Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  208
Side 5 av 47 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 15 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 1173

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #101
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2012
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Har ikke dyser til gasserene mine så må evt gi den litt mer på reguleringskruen da?

    bredbåndslambda er greit for å følge med i helhet da.

  2. #102
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Nei.
    Det hjelper absolutt ingenting.
    "Reguleringsskruen" som du kaller det styrer KUN CO på tomgang og litt mer enn det.

    Løsningen er å ta ut emolusjonsrørene og lese av dysestørrelsen i begge ender og kjøpe 2 nye dyser i annen størrelse.
    Sånn er det bare.

    Bedre enn ingenting, men se nå.

    Glem forgassere ett øyeblikk for dette gjelder på generelt grunnlag og for alle motorer. Én av de store fordelene med datasprut som har én dysekanal pr. sylinder, fremfor én stor felles forgasser er nettopp at man ENKELT kan gi forskjellige mengde bensin til forskjellige sylindre.

    La oss si at man ønsker at bredbandslambda skal vise 12,5:1 i AFR på full gass og man justerer til man har dette og er fornøyd.

    Så skjer det noe som raser ett stempel og man skjønner ingenting.
    Mapping med 4 stk. lambdametre og 4 stk. eksostempsensorer på nybygd bunndel viser:
    Sylinder 1 går på 12,5:1
    Sylinder 2 går på 12,0:1
    Sylinder 3 går på 13,5:1
    Sylinder 4 går på 12,0:1

    En 4 syl motor skal/må//bør nemlig ikke mappes som én 4 syl motor. Den skal/må/bør mappes som 4 stk. forskjellige én syl. motorer.
    Når man kjører 2 x dobble forgassere kan/bør man benytte seg at dette.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:17

  3. #103
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    hei jeg lurte litt på å bygge turbo på b20 med enkel stromberg, hva må til for å få 180-200 hk? og hva må gjøres med fordeler?

  4. #104
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    hei jeg lurte litt på å bygge turbo på b20 med enkel stromberg, hva må til for å få 180-200 hk? og hva må gjøres med fordeler?
    1. Kamaksel fra B20E eller bedre som f.eks en KG10 fra Pedersens racing.
    2. BSRT325 eller en GARRETT T3 turbo. Minimum størrelse er den som står på Volvo 740 turbo, men den unike Trim62 fra Sierra Cosworth 4x4 er klart å foretrekke.
    Her ett par eks:
    http://www.fordclubnorway.no/forum/t...0&#entry681860
    3. Stor DO88 intercooler.
    4. Bensinpumpe fra en bil med innsprutsmotor.
    5. Malpassi FKT1 bensintrykksregulator.
    6. Bearbeidet forgasser oppgradert med større nåleventil og slipt forgassernål.
    7. B20 Aluminiumsfordeler oppgradert med stor vakumklokke. (EVT amerikansk tenningsboks med tenningsretard ved turbotrykk hvis budsjettet tillater det). 1-2-3 ignition for turbomotorer er ett annet alternativ.
    8. Oppgradert coil som passer til fordeler med stifter. Eks. ACCEL Supercoil 140001. (EVt. seriøst kraftig amerikansk coil tilpasset amerikansk tenningsboks).
    9. 2,5" - 3" eksosanlegg.

    Neste på listen er innsug fra B20B, porting av topp og dreiing av stempler for lavere kompresjonsforhold slik at du trygt kan kjøre høyere ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:19

  5. #105
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    1. Kamaksel fra B20E eller bedre som f.eks en KG10 fra Pedersens racing.
    2. GARRETT T3 turbo. Minimum størrelse er den som står på Volvo 740 turbo, men den unike Trim62 fra Sierra Cosworth 4x4 er klart å foretrekke.
    Her ett par eks:
    http://www.fordclubnorway.no/forum/t...0&#entry681860
    3. Stor intercooler.
    4. Bensinpumpe fra en bil med innsprutsmotor.
    5. Malpassi FKT1 bensintrykksregulator.
    6. Bearbeidet forgasser oppgradert med større nåleventil og slipt forgassernål.
    7. Fordeler oppgradert med stor vakumklokke. (EVT amerikansk tenningsboks med tenningsretard ved turbotrykk hvis budsjettet tillater det).
    8. Oppgradert coil til stiftetenning. (EVt. seriøst kraftig amerikansk coil tilpasset amerikansk tenningsboks).
    9. 2,5" - 3" eksosanlegg.

    Neste på listen er innsug fra B20B, porting av topp og dreiing av stempler for lavere kompresjonsforhold slik at du trygt kan kjøre høyere ladetrykk.
    takk for svar hvor mye ladetrykk kan motoren tåle med lavere kompresjonsforhold? og hvilket kompresjonsforhold anbefaler du?

  6. #106
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    takk for svar hvor mye ladetrykk kan motoren tåle med lavere kompresjonsforhold? og hvilket kompresjonsforhold anbefaler du?
    B20 motorer har eksosoppvarmet innsugmanifold og innsug og eksos på samme side av toppen. Dette gjør at man må kjøre lavere kompresjonsforhold enn en B19, B21 osv med samme ladetrykk. Keramisk Coating av alle kanalene anbefales vurdert på det sterkeste.

    I forhold til det effektuttaket du har nevnt så vil 7,8 - 8,0:1 fungere bra.
    Med lavere kompresjonsforhold er både 1,8 og 2,0 BAR brukt med sukesess.
    Sist endret av Batland; 20/12/19 kl 12:22

  7. #107
    Registrerte brukere bosolhaug sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    valdres
    VCCN medlemsnummer
    622
    Innlegg
    242
    Antall takk

    Standard

    Har montert turbo på en B19 med forgasser. Er en original 240 turbo som er montert. Problemet er at jeg ikke får ett stabilt turbotrykk der jeg vil ha det. Monterte turbotrykkskran (av den dyre og bra typen), da spretter turbotrykket opp etterhvert som jeg justerer. Men den klarer ikke å holde stabilt trykk, det bare deter ned til 0,4 igjen. Har prøvd å bytte turbotrykkskran, men det ble ikke forskjell. Prøvde også å ta vekk alt og montere originalt igjen, da holder det stabilt på 0,4. Prøvde å montere en veldig sterk fjær mellom klokka og der staget går innpå på turboen, men hjalp ikke nevneverdig. Er det noen som veit hva som kan være feil?

  8. #108
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Trykksett systemet og tett de lekkasjene som du finner.
    Hvilket eksosanlegg kjører du?
    Har du en R-sport forgasser eller vanlig A-forgasser?

  9. #109
    Registrerte brukere bosolhaug sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    valdres
    VCCN medlemsnummer
    622
    Innlegg
    242
    Antall takk

    Standard

    ingen lekkasjer som jeg veit om. 3" helt fra turboen. er en A-forgasser som er veldig modifisert er fjernet choke og litt forskjelligt

  10. #110
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bosolhaug Vis post
    ingen lekkasjer som jeg veit om. 3" helt fra turboen. er en A-forgasser som er veldig modifisert er fjernet choke og litt forskjelligt
    Antagelser er moren til alle fuck up's og de fleste som gjennomfører en trykktest blir overrasket. Jeg anbefaler derfor trykktestning på det sterkeste.
    Har du bilde av bleed ventilen og hvordan har du justert den? Hva har du gjort?
    De færreste har kontroll fordi de IKKE bruker en ekstra ladetrykksmåler som viser hvor mye trykk de egentlig kjører inn på actuator. :(

    Hvis;
    1. trykksystemet, inkl. evt. dumpvalve er TETT.
    2. eksosanlegget godt slik som her.
    3. forgasseren er korrekt modifisert og gir tilnærmet riktig AFR.
    4. Actuator holder wg tilstrekkelig lukket pga bleed ventil og ekstra fjær,

    men du mister ladetrykk på høye motorturtall, da er det på tide å sjekke at selve turboen har stor nok kapasitet i praksis.

    Du kan evt. gjøre en test med å hekte av actuatorstangen, korte den så mye at den ikke rekker bort til WG armen og hekte den på igjen, altså med MYYE forspenn.
    Sist endret av Batland; 26/06/12 kl 20:42

  11. #111
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2012
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    Batland: jeg ser du har peil på dette, jeg har nå gått over til b230ft bunn for litt mer motorvolum og rådebank i forrige,

    jeg har den store vakumklokka og skal da bare ha vakum inn på den fremste?

    hvordan stiller jeg inn tenning for å unngå tenningsbank ??

    jeg vet hvordan jeg stiller tenning selvfølgelig men nå trenger jeg svaret på tenningstidspunkt og evt hvor mye rpm dette skal justeres på!

    har også elektronisk fordeler med hallgiver og msdcoil samt msd tenningsforsterker med muligheter for justering

    takk

  12. #112
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stiffler Vis post
    Batland: jeg ser du har peil på dette, jeg har nå gått over til b230ft bunn for litt mer motorvolum og rådebank i forrige,

    jeg har den store vakumklokka og skal da bare ha vakum inn på den fremste?

    hvordan stiller jeg inn tenning for å unngå tenningsbank ??

    jeg vet hvordan jeg stiller tenning selvfølgelig men nå trenger jeg svaret på tenningstidspunkt og evt hvor mye rpm dette skal justeres på!

    har også elektronisk fordeler med hallgiver og msdcoil samt msd tenningsforsterker med muligheter for justering

    takk
    Du har tidligere postet dette:
    Sitat Opprinnelig postet av Stiffler Vis post
    jeg kjører 2x45 dellorto trykkgassere, KKK K27 turbo, 405 topp, 044 pumpe, 3" eksos, BTR til dobble trykkassere fra pedersen, ombygd tenningsystem som gjør at jeg kan finjustere tenning, turtallsperre på nivåer etc, må justeres opp igjen etter at slangen til wastegate sprakk under pådrag og resulterte i 3 bar ladetrykk, da gikk stempel nr 3, KUN det .

    bilen går på mellom 1.8 - 2 bar...
    Spørsmålet nå blir derfor hvor stor forskjell det er på kompresjonsforholdet mellom disse to motorene.

    Du skal bare bruke den vanlige nippelen på vakumklokken. De andre bør du rett og slett sage av.

    Hvilken fordeler og tenningsanlegg kjørte du på den andre motoren?

  13. #113
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2012
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    samme fordeler, den med 2 uttak

  14. #114
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Utrykket: "If it ain´t broken, don´t fix it!" har fungert godt og lenge.
    Hvis du har brukt denne fordeleren med godt resultat før så bør du fortsette å bruke den.

  15. #115
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2012
    Innlegg
    76
    Antall takk

    Standard

    ja, men det stod vacumm på begge sider av klokka før, men leste du skrev at KUN den ene skulle brukes, det vil da si den mot klokka?

  16. #116
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    hei, jeg har 142 med nyoverhalt b20. og har tenkt til å bygge turbo på den. så har en del spørsmål.
    det sitter 2.5" eksos på den, er det bra nok for turbo?
    har fått tak i en orginal r-sport turbo forgasser med trykkboks, efi bensin pumpe og skal kjøpe fkt1 regulator, tenkte også kjøpe k kam.
    tenkte jeg skulle frese i forbrenningsrommene for å senke kompresjon, og småporte kanalene litt.
    kjøpe en alu intercooler, hvor skal jeg kjøpe det, og hvor stor må den være?
    og hvilken turbo skal jeg bruke? tenkte å koste på en bra turbo, vill ha en som har rask spoolup. trenger tips.
    tenkte å bruke orginal fordeler bare ordne elektronisk tenning i fordeleren så slipper jeg stifter, hvilken motor kan jeg ta en stor vakum klokke fra?
    har ikke noe spesielt effekt mål, skal få alt til å fungere bra først, så får jeg se hvor mye det blir. men hadde jo vært arti med oppmot 200

  17. #117
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    hei, jeg har 142 med nyoverhalt b20. og har tenkt til å bygge turbo på den. så har en del spørsmål.
    det sitter 2.5" eksos på den, er det bra nok for turbo?
    har fått tak i en orginal r-sport turbo forgasser med trykkboks, efi bensin pumpe og skal kjøpe fkt1 regulator, tenkte også kjøpe k kam.
    tenkte jeg skulle frese i forbrenningsrommene for å senke kompresjon, og småporte kanalene litt.
    kjøpe en alu intercooler, hvor skal jeg kjøpe det, og hvor stor må den være?
    og hvilken turbo skal jeg bruke? tenkte å koste på en bra turbo, vill ha en som har rask spoolup. trenger tips.
    tenkte å bruke orginal fordeler bare ordne elektronisk tenning i fordeleren så slipper jeg stifter, hvilken motor kan jeg ta en stor vakum klokke fra?
    har ikke noe spesielt effekt mål, skal få alt til å fungere bra først, så får jeg se hvor mye det blir. men hadde jo vært arti med oppmot 200
    2,5" eksos er større enn det originale Turbovolvoer og til og med Cosworther har så det er godt nok innledningsvis.
    K-kam er ok, men hovedsaklig pga pris. Med høyere budsjett er KG-10 mer korrekt.
    De fleste originale turbostempler har en liten grop. Foreslår at du tar dette hintet og vurderer å dreie en kopi.
    KL-Racing har billige og fullt brukbare intercoolere.
    Ang. turbo så er igjen ett spørsmål om budsjett. Foreslår at du søker på BSRT325 her på forummet.
    En original fordeler som konverteres til elektronisk tenning + en coil som IKKE kan brukes med stifter er ett godt valg.
    B21ET og B21FT har stor vakumklokke. Gamle Saabb motorer og Audimotorer har også dette.
    Ett mye bedre, men dessverre dyrere alternativ er å kjøpe en elektronisk tenningsboks som retarderer tenningen v/ ladetrykk.
    En slik er en "alt-i-en-løsning".
    Med lavt nok kompresjonsforhold, 1,0 BAR ladetrykk og slipt forgassernål er 200 hk direkte enkelt.

  18. #118
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    2,5" eksos er større enn det originale Turbovolvoer og til og med Cosworther har så det er godt nok innledningsvis.
    K-kam er ok, men hovedsaklig pga pris. Med høyere budsjett er KG-10 mer korrekt.
    De fleste originale turbostempler har en liten grop. Foreslår at du tar dette hintet og vurderer å dreie en kopi.
    KL-Racing har billige og fullt brukbare intercoolere.
    Ang. turbo så er igjen ett spørsmål om budsjett. Foreslår at du søker på BSRT325 her på forummet.
    En original fordeler som konverteres til elektronisk tenning + en coil som IKKE kan brukes med stifter er ett godt valg.
    B21ET og B21FT har stor vakumklokke. Gamle Saabb motorer og Audimotorer har også dette.
    Ett mye bedre, men dessverre dyrere alternativ er å kjøpe en elektronisk tenningsboks som retarderer tenningen v/ ladetrykk.
    En slik er en "alt-i-en-løsning".
    Med lavt nok kompresjonsforhold, 1,0 BAR ladetrykk og slipt forgassernål er 200 hk direkte enkelt.
    jeg har flere a-kammer liggende, er det like bra å bruke det? eller skal jeg kjøpe k-kam? kg10 kammen er jo ganske dyr
    kommer det til å fungere dårlig hvis jeg bare senker kompresjon ved å fred i toppen? hadde vært lettest å bare frese i toppen for da slipper jeg å ta ut stemplene.
    hvor får jeg kjøpt en bra coil?

  19. #119
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    jeg har flere a-kammer liggende, er det like bra å bruke det? eller skal jeg kjøpe k-kam? kg10 kammen er jo ganske dyr
    kommer det til å fungere dårlig hvis jeg bare senker kompresjon ved å fred i toppen? hadde vært lettest å bare frese i toppen for da slipper jeg å ta ut stemplene.
    hvor får jeg kjøpt en bra coil?
    Nei, til B18 og B20 A-kam er ubrukelig. (Dette nöyaktig motsatt til A-kam i B19, B21 og B23 motorene. )
    Hvis budsjettet ikke kan dekke en KG-10 så er K-kam helt ok.
    Nei, det vil funke bra. Poenget er at du ikke klarer å redusere kompresjonsforholdet mye ved bare å frese ut av toppen.
    Når toppen er av likevel så er det bare å ta av bunnpannen, løsne muttrene på rådeboltene og dytte stemplene opp.
    Hvis du skal bruke den forferdelige A-manfolden så blir den uhyggelig varm pga eksosoppvarmingen. Dette er ikke bra i forhold til tenningsbank.
    Det er mange alternativ. Det billigste er å bruke en coil fra en 940 eller lignende.
    Sist endret av Batland; 20/12/19 kl 12:25

  20. #120
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, A-kam er ubrukelig.
    Hvis budsjettet ikke kan dekke en KG-10 så er K-kam helt ok.
    Nei, det vil funke bra. Poenget er at du ikke klarer å redusere kompresjonsforholdet mye ved bare å frese ut av toppen.
    Når toppen er av likevel så er det bare å ta av bunnpannen, løsne muttrene på rådeboltene og dytte stemplene opp.
    Hvis du skal bruke den forferdelige A-manfolden så blir den uhyggelig varm pga eksosoppvarmingen. Dette er ikke bra i forhold til tenningsbank.
    Det er mange alternativ. Det billigste er å bruke en coil fra en 940 eller lignende.
    da skal jeg kjøpe en k-kam. hvor mye kan kompresjonen reduseres med å frese i toppen? går det an å gjøre noe for å få orginal manifolden til å ikke bli så varm?

  21. #121
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    da skal jeg kjøpe en k-kam. hvor mye kan kompresjonen reduseres med å frese i toppen? går det an å gjøre noe for å få orginal manifolden til å ikke bli så varm?
    Det må du rett og slett måle selv.
    Kjøp 3 stk. 20 ML sprøyter på apoteket og mål hvor mange ML forbrenningskammeret tar før du begynner å frese og etter at du er ferdig.

    Den i særklasse beste løsningen er å montere en annen innsugsmanifold. Den såkalte K-manifolden, B-manifolden eller noe slikt.
    Hvis du skal bruke A-manifolden så blir det først og fremst å redusere kompresjonsforholdet og begrense ladetrykket.
    Når det er sagt så er det slik at A-manifolden og eksosmanifolden kan kappes slik at de ikke henger sammen. Deretter kan innsugsmanifolden monteres med spacere mot toppen for å øke avstanden.
    Manifoldene kan surres hver for seg med eksosbandasje. I tillegg kan man lage til varmeskjold som effektivt reduserer strålevarmen drastisk.
    Sist endret av Batland; 01/01/13 kl 21:47

  22. #122
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det må du rett og slett måle selv.
    Kjøp 3 stk. 20 ML sprøyter på apoteket og mål hvor mange ML forbrenningskammeret tar før du begynner å frese og etter at du er ferdig.

    Den i særklasse beste løsningen er å montere en annen innsugsmanifold. Den såkalte K-manifolden, B-manifolden eller noe slikt.
    Hvis du skal bruke A-manifolden så blir det først og fremst å redusere kompresjonsforholdet og begrense ladetrykket.
    Når det er sagt så er det slik at A-manifolden og eksosmanifolden kan kappes slik at de ikke henger sammen. Deretter kan innsugsmanifolden monteres med spacere mot toppen for å øke avstanden.
    Manifoldene kan surres hver for seg med eksosbandasje. I tillegg kan man lage til varmeskjold som effektivt reduserer strålevarmen drastisk.
    takk for svar, da skal jeg se om jeg får ordnet toppen snart. og handle litt deler

  23. #123
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    nå har jeg handlet litt deler, har kjøpt en turbo fra b21et, fkt1 regulator, 085 fordeler og stor vakum klokke fra b21et,
    r-sport turbo forgasser med trykkboks, så skal jeg snart bestille k-kam, intercooler og litt diverse. jeg prøvde også å frese ut kammeret i toppen,
    men det måtte fjernes så mye og mye jobb, så jeg skal dreie ned stemplene i stedet
    jeg så du hadde anbefalt å dreie 72x4 mm på b21 stempler, skal jeg dreie like mye på b20 stempler? jeg regnet ut det å det var ca 7.5:1 med pakning
    med 72x4mm dreide stempler

  24. #124
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    nå har jeg handlet litt deler, har kjøpt en turbo fra b21et, fkt1 regulator, 085 fordeler og stor vakum klokke fra b21et,
    r-sport turbo forgasser med trykkboks, så skal jeg snart bestille k-kam, intercooler og litt diverse. jeg prøvde også å frese ut kammeret i toppen,
    men det måtte fjernes så mye og mye jobb, så jeg skal dreie ned stemplene i stedet
    jeg så du hadde anbefalt å dreie 72x4 mm på b21 stempler, skal jeg dreie like mye på b20 stempler? jeg regnet ut det å det var ca 7.5:1 med pakning med 72x4mm dreide stempler
    Til orientering har den orginale B21ET turboen kompressorkapasitet som er i minste laget.
    Stempeldreiing er enklere og bedre ja.
    Slik jeg ser det trenger B20, pga "ikke-cross-flow støpejernestopp" lavere kompresjonsforhold enn en B19-B21 motor i forhold til ett gitt ladetrykk og drivstoff.
    Til en bruksbilsmotor ville jeg derfor valgt 72 x 4 mm selv. (16,28 ccm)
    Til en "race" motor ville jeg heller dreiet av hele flaten, dvs 88,9 x 2,65 mm.

  25. #125
    Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Innlegg
    191
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Til orientering har den orginale B21ET turboen kompressorkapasitet som er i minste laget.
    Stempeldreiing er enklere og bedre ja.
    Slik jeg ser det trenger B20, pga "ikke-cross-flow støpejernestopp" lavere kompresjonsforhold enn en B19-B21 motor i forhold til ett gitt ladetrykk og drivstoff.
    Til en bruksbilsmotor ville jeg derfor valgt 72 x 4 mm selv. (16,28 ccm)
    Til en "race" motor ville jeg heller dreiet av hele flaten, dvs 88,9 x 2,65 mm.
    takk for bra svar, da skal jeg få dreid ned stemplene 72x4mmhvor. mye effekt holder b21et turbon til?

Side 5 av 47 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 15 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •