Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  208
Side 11 av 47 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 21 ... SisteSiste
Viser resultater 251 til 275 av 1173

Tråd: forgasserturbo-tråden

  1. #251
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Hehe, der er jo i grunn ganske logisk slik du forklarer det her :P vil vel få litt den samme effekten med en enkel gasser som med ett spjeld per sylinder også, fordi gasspjeldet sitter etter trykkboksen?

    Har sneket lit rundt på svenske forumer å der er det noe ganske spreke gasserturbo bygg bla en 8v BMW motor med 2x40mm dellorto og 550 hk . og en 16v volvo 745 dragster med 2x48mm dellorto som gikk meget godt! Men har vel kanskje skjønt at hk ikke er alt? men att respons, spoolup osv. også har noe å si... Eller? Hjelper jo lite med 1000 hk om man ikke rekker å dra rundt turboen før han med 200 hk har puttet 2. gir :P ( nå er vel 1000hk biler bedre laget en det, men satt litt på spissen )
    Man får ett inntrykk, men en forgasser med ett gasspjeld bruker en innsugsmanifold med plenum som også tilfører volum. Strømberg og SU forgasserene har vanligvis en liten trykkboks og i tillegg ett stempel som holdes igjen av en støtdemper som gjør at man ikke klarer å fylle innsugskanalene med luft like kjapt som med 2 x dobble forgassere og en passelig stor trykkboks.

    745´en ble ikke bygget av hvem som helst du. "Martin med skåpet." Han forsøkte faktisk med sprut, men gikk etterhvert tilbake til forgassere.

    Hehehe, 1000 hk 4 og 6 syl motorer. Mye rart og direkte dårlig å se der.

    Når det gjelder respons så bør man se denne. Legg merke til at motorbyggeren IKKE har jaget effekt, kun respons. Legg også merke til førerenes reaksjoner: https://www.youtube.com/watch?v=YHRK5bJ6nPw
    Sist endret av Batland; 17/06/14 kl 17:04

  2. Takk Voolvoo takket for denne posten
  3. #252
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Satan å den gikk!!
    Har du foresten prøved el hørt om noen som har trykksat motorsykkelgassere på bil? Kjenner en som kjører med fire stykk slike i en audi. Tror det er fra en yamaha.
    De hadde vel også kunne fått fart på kjærra om de kunne trykksettes?
    Lurer på om det er slike: http://www.gdlcycles.com/asp1/modeta...p?ItemID=13543

  4. #253
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Satan å den gikk!!
    Har du foresten prøved el hørt om noen som har trykksat motorsykkelgassere på bil? Kjenner en som kjører med fire stykk slike i en audi. Tror det er fra en yamaha.
    De hadde vel også kunne fått fart på kjærra om de kunne trykksettes?
    Lurer på om det er slike: http://www.gdlcycles.com/asp1/modeta...p?ItemID=13543
    Det gjør den. Rart at den ikke har 1000 vis av hester.

    Hvis du klarer å få tak i E-rør og dyser som gir korrekt AFR gjennom hele registeret så ser jeg ingen problemer med dette.

    Kjenner til en kar som satt noen eldre orginale MC forgassere på en lett sugetrimmet Volvo B20 motor, men det ble ikke særlig vellykket pga dårlig tilgang på bestykningsdeler. AFR var derfor ute på viddene...

  5. #254
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha. Denne j nevte på gikk vist ganske greit med disse gasserene. Men tror de ikke er helt orginale. Mente det var større dyser... rå lyd hvertfal men tror jeg skal holde meg til mine doble
    Sist endret av bjornarw; 18/06/14 kl 22:40

  6. #255
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det er en riktig avgjørelse.

    Jeg hjelper en bilkjommi med å få noen nye Weber 2x45 mm #152 forgassere til å fungere tilfredsstillende på en rødmotor med KG8 kam for tiden - og som vanlig er det endel arbeid.

    I forhold til den originale bestykningen så er det byttet luft og hoveddyse, halsinger, tomgangsdyser, gasspjeldene er både filt og hullborret og progressjonshullene må modifiseres.

    Vi nærmer oss, men selv om dette er en sugemotor som en enkel å justere i forhold til en turbomotor, så er det nok enda ett stykke arbeid som må til før resultatet er en fuskfri og helt jevn motorgange på alle turtall og alle belastninger, slik:
    http://www.youtube.com/watch?v=nW91LK6wZto
    http://www.youtube.com/watch?v=NOUMolIhbv8
    Sist endret av Batland; 19/06/14 kl 06:59

  7. #256
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    lurte på hvordan slanger trenger innsug og forgasser for og fungere? ble fortalt at jeg hadde gjort galt her en dagen... :(

  8. #257
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jegerud Vis post
    lurte på hvordan slanger trenger innsug og forgasser for og fungere? ble fortalt at jeg hadde gjort galt her en dagen... :(
    en som påsto at jeg måtte ha no vaciumslanger for og får turbo og forgasser til og sammarbeide??

  9. #258
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    har bare en orginal at forgasser med orginalt innsug hvordan modifiseringe må til for at den skal lade mere enn 0,5 bar da?

  10. #259
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Du må montere en EFI bensinpumpe, en Malpassi FKT1 bensintrykksregulator og så må forgassernålen slipes.
    Intercooler anbefales også montert.
    Sist endret av Batland; 24/06/14 kl 13:10

  11. #260
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du må montere en EFI bensinpumpe, en Malpassi FKT1 bensintrykksreguletor og så må forgassernålen slipes.
    Intercooler anbefales også montert.
    Hvor mye kan du hente med de modifiseringene du snakker om? Jeg har en sånn gasser liggende, så hadde jo vært morro å brukt den til noe etterhvert=)

  12. #261
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    På en helt orginal AT motor så blir det stort sett slik:
    0,35 BAR = 135 hk.
    0,50 BAR = 150 hk.
    0,80 BAR = 180 hk.

    Med dreide stempler for korrekt kompresjonsforhold, lett portet 530 topp, en MILD turbotrimkam, god intercooler, K&N RS500 GR.A luftfilter, 46 - 48 mm turbo og betydelig oppgradert AT forgasser har jeg sett 250 hk med 1,35 BAR ladetrykk.

  13. #262
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Så du mener man fint kan kjøre 0,80 Bar på den orginale gasseren fra AT kittet hvis man bruker bensintrykksregulator og en ordentlig bensinpumpe, Samt att man justerer(sliper) nåla? , Har du noen mål mtp sliping av nål?

  14. #263
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av LaSSiss Vis post
    Så du mener man fint kan kjøre 0,80 Bar på den orginale gasseren fra AT kittet hvis man bruker bensintrykksregulator og en ordentlig bensinpumpe, Samt att man justerer(sliper) nåla? , Har du noen mål mtp sliping av nål?
    Man trenger nok en intercooler også.

    Har ingen mål som jeg deler nei. Grunnen er at målene varierer.

  15. #264
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Men har ikke du tatt på deg jobb med trykktetting og sliping av gassernål før?

  16. #265
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Jo det stemmer det.

  17. #266
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Ok, har intercooleren liggende også, hva tar du for en sånn jobb?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #267
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du må montere en EFI bensinpumpe, en Malpassi FKT1 bensintrykksregulator og så må forgassernålen slipes.
    Intercooler anbefales også montert.
    Trenger jeg og oppdatere til efi bensinpumpe og bensintrykk regulator hvis jeg har oppgradert den mekaniske pumpen? Hva er målet med og slipe forgasser nålen? Hva er hovedpoenget og hvordan går man fram?

  19. #268
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av LaSSiss Vis post
    Ok, har intercooleren liggende også, hva tar du for en sånn jobb?
    Du har PM.

  20. #269
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jegerud Vis post
    Trenger jeg og oppdatere til efi bensinpumpe og bensintrykk regulator hvis jeg har oppgradert den mekaniske pumpen? Hva er målet med og slipe forgasser nålen? Hva er hovedpoenget og hvordan går man fram?
    Ja det gjør du. Den oppgraderte mekaniske pumpen er en vits.

    Målet er å slipe nålen tynnere slik at ikke motor raser pga uheldig mager blanding når du øker ladetrykket.

  21. #270
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    Målet er å slipe nålen tynnere slik at ikke motor raser pga uheldig mager blanding når du øker ladetrykket.[/QUOTE]¨

    fremgangsmåten du bruker? har du en måte og teste på om det er slipt nokk? slipe gradvis og se på pluggene?

  22. #271
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Bredbåndslambda er god å ha for å finne riktig luft/bensin blanding (AFR) når man tester og justerer

  23. #272
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2012
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du tenker fysisk belastning så ja, 2,0 bar er intet problem. Nå er det imidlertid AFR forholdet som bestemmer hvor høyt du kan gå, men med korrekt dysing lar dette seg gjøre.
    Tenkte vell hovedsaklig om forgasserne fungerer med så høyt trykk.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den øverste dysen på E-røret er luftdysen så du har antageligvis 145 hoveddyse og 210 luft. Dette er typisk på en sugemotor og vil gi ubrukelig høye AFR på en turbomotor.

    E-rørene spiller også en vesentlig rolle for fuelkurven og det er store forskjeller på dem.
    Jeg må altså ha nye E-rør, hvilke bør jeg velge? Så du nevnte 1, 2, 14 og T, hva er forskjellene mellom dem?
    Må vell bestille dyser også, jeg trenger vell bare tomgang-, luft- og hoveddyse?

    Har du noen forslag til dysestørrelser? Slik som det ser ut nå blir oppsettet som følger:
    B230K med senket komp.
    Sten parner #1E råder.
    631 topp m/nye fjører.
    Original volvo kam, trolig D-kam. Kan KL racings T2 kam vurderes istedenfor?
    Garret turbo, vet ikke specs enda men er oppført til 350 hk.
    Prospark/efitec tenningsanlegg.
    Hjemmelaget innsug og trykkboks.

    Takker for svar

  24. #273
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hanole Vis post
    Tenkte vell hovedsaklig om forgasserne fungerer med så høyt trykk.
    Ja, det gjør de.


    Jeg må altså ha nye E-rør, hvilke bør jeg velge? Så du nevnte 1, 2, 14 og T, hva er forskjellene mellom dem?
    Må vell bestille dyser også, jeg trenger vell bare tomgang-, luft- og hoveddyse?
    Du må nok det.
    Det som er forskjellen på E-rørene er at de gir forskjellig fuelkurve. Hvis man har en hissig turbotrimkam, portet 531 topp med svære, blankepussede "shine" kanaler og en stor turbo så trenger motoren betydelig feitere blanding når du cruiser enn dersom du velger mer fornuftig topp og kam. Det er her E-rørene betyr noe.

    Hvis du har ett lite utvalg av hoved og luftdyser så er du godt i gang. Tomgangsdyser er vanligvis 50 - 60.

    Har du noen forslag til dysestørrelser? Slik som det ser ut nå blir oppsettet som følger:
    B230K med senket komp.
    Sten parner #1E råder.
    631 topp m/nye fjører.
    Original volvo kam, trolig D-kam. Kan KL racings T2 kam vurderes istedenfor?
    Garret turbo, vet ikke specs enda men er oppført til 350 hk.
    Prospark/efitec tenningsanlegg.
    Hjemmelaget innsug og trykkboks.

    Takker for svar
    Dysestørrelsen vil avhenge at oppsettet og ladetrykket så det er alt for tidlig å tippe på hva som er riktige dyser allerede nå. Forøvrig ser oppsettet ditt interessant ut synes jeg.
    Sist endret av Batland; 29/07/14 kl 13:27

  25. #274
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    er ei bensinpumpe på 4 bar bra nukk?

  26. #275
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    De korte svaret er: Javisst.

Side 11 av 47 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 21 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  3. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •