsøking... kan ikke huske at den var magnetisk slik som VR er men godt mulig jeg tar feil... Liker igrunn VR bedre... mere nøyaktig Er vel ganske normalt å ha VR som tach og HALL som ref. er sånn det er satt opp på hvitmotor iaffal
    Kjører VR på veiva, og VR sensor på fordeler på mitt bygge.. Fungerer helt utmerket ! Er forresten original svinghjulsgiver på min, og den er VR!
    Sist endret av Berg Performance; 20/02/12 kl 09:47 Begrunnelse: Skriveleif

  16. Takk eMTea takket for denne posten
  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Så du kjører sekvensielt?

  18. #17
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Så du kjører sekvensielt?
    Hva eller skulle man trenge sync/ref for da?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Jaja, skjønte jo det, men har ikke helt forstått alle fordelene med det, trodde de fleste kjørte WS, fordi det det er så mye enklere.

    Lyst til å fortelle hva som er de største fordelene med fullsekvensielt?


    -Magnar-
    Tapatalk @iPhone

  20. #19
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    På tenning har det ikke noe å si om det er WS eller CPP/COP bare det er en coil pr. sylinder. slik at full gniststyrke oppnås. på bensin har det mye å si for stabil tomgang og forbruk, pluss man får muligheten til cylinder-trim... veldig kjekt nest til nødvendig hvis man skal bruke lean-burn
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Ok!

    Kommer nok til å dra igang med WS først, siden det er første gangen dette..

    Er det noen ledninger i ledningsnettet som IKKE bør ligge samlet, eller kan jeg legge alle i en pølse, sålenge triggerkabelen er godt skjermet? Har bestilt ledninger med skrift fra diyautotune, ekspanderende strømpe og gjennomsiktig krympestrømpe så jeg kan skrive ut DYMO merker og merke kontaktene.
    Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt løse pinner til Bosch kontaktene? dysekontakter o.l.

  22. #21
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Ok!

    Kommer nok til å dra igang med WS først, siden det er første gangen dette..

    Er det noen ledninger i ledningsnettet som IKKE bør ligge samlet, eller kan jeg legge alle i en pølse, sålenge triggerkabelen er godt skjermet? Har bestilt ledninger med skrift fra diyautotune, ekspanderende strømpe og gjennomsiktig krympestrømpe så jeg kan skrive ut DYMO merker og merke kontaktene.
    Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt løse pinner til Bosch kontaktene? dysekontakter o.l.
    Dyse ledningene bør helst være litt avsidesliggende Blir mye støy når spolene i dysene blir deenergisert, derfor en har flyback Om du kan, så vil jeg anbefale deg å ha logikkutgang på tenningen og bruke den originale tenningsforsterkeren, for her er det ENDA mere støy ute å går. Gjør ikke ting værre om du skjærmer alle sensorkabler VR må skjermes uavhenging, mest fordi den har så stort spenn i spenningen den overfører... på lave turtall er det mV impulser (da trenges skjærmen for å hinde forstyrrelser INN i kabelen) på høye turtall kan det bumpe opp i nesten 100V (da trenges skjærmen for å forhindre at VR'n støyer over på det andre)

    Vet VEMS-shop selger noe Bosch "motronic" kontakt materiell, så gjør også Volvo
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    dysekontaktene(EV1 i hvert fall) har de på diyautotune. Noe jeg skulle likt å visst siden vi er inne på det... Noen som vet hvor man kan få "løse"
    ECU
    -kontakter? Eller generelt 40-80pins kontakter. Helst nye til å lage eget. Vil ha "plug and play" på neste motoren jeg bygger :x Bare jekke inn motor, og koble til kontakten.

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Jeg kommer til å bruke logikk utgang til coilen, for den har egen driver innebygget.
    Kanskje jeg skal prøve å lage en skjermet kabel til dysene da.
    Skal høre med en lokal biltrimmer her, Larsen Tuning Race Engines, mener han har endel slike plugger og pinner i skuffene sine.

    Takk for alle tipsene! Gleder meg til delene ankommer og jeg kan begynne på dette
    Legg gjerne frem en MSQ eller flere

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. feb. 2011
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke skjermede kabler til dysene, og pga.
    ECU
    plassering så går de sammen med hele harva inn til MS-et. Har ikke noe støy/rare signaler derfra, men... Ganske greit å være på den sikre siden? Koster jo ikke mye ekstra å skjerme de.

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    For se hva jeg kommer over av kabel, kommer til å koble dysene hver for seg til X-kortet i tilfelle jeg blir å lukte på sekvensielt med tiden..

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 19
    Siste post: 28/04/12, 15:59
  2. Første post og første Volvo
    By TrondR in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 09/12/11, 12:18
  3. De første V60 ankommet
    By ASK Racing in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 84
    Siste post: 19/01/11, 00:05
  4. Datasprut, installasjon i bil.
    By JonasS in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 30/08/10, 18:22

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •