Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 22 av 39 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 ... SisteSiste
Viser resultater 526 til 550 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #526
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    40-60 korn finish, men det må være jevnt. Polerer man så ja... good luck...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #527

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Lett oppgradert 530 av undertegnede





















  3. Takk Skårholen takket for denne posten
  4. #528
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Pass på at du porter taket i innsugskanalene såpass at du klarer å tre en eksosventil inn til ventilstyringen, såkalt "Batlandporting "
    Sist endret av Batland; 14/03/16 kl 18:05

  5. Takk Holck takket for denne posten
  6. #529

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Pass på at du porter taket i innsugskanalene såpass at du klarer å tre en eksosventil inn til ventilstyringen.
    Teste imorra og se hvor langt unna jeg er (har nok mye å gå på antar jeg)

  7. #530
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Innledningsvis kan du godt la enden av ventilstammen hvile på gulvet (eller i taket, alt etter som) slik at den reelle kanalhøyden < 35 mm. (35/44 = 79,5%)
    Sist endret av Batland; 22/02/16 kl 15:07

  8. Takk Holck takket for denne posten
  9. #531

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Innledningsvis kan du godt la ventilstammen hvile på gulvet (eller i taket, alt etter som) slik at den reelle kanalhøyden < 35 mm. (35/44 = 79,5%)
    Ok . Blir spennende å se hvor mye jeg har bomma med . Har stort sett bare åpna under ventilene. Kanalene er vel bare gjort litt røffere med karbid hue og gått over med 50 papir. Bildene juger veldig på akkurat det, ser nesten polert ut

  10. #532
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Tipper at du må porte endel før det går i orden, men jeg mener at det er det som skal til. På den 530 bilcross tiltenkte toppen som jeg har portet mest klarte jeg å tre ett rør med 36 mm diameter inn til forbi ventilstyringen, men da er det løvtynt. Ja, ventilstyringen ble slipt ned.

    Kjekt å høre at du prioriterer å gjøre dette riktig inkl. korrekt overflate og du bør kunne få resultat deretter.

  11. Takk Holck takket for denne posten
  12. #533

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Tipper at du må porte endel før det går i orden, men jeg mener at det er det som skal til. På den 530 bilcross tiltenkte toppen som jeg har portet mest klarte jeg å tre ett rør med 36 mm diameter inn til forbi ventilstyringen, men da er det løvtynt. Ja, ventilstyringen ble slipt ned.

    Kjekt å høre at du prioriterer å gjøre dette riktig inkl. korrekt overflate og du bør kunne få resultat deretter.
    Nå skal denna toppen på 940 bruksbilen etterhvert uten videre oppgradering så her er forventningene ganske lave på uttelling . Uansett spennende å prøve seg fram litt, kan jo fort hende man blir meget overraska over uttellinga på portinga .
    Kommer med tilbakemelding ikveld med bilder

  13. #534

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Fram med karbiden å ta mer ja


  14. #535
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Som du klart og tydelig ser er det aldri noensinne noen som helst grunn til å porte fra der ventiltallerkenen stopper og ut mot innsugsmanifolden.

  15. Takk Holck takket for denne posten
  16. #536

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Enig

  17. #537

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard



    Nesten imål på en

  18. #538
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Tipper at du må porte endel før det går i orden, men jeg mener at det er det som skal til. På den 530 bilcross tiltenkte toppen som jeg har portet mest klarte jeg å tre ett rør med 36 mm diameter inn til forbi ventilstyringen, men da er det løvtynt. Ja, ventilstyringen ble slipt ned.

    Kjekt å høre at du prioriterer å gjøre dette riktig inkl. korrekt overflate og du bør kunne få resultat deretter.
    Mener ja

    Jeg ville ikke laga det hølet trillerundt og hvertfall ikke løfte taket helt der inne... skal man løfte noe som helst er det taket ved innsugsflensen, og fylle etter med epoxy i bunn for å vinkle hele rettninga på kanalen mer ned mot ventilen... enig med deg at å endre størrelsen på hullet i innsugsflata på toppen er tull, det 40mm hullet fløder 300cfm som det er og holder i lange baner, det er knekken før og venilen som dreper flødet til under halvparten av de 300cfm i innsugshullet... men et areal som tilsvarer Ø35mm er jeg enig i hvis man skal løfte rundt 12mm på original ventil... Jeg anbefaler dog i motsettning å la taket være urørt og heller gi korsideradien (kanten mot setet ) et lite innhug, bue den ned og gjøre den breiere i mot bunn og la taket være smalt og ellers urørt. Faktisk er det en fordel om styringa er der, selv om den er i veien for sandpapir når man skal røffe til overflaten. En liggende "D" form på kanalen der minstearalet er, gir ikke bare mer fløde på alle løft over 1mm (uendret under), men det gir mer swirl i brennkammeret som gir mer turbulens og høyere hastighet på flammefronten også, også viktig å flate ned "vorta" etter pluggen i swirlrettning for å la swirl bevegelsen opprettholdes, og sørge for at den varmere gassen rundt eksosventilen blir flytta over til den kalde siden for også å gi kjappere forbrenning. man gjør heller ikke feil ved å skrå kammersidene/veggen utover så squishflatene blir noe mindre og så man får noe aktivitet ute i "periferien"
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. Takk HansOla takket for denne posten
  20. #539

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sånn her blei det, få rydde opp rundt styringa senere


  21. Takk HansOla takket for denne posten
  22. #540

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Bedre bilde


  23. #541
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ser både helt korrekt og flott ut dette.

    De som har fulgt med har registrert at eldre motorer har mye tykkere ventilstammer enn nyere motorer. Grunnen er at tykke ventilstammer er unødvendig og struper flødet. Som du ser stjeler den tykke ventilstyringen mye av tverrsnittet /arealet. Disse toppene har lange ventilstyringer og turbokammer har såpass lavt ventilløft at jeg mener at du trygt kan vurdere å slipe bort den delen som stikker inn i kanalen.
    Sist endret av Batland; 22/02/16 kl 22:04

  24. Takk Holck takket for denne posten
  25. #542

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser både helt korrekt og flott ut dette.

    De som har fulgt med har registrert at eldre motorer har mye tykkere ventilstammer enn nyere motorer. Grunnen er at tykke ventilstammer er unødvendig og struper flødet. Som du ser stjeler den tykke ventilstyringen mye av tverrsnittet /arealet. Disse toppene har lange ventilstyringer og turbokammer har såpass lavt ventilløft at jeg mener at du trygt kan vurdere å slipe bort den delen som stikker inn i kanalen.
    Feigen i meg sier nei nei til å ta bort styringa, får se når alle portene er tatt med samme oppskrift. Blir å bruke til bruks bilen den toppen her så er viktig at det bare tuter og går også

  26. #543
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Javisst. Du må gjøre det som føles rett for deg, men til orientering har minst 10 års erfaring rundt her vist at dette overholde ikke er ett tema engang. Husk at siden disse toppene IKKE har vippearmer så er det absolutt ingen sidekrefter som virker på ventilstammen.

  27. Takk Holck takket for denne posten
  28. #544

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ser poenget . Har noen kvelder til med porting nå før denne er ferdig nå så da kan jeg tenke ut litt

  29. #545

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Mener ja

    Jeg ville ikke laga det hølet trillerundt og hvertfall ikke løfte taket helt der inne... skal man løfte noe som helst er det taket ved innsugsflensen, og fylle etter med epoxy i bunn for å vinkle hele rettninga på kanalen mer ned mot ventilen... enig med deg at å endre størrelsen på hullet i innsugsflata på toppen er tull, det 40mm hullet fløder 300cfm som det er og holder i lange baner, det er knekken før og venilen som dreper flødet til under halvparten av de 300cfm i innsugshullet... men et areal som tilsvarer Ø35mm er jeg enig i hvis man skal løfte rundt 12mm på original ventil... Jeg anbefaler dog i motsettning å la taket være urørt og heller gi korsideradien (kanten mot setet) et lite innhug, bue den ned og gjøre den breiere i mot bunn og la taket være smalt og ellers urørt. Faktisk er det en fordel om styringa er der, selv om den er i veien for sandpapir når man skal røffe til overflaten. En liggende "D" form på kanalen der minstearalet er, gir ikke bare mer fløde på alle løft over 1mm (uendret under), men det gir mer swirl i brennkammeret som gir mer turbulens og høyere hastighet på flammefronten også, også viktig å flate ned "vorta" etter pluggen i swirlrettning for å la swirl bevegelsen opprettholdes, og sørge for at den varmere gassen rundt eksosventilen blir flytta over til den kalde siden for også å gi kjappere forbrenning. man gjør heller ikke feil ved å skrå kammersidene/veggen utover så squishflatene blir noe mindre og så man får noe aktivitet ute i "periferien"
    Tenker du på å legge ned innsugs veggen i forbrennings rommet så den får samme vinkel som tennplugg siden ?

  30. #546
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Ingen sidekrefter utover litt 400-km/t-vind som drar sideveis i tallerkenen x antall ganger per sekund...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  31. Takk Holck takket for denne posten
  32. #547

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Litt opprydding på 2 porter så er alle 4 ferdig


  33. Takk Skårholen takket for denne posten
  34. #548
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Innlegg
    136
    Antall takk

    Standard

    Jeg valgte og ta ut ventilstyringene for og dreie de litt mindre og mere konet slik at jeg har fortsatt lange ventilstyringer men luften deler seg mye lettere enn ved de orginale styringene.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  35. Takk Holck takket for denne posten
  36. #549

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Det er nok en god ide

  37. #550
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Til info... det er hverken der flødet vil gå, eller bør gå, så styringa har faktisk mindre å si, det er et relativt dødt bortkastet område. Jeg fylte faktisk rundt styringa og i ytterradien med epoxy og har fått både bedre fløde og bedre brennkammer turbulens... hadde "noen" giddet å stikke et lite pitot-rør inn der så hadde de skjønt tegninga... mersnodig nok nede ved den skarpe knekken i innerradien derimot skjer det ting... Noe å tenke på Ikke uten grunn jeg anbefaler folk å legge ned og breie SSR siden i disse portene, men grav i taket om dere vil, ikke jeg som kaster bort tiden min
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  38. Takk SWR takket for denne posten
Side 22 av 39 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •