Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Hva slags forsterker til 700 W max power??

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2012
    Innlegg
    239
    Antall takk

    Standard Hva slags forsterker til 700 W max power??

    hei lurer på hva dere vil anbefale? forsterker til en magnat 2*12 sub 700 W, og JBL GTO 6*9 høytallere!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    legg ut link på utstyret ditt, så slipper vi å google.
    Så må du fortelle hvor mange watt nominell/RMS du har tengt å hente. Dette med å snakke om 700 W max, 1200 W peak osv. er helt unødvendig.
    Det er den nominelle effekten du burde ta hensyn til. Dette fordi du ikke vet hvilke omstendigheter utstyret er målt til opgitt max-effekt. Er det 700 W max i 2 sekunder? 10 sekunder? Den nominelle effekten er den effekten utstyret tåler å jobbe på.

    Et element på 500 W peak drevet av en 500 W RMS forsterker er ikke noen kjempegod kombo. Men du må aldri kjøre 500 W peak forsterker på 500 W RMS element. Da brenner du elementet eller forsterkeren før eller senere.

    Så. Det du skal se etter er altså forsterkere med en RMS-verdi som er lik RMS-verdien til utstyret som skal drives. Jeg ville kjørt en forsterker for subbene og en annen for 6x9.
    Du må også finne ut hvilken impedans subbene er på, for å se om de kan paralellkobles på en monoblokk. Er de 4 ohm, så blir det 2 ohm i paralell, å da trenger du en monoblokk som er stabil i 2 ohm osv. Alternativt så kjøper du en forsterker med 2 utganger.

    Jeg er ikke fan av sånne 4+1 kanaler, 5+2 kanaler osv. Det virker på meg som de stort sett er dårlig dimensjonert. Men dette har jeg bare noen få erfaringer å vise til. Mulig det finnes utstyr som holder mål.

    Så for å gi deg konkrete tips, så må jeg vite mest mulig om utstyret ditt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2012
    Innlegg
    239
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Feiltenning Vis post
    legg ut link på utstyret ditt, så slipper vi å google.
    Så må du fortelle hvor mange watt nominell/RMS du har tengt å hente. Dette med å snakke om 700 W max, 1200 W peak osv. er helt unødvendig.
    Det er den nominelle effekten du burde ta hensyn til. Dette fordi du ikke vet hvilke omstendigheter utstyret er målt til opgitt max-effekt. Er det 700 W max i 2 sekunder? 10 sekunder? Den nominelle effekten er den effekten utstyret tåler å jobbe på.

    Et element på 500 W peak drevet av en 500 W RMS forsterker er ikke noen kjempegod kombo. Men du må aldri kjøre 500 W peak forsterker på 500 W RMS element. Da brenner du elementet eller forsterkeren før eller senere.

    Så. Det du skal se etter er altså forsterkere med en RMS-verdi som er lik RMS-verdien til utstyret som skal drives. Jeg ville kjørt en forsterker for subbene og en annen for 6x9.
    Du må også finne ut hvilken impedans subbene er på, for å se om de kan paralellkobles på en monoblokk. Er de 4 ohm, så blir det 2 ohm i paralell, å da trenger du en monoblokk som er stabil i 2 ohm osv. Alternativt så kjøper du en forsterker med 2 utganger.

    Jeg er ikke fan av sånne 4+1 kanaler, 5+2 kanaler osv. Det virker på meg som de stort sett er dårlig dimensjonert. Men dette har jeg bare noen få erfaringer å vise til. Mulig det finnes utstyr som holder mål.

    Så for å gi deg konkrete tips, så må jeg vite mest mulig om utstyret ditt

    Okkei, suben er i 4 ohm, megaforce magnat på 2*12, og Jbl GTO 6*9; link: http://www.google.no/imgres?imgurl=h...9QEwBQ&dur=217

    mer vett jeg ikke, men har snakka me de på bilradioen, de fant en rockaford 4 kanals forsterker så lett kunne drive dette, kosta vell 2700, husker ikke akk hva rockaford merke osv.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2012
    Innlegg
    239
    Antall takk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    regner med du tenker på Rockford. Dette er et godt merke. Kjører selv en Rockford Fosgate Prime monoblokk. Disse følger det med kalibreringsertifikat som er en betryggelse, da man vet hva man får.
    Ser at subbene dine er ratet til 350W RMS, så du trenger en forsterker som leverer det. Du har ikke klart å linke til hvilke høytalere det er (utseende er likegyldig), ei heller oppgitt produktnr. JBL leverer flere 6x9 i GTO serien.
    Selv kjører jeg en variant av T696L på 150W RMS.

    Tviler på at du finner en multikanals forsterker som driver dette fornuftig til 2700,-
    Mulig det funker til en hvis grad.
    Forutsatt at dine 6x9-ere ligger på ca. 100W RMS, så må du nok opp i 4-5k for en multikanaler som leverer nok til å utnytte oppsettet 6x9 + sub fult ut.
    Jeg ville, som sakt tidligere, kjørt individuelle forsterkere.

    Jeg kommer ikke til å fortelle deg hva du skal kjøpe. Jeg prøver å lære deg å tenke selv. Det er alt for mange som kjøper umatchet utstyr å kjører med elendig lyd, eller ødelegger potensielt bra utstyr.
    Har selv sett flere eksempler på folk som kjøper "pakkesett" fra forhandlere som ikke matcher i d hele tatt. For små forsterkere er som regel gjengangeren. Dette brenner opp selv de dyreste elementer.

    Bruken har selfølgelig mye å si. Hvor høyt du kommer til å dra komponentene, samt hvilket lydoppsett du stiller inn, musikken du hører på og hvordan bilen er utformet.

    Enten betaler du noen for å sette opp for deg, eller så må du prøve å feile litt som oss andre, eller så kan du bare ta en råsjangs å gi f. i resultatet. Sistnevnte er mye utbrett blandt omgangskretsen min

    Lykke til videre

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Akkurat ferdig med en byggejobb med denna 4+1 forsterkeren....
    http://ljudia.no/bilstereo-s82121/sl...r500h-p333163/

    Ikke noen kjempe fan av hverken "hybrid forsterkere" eller "Zacry" men denna gjør en god jobb til snaut kroner 2000,-
    Skall du ha mer lyd en detta så må du begynne å tenke ekstra batteri osv....
    Denna skal visstnok leverer ca 90w*4 og 300w*1 rms i 4ohm... får den nokk strøm så leverer den også det....

    Her har du også nok kanaler til å drive front settet, men da skal du sette høy pass filtret for frontsettet veldig høyt og ikke skru opp mer en 1/4 til 1/3 gain for frontsettet (etter som hva slags front sett du har selvfølgelig).
    Skal du bruke mer en ca 2000,- på forsterker så er det andre ting som bør oppgraderes også....

    Denna modelen fra Zacry er Ljudia sin variant av SoundMagus sin R500H (Ljudia har penere eske!).
    SoundMagus lager også forsterkere for bla. SoundStream.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...%B8r-trekk-osv
    Sist endret av BadgerFarmer; 13/03/12 kl 21:33

Lignende tråder

  1. Erfaring med power box?
    By Friksen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 23/10/11, 19:44
  2. Perfect Power 6 -fra IPD
    By Morgis in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 19/08/10, 00:42
  3. Xs Power
    By depress in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 23/05/10, 21:38
  4. Volvo Power!
    By PetterDale in forum Volvo Bilder og film
    Svar: 0
    Siste post: 11/05/10, 13:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •