Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Kompressormotor, kamvalg..

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard Kompressormotor, kamvalg..

    Holder på og bygge en B21 som etter planen skal få litt pustehjelp fra en M90 presse.
    Har en lett portet 530 topp på den nå og kompen er senket til ca 7.8:1.
    Har tenkt max ladetrykk til ca 1bar, pga at over det så begynner pressa og lage fælt mye varme, tenkte også å kjøre vann/sprit innsprut i tillegg.

    Det jeg lurer litt på er hva slags type kam og eksos/grenrør jeg bør velge? Hvordan dimensjon og lengder på primær og sekundær-rørene

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sleepy Vis post
    Holder på og bygge en B21 som etter planen skal få litt pustehjelp fra en M90 presse.
    Har en lett portet 530 topp på den nå og kompen er senket til ca 7.8:1.
    Har tenkt max ladetrykk til ca 1bar, pga at over det så begynner pressa og lage fælt mye varme, tenkte også å kjøre vann/sprit innsprut i tillegg.

    Det jeg lurer litt på er hva slags type kam og eksos/grenrør jeg bør velge? Hvordan dimensjon og lengder på primær og sekundær-rørene
    Foreslår V- kam eller TU117 kammen fra Sten Parner.
    Du kan unngå steg1 grenrør og velge steg 2 eller steg 3 som passer bedre til eksosmengden og effektuttaket på noe i nabolaget rundt 280 hk.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Takker så mye for svar Batland! Hvordan ville du ha gått frem hvis du skulle ha passert 300hk med en begrensning på ett bars ladetrykk? Er jeg avhengig av å bytte til større innsugsventiler, eller holder det med en god portejobb?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sleepy Vis post
    Takker så mye for svar Batland! Hvordan ville du ha gått frem hvis du skulle ha passert 300hk med en begrensning på ett bars ladetrykk? Er jeg avhengig av å bytte til større innsugsventiler, eller holder det med en god portejobb?
    Værsågod.

    I praksis betyr det lite om du har 280 eller 300 hk i toppeffekt. Det er god respons og en fin dreiemomentkurve som gir kjøre og eierglede.

    Når man kjører kompressor bør motoren bygges på en litt annen måte enn når man kjører turbo, men det første jeg ville begynt med var en svær intercooler. P.g.a at en kompressor er drevet av veiven så får man ikke samme ulemper med ketchup når man monterer maksimalt svær intercooler så dette kan man godt gjøre.

    For å klare 300 hk med 1,0 BAR ladetrykk så MÅ sugemotoren levere minst 150 hk på sug. Dette krever en godt portet topp med 92 mm forbrenningskammer, gjerne med 46/40 ventiler og en spesialtilpasset kompressorkam. Tenk oppgradering av KG-2T.

    Igjen; fordi kompressoren er drevet av veiven så unngår du endel ulemper som turbogutta må leve med.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Takker igjen for svar;-)

    Hk tallet eregentlig ikke så viktig, tenkte egentlig mer på hva som skal til for å få et mer "skreddersydd" oppsett Har mest lyst til og se hva som er mulig og få ut av en kompressormatet b21 motor.. Det meste går jo an og lese seg til, men jeg merker at det stopper opp litt det på om jeg skal se på motoren som en sugemotor eller en turbomotor i forhold til kam og eksos.. Noen grunnleggende tips?

    Mener og ha hørt at M90`n skal levere nok luft til ca 420hk v/14000rpm på ikke så altfor høyt trykk, så det hadde jo vært morro og funnet ut av hvor mye en kan klare og presse ut av det. Tid og penger finnes det vel nok av..;-)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sleepy Vis post
    Takker igjen for svar;-)

    Hk tallet eregentlig ikke så viktig, tenkte egentlig mer på hva som skal til for å få et mer "skreddersydd" oppsett Har mest lyst til og se hva som er mulig og få ut av en kompressormatet b21 motor.. Det meste går jo an og lese seg til, men jeg merker at det stopper opp litt det på om jeg skal se på motoren som en sugemotor eller en turbomotor i forhold til kam og eksos.. Noen grunnleggende tips?

    Mener og ha hørt at M90`n skal levere nok luft til ca 420hk v/14000rpm på ikke så altfor høyt trykk, så det hadde jo vært morro og funnet ut av hvor mye en kan klare og presse ut av det. Tid og penger finnes det vel nok av..;-)
    Værsågod.
    Jeg mener at du ikke kan sammenligne noen av motortypene med hverandre. En kompressormotor må derfor anses som en kompressormotor og ikke sammenlignes med noe annet. En Eaton kompressor er i motsetning til en turbo, en lite effektiv vifte som bare blåser luft. Den svarer derfor meget godt på motorer som får forbedret sugemotoreffekt og økt fløde. Ett godt praktisk eks. på dette er Chevrolet Corvette LS9 motoren. Når motorvolummet ble øket og toppene portet så tok effekten av og prosentvis mye mer enn økningen i motorvolum.
    Jeg vil derfor forslå 46/40 ventiler, innledningsvis kan TU117 kjøres og etterhvert evt. en custom kompressorkam og aller helst tilpasset større trykkere slik at du kan kjøre mye ventilløft til tross for moderat durasjon. For å begrense forbruket ved vanlig kjøring med en motor med Roots type presse så mener jeg at du MÅ! begrense ventiløftet i ØD. Dette tilsier kam med høy LCA da du må regne med å dra litt turtall for å klare 300 hk.

  7. #7
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikke allerede har pressa, ville jeg heller sett meg rundt etter en Lysholm 1200AX, den har internkompresjon, og har derfor fordelene fra både turbo og kompressor... Adiabatisk virkningsgrad på en Lysholm er i duren 65-70% OG den har flat leveranse og dør ikke av lengre opp i registeret som Eaton gjør. På høyere turtall og ikke minst høyere trykkratio vil en vanlig eaton(roots) helst bare produsere mye varme...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Har allerede pressa, planen er å teste litt på kompressormotor med en billigpresse før jeg eventuelt kjøper meg en lysholmtype presse Kjenner i utgangspunktet ganske godt til roots pressene siden jeg har tegnet og bygd en del forskjellige av de tidligere mtp adiabatisk virkningsgrad og sånn. De pressene jeg har styrt mest med er presser på 2,5dl på runda da:-) Eaton ligger vel på 60% ved en trykkratio på 1,6 hvis jeg ikke husker helt feil.. Hvis man tar en turbo med 70% adiabatisk virkningsgrad ved 1bars trykk, og så tar man en roots med en adiabatisk virkningsgrad på 55% ved 1bar og måler temperaturen på lufta ut ifra de to, hvor stor er da temperaturforskjellen? Bare lurer litt på hvor stor forskjellen er i praksis

  9. #9
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sleepy Vis post
    Har allerede pressa, planen er å teste litt på kompressormotor med en billigpresse før jeg eventuelt kjøper meg en lysholmtype presse Kjenner i utgangspunktet ganske godt til roots pressene siden jeg har tegnet og bygd en del forskjellige av de tidligere mtp adiabatisk virkningsgrad og sånn. De pressene jeg har styrt mest med er presser på 2,5dl på runda da:-) Eaton ligger vel på 60% ved en trykkratio på 1,6 hvis jeg ikke husker helt feil.. Hvis man tar en turbo med 70% adiabatisk virkningsgrad ved 1bars trykk, og så tar man en roots med en adiabatisk virkningsgrad på 55% ved 1bar og måler temperaturen på lufta ut ifra de to, hvor stor er da temperaturforskjellen? Bare lurer litt på hvor stor forskjellen er i praksis
    kommer helt an på mengden masse som går gjennom. Men har sett tester av den M90'n og ved maks trykkforhold, mot toppen av registeret på den så er discharge nærmere 200*C Maks trykkratio er vel også 1,8 på Eaton? dvs. 0,8 bar ladd...tror den vil slite med 1bar Lysholmen skal klare 2,2 i trykkratio, alt etter størrelse. Men tempforskjellen mellom en eaton og en turbo er nok ikke så himla stor på samme trykk og fløde, det som er værre spess med kompressor, er at den da sluker betraktelig mere effekt for å nå det ønskede trykk. Så i praksis hvis en kompressor har feks. 15% lavere virkningsgrad enn en annen, vil den sluke 15% mere veiveffekt sammenlignet med den bedre for samme trykk. Å varme opp store mengder masse med bare litt krever store mengder energi, så selv om ikke temperaturen ikke er mere enn 10-20 grader høyere feks. så går det MYE energi på de 10-20 gradene også... Og her suger man ikke ut varmeenergi av eksosen heller, slik en turbo gjør, så man vil merke forskjellen mye mere enn ved turbo

    men for all del har du allerede M90 pressa så bruk den først... en Lysholm er ikke gratis akkuratt
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    14-15psi er ikke unormalt og kjøre på en m90 når man bruker intercooler:-) Har kikket litt på de nye Eaton TVS pressene og de er ikke så gale de heller, trykkratio på 2,2 og 76% adiabatisk virkningsgrad. De ligger nærmere lysholm enn roots i konstruksjon da... Finner heller ikke noen pris på de noen vei

  11. #11
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sleepy Vis post
    14-15psi er ikke unormalt og kjøre på en m90 når man bruker intercooler:-) Har kikket litt på de nye Eaton TVS pressene og de er ikke så gale de heller, trykkratio på 2,2 og 76% adiabatisk virkningsgrad. De ligger nærmere lysholm enn roots i konstruksjon da... Finner heller ikke noen pris på de noen vei
    Tror nok ikke de 76% er med en trykkratio på 2,2 gitt Hva Lysholm angår i pris så koster vel en 1200AX rundt 16k SEK fra Enem i Sverige. Om ikke annet kan du sende mail til Vortech, som nå eier Lysholm.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Husket litt feil der ja;-) Det var 76% v/1,6 i trykkratio og 70% v/2,2 i trykkratio.. Kan og kjøre de opp til 2,4 i ratio og ha ca 67% adiabatisk virkningsgrad, så det er ikke så galt det hvis prisen på de ikke så høy, men skal man først bytte ut så er det vel egentlig like greit og gå for lysholm.. Er vel egentlig bare plusser med lysholm i forhold til eaton/roots..
    Sist endret av sleepy; 30/01/12 kl 20:13

Lignende tråder

  1. Kamvalg
    By turb00le in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 21/05/10, 03:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •