Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 34 av 39 FørstFørst ... 24 32 33 34 35 36 ... SisteSiste
Viser resultater 826 til 850 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #826
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post


    531 tennings kurve
    Ser her ja.

    Høyere enn man i utgangspunktet skulle tro til en motor med så høyt kompresjonsforhold, men når man sammenligner dreiemoment og ergo VE, så gir det mening likevel.

  2. Takk Holck takket for denne posten
  3. #827

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Vi får se etterhvert hvis denna motoren holder eller ikke om det eventuelt blir et annet konsept neste gang. Nå skal det brukes litt så man får igjen for investeringa .

  4. #828
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post


    531 tennings kurve
    Forundrer meg at det ikke dras på sterkt trengt tenning etter momenttopp... krabber såvidt opp med 0.5 grader per 500 rpm. Siden sylindertrykket faller som en stein her så bør en kunne gå mye nærmere tenningsverdiene på si, 0.5 bar lavere trykk for å kompansere for manglende pusteevne. Eller for å kontre EGR/pumpetap pga sløv eksosport..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #829
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Vi får se etterhvert hvis denna motoren holder eller ikke om det eventuelt blir et annet konsept neste gang. Nå skal det brukes litt så man får igjen for investeringa .
    Hvis du justerer ned ladetrykket til ett område hvor tenningen ikke er alt for mye overretardert, så holder temperaturene seg, motoren holder vel og lenge og humøret ditt holder seg oppe. Kos deg.

  6. Takk Holck takket for denne posten
  7. #830

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis du justerer ned ladetrykket til ett område hvor tenningen ikke er alt for mye overretardert, så holder temperaturene seg, motoren holder vel og lenge og humøret ditt holder seg oppe. Kos deg.
    Blir spennende å få kjørt litt igjen . Blir nok et kompromiss mtp ladetrykk som forrige gang. Skal ned i bakken også dissa kreftene . Mulig jeg kan bare kjøre den på 1,3 og er fornøyd med det. Litt justering av boost controllern for litt utglatting av ladetrykket så er bilen klar for max attack

  8. #831

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Forundrer meg at det ikke dras på sterkt trengt tenning etter momenttopp... krabber såvidt opp med 0.5 grader per 500 rpm. Siden sylindertrykket faller som en stein her så bør en kunne gå mye nærmere tenningsverdiene på si, 0.5 bar lavere trykk for å kompansere for manglende pusteevne. Eller for å kontre EGR/pumpetap pga sløv eksosport..
    Jeg vet ikke Bjørn. Kom på en ting istad rundt alt det her og det er om herr Volden kanskje har vært litt for snill med tenninga? . Men jeg mener å huske at han sa han hørte bank når han la på mer tenning på oppsettet med originale 531 toppen.

  9. #832
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Jeg vet ikke Bjørn. Kom på en ting istad rundt alt det her og det er om herr Volden kanskje har vært litt for snill med tenninga? . Men jeg mener å huske at han sa han hørte bank når han la på mer tenning på oppsettet med originale 531 toppen.
    Jeg får se om jeg får tatt en fullstendig multisylinderanalyse av et oppsett en dag når verste stresset legger seg.. så ser vi fort det. Hvis jeg finner en hel bil å dissekere..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  10. Takk Holck takket for denne posten
  11. #833

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jeg får se om jeg får tatt en fullstendig multisylinderanalyse av et oppsett en dag når verste stresset legger seg.. så ser vi fort det. Hvis jeg finner en hel bil å dissekere..
    Bare å si ifra hvis det er et eller annet jeg kunne hjulpet med for å få utført en sånn test

  12. #834

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Bare for å gjøre kaoset komplett så fant jeg bremse papiret fra bremse tur nr 2 med 531 toppen grunnet for slapp actuator

  13. #835

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Kom på en ting til som kan ha innvirkning på alt som er det samme på begge motorer og det er squish avstanden. Hvis jeg har regna riktig så er den på 0,75mm

  14. #836
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Trangt, gitt... for et stempel og råde på den vekta. Bør ikke akkurat dra den til 8000 da..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  15. Takk Holck takket for denne posten
  16. #837

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Turtall sperra er 7500 . Har jeg gjort riktig når jeg tar compressed head gasket thickness minus oppstikk av stempel over blokk?

  17. #838
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Jupp. På den borringa og de vektene pluss det turtallet ville jeg tro 0.8 er det laveste jeg hadde brukt... så du bør ikke dekke blokka noe særlig.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  18. Takk Holck takket for denne posten
  19. #839

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jupp. På den borringa og de vektene pluss det turtallet ville jeg tro 0.8 er det laveste jeg hadde brukt... så du bør ikke dekke blokka noe særlig.
    Ok , takk . Holde seg mellom 7000-7500 rpm ihvertfall

  20. #840
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Nå vet ikke jeg om dette er noe som går på gata eller ei, men tenninga var rimelig laber under 100kPa også... på typiske cruise-turtall og manifoldtrykk spesielt. Har vel over 50 grader en god del av mappet mitt når fyllingsgraden er lav, turtallet i område 3000-4000 og blandinga mager og en god del mer påslag over momenttopp enn du har, nå er min kun en sugis da, men når fyllingsgraden går ned igjen samtidig som turtallet går opp, krever det stort sett en rimelig økning i forskuddet være det seg sugis eller turbo. Nå har jo jeg muligheten på min å kjøre med MBT-tenning på hele regla annet en full gass under ca. 1800rpm til tross for min noe uortodoks høye kompresjon. Det er nødvendigvis ikke en selvfølgelighet for alle måter å omforme eller porte topper, og det varier fra konfig til konfig. Er seff også enkelte "gullegg" i motorverden også, et heldig støp, litt som å vinne "silisium-lotteriet" i PC-verden

    Kan være du har nådd grensa, eller mapper har mygga ut...Sistnevte oftest som følger av et ødeleggende tidspress i dyno'n... Tar fort godt over ei uke å mappe en motor skikkelig. Har forøvrig lite til overs for bla.a stressmappinga jeg måtte ty til på min hvor jeg kun hadde 4 timer tilgjengelig, også dels fordi det var mangel på varmeveksler så jeg ikke kunne stå lenge på full pupp og belastning å finjustere tenning og drivstoff til det ga det det burde, før det fossa kjølevæske ut av ekspansjonstanken (ja hadde over 110 grader ganske ofte) dyno-eier mente jeg var en løk som brukte så lang tid på høy belastning... Normalen der var tydeligvis justere litt, jyve på i 10-20 sek og se om det gikk bedre eller ikke og konkludere noe ut fra det, var i alle fall mitt inntrykk. Og da er vitsen i mine øyne med å ha en DynaPack falt litt bort... poenget er jo at den er laga for å holde dritten på et turtall så lenge man har behov for

    hvis noen lurer på hva MBT er, så er det tenningsforskuddet motoren gir mest effekt/moment for hvert turtall, går man over MBT-tenningsforskuddet begynner det å butte i mot, altså man taper effekt/moment på å justere tenninga høyere, sjeldent at folk kommer dit eller til MBT i det hele før man har fått banking, spesielt under høyere last, men det finns unntak...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. Takk Holck takket for denne posten
  22. #841

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Har lett for at det blir stress dessverre ja under disse bremsingene. Skulle gjerne hatt en hel dag på bemsing men det koster for mye penger for min lommebok dessverre. Er godt mulig mapper har lagt inn for lite tenning, men tenker litt sånn også at det er greit med litt marginer.

  23. #842
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Har lett for at det blir stress dessverre ja under disse bremsingene. Skulle gjerne hatt en hel dag på bemsing men det koster for mye penger for min lommebok dessverre. Er godt mulig mapper har lagt inn for lite tenning, men tenker litt sånn også at det er greit med litt marginer.
    (PS tastaturet mitt er litt föcka i dag...) Så lenge du föler deg fornöyd med resultatet og eksostempen er på et akseptabelt nivå så går det nok greit.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. Takk Holck takket for denne posten
  25. #843

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    (PS tastaturet mitt er litt föcka i dag...) Så lenge du föler deg fornöyd med resultatet og eksostempen er på et akseptabelt nivå så går det nok greit.
    Fornøyd er jeg vøtt . Eksos tempen er ikke målt dessverre, hadde nok vært enklere å konkludert med noe hvis man hadde hatt den parameteren. Prøver nok på 1,3 bar ladetrykk først så får jeg se hvor store horna er

  26. #844
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Fornøyd er jeg vøtt . Eksos tempen er ikke målt dessverre, hadde nok vært enklere å konkludert med noe hvis man hadde hatt den parameteren. Prøver nok på 1,3 bar ladetrykk først så får jeg se hvor store horna er
    Uvitenhet er en velsignelse for etter at man har fått noe erfaring med eksostempmåling så ser man at det folk holder på med er galskap. Videre er prisene på slikt utstyr etterhvert kommet seg ned å ett nivå som gjør at det bør vurderes.

    I ditt tilfelle tipper jeg på 930 - 950 grader eksostemp inn på turbinhjulet med ca. 1,3 BAR ladetrykk. Med så heftig tenningsretard som nesten ALLE kjører på disse motorene, også du etter ca.1,3 BAR, så forventer jeg å se godt over 1000 grader C. Det har vi sett flere ganger før.

    Jeg drister meg til å påstå at dersom du kjører motoren din slik at du varierer mellom å kjøre med høyt og lavt ladetrykk på høye turtall så får du se en uvanlig ivrig eksostempmåler. (og ladetrykkmåler selvsagt. Høye eksostemp gir sykt god spool up respons.)

  27. Takk Holck takket for denne posten
  28. #845
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Uvitenhet er en velsignelse for etter at man har fått noe erfaring med eksostempmåling så ser man at det folk holder på med er galskap. Videre er prisene på slikt utstyr etterhvert kommet seg ned å ett nivå som gjør at det bør vurderes.

    I ditt tilfelle tipper jeg på 930 - 950 grader eksostemp inn på turbinhjulet med ca. 1,3 BAR ladetrykk. Med så heftig tenningsretard som nesten ALLE kjører på disse motorene, også du etter ca.1,3 BAR, så forventer jeg å se godt over 1000 grader C. Det har vi sett flere ganger før.

    Jeg drister meg til å påstå at dersom du kjører motoren din slik at du varierer mellom å kjøre med høyt og lavt ladetrykk på høye turtall så får du se en uvanlig ivrig eksostempmåler. (og ladetrykkmåler selvsagt. Høye eksostemp gir sykt god spool up respons.)
    Mye å hente på å mappe for aktiv spool hjelp... men da må man seff ha EGT/TIT først så man har kontroll Hvis man allikevel har turbo og det meste under 100kpa er litt kjedelig kan man feks. med vilje kjøre noe retardert tenning på WOT under 110 kPa med lambda 1 for å få sparka liv i "fun-inducer" tidligere... Eller går slikt i kategorien man ikke har lov å avsløre?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  29. Takk Holck takket for denne posten
  30. #846

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Uvitenhet er en velsignelse for etter at man har fått noe erfaring med eksostempmåling så ser man at det folk holder på med er galskap. Videre er prisene på slikt utstyr etterhvert kommet seg ned å ett nivå som gjør at det bør vurderes.

    I ditt tilfelle tipper jeg på 930 - 950 grader eksostemp inn på turbinhjulet med ca. 1,3 BAR ladetrykk. Med så heftig tenningsretard som nesten ALLE kjører på disse motorene, også du etter ca.1,3 BAR, så forventer jeg å se godt over 1000 grader C. Det har vi sett flere ganger før.

    Jeg drister meg til å påstå at dersom du kjører motoren din slik at du varierer mellom å kjøre med høyt og lavt ladetrykk på høye turtall så får du se en uvanlig ivrig eksostempmåler. (og ladetrykkmåler selvsagt. Høye eksostemp gir sykt god spool up respons.)
    Jeg skjønner tankegangen din, men blir bare gjetting fra min side om hva som faktisk skjer under panseret der. Den T5 kammen dere kjørte med 1mm mer løft f.eks hadde vært intressant å sett hvordan min motor hadde taklet. Noe skjer over 1,2-1,3 bar ihvertfall, det tror jeg de fleste er enig om. Men at det kun står på kompresjon og tenning for å få 70'ish whp til, ikke overbevist på akkurat det dessverre.

  31. #847
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Kaster litt mer bensin på bålet med loggen fra effektmålingen min fra tidligere, med eksostempmåling.

    datalogg effektmåling verdal motorsenter 30.04.2016_2.jpg
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  32. #848
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Eller går slikt i kategorien man ikke har lov å avsløre?
    Kan ikke se at det er hverken hemmelig eller noe som man kan bruke ordet "avsløre" om.

  33. #849
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Kaster litt mer bensin på bålet med loggen fra effektmålingen min fra tidligere, med eksostempmåling.

    datalogg effektmåling verdal motorsenter 30.04.2016_2.jpg
    Ett godt eksempel på hvordan saker og ting faktisk er. Med 0,8 i lambda, 25 grader tenning og ergo kun 800 grader eksostemp.

    Hadde tenningen vært 10 - 17 grader på maks effekt, da skulle du fått sett.

  34. #850
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Men at det kun står på kompresjon og tenning for å få 70'ish whp til, ikke overbevist på akkurat det dessverre.
    Pytt, pytt. Det jeg fokuserer på er informasjon som folk oppfordres til å vurdere. Hvordan man konkluderer og handler deretter er helt opp den den enkelte.

  35. Takk Holck takket for denne posten
Side 34 av 39 FørstFørst ... 24 32 33 34 35 36 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •