Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Mal for søke om Halv bur.

  1. #1
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Smile Mal for søke om Halv bur.

    Hallo,

    Var litt usikker på hvor jeg skulle legge ut denna, så tenkte dette var det beste stedet
    Har fått en del forespørsler om kopi av min søknad for halvbur i min 240. Denne søknaden kan brukes til andre biler også Du bare kopierer texten inn i ett word dokument Det du oppnår ved å sende inn denne søknaden til din nærmeste Om og Oppbyggings gruppe er at du får vedtektene på halvbur tilsendt i posten etter 1-2 uker, kanskje lenger. Du må selvfølgelig vise bilen på en trafikkstasjon som har lov til å godkjenne dette.

    Håper noen andre får nytte av malen, og bygger halvbur i bil

    Om noen har noen spørsmål, så fyr løs Skal svare så godt jeg kan.

    Mvh,
    E.Winjum


    Søknad om godkjenning av halvbur i bil..pdf
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  2. Takk Adrian S, Teigen, Morten83 takket for denne posten
  3. #2
    E.Winjum sin avatar
    Medlem siden
    22. mars 2011
    Sted
    Nes i Akershus
    VCCN medlemsnummer
    570
    Innlegg
    1.368
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også sendt inn spørsmål anngående Motor, Bøttestoler, 4 Punkt Belte og Ratt Det jeg fikk av svar fra trafikkstasjonen er:

    Motor
    Generelt ved motorbytte kan det tillates ombygd inntil det største motoralternativet kjøretøyet kunne leveres med fra fabrikk. Kjøretøyet må bygges teknisk lik modellen som hadde største motoralternativ eller slik som Volvo beskriver i "Volvos godkjente produktendringer"
    Et motorbytte til f.eks. B230 FT med 123kW kan tillates da vi innehar dokumenter som tillater effekt inntil 161kW i nevnte kjøretøy. Motor må benyttes i original utførrelse med originalt styresystem slik at kjøretøyet etter ombyggingen fortsatt tilfredsstiller gjeldene krav til avgass og at det benyttes eksosanlegg med tilfredsstillende støydemping.
    Det kan ved tvilstilsfeller kreves fremleggelse av dokumentasjon for oppfyllelse av avgass og støykrav. (KTK §21, §22)

    Sikkerhetsbelter
    Montering av 4-punkts sikkerhetsbelter kan tillates dersom disse anses å være forskriftsmessig korrekt montert. Sikkerhetsbeltene må være E og S merket i kjøretøyer som er ordinert registrert og skal benyttes på offentlig veg. Dersom kjøretøyet skal benyttes til og fra løp i regi av Norges bilsport forbund, skal sikkerhetsbeltene være FIA-godkjente og datomerket. Da kreves også fremleggelse av vognlisens.

    Seter
    Montering av uorginale sportsseter kan tillates dersom disse anses å oppfylle kravene i KTK § 15-1 plt. 1 & 2 samt § 15-2 pkt 4.2.1

    KTK § 15-1 pkt. 1: Sitteinnretningen skal være solide, godt festet og stå støtt. De må ikke ha skarpe kanter eller utstikkende deler som kan medføre unødig fare for fører eller passasjer ved oppbremsing, sammenstøt o.l. Hengslede og leddede sitteinnretninger og rygglener til slike skal kunne festes sikkert i den stillingen de skal stå under bruk.
    KTK § 15-1 pkt. 2: Sitteinnretningen for fører skal være slik formet og plassert at den gir føreren en gunstig og sikker kjørestilling. Sitteinnretningen for passasjerer må være formet slik at passasjerene og sitteinnretningen ikke hindrer førerens betjening av kjøre- og kontrollinnretningene.
    KTK § 15-2 pkt. 4.2.1: Seteputen skal ha en bredde på minst 45cm pr. person. Den samme bredde skal kunne opprettholdes i området fra seteputen og oppover til 60cm over seteputen. Seteputen skal ha en dybde på minst 40cm.

    Ettermontering av uoriginalt ratt
    Montering av uoriginalt ratt med rattnav kan tillates dersom det kan dokumenteres bilfabrikanten kan godta rattet, eller at et uavhengig kompetent laboratorium dokumenterer oppfyllelse av kravene i ECE 12 Annex 4. Ratt og rattnav skal være tilstrekkelig merket. (KTK § 18-2 pkt.6/KF § 21-2 pkt.4)

    Halvbur
    Halvbur/veltebur som monteres bak fører i kjøretøyets bakre sittedel, kan godkjennes dersom det er bygd og montert slik at det ikke øker faren for skade på fører eller passasjer ved oppbremsing eller sammenstøt/kollisjon. Eventuelle deler av halvburet som er i umiddelbar nærhet av fører eller passasjer, må polstres. Dørstrevere tillates ikke. Det vil ikke være mulighet for å ha sitteplasser i baksetet i kjøretøy som har dette montert.

    Generelt
    Ved kontroll av kjøretøyet må det fremlegges dokumentasjon på deler/ delebil som er benyttet deler i fra ved ombygging. Samt dokumentasjon på effekt og dreiemoment.

    Håper dette kommer til nytte for flere enn bare meg
    Emil Winjum
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem



    Mitt prosjekt:
    1995 Volvo 945 Polar Diesel

  4. Takk Adrian S, Teigen, Morten83 takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Tungstarta når halv-varm
    By Black Edition in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 13/11/10, 14:17
  2. [INNFØRT] - Søke på korte ord
    By TeamBørnOut in forum Forslagskassen
    Svar: 4
    Siste post: 18/12/09, 19:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •