Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 29 av 39 FørstFørst ... 19 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 725 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #701

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Du har vel 35mm dia... PI*(17,5/2)² / 25,4² = In². Da tar du 456 (190*2.4) og deler på svaret, som er 1.491277"²... og da har du 305 fot per sekund.
    Nå fikk jeg det samme , 305 fps. Har på en eller annen måte fucka opp areal utregninga så den ble lavere .

  2. #702

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    På de mere vanlige løftene faller hastigheten en del.

    175,3 cfm = 282 fps
    179,6 cfm = 289 fps

  3. #703
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    Høres nesten ut som toppen min burde vært flow testet også
    Jo flere jo bedre. Det er slike sammenligninger vi lærer av. Hvis du legger alle data inn i exel så får du se at Holck sin topp er bedre enn Luhr sin topp med 44mm innsugsventiler hele veien. Dette bør indikere at Holck har valgt riktig oppskrift og har gjort riktig arbeid. (Nå er dette bare en enkel steg 1 porting så det er enda mer å hente.)
    Håper at Njål stiller opp med en av sine 530 topper hvor han har gravd ut gulvet og epoxyfylt taket. Det hadde virkelig vært noe nå som vi vet hva "min" oppskrift gir.
    Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 18:03

  4. #704
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Har ikke sagt at et areal tilsvarende ø35mm er feil, men det må ikke være rundt og trenger heller ikke være nærmere taket Du snakker selv om tettere luft ved økt laddetrykk... da kan du selv tenke deg hva som skjer når du løfter taket opp og gjør det værre for lufta å ta svingen når hastighetene og tettheten går opp samtidig
    Kan ikke du sende en av disse gulvsenkede toppene dine til swr for testing slik at vi får se hva de presterer i praksis da?

  5. #705
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kan ikke du sende en av disse gulvsenkede toppene dine til swr for testing slik at vi får se hva de presterer i praksis da?
    Trenger ikke... den modifiseringa er allerede gjort på holck sin, før den ble flowtestet, om du ikke fikk det med deg Noe jeg hintet til tidligere og som SWR kan bekrefte... Jeg er ikke alene her inne om å legge ned kortsideradien og breie den... noe mer du lurte på?
    Sist endret av Njål Nilssen; 14/03/16 kl 18:39
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #706

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Trenger ikke... den modifiseringa er allerede gjort på holck sin, før den ble flowtestet, om du ikke fikk det med deg Noe jeg hintet til tidligere og som SWR kan bekrefte... Jeg er ikke alene her inne om å legge ned kortsideradien og breie den... noe mer du lurte på?
    Hadde det ikke vært intressant å sett fløde uten Batland eksosventiltilstyringa inngrepet?

  7. Takk Batland takket for denne posten
  8. #707
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kan ikke du sende en av disse gulvsenkede toppene dine til swr for testing slik at vi får se hva de presterer i praksis da?
    Njål sendte meg to porter til 6'ern hans. En helt standard og en med linjal-flatt gulv til setekanten og bule ned i taket. Altså helt opp ned, mens tverrsnittet i porten er identisk. Den greit utseende originale porten flødet ganske akkurat 200 cfm på 10mm, var det vel. Den andre hadde 240.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  9. #708
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Du Holck?
    Gulvet, i denne sammenhengen, er i mine øre selvforklarene, det er den delen av porten som befinner seg i området mellom kl. 5 og 7 av porten når toppen ligger på bordet med toppdekselet opp og som strekker seg fra innsugspakningen og inn til det man kaller "gryten" som er området under ventilen.

    Hvor mye har du portet gulvet? Ingenting? Kun lagt ned og øket radien mellom ventilsetet og gulvet noe, ikke sant?
    Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 21:49

  10. #709
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Njål sendte meg to porter til 6'ern hans. En helt standard og en med linjal-flatt gulv til setekanten og bule ned i taket. Altså helt opp ned, mens tverrsnittet i porten er identisk. Den greit utseende originale porten flødet ganske akkurat 200 cfm på 10mm, var det vel. Den andre hadde 240.
    Ser ikke for meg det du mener her, men takk likevel. Vi diskuterer 530 topper her. Han har ikke sendt èn eneste èn, ikke sant?
    Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 21:52

  11. #710

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du Holck?
    Gulvet, i denne sammenhengen, er i mine øre selvforklarene, det er den delen av porten som befinner seg i området mellom kl. 5 og 7 av porten når toppen ligger på bordet med toppdekselet opp og som strekker seg fra innsugspakningen og inn til det man kaller "gryten" som er området under ventilen.

    Hvor mye har du portet gulvet? Ingenting? Kun lagt ned og øket radien mellom ventilsetet gulvet noe, ikke sant?
    Den er tatt litt, men ikke noe voldsomt. Hvor mange millimeter blir bare en antagelse. Kanskje bedre ord bruk er at den er blenda ned til gryta . Man ser hva jeg har gjort "alene" før noe pointers ble gitt til meg i innlegget fra 21 februar . Alle forbedring etter den datoen er takket være Batland og SWR.
    Sist endret av Holck; 14/03/16 kl 22:01

  12. #711
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hadde det ikke vært intressant å sett fløde uten Batland eksosventiltilstyringa inngrepet?
    Jo forsåvidt Ikke at du får så veldig mye forskjell opp til rundt 10mm løft så lenge arealet ellers tilsvarer Ø35mm, da det i hovedsak er vinklene i setetinnsatsen og shroud i brennkammeret som bestemmer flødet opp til L/D 0.25 ish, forskjellen viser seg mest over L/D 0.25 hvorpå patenten med breddet og senket kortsideradie og urørt tak fungerer bedre, og også når hastighetene og massetettheten blir høyere
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #712

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Jo forsåvidt Ikke at du får så veldig mye forskjell opp til rundt 10mm løft så lenge arealet ellers tilsvarer Ø35mm, da det i hovedsak er vinklene i setetinnsatsen og shroud i brennkammeret som bestemmer flødet opp til L/D 0.25 ish, forskjellen viser seg mest over L/D 0.25 hvorpå patenten med breddet og senket kortsideradie og urørt tak fungerer bedre, og også når hastighetene og massetettheten blir høyere
    Hva er L/D ?

  14. #713
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du Holck?
    Gulvet, i denne sammenhengen, er i mine øre selvforklarene, det er den delen av porten som befinner seg i området mellom kl. 5 og 7 av porten når toppen ligger på bordet med toppdekselet opp og som strekker seg fra innsugspakningen og inn til det man kaller "gryten" som er området under ventilen.

    Hvor mye har du portet gulvet? Ingenting? Kun lagt ned og øket radien mellom ventilsetet og gulvet noe, ikke sant?
    "gulvet" i en 530 port går så å si hele veien inn til seteinnsatsen på en 530 som jeg ser det, men siden du lurer på definisjonen av område jeg og Bjørn snakker om å legge ned så det blir så å si flatt og breddet, så er det "gulvet" eller "kortside-radie" (kant) fra seteinnsatsen og ca. 30mm motstøms. ned mot bordet toppen står på når den står sin normale vei tegninga ble litt feil med tanke på hvor jeg tegna inn tverr-snitt linja, men poenger er at den svarte liggende "D'en" har ryggen sin ned mot den røde kurven i det området... og taket forblir urørt
    Sist endret av Njål Nilssen; 14/03/16 kl 23:39
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #714
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hva er L/D ?
    Lift / Diameter, hvor Diameter refererer til den diameteren mellom ventil og seteinnsats som danner trangeste punkt og derav avgjør det vi kaller "ventilvindu". Lift er ventilløftet. L/D 0.25 betyr det punktet når ventilløftet delt på denne diameteren blir 0.25. for en ellers umodifisert seteinnsats og ventil blir dette den innerste kanten og diameteren den utgjør på selve 45° setevinkelen på ventilen, som for en original 44mm vel er tett rundt 40mm om jeg ikke husker helt feil fra sist jeg målte (varierer litt fra ventil til ventil, og seteinnsats til seteinnsats)...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #715

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Lift / Diameter, hvor Diameter refererer til den diameteren mellom ventil og seteinnsats som danner trangeste punkt og derav avgjør det vi kaller "ventilvindu". Lift er ventilløftet. L/D 0.25 betyr det punktet når ventilløftet delt på denne diameteren blir 0.25. for en ellers umodifisert seteinnsats og ventil blir dette den innerste kanten og diameteren den utgjør på selve 45° setevinkelen på ventilen, som for en original 44mm vel er tett rundt 40mm om jeg ikke husker helt feil fra sist jeg målte (varierer litt fra ventil til ventil, og seteinnsats til seteinnsats)...
    Ok. Kan ikke alle de forkortelsene. Og da henger jeg enda dårligere med på forklaringene som kommer

  17. #716
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    "gulvet" i en 530 port går så å si hele veien inn til seteinnsatsen på en 530 som jeg ser det, men siden du lurer på definisjonen av område jeg og Bjørn snakker om å legge ned så det blir så å si flatt og breddet, så er det "gulvet" eller "kortside-radie" (kant) fra seteinnsatsen og ca. 30mm motstøms. ned mot bordet toppen står på når den står sin normale vei tegninga ble litt feil med tanke på hvor jeg tegna inn tverr-snitt linja, men poenger er at den svarte liggende "D'en" har ryggen sin ned mot den røde kurven i det området... og taket forblir urørt
    ]http://s137.photobucket.com/user/flyfaen/media/IMG_0009_mod.jpg.html[/url]

    Dette var en tydelig og god illustrasjon på hva du mener.
    Jeg er selvsagt helt uenig med dere i at det tegningen viser har en gunstig innvirkning på resultatet. Når man porter så sliper, endrer og pusser man til kortsideradiusen også, men ikke slik som det der.
    Hva mener/påstår/VET dere at akkurat denne reduksjonen i høyden til kortsideradiusen tilfører/ gjør? Øker den flødet rundt kortradien, dvs ned og til venstre på bildet eller øker den fløde over baksiden på ventilen og inn til høyre og ned?
    Sist endret av Batland; 15/03/16 kl 11:31

  18. #717
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    På de mere vanlige løftene faller hastigheten en del.

    175,3 cfm = 282 fps
    179,6 cfm = 289 fps
    Ikke rart. Dette er jo porthastighet... og på de lavere løftene så er det jo ventilvinduet som bestemmer. Opp til L/D 25 hvis en regner ytterdia av ventilen, L/D 23.5 (ca) hvis en bruker den mer korrekte innerdia av ventilsetet.. Det punktet du kommer ned til 260 fps er punktet effekten peaker på, og der kan en regne effekt (teoretisk) ut ifra luftflødet..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. Takk Holck takket for denne posten
  20. #718

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ikke rart. Dette er jo porthastighet... og på de lavere løftene så er det jo ventilvinduet som bestemmer. Opp til L/D 25 hvis en regner ytterdia av ventilen, L/D 23.5 (ca) hvis en bruker den mer korrekte innerdia av ventilsetet.. Det punktet du kommer ned til 260 fps er punktet effekten peaker på, og der kan en regne effekt (teoretisk) ut ifra luftflødet..
    Ok . Ifølge egen matte utregning her så blir det 260 fps et sted mellom 7 og 8 mm løft. Flødet er da mellom 152-165 cfm. Skjønte jeg deg riktig at det er det flødet som man da kan bruke for å finne ut max effekt på sugemotor ?

  21. Takk Batland takket for denne posten
  22. #719
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Ca det, ja. Rundt 155-160 hk sugis dette da, basert på toppen alene.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  23. Takk Holck, Batland takket for denne posten
  24. #720

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Riktig

  25. #721

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard



    Bilde på inne radien

  26. Takk Batland takket for denne posten
  27. #722
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ser helt klart ut som om du har slipt kanten endel tilbake. Har du ett bilde fra andre siden som viser gulvet?

  28. Takk Holck takket for denne posten
  29. #723
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ok . Ifølge egen matte utregning her så blir det 260 fps et sted mellom 7 og 8 mm løft. Flødet er da mellom 152-165 cfm. Skjønte jeg deg riktig at det er det flødet som man da kan bruke for å finne ut max effekt på sugemotor ?
    Her ser du hvorfor det er så "farlig" å fokusere på dette. Det er ALT for lett å drite seg ut, og vips - så sitter man der med en 531 topp. :(

  30. #724

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Her ser du hvorfor det er så "farlig" å fokusere på dette. Det er ALT for lett å drite seg ut, og vips - så sitter man der med en 531 topp. :(
    Farlig for hvem ?

  31. #725

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser helt klart ut som om du har slipt kanten endel tilbake. Har du ett bilde fra andre siden som viser gulvet?
    Så igjennom mobilen nå. Finner ikke noen bilder som har den vinkelen du etterspør. Prøve å få tatt bilde neste gang jeg er på verksted

Side 29 av 39 FørstFørst ... 19 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •