Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Hjææælp... Bilen ruser og går høyt...

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard Hjææælp... Bilen ruser og går høyt...

    93-modell B230FD som begynte oppføre seg rart for noen dager siden. Bilen går rimelig høyt på tomgang når den startes, men går rimelig jevnt likevel... Har ikke målt bensinforbruk eller noe ennå, siden jeg ikke har kjørt så mye de siste dagene, men det virker ikke som den har brukt så mye på de ca. 20 milene jeg har kjørt siden søndag. Bensinmåleren står vel omtrent på kl. 2 og det er vel normalt...

    Når jeg kjører holder den ofte farta på f.eks. 60-70 i ditto soner, selv om jeg slipper gassen... Jeg kjenner den drar... og så slipper den litt og så gasser jeg litt og så holder den igjen... I tillegg kjenner jeg fra tid til annen at denne "dravilligheten" slår til innimellom når jeg holder litt "lavere" fart i 50-60... Da blir det litt "rykkjøring"...

    Når jeg stopper ved oppkjørselen for å rygge opp, er gassen "på" (høres det ut for de som måtte høre meg) og så går det to-tre-fire sekunder før motoren går ned i det høye tomgangstempoet igjen... Så rygger jeg opp på plass, og det er nesten ikke bruk for å trykke på gassen, for den drar seg opp likevel...

    Noen som har noen som helst slags idé hva som er problemet?

    Fikk et tips om at kanskje hele motoren må/bør skiftes ut... Men er det noe annet det er og som er enkelt å fikse, bør kanskje dette forsøkes først? Noen som har vært borti det samme?

    Om det har noen sammenheng, er vel lite trolig... Men:
    Jeg har også STORE problemer med regnvær og snøvær, spesielt i kombinasjon med vind... Dette står gjerne "direkte" på bilens front, noe som medfører at jeg ikke får start når jeg forsøker. Er det tørt og greit vær i så måte, er det helt greit å få start på den, på første drag. Men regner og blåser det, må jeg kinne i mange minutter, sist gang helt til batteriet døde og jeg måtte ta konebilen, men da det ble litt tørrere i været utover dagen, gikk det greit å starte den sent om kvelden etter noen timer med batterilading... Noen idéer om hva dette kan være også?

    På forhånd takk for alle gode tips og hint!

  2. #2
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Har du åpent filter? Isåfall ville jeg prøvd å bytte ut det...

  3. #3
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Kan høres ut som du har en Luftmassemåler som krangler litt.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. mars 2011
    Sted
    Skien
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hadde akkurat samme problemet, det var innsugspakning. Prøv med litt startgass og leit etter falskluft

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Takker for tips og vink.

    Kommentarer:
    1) Standard originalfilter... Kan det være tett i så fall? Nei...
    2) Luftmassemåler: Ja, har kjøpt en men ikke montert den... Kanskje jeg skal få fortgang på å få byttet den og se hva som skjer. Har et lamdalys som lyser også, etter skifte for en tid siden.
    3) Innsugningspakning... Skal sjekke... Tenkte litt på at det var luft der det ikke skulle være... Får alliere meg med en og sjekke...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    les av feilkoder, se hva den sier.

    nullstill deretter denne og ta en kjøretur les av feikodene som har kommet opp igjen. da kan du få indikator på om det er lmm, lamda etc.
    en service med nytt filter/plugger/kabler/ rotor og fordeler er jo aldri dumt
    Volvo 242 83 Modell, Prosjekt
    Volvo V70N 05 modell, Bruksbil
    Volvo 240 92 modell, Classic, solgt http://forum.vccn.no/showthread.php?t=338

Lignende tråder

  1. motor ruser seg selv i fart
    By VOL VO in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 31/03/11, 18:31
  2. MANUELL KASSE, ruser ved gasspådrag D5 2005 mod
    By Christbo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 28/07/10, 19:45
  3. Svar: 11
    Siste post: 27/05/10, 22:12
  4. Volvo 960 problem ved kald motor. ruser seg selv
    By TeamBørnOut in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 03/01/10, 19:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •