Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Kjørelys slukker seg av når bryteren vris helt til høyre (Hakk tre)

  1. #1
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard Kjørelys slukker seg av når bryteren vris helt til høyre (Hakk tre)

    Heisann!

    Holder på med noe småfiks etter EU-kontrollen, og har fått to`er feil på at kjørelysene slukker seg av når bryteren vris helt mot høyre (til hakk tre).

    Såg det hadde vært satt i 100W pærer i kjørelysene, så de har jeg nå bytta ut med 55/60W.

    Har prøvd å bytte rèlene K og N, uten forbedring, også prøvd å bytte selve bryteren.

    Sjekka alle sikringene, nr25 var svidd litt nedi der, men ikke røket. Bytta den uansett ut med en ny, men fremdeles ingen lys.

    Det er altså kjørelys på når bryteren står mot venstre (Hakk 1) , men det slår seg av når den vris til høyre.

    Alt virker som normalt utenom dette.. Noen som vet om det er en ledning jeg kan kople strøm til eller noe annet lurt for å få dette på stell?

    Bilen er en 98 mod 940 LT.

    Mvh Anved

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Kan det være noen koblinger som har svidd seg på kontaktene inn på bryteren? Ikke alle bilene som er like glad i 100w pærene. Det virker som om det er svidd ett eller annet sted. Prøv å puss opp igjen alle svidde steder med en "dremel" eller noe annet hendig verktøy. Det kan hjelpe å bare få pussa bort litt skitt også
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    jorg1 sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Råde, Norway
    VCCN medlemsnummer
    311
    Innlegg
    262
    Antall takk

    Standard

    Kan prøve å bytte selve bryter'n også. hvis den har tulla seg til inni..
    Volvo 245 Turbo 75'
    Volvo 740 USA 87'
    Volvo S80 T6 00'
    Chevy Tahoe 98'

  4. #4
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Har som sagt prøvd å bytte bryteren.. Men jeg får vel prøve som du sier, Svirre, å gå over de svidde kontaktene Har feilsøkt endel ett par dager nå, men blir ikke så veldig klok på det dessverre :(
    Målte bryteren idag hvor den har strøm og ikke på de forskjellige posisjonene, tenkte å sammenligne det med 740en min imorra, så får jeg se om jeg finner ut om jeg kan kople til strøm ett sted for å få det oppe å gå igjen

  5. #5
    Registrerte brukere larset sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Fra Oslo bor i Bergen
    Innlegg
    485
    Antall takk

    Standard

    Har akkuratt det samme problemet selv, men har ikke fått sett på det enda. Kan komme med tilbakemelding når jeg får sett litt nærmere på saken.
    Tenk ikke på det og hvor vanskelig kan det være.
    1993 Volvo 940 GL+T <--Worklog
    1988 Volvo 240 GLE [X]

  6. #6
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Var ute å undersøkte litt nå, og når jeg vrir lysbryteren til hakk tre forsvinner strømmen til sikringene som går til høyre og venstre lavlys/kjørelys (nr 19 og 20).

    Og kjørelysene lyser hvis jeg setter strøm direkte på stikket i sikringsholderne.. Men da er de jo også på når man flytter lysbryteren til parklys (hakk 2).

    K-Relèt har både jording, strøm og styrestrøm, så jeg begynner å gå tom for ideèr.

    Jeg prøvde å kople til 12V på relèstikk nr 4 og 5 fra dette bildet: http://forum.vccn.no/showthread.php?...e-lenger/page3

    men ingen av lysene ville slå seg på da.

  7. #7
    Registrerte brukere Vetluss sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    1225
    Innlegg
    360
    Antall takk

    Standard

    Har samme problemet! føler mange har dette problemet -.- "mystisk"

  8. #8
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Nei, skal ikke være greit! Nå har jeg sett meg lei på å feilsøke, så nå kopler jeg bare opp sånn at kjørelysene kommer på med tenningen, så har jeg en egen bryter til parkereringslys ved siden av lysbryteren.
    Vil bare ha bilen godkjent, så jeg kan fortsette med andre prosjekter! Fikk 2er feil på det denne gangen, men gikk igjennom slik forrige gang..

  9. #9
    Registrerte brukere Vetluss sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    1225
    Innlegg
    360
    Antall takk

    Standard

    hva med og bare ha bryteren i vanlig kjøremodus og lage en knapp for fjernlys?

  10. #10
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vetluss Vis post
    hva med og bare ha bryteren i vanlig kjøremodus og lage en knapp for fjernlys?
    Det er snakk om at han skal ha bilen igjennom EU-kontrollen. Det funker ikke med ekstramontert fjernlysknapp da
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  11. #11
    Registrerte brukere Vetluss sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    1225
    Innlegg
    360
    Antall takk

    Standard

    stemmer! men kan jeg gjør det?

  12. #12
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Som Maxbo sier: Klart du kan! Men spørs om det blir godkjent neste gang du skal ha bilen din på Kontroll

  13. #13
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det er det det ikke blir. Men spørsmålet er; dimmer nærlyset når du drar bryteren tilbake og forblir dimmet når du slipper spaken? I såfall så kan du mekke til en relé krests
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  14. #14
    Registrerte brukere Vetluss sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    1225
    Innlegg
    360
    Antall takk

    Standard

    slik jeg skjønte spørsmålet var om holdekretsen i bryteren fynket? problemet mitt er at det ikke er noen ting lys når bryteren står helt mot høyre og at jeg må holde inne spaken for at fjernlysen skal vær på. har ikke noenting holdekrets i den...

  15. #15
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Hurra !! Da var endelig bilen godkjent!

    Det jeg prøvde først, var å koble inn ett rele med styrestrøm fra sigarettenneren, siden den får strøm når tenningen settes på. Men det funka dårlig, vet ikke hva som gjorde at det ble feil.

    Så det jeg endte opp med å gjøre, var at jeg tok utav kontakten på undersiden til sikring nr 14 (til audio og sigaretttenner), kopla meg på denne med en tykkere ledning. Satt en 30A sikring på denne.

    Derfra inn på en bryter til å styre parklys, og fra bryteren inn på stikket på lysbryteren. Kopla meg inn på den eneste polen som har to ledninger. (Skjøtet meg inn på den ene av de to ledningene)

    Så nå funker det sånn at kjørelysene er på selv i parklysstilling, men derfor jeg la opp via en egenbryter, så jeg kan slå ned til parklys med denne.

    Den ledningen som opprinnelig gikk inn på sikring 14, kobla jeg inn på den nye tykke som jeg la opp, sånn at audio og sigarettenneren også har strøm.

    Ingen ledninger eller noe som er smeltet ennå iallfall, så tror det er god knall Ble iallfall godkjent så er kjempefornøyd

    Holdekretsen i min fungerte ja.

  16. #16
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    samme problemet som jeg hadde med min du. hos meg var det nær/fjern brytern som var syndern.

    pga brytern hadde hengt seg opp så uansett åssen man trykka så "trodde" den att fjernlys var på. pga nærlys slukker når fjernlys slåes på.
    men fjernlys kretsen ut fra brytern fungerte. var det att den kødda til nærlyse, rele fikk ikke nærlysstrømmen fra hendeln.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  17. #17
    Registrerte brukere Vetluss sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    1225
    Innlegg
    360
    Antall takk

    Standard

    okei, har hvertfall byttet den spaken og den bryteren og det fynket fortsatt ikke

  18. #18
    Registrerte brukere Anweed sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Os, Hordaland
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Sier du det ja R.G Jaja, den hendelen var vel det eneste jeg ikke prøvde å bytte :P Menmen, fikk det heldigvis på stell, så no er det å få hydraulikken på traktoren her oppe å gå, så jeg slipper å stå og måke for hånd..hehe

Lignende tråder

  1. Svar: 13
    Siste post: 05/12/11, 17:15
  2. Tokretslampe slukker ikke! 240 GLE 86 mod
    By Daniel V in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 09/12/10, 10:59
  3. Få lys i bryteren?
    By jacobsen in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 23/09/10, 18:53
  4. Hvor sitter bryteren til cupèlysene - V70 `00 mod.
    By V90 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 19/03/10, 07:53

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •