Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 27 av 39 FørstFørst ... 17 25 26 27 28 29 37 ... SisteSiste
Viser resultater 651 til 675 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #651
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for at du enda en gang bekrefter inntrykket mitt. Dere to er dyktigere enn alle andre som ikke har fått med seg utviklingen inkl. Volvo. Dessverre er det akkurat som med Jesus ( og i våre dager, Allah selvsagt) det er ingen som har SETT noe av det - bare HØRT om det.
    Nope. Vi er ikke dyktigere enn andre. Dog har vi sett resultater av egne forsøk og dratt konklusjoner andre ikke har tatt, vi har ikke hørt om de annet enn at folk sier "Det er umulig, ikke vits i å teste". Gud bedre hvor mange ganger jeg har hørt det. Men feiling er ikke feil. Edison sa at de flere tusen forsøkene til å lage en glødetråd lærte ham at det var flere tusen måter å IKKE gjøre det på - med den teknologi han hadde da. Men vi innser at kruttet riktignok er oppfunnet, men vi vil se om det går å lage kraftigere saker uten å "break the bank". Så får de som klarer seg med svartkrutt holde seg til muskettene sine...

    Overkamming av motorer er den mest kjente tabben folk flest gjør når de skal forsøke å forbedre, men for dere eksisterer ikke problemet engang.
    Da leser du ikke hva vi skriver. Overkamming er i 99.9% av alle tilfeller en kam med overdreven durasjon for formålet. Det er vi ABSOLUTT i mot at folk skal putte inn. Da får en umiddelbart hele den negative bøtteballetten. Selv om løftet er som standard, eller selv lavere...

    Mr. DV er velkjent med overkamming og er svært behersket med durasjon, (han har den mildeste customkammen jeg noensinne har hørt om) men selv etter at dere har vært på kurs hos ham så vet dere bedre?
    Nei. Men min egen "custom" kam beskrevet i posten over var han svært enig i tallene fra. 256 grader sete til sete ved null løft (209º v/1.27mm) på innsugsprofilen er ikke akkurat overkamming på en 2-liter...
    Sist endret av SWR; 13/03/16 kl 13:29
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #652
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Selvsagt. Jeg forholdt meg til den aktuelle diskusjonen og forsøkte å forklare hvorfor Volvo gjorde som de gjorde for å kompensere for en motor som er fullstendig feilkonstuert for formålet.

    Saab ligger lysår foran og har gjort det mer korrekt på alle måter.
    Husker en amerikansk test for noen år siden. De målte hvor mye en bil forurenset fra den ble startet opp kald til den var driftsvarm. Det var ingen overraskelse for noe at Saab var best, like lite som at den klart værste var --- Volvo..

    Man kan med fordel respektere forskjellige motorers forskjellige egenskaper.. og trimme dem ut fra det..

  3. #653
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Da leser du ikke hva vi skriver. Overkamming er i 99.9% av alle tilfeller en kam med overdreven durasjon for formålet. Det er vi ABSOLUTT i mot at folk skal putte inn. Da får en umiddelbart hele den negative bøtteballetten. Selv om løftet er som standard, eller selv lavere...
    Det er rett. Mistet tråden i alt bomullet. Ser nå at du holder stø kurs kurs med denne maksimal-ventilaks-uten ulemper-fortellingen. For at andre skal ha noe håndfast å forholde seg til, og som de som er interessert kan sjekke selv, så er Kentcams sin FR34 kam min favoritt. Denne fungerer etter nøyaktig det prinsippet du nevner her, men uten å overdrive.

    Nei. Men min egen "custom" kam beskrevet i posten over var han svært enig i tallene fra. 256 grader sete til sete ved null løft (209º v/1.27mm) på innsugsprofilen er ikke akkurat overkamming på en 2-liter...
    FR34 til Ford OHC har vært på markedet i flere år og er en GOD kam med 263 offseat, 237@ 1,0 mm og 12,67 mm løft.

    Kammen du refererer til er tydeligvis en 4V kam og som vanlig holder du andre aktuelle opplysninger hemmelige og vage.

    Jeg har selvsagt mine 4V turbo favoritter også. Disse har vært uforandret i veldig veldig mange år. Hadde jeg gjort som deg så hadde jeg ikke sagt noe mer her......

    I stedet sier jeg RS200 og BD15 kammene. Disse har offseat durasjon i 257 +/- området og løft i 9,6 +/- mm området.

    For øyeblikket holder en østlending på med en Ford DOCH. Vi har bestemt oss for å prøve en kamprofil fra formentlig en Audi med 265 og 11,4 mm. Blir interessant.
    Sist endret av Batland; 13/03/16 kl 13:52

  4. #654
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er rett. Mistet tråden i alt bomullet. Ser nå at du holder stø kurs kurs med denne maksimal-ventilaks-uten ulemper-fortellingen. For at andre skal ha noe håndfast å forholde seg til, og som de som er interessert kan sjekke selv, så er Kentcams sin FR34 kam min favoritt. Denne fungerer etter nøyaktig det prinsippet du nevner her, men uten å overdrive.


    FR34 til Ford OHC har vært på markedet i flere år og er en GOD kam med 263 offseat, 237@ 1,0 mm og 12,67 mm løft.

    Kammen du refererer til er tydeligvis en 4V kam og som vanlig holder du andre aktuelle opplysninger hemmelige og vage.
    Ford OHC 2.0 1977 modell, lite 4V der gitt. FR34'en er nok den kammen som er nærmest min i profilutforming, av alle de som Kent har i sortimentet. Lite hemmelig her, men jeg gidder ikke legge ut i det vide og brede om ALT.. ask, and you shall receive, sies det. Og jeg holder jo fast ved ting jeg har sett og opplevd selv og selv tatt analysen når andre ikke gadd eller avskrev det totalt på forhånd. Får ikke meg til å si at f. eks. en RL30 er en god "kvass gatekam", selv om Kent Cams hevder den gir fint fra 2500 til 6000... min ga originalkammens bunnregister og RL'ens toppeffekt, og 300% forbedret drivstofføkonomi i forhold til ellers likt oppsett med RL30 i. Pose og sekk, etc..

    Jeg har selvsagt mine 4V turbo favoritter også. Disse har vært uforandret i veldig veldig mange år. Hadde jeg gjort som deg så hadde jeg ikke sagt noe mer her......

    I stedet sier jeg RS200 og BD15 kammene. Disse har offseat durasjon i 257 +/- området og løft i 9,6 +/- mm området.

    For øyeblikket holder en østlending på med en Ford DOCH. Vi har bestemt oss for å prøve en kamprofil fra formentlig en Audi med 265 og 11,4 mm. Blir interessant.
    Jeg har også favoritter. Det er enhver kam som tilfredsstiller "piston flow demand" i relasjon til hva toppen og motoren ellers ber om uten å legge unødvendig mye mer belastning på vitale deler, da selvfølgelig sett i forhold til bruken den er tenkt til. Jeg jobber for øyeblikket med en 850 langløpsbil, den blir nok noe utenfor normen... fordi kunden vil ha den sånn.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #655
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for at du enda en gang bekrefter inntrykket mitt. Dere to er dyktigere enn alle andre som ikke har fått med seg utviklingen inkl. Volvo. Dessverre er det akkurat som med Jesus (og i våre dager, Allah selvsagt) det er ingen som har SETT noe av det - bare HØRT om det.

    Overkamming av motorer er den mest kjente tabben folk flest gjør når de skal forsøke å forbedre, men for dere eksisterer ikke problemet engang.

    Mr. DV er velkjent med overkamming og er svært behersket med durasjon, (han har den mildeste customkammen jeg noensinne har hørt om) men selv etter at dere har vært på kurs hos ham så vet dere bedre?
    Was? For min del går det i å begrense durasjonen så mye som det er mulig, og løfte ventilene tilstrekkelig, som ikke nødvendigvis er så veldig høyt. Mere enn nok, blir dårligere igjen, som du helt sikkert vet
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #656

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard




    Her er flow tall på Tommy Luhr 530 toppen til 240'n. Kan følgende kalkulator brukes til for å finne ut flødet ved 28 tommer depression?

    http://www.wallaceracing.com/calcdchg.php

  7. #657
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post



    Her er flow tall på Tommy Luhr 530 toppen til 240'n. Kan følgende kalkulator brukes til for å finne ut flødet ved 28 tommer depression?

    http://www.wallaceracing.com/calcdchg.php
    Vet ikke nøyaktigheten av den, men værdt et forsøk for sammenligningen sin del. Har du 46 eller original ventil?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. Takk Holck takket for denne posten
  9. #658

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Den jeg porta var det 44mm original ventil. I Tommy toppen er det 46 mm

  10. #659

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Han knuser meg på alle løft fra 8mm og opp ihvertfall hvis den kalkulatoren stemmer

  11. #660
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ja det var voldsomt også det. Du kan kanskje ta en titt på lengden og tykkelsen på ventilstyringen og måle kanalhøyden med en eksosventil eller lignende.

  12. Takk Holck takket for denne posten
  13. #661

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Den er montert og klar til benking så blir litt vanskelig akkurat nå. Men fra hverandre må det nok i framtiden så får sjekke eventuelt da .
    Men er nok lagt betydelig mer tid på ventil seter og forbrennings kammer enn på den jeg porta så kommer ikke som noe bombe

  14. #662
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Den cfm-kurven fra Flow Quick-en viser bare aktuelt testtrykk ved testøyeblikket. Alle cfm-tall er ferdig konvertert til 28"...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  15. Takk Holck, Batland takket for denne posten
  16. #663

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Derav ccfm ja selvfølgelig .

  17. #664

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Regner med det står for corrected ihvertfall

  18. #665
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Regner med det står for corrected ihvertfall
    Det gjør det. Ellers hadde en tredoblet flødet på en dobling av vinduet på de lavere løftene..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. Takk Holck, Batland takket for denne posten
  20. #666
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Synes det ble veldig bra til å være portet av en vanlig dødelig, her er papiret på min topp, portet av Tommy Luhr:

    Ganske dramatisk parkering på løft over 10mm..

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder
    Sist endret av ArneR; 13/03/16 kl 17:32
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  21. Takk Holck takket for denne posten
  22. #667
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Han knuser meg på alle løft fra 8mm og opp ihvertfall hvis den kalkulatoren stemmer
    De to ekstra mm ventilstørrelse har endel å si. En ting er at ventilen fysisk er større og dermed har et større ventilvindu, en annen er at med større ventil får man gjerne en mindre flat del i brennkammertaket før man når den skrå diffusor-delen, ergo mindre kjangs for fløde-separasjon, hvilket gir bedre trykkgjenvinning i kammeret og dermed bedre fløde for ellers samme trykkforhold Samt hvis det er som Bjørn sier at cfm verdiene som er vist er korrigerte til 28 tommer vann, så kan du si deg godt førnøyd med portene dine
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #668
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Synes det ble veldig bra til å være portet av en vanlig dødelig, her er papiret på min topp, portet av Tommy Luhr:

    Ganske dramatisk parkering på løft over 10mm..
    Vel, ser man det... kanskje noen friske ideer i ny og ne ikke er et så ille alternativ til "Rob & Duplicate" allikevel Når man tar en "apples to apples" sammenligning...
    Sist endret av Njål Nilssen; 13/03/16 kl 19:49
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. #669

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Skal vi se:

    6mm 9,1 cfm forskjell
    8mm 10 cfm forskjell
    10mm 18,6 cfm forskjell
    12mm 13,6 cfm forskjell


  25. #670
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Skal vi se:

    6mm 9,1 cfm forskjell
    8mm 10 cfm forskjell
    10mm 18,6 cfm forskjell
    12mm 13,6 cfm forskjell

    Du tenker på 44 vs 46 nå?

    Forskjellen på din 44mm vs Luhr 44mm er:

    6: +2,5 cfm
    8: +4,2 cfm
    10: +2,8 cfm
    12: +11,9 cfm

    I din favør...

    Ikke enorme forskjeller, men utslagsgivende, og betydelig i forhold til kliss original som såvidt hyler seg opp til 150 cfm. En annen ting ved din port, er at når trykkfoholdet blir høyere enn i flowbenkene (altså nærmere det som er realistisk) og hvis man da tester begge typene kanalutforminger, og skalerer ned flødeverdiene man får da på begge toppene til 28" så ville du sett relativ utklassing i din favør
    Sist endret av Njål Nilssen; 13/03/16 kl 20:05
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #671

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ja, 44 vs 46

  27. #672
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Om jeg tolker svaret ditt rett her nå Njål, så er portingen av innsugsportene mine "bortkastede penger". Og dette er betalt arbeid av en som skal kunne faget.

    Altså, jeg kunne ha gjort det selv og spart pengene mener jeg.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  28. #673
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Om jeg tolker svaret ditt rett her nå Njål, så er portingen av innsugsportene mine "bortkastede penger". Og dette er betalt arbeid av en som skal kunne faget.

    Altså, jeg kunne ha gjort det selv og spart pengene mener jeg.
    Det var ikke det jeg sa, eller hintet til, men tilsynelatende ser det slik ut, men med mindre du har en kam med mer en 10mm løft er jo ikke forskjellen så meget stor... i alle fall ikke ved hastighetene ved 28", dog hadde jeg vært deg hadde jeg ikke ligget våken om natta for det. Tut og kjør, hvis du er missfornøyd kan du jo evt ta å endre på det senere, og er det gravd mye i taket kan det lappes med epoxy ved et senere tilfelle
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  29. #674
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Har en kam med 12mm løft, Enem V16T...
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  30. #675
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Har en kam med 12mm løft, Enem V16T...
    Hm, ja forsent nå i første omgang, men så kommer det jo an på hvor mye du betalte for det, og om den summen kunne rukket til et klype større ventiler, litt selvarbeid, og evt siste finpuss hos Bjørn feks. Feks. 46mm på inntak koster knapt noe ekstra utover selve portearbeidet igrunn (trenger ikke annet en vanlige stål-ventiler med kromma-skaft på innsug, med originale styringer av jern), da man slipper bytte av sete-innsatser.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 27 av 39 FørstFørst ... 17 25 26 27 28 29 37 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •