Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: 1 eller 2 rør inn på R-kalipre?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard 1 eller 2 rør inn på R-kalipre?

    holder på å montere R-bremser på 242en, og har sittet å lest mye fram og tilbake at man må fjerne det ene røret til hver side og blinde. men så fant jeg dette:



    kom noen kalipre originalt med 2 innganger, eller er det borra selv? kan man bare borre og gjenge inn der for å beholde 2 rør til hver side?

    hvis man skal blinde å bruke 1 rør til hver side, blir dette rett da:http://www.davebarton.com/volvo240bigbrakes.html

    http://www.davebarton.com/240_brake_junction-003.jpg
    Sist endret av yengis; 25/01/12 kl 22:26

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også 2 innganger på kalipperne mine foran, men bruker bare den ene. Sitter luftenippel nede hos meg.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Jeg har også 2 innganger på kalipperne mine foran, men bruker bare den ene. Sitter luftenippel nede hos meg.
    Men nå har vel ikke du R kaliper heller. Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet.

    Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Men nå har vel ikke du R kaliper heller. Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet.

    Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.
    Høres fornuftig ut ! Blir billigere produskjon av slikt
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  6. #5
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    F.eks. kalipere bak på multilink har to luftenipler, slik at de funker på begge sider.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    prøvde å sende han mail på bilforumet der jeg fant tråden, men han bruker tydeligvis ikke det lenger. noen som vet om han befinner seg her inne på vccn?

    http://www.bilforumet.no/members/33053_hilmare.html

    edit:
    her er tråden jeg fant bildet på, står ikke noe annen verdifull info :(
    http://www.bilforumet.no/bilmerker/v...cyl-turbo.html

    edit2:
    haha, har sendt pm til feil eier :P
    Sist endret av yengis; 25/01/12 kl 23:41

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Jeg har også 2 innganger på kalipperne mine foran, men bruker bare den ene. Sitter luftenippel nede hos meg.
    Burde ikke den øvre være luftenippel?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. #8
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Burde ikke den øvre være luftenippel?
    Jeg tipper han har en vanlig to-kretssystem og bare blenda det ene stempelet med en luftenippel. For luftenippelen sitter enda høyere, og for seg selv, på de kaliperne.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  10. #9
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Men nå har vel ikke du R kaliper heller. Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet.

    Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.
    Begge stemplene er aktive. Hadde det ene ikke vært funksjonibelt så hadde den sliti bremseklosser totalt feil, og det hadde syns. Dessuten så er det rimelig gode bremser foran med tanke på str. på skiver og kaliper.

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    F.eks. kalipere bak på multilink har to luftenipler, slik at de funker på begge sider.
    Ikke de jeg har. Der er det bare en luftenippel der.


    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Burde ikke den øvre være luftenippel?
    Øvre er luftenippen ja


    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Jeg tipper han har en vanlig to-kretssystem og bare blenda det ene stempelet med en luftenippel. For luftenippelen sitter enda høyere, og for seg selv, på de kaliperne.
    Av det jeg har sett så sitter det en lufteskrue i den øvre "slangetilkoblingen".
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Men nå har vel ikke du R kaliper heller. Også høres det ut som om du har en kaliper fra to-krets system på abs bil. Tipper du har dårlig brems på det hjulet.

    Jeg tror det er bare en på alle r kalipere, men at det er to mulige innganger som kan borres opp. Slik at man ikke trenger å lage en egen kaliper for høyre, og venstre.
    ja er samme delenr på begge kaliperne mine, og som du ser på bildet oppe, så står det LH/RH på dem.
    men er det bare å borre og gjenge opp å bruke bremsesystemet som det er på 240en? =) da beholder man 2krets og alt

  12. #11
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Det er borra opp til en ekstra inngang for å beholde orginal bremsesystem og så det ser tilsynelatende orginalt ut, men dessverre så forbinder dette begge kretsene i inni kalipperen.
    Std på R kalipperne er det kun èn inngang. Selvfølgelig er det en høyre og en venstre, hvordan hadde det sett ut med en R oppned på ene siden da?

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Det er borra opp til en ekstra inngang for å beholde orginal bremsesystem og så det ser tilsynelatende orginalt ut, men dessverre så forbinder dette begge kretsene i inni kalipperen.
    Std på R kalipperne er det kun èn inngang. Selvfølgelig er det en høyre og en venstre, hvordan hadde det sett ut med en R oppned på ene siden da?
    Ehh, det er jo samme kaliper på begge sidener. Luftnippeln er bare flyttet fra ene enden til andre, og inngangen er borra speilvendt.

    Slik er mine, legg merke til rørinnganger og luftenipler, og at det
    Er samme form og delenr på høyre/venstre


  14. #13
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Ser det nå etter å ha titta på bildene av V70R'en min at R bokstaven ikke står vannrett når de er montert på bilen, men ligger. Da er jeg med på at det er likt på høyre og venstre.
    Trenger ikke legge opp bilder av R kalippere, jeg har 8stk av de.

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Ser det nå etter å ha titta på bildene av V70R'en min at R bokstaven ikke står vannrett når de er montert på bilen, men ligger. Da er jeg med på at det er likt på høyre og venstre.
    Trenger ikke legge opp bilder av R kalippere, jeg har 8stk av de.
    nytter ikke hvor mange du har vet du ikke hvordan di ser ut så må jeg legge ut bilde ;P

  16. #15
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av yengis Vis post
    nytter ikke hvor mange du har vet du ikke hvordan di ser ut så må jeg legge ut bilde ;P
    Hehe
    Har ikke pakket ut alle fra orginalpakningen, vil ikke gjøre det eller før de skal monteres.
    Uansett så er det borret opp på de kalipperne på øverste bilde, det er fra 242'n til min bror. Så begge kretsene er forbundet med hverandre, noe som ikke er optimalt men det var for å få det til å se ut som "orginalt". Jeg går heller for bremsevugge og separate kretser F/B.
    Hmmm, jaggu er det ikke 4 stk R-kalippere til i familien.

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    noen som vet fargekoden på R-kalipterne?

Lignende tråder

  1. Svar: 0
    Siste post: 17/11/11, 21:50
  2. Svar: 8
    Siste post: 12/07/11, 18:38
  3. passer 850 eller 740 eller 940 stoler i 240?
    By janrune in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 30/10/10, 23:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •