Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Hjelp! M90 vil ikke i gir

  1. #1
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard Hjelp! M90 vil ikke i gir

    Hei. Har byttet motor i min 940 (b230fk m90) og i forbindelse med det var det en smarting som klarte å montere lamellen feil vei. Dette resulterte i mye lyder og litt slipemerker på naglene. Men nå er lamellen snudd og vil ikke i gir når motoren går (den gikk i gir når lamellen var snudd?!?).
    Dette er prøvd ut til nå:
    -Luftet slavesylinder i bøtter og spann (ikke luft igjen der)
    -Skimset ut kulebolt i kassen ca 3mm
    -Slavesylinder går fint og har vandring på ca 2-3cm på utløsearm
    -Skimsing av bolt resulterte i å flytte arbeidsområdet til utløse armen, ikke vandringen
    Nå står jeg igrunn fast og vet ikke helt hvor jeg kan begynne noe som er j***** frustrerende ettersom at alt annet er klart til å gå på veien...
    Har sondert meg halvveis fram til at det kanskje kan være at det ikke er trøkk i fjærene\sprekk i fjærene i trykkplaten lenger etter clutchen var montert feil vei.
    Eller å kan det vel være slave/master sylinder som ikke klarer å få høyt nok trykk, men er ikke noe synlig lekkasjer og slavesylinder synker ikke når pedalen er trykket inn. Det er rett før jeg bare hiver på m47 kassen å gir opp :S

  2. #2
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Ser på Meca og Mekonomen at det er forskjell på master og slave sylinder på B230FD og B230FK masteren ser jo ganske lik ut, men slave sylinderen ser jeg det er forskjell på diameteren 20,64mm på den jeg har og 22,22mm på den som skulle vært der... Har dette noen betydning for meg i mitt tilfelle?

  3. #3
    Registrerte brukere Fjellheim sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Evenes, Norge
    Innlegg
    287
    Antall takk

    Standard

    Er det forsterka trykkplate? - Prøv å bytt slange mellom hovedsylinder å slavesylinder. (Det gjor jeg å da virket alt)
    Sikker på at du har rett utløser lager, fant nemlig ut når jeg holdt på at det finnes to forskjellige utløselager, men vet ikke om det er noe forskjellig størrelse på dem.
    Er du 100% sikker på at lamellen står riktig vei nå, før det skal være umuli å koble clutchen i fri når det står feil vei.
    Med tanke på at den gikk i gir når lamellen sto feil vei.
    Du kan se på trøkkplaten om den er fin, å prøve å kontrollere den på et vis.
    Et ekspempel på å test, er å prøve å lage deg en jig i en hydraulikk presse vist du har mulighet.
    Så ser du om fjærene går sånn som dem skal.

    Inni clutchuset på m90 er den en kule som utløser-"armen" kviler på, det er gjenger på den. Se om den er laus, prøv isåfall å stram den.

    Prøv noe av dette så må du nesten bare si ifra, det er noe av det jeg erfarte etter clutch bytte på min bil.
    Går den i gir i det hele tatt når motoren ikke går rundt?
    Anbefaler deg å begynne med slangen det funket veldig fint for meg!
    V70N D5 Manuell

    Gammel bil
    Toyota Carina....
    945 FK

  4. #4
    Registrerte brukere Fjellheim sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Evenes, Norge
    Innlegg
    287
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av endfje Vis post
    Ser på Meca og Mekonomen at det er forskjell på master og slave sylinder på B230FD og B230FK masteren ser jo ganske lik ut, men slave sylinderen ser jeg det er forskjell på diameteren 20,64mm på den jeg har og 22,22mm på den som skulle vært der... Har dette noen betydning for meg i mitt tilfelle?

    Kommer vell litt ann på, har du kjøpt motor å gir fra samme person?
    Vest slavesylinder følgte med girkassen så skal det nok ikke være noe forskjell der, men vill tru at vist du har feil.
    Så ville ikke den passet i hullet på girkassen?
    Sist endret av Fjellheim; 14/02/12 kl 13:17
    V70N D5 Manuell

    Gammel bil
    Toyota Carina....
    945 FK

  5. #5
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Heisann, takk for tipset med slangen det kan jo tenkes at den utvider seg når jeg trykker på clutchen...
    Nei er orginal sachs trykkplate og lamell, ja er helt sikker den står rett vei nå med mindre sachs har trykket flywheel på feil side Jeg har prøvd utløselager fra m47 kassen bare for å prøve men ingen forandring (de har like dimensjoner ca, men ikke utseende). Kulen i clutchhuset er den jeg har shimset opp for å prøve på ett eller annet, og ja den sitter fast. Vil helst prøve å unngå å kjøpe ny clutch siden lamellen er ganske bra, har hydraulikk presse så skal prøve å se om jeg får laget til noe smart men men får ringe til volvo i morgen å høre om de har en slange liggende på lur... Takk for hjelpen så langt

  6. #6
    Registrerte brukere Fjellheim sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Evenes, Norge
    Innlegg
    287
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av endfje Vis post
    Heisann, takk for tipset med slangen det kan jo tenkes at den utvider seg når jeg trykker på clutchen...
    Nei er orginal sachs trykkplate og lamell, ja er helt sikker den står rett vei nå med mindre sachs har trykket flywheel på feil side Jeg har prøvd utløselager fra m47 kassen bare for å prøve men ingen forandring (de har like dimensjoner ca, men ikke utseende). Kulen i clutchhuset er den jeg har shimset opp for å prøve på ett eller annet, og ja den sitter fast. Vil helst prøve å unngå å kjøpe ny clutch siden lamellen er ganske bra, har hydraulikk presse så skal prøve å se om jeg får laget til noe smart men men får ringe til volvo i morgen å høre om de har en slange liggende på lur... Takk for hjelpen så langt
    Dra på tess eller noen som presser hydraulikk slange i nærheten av deg. Så skjærer du av den gamle koblingen med en baufil.
    Så får du dem bare til å presse på en ny. Før slange fra volvo kostet 1200kr fra england når æ sjekka, men jeg fikk nu bare presset en ny en!
    V70N D5 Manuell

    Gammel bil
    Toyota Carina....
    945 FK

  7. #7
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Hadde tenkt å ringe volvo i sted, men hvis de skal ha 1200 for en liten slange så blir det nok tess ja kanskje jeg prøver å lage til noe bremserør opplegg forløpig for å se om det ligger der før jeg bytter slange... takk igjen

  8. #8
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Dersom trykkplata ikke ligger helt inntil svinghjulet vil du ikke få trampa nok til at trykkplata frir ut lamellen. Typisk hvis man f.eks har satt trykkplata feil i forhold til styrepinnene i svinghjulet (trykkplata hviler mot styrepinnene ikke svinghjulet), eller rett og slett ikke har satt til boltene til trykkplata.

  9. #9
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Trykkplaten er montert slik at den presser mot svinghjulet og ikke på styrepinnene. Har nå prøvd med ny slange på clutchen uten at dette utbedret problemet. Har i dag bestillt ny clutch kit fra pedersen siden det ikke kan være så mye annet lenger, krysser tær og fingre på at dette fikser problemet

  10. #10
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Er det stor vandring på pedalen før den "tar"? For når jeg bytta til m90 måtte jeg shimse ut med 2 muttere, alså nærmere 1 cm.
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  11. #11
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Har prøvd å shimse ut bolten uten at dette gjorde noe videre, ble litt bedre pedal men ikke noe mer clutch av den grunn

  12. #12
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Da ligger det en ny clutch til meg på posten, kommer tilbake med en oppdatering når jeg har montert den...
    2002 Volvo V70 D5
    1994 Volvo 940GL ->LT
    It's not the fart that kills, it's the smell

  13. Takk Fjellheim takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere endfje sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2012
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Da var den nye clutchen montert og det var det som skulle til... Tydeligvis hadde den gamle slappe fjærer eller noe... Takker for all hjelp jeg har mottatt
    2002 Volvo V70 D5
    1994 Volvo 940GL ->LT
    It's not the fart that kills, it's the smell

  15. #14
    Registrerte brukere Fjellheim sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Evenes, Norge
    Innlegg
    287
    Antall takk

    Standard

    Godt og høre at det gikk seg til
    V70N D5 Manuell

    Gammel bil
    Toyota Carina....
    945 FK

Lignende tråder

  1. Svar: 11
    Siste post: 14/12/11, 18:01
  2. Svar: 7
    Siste post: 25/05/11, 20:55
  3. hjelp hjelp. har en 940 som ikke starter
    By Lillegutt in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 30/12/10, 13:41
  4. ikke noe lys i dashbord :S HJELP!
    By kristiansl in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 17/11/10, 12:37
  5. Hjelp! V70'n er ikke god! 2,5t 97 mod
    By HAS in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 05/09/10, 21:51

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •