Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 10 av 39 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 20 ... SisteSiste
Viser resultater 226 til 250 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #226
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    hvor store eksosventiler er det i en 398 topp?å hvor mye større går i uten å bytte seter?

  2. #227
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    hvor store eksosventiler er det i en 398 topp?å hvor mye større går i uten å bytte seter?
    38 går på håret.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  3. #228
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    38mm går fint
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  4. #229
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Veit noen hva orginalstørelsene på innsug og eksosventil på 530 topp? 44inn 35ut?

  5. #230
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Veit noen hva orginalstørelsene på innsug og eksosventil på 530 topp? 44inn 35ut?
    Jepp.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  6. #231
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jepp.
    Takker!

    Har oppgradert til e innsug og vill få en topp som matcher det, noen som har erfaring hvor mye større ventiler som er lurt?
    Ær ett par MM på innsug merkbart/ værdt bryet?

    Beholder orginal komp 8,5 fk motor.
    Sist endret av TomX95; 20/01/13 kl 00:00

  7. #232
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Takker!

    Har oppgradert til e innsug og vill få en topp som matcher det, noen som har erfaring hvor mye større ventiler som er lurt?
    Ær ett par MM på innsug merkbart/ værdt bryet?

    Beholder orginal komp 8,5 fk motor.
    Greia da er å få vite hva et E-innsug fløder i hver runner... ingen vits å oppgradere toppen i det hele tatt hvis innsuget holder igjen..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  8. #233
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Skulle visst være fenomenalt mye bedre en F innsuget preker de om. Ær jo 530 topp, ville nesten tro ventilene holdt igjen når jeg fikk det på..?
    Har ikke tall på det, kommer nokk ikke til å få tak i det heller med det første.


    Bilde sier ikke så mye, men er grove kanaler hele veien, veldig lite støpekanter og dritt.

  9. #234
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Jeg får sjekke om noen rundt her har noen volvo innsug jeg kan låne en helg...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  10. #235
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    E-innsuget er vel det som kalles "svanehals"? er vel ala samme dimmensjon på det som på F i PORTENE, men har vel rakere runnere som også sender lufta inn mot ventilen i en bedre vinkel... om det fløder så forferdelig mye mere er jeg usikker på, har aldri sett test av et, men noe jeg VET det har er større plenumsvolum, og iht opplevelsene på min egen motor som har fått ca. 8x plenumsvolum ift originalt f/fk/ft dritt, sier det at den går betraktelig bedre når den har litt mere luft å hente av, hver gang ei sylinder roper etter luft. Originale f/ft/fk har ala. 0,5L... holder ikke til å fylle EN sylinder på rappen engang...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #236
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    E-innsuget er vel det som kalles "svanehals"? er vel ala samme dimmensjon på det som på F i PORTENE, men har vel rakere runnere som også sender lufta inn mot ventilen i en bedre vinkel... om det fløder så forferdelig mye mere er jeg usikker på, har aldri sett test av et, men noe jeg VET det har er større plenumsvolum, og iht opplevelsene på min egen motor som har fått ca. 8x plenumsvolum ift originalt f/fk/ft dritt, sier det at den går betraktelig bedre når den har litt mere luft å hente av, hver gang ei sylinder roper etter luft. Originale f/ft/fk har ala. 0,5L... holder ikke til å fylle EN sylinder på rappen engang...
    Med andre ord, du vill tippe på en vesentlig bedre reksjon med "kunn" å sette på innsuget/svanehalsen?


  12. #237
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    E-innsuget er vel det som kalles "svanehals"? er vel ala samme dimmensjon på det som på F i PORTENE, men har vel rakere runnere som også sender lufta inn mot ventilen i en bedre vinkel... om det fløder så forferdelig mye mere er jeg usikker på, har aldri sett test av et, men noe jeg VET det har er større plenumsvolum, og iht opplevelsene på min egen motor som har fått ca. 8x plenumsvolum ift originalt f/fk/ft dritt, sier det at den går betraktelig bedre når den har litt mere luft å hente av, hver gang ei sylinder roper etter luft. Originale f/ft/fk har ala. 0,5L... holder ikke til å fylle EN sylinder på rappen engang...
    Hvis man tar en titt inn i kanalene på en F-manifold så ser man at det er umulig for disse å fløde godt.
    Når det det gjelder det du poster om E-manifolden; Presis!

  13. #238
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Sakset fra Savarturbo



    Har ni händelsevis provat att simulera ett Svanhalsinsug? Har själv gjort en grov modell i Solidworks som jag provkörde i Floworks, lade en tryckskillnad på 1bar mellan spjäll och yta mot topplock. Blev förvånad över den jämna flödesfördelningen, känns nästan som om jag gjort fel någonstans... :roll:
    "Grov"massflödesfödelning:
    Cyl 1: 100% (referens)
    Cyl 2: 95,7%
    Cyl 3: 95,7%
    Cyl 4: 98,7%

    Skulle var roligt att veta om jag gjort fel eller om volvogubbarna är smartare än vad dom ser ut.

    Her er hele tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=27561
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

  14. Takk TomX95 takket for denne posten
  15. #239
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Kjekt å få bekreftet en gang for alle at E-manifolden er minst like god som all tankevirksomhet har tilsagt at den er.
    Til orientering kjørte Turbosnurr 4 eksostemperaturmålere på sin 475 hk NAV motor med E-manifold og fikk bekreftet at alle 4 sylindrene gikk med imponerende jevne temperaturer i alle driftstilstander.
    Sist endret av Batland; 20/01/13 kl 15:45

  16. #240
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Men litt ute av tema, veit noen om guide for hvordan man skal borre hull til dyser i toppen? Vill ikke sveise på e innsuget.

  17. #241
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    ta av toppen... fres en plate skrå. spenn toppen fast på den, put den i en fres eller syleborremaskin og lag hull der K-jet dysene ville vært i to omgager... først ett hull på 10mm helt gjennom inn til porten så et på 14mm som o-ringen og dyse-body'n skal ligge mot... trenger ikke være dypere enn 10mm ca. så kan du lage noen braketter som festes med mutterne utenpå flensen til e-innsuget til å holde railen med
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. Takk TomX95 takket for denne posten
  19. #242
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2010
    Sted
    Mo I Rana
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    38 går på håret.
    Må man gjøre setene større da? er dette mulig å gjøre selv?

  20. #243
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Trygve_johnsen Vis post
    Må man gjøre setene større da? er dette mulig å gjøre selv?
    Setet må freses til større diameter, ja... kan ikke putte inn større ventiler i original-dim-setet og forvente noe bra..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  21. #244
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    SWR: Har sett endel på setefresene til neway, av denne typen : http://www.cylinderheadsupply.com/cu616.html

    Vil det være mulig å frese opp fra 35mm til 38mm med denne ? Tenkte i bunn og grunn med kun håndkraft, men har en mistanke om at det må kjøpes med motordrift om man skal opp så mye ? Vil gjerne høre dine erfaringer, selv om du holder på med verktøy i en helt annen prisklasse og sikkert utforming.. Kjører selvfølgelig opp til 88% av ventildiameter først, for så å gå på med disse fresene..
    Sist endret av Berg Performance; 21/01/13 kl 20:02

  22. #245
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    SWR: Har sett endel på setefresene til neway, av denne typen : http://www.cylinderheadsupply.com/cu616.html

    Vil det være mulig å frese opp fra 35mm til 38mm med denne ? Tenkte i bunn og grunn med kun håndkraft, men har en mistanke om at det må kjøpes med motordrift om man skal opp så mye ? Vil gjerne høre dine erfaringer, selv om du holder på med verktøy i en helt annen prisklasse og sikkert utforming.. Kjører selvfølgelig opp til 88% av ventildiameter først, for så å gå på med disse fresene..
    Jeg har faktisk et neway sett liggende enda, hender jeg bruker det for å ta unna mye før jeg går på med MIRA'en, som forsåvidt er billig, med styringer til de fleste diametere fra 3.5 til 9mm og 20-25 skjær i beste kvaliteten koster den 75 laken ink....En Newen (ikke samme som Neway) Countour CNC setefres koster rett over millionen, mener jeg...

    De Neway-skjærene funker faktisk helt greit, det er bare litt mer tidkrevende å få alle setevinklene helt like og like høyt siden en kutter en og en vinkel, og bare en 45º kommer en ikke langt med. Må nesten ha en 38, en 45 og en 60 (57 er bedre men ikke std.)... En batteridrill på laveste hastigheten med universial-ledd og langpipe funker det, men da kan det gå litt vel fort og bli skakt. Men til å hogge ut til nesten riktig dia og så ta slutten for hånd, det funker helt ok, de biter godt selv for hånd...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  23. #246
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard



    Dette er vell en 531 topp.. (fant ikke kkøyvd 530)
    Tenkte å porte en ekstra 530 topp jeg har liggende, satte noen røde streker. Ær dette riktige steder å porte??

    Har jo lest litt her på tråden, men blir for detaljert Har ikke portet før.
    Sist endret av TomX95; 26/01/13 kl 18:27

  24. #247
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post


    Dette er vell en 531 topp.. (fant ikke kkøyvd 530)
    Tenkte å porte en ekstra 530 topp jeg har liggende, satte noen røde streker. Ær dette riktige steder å porte??

    Har jo lest litt her på tråden, men blir for detaljert Har ikke portet før.
    Nei. Skal gi deg noen pointers etterpå..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  25. Takk TomX95 takket for denne posten
  26. #248
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Litt sent, men...



    Siden 531 og 530 ikke er like så blir dette bare en pointer og ikke en regel skrevet i stein. Gulvet skal legges tilbake sånn som den blågrå streken... (jepp, det er det vanskeligste stedet å porte på OG letteste stedet å få hull...skal ikke være enkelt. Stor kuleformet fres anbefales.. 12-13mm eller 16mm som du skyver ut og inn mens du sliper, ikke side til side for det fikser rotasjonen av fresen selv) og sidene av porten skal vides gradvis ut der hvor jeg har lagt på farge og blendes inn i gryta rundt styringa. Resten av porten - fra der det blå området stopper og ut til innsugsflensen - kan du la være.

    En std 530 fløder 190 cfm med ok porting og selve porten der hvor jeg ikke har farga fløder 230cfm som den er... Det er altså IKKE i inngangen det er en propp. Jeg har farget over styringa men det betyr ikke at den skal vekk, den spiller ingen rolle... Du skal IKKE under NOEN OMSTENDIGHET røre området der du har den røde streken bak styringa. Men du kan dråpeforme området rundt ventilstyringa...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  27. Takk TomX95 takket for denne posten
  28. #249
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Litt sent, men...



    Siden 531 og 530 ikke er like så blir dette bare en pointer og ikke en regel skrevet i stein. Gulvet skal legges tilbake sånn som den blågrå streken... (jepp, det er det vanskeligste stedet å porte på OG letteste stedet å få hull...skal ikke være enkelt. Stor kuleformet fres anbefales.. 12-13mm eller 16mm som du skyver ut og inn mens du sliper, ikke side til side for det fikser rotasjonen av fresen selv) og sidene av porten skal vides gradvis ut der hvor jeg har lagt på farge og blendes inn i gryta rundt styringa. Resten av porten - fra der det blå området stopper og ut til innsugsflensen - kan du la være.

    En std 530 fløder 190 cfm med ok porting og selve porten der hvor jeg ikke har farga fløder 230cfm som den er... Det er altså IKKE i inngangen det er en propp. Jeg har farget over styringa men det betyr ikke at den skal vekk, den spiller ingen rolle... Du skal IKKE under NOEN OMSTENDIGHET røre området der du har den røde streken bak styringa. Men du kan dråpeforme området rundt ventilstyringa...
    531 er veldig brei i dette området originalt bjørn så om man har den, er det hellr en fordel å legge ned gulvet litt som her og fylle området bak styringa med "litt" plastikk, da Min. CSA er ganske drøyt stort på 531 originalt (katedral ift 530) 530 kan det jo nesten ikke bli for breit... annet enn at godset setter en stopper da :P
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  29. #250
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    531 er veldig brei i dette området originalt bjørn så om man har den, er det hellr en fordel å legge ned gulvet litt som her og fylle området bak styringa med "litt" plastikk, da Min. CSA er ganske drøyt stort på 531 originalt (katedral ift 530) 530 kan det jo nesten ikke bli for breit... annet enn at godset setter en stopper da :P
    Ja, men han snakker jo om en 530.. og da måtte jeg jo vise hvor han skulle ta på den..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  30. Takk Ola Moen takket for denne posten
Side 10 av 39 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 20 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •