Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 42

Tråd: fra stiv til multilink

  1. #1
    Registrerte brukere depress sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2010
    Sted
    drammen
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard fra stiv til multilink

    Noen her som har en guid på hvordan man kan bygge om til multilink aksel. bilen er en 1990mod 745 som skal få mk2 akselen fra 960. husker å ha sett guid på det før for en god stund tilbake, men fant den ikke igjen i dag da jeg har kommet dit at jeg sjøl vil gjøre det. er litt usikker også på om jeg skal ha mk1 eller mk2. hvem er best i bunn og grunn?

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Send en PM til ChrML, eller TeamBurnOut her på forumet.
    Eller vent til dem ser denna tråden. :P

    Dem kan detta.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. #3
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    TBO gjør det for deg på 20 min! Du rekker å heve i deg ei pølse på Shell
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    gå for MkII.

    skal lage en guide til dette igjen. har vell laga et parr stk som har forsvunnet i datakrasj og forum krasj

    Men skaff deg en MkII aksel og festebrakkettene til denne (i framkant og bakkant) så er det bare å begynne. Du ser hvor ting skal være.

    Trenger vinkelsliper. bor. skruer og muttre (hvis du ikke har litt volvo deler liggende fra før..). Sveiseapparat er gull og ha også. ellers må du kødde en del for å skru fast den fremre braketten. (den har skruefester. men kun på et sted når bilen har stiv aksel orginalt). Så må du bygge nytt eksosanlegg over bakakselen. Men det er bedre plass der med multilink en stiv aksel så det går fort
    Det høres værre ut en det er å bygge om! Går utrolig fort og er verdt det
    Men du som har STV bør egentlig stive opp karroseriet litt ekstra (stvn er mye mykere en sedan). Et tverrstag eller kryss et sted ved reservehjulet ville jeg montert.
    Isteden for å slippe med ræva som bilen gjør med stiv aksel så blir det mye mer krefter påført og bilen vrir seg så lister kan sprekke etc..
    På en kammerat så satte vi kryss ved baksetene og et ved reservehjulsbrønnen. da fikk han i tillegg festet stereoen sin bra også

    Kan anbefalle å få med bensintanken fra 960n også. ellers må du varme opp den du har litt (da mister den noen liter). men det fungerer utmerket hvis man ikke har en
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere depress sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2010
    Sted
    drammen
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    yes. har planer om STORT! bur fra b stolpen og bakover så det er mulighet får å få det godkjennt. interiør og annlegg skal ikke inn i denne bilen så tror det blir til at jeg flytter tanken opp og inn i bilen. også er det kjekkt å vite om noen folk/ sider som selger deler til disse bakakselene. f.eks foringer og senkefjærer da jeg la merke til at mk2 er bladfjærer
    Sist endret av depress; 02/04/10 kl 17:32

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    skal du ha bur er dette nullstress gitt (moro )

    Jeg kjørte med nivåmatfjøra og coilovers.(litt baklengs, men hadde ikke annen bladfjør da).
    Det ligger en bakaksel til salgs på finn.no for 5000kr. Denne er laget av gull. Men gull er jo som kjent et veldig mykt metall. så du bør se etter en annen. Den vanlige prisen er 1000-1500kr.
    Utvekslingene er den samme som på vanlige 1031 / 1041 aksler. så du kan velge mellom mange typer.
    Foringer må du lage selv (dreibenk ) eller kjøpe orginale.. når du får akselen så ser du hvilken du lager selv og hvilke du bør kjøpe. jeg laget alle selv. ble veldig stift (men perfekt for mitt bruk da). men det er 2 foringer som "skal" flexe litt... så det er kanskje lurt å bruke uniballs på dem (bilder av hvor de sitter kan jeg slenge opp senere).
    Utrolig lett å skru på denne akselen. skal den ned så er det ikke mange skruene og man kan montere den alene (slipper krangle med små bøyde momentstag etc ).
    Kan hvertfall anbefalle den akselen til lek å moro. men du bør ha litt effekt for å rive den løs hvis du skal ha den lav å fin fra å kunne sladde å leke i 200kmt som man kan med stiv aksel så går du på en smell med den akselen hvis det ikke er vinterføre den tar tak...
    One Ring to rule them all

  7. #7
    Registrerte brukere depress sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2010
    Sted
    drammen
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    kan ikke annet enn å glise når jeg leser detta tror du det røsker seg ut me 3-350hk?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    Hvis du vil det så gjør den selfølgelig det! (men kanskje ikke 200)

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Hvis man tør så får man den ut i 200.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg måtte kjøre DUST på rudskogen for å i det heletatt få ut ræva litt. tror jeg clutcha ut bilen 3-4 ganger i "langsvingen" på rudskogen før jeg stilte demperne på det stiveste bak.. da måtte jeg bare clutche ut 2ganger ellerno :P Men null stress å kjøre slalom mellom folk
    350hk og en slik aksel var jo min plan. men jeg solgte bakakselen før jeg kom så langt... og så solgte jeg motoren etterpå fordi jeg ikke gadd å lage nye foringer etc på en ny en...(angrer litt når jeg ser på div lekefilmer ;P)..
    Men det er jo alltid bedre og enklere å gjøre ting omigjen senere når man har prøvd før. Nå vet jeg litt mer om hvordan oppsett og hvordan ting skal være. så lettere å få ting bedre. + at det er lettere å hjelpe folk..
    Har vært litt i kontakt med folk som driver med glassfiber buer (pil og bue ja ) om å lage ny tilpassa bladfjør som er litt stivere og lavere en den orginale.
    Da kan man kjøre med bare dempere og bladfjøra som gir enda mindre vekt igjen (for de av oss som vil ha lav bil med gode kjøreegenskaper + lav ufjøra vekt).
    En annen fordel (syns jeg) er at hvis man kjører med 740 / 940 så kommer automatisk bakhjula litt lengre ut..
    Orginalt så er jo bilen smalere bak en forran for å understyre. Man kan jo løse dette med spacere på stiv aksel. Men da får man jo ikke bilen like lav som man har lyst til
    Noe annet som er dritt med den akselen er at den automatisk fører med seg store mengder med drittsekk kjøring.. det tar en dag før man tørr å utfordre bilen like mye som før(med skikkelig dekk og en svingete vei så er det UTROLIG hvor mye kjappere det faktisk går å kjøre).

    Har man justerbar bremsekraft fordeler (så man kan justere litt mer bremser bak en orginalt) så blir det enda morsommere på bane. selv med lav effekt så er det moro, jævlig moro

    Man skjønner at volvo ikke monterte delt aksel på 940n orginalt. Det hadde vært litt teit å latt "billig" bilen kjøre fra 960n :P
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Vanvikan
    Innlegg
    511
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor MKII? Er det ikke lettere å tilpasse coilovers eller i det heletatt senke MKI akslingen?
    Er det stor forskjell på bredden på de to bakstillingene?
    Får man BOLT-ON diffsperre til multilink? Som faktisk sperrer begge hjulene å ikke slurer eller kødder til speedometeret?
    Noen som har prøvd diffen fra BMW E34 M5 i disse bakstillingene?

    (Mange spørrsmålstegn her nå)
    Femmer skal være rettstillt

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Diffen fra de store eldre bmwene passer vist nesten bolt on på 1035 og 1045 akslene. der er det bare å montere coilovers også. den har samme bredde som 1031 akslene..

    Men MkII (1055 og 1065) har en litt sterkere oppbyggning og huset er laget i et litt annet matriale (fjerner mere støy. men i denne sammenheng så har nok ikke det mye å si). den er laget litt breiere (er jo bra? )og har et mye lettere hjuloppheng. man har også en del mer justeringsmuligheter.
    MkII multilinken er bedre på alle måter (med unntak at bmw diffene nesten passer rett i (tror de bare la i mellom noe gummi eller kappet vekk noe ) de eldre MK I akslene.
    Speedometeret fikser man likelett som man ordner elektronisk speedometer på eldre volvoer. man borer 48hull i bremseskiva og setter sensoren godt plassert et sted der. Men diffbremsene som sitter i 1045 og 1065 akslene syns jeg er fine med justering. spinner det så låser den og kjører du normalt står den oppe...
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    TBO har fått med det meste her nå ser jeg. Den store forskjellen jeg merket når jeg fikk multilink var at ræva ikke spretter så fælt lenger på alle mulige småkuler. Samt at bilen ligger mye flatere i svingene, mest sannsynlig pga at krengehemmeren sitter festet som den egentlig skal med 2 fester mot karrosseriet og 2 fester på hver sin bærearm. Istedet for "jukse" krengehemmeren på stiv aksel som igrunn ikke gjør så mye nytte som en krengehemmer når den bare går på tvers mellom bærearmene.

    Med gode (Bilstein) dempere og bladfjør samt resten av understellet oppgradert så kan bilen bli styggrask på bane og komfortabel til hverdagsbruk med MK2.

    Nå er det riktignok lenge siden jeg har kjørt en 940 med ordentlige Bilstein dempere og stiv aksel, men hadde vært artig å gjordt det igjen for å kjenne etter forskjeller.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ja det er nettopp den "en dump i veien og begge hjula løfter seg litt" som er deilig å slippe..
    på en perfekt bane så slipper man dette problemet. men det finnes ikke

    Det med krenghemmeren har jeg glemt å si til deg. Sveis på et øre på demperne forran. og monter lenkearmer på samme måte som 960n har
    Det hjelper veldig
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Det med krenghemmeren har jeg glemt å si til deg. Sveis på et øre på demperne forran. og monter lenkearmer på samme måte som 960n har
    Det hjelper veldig
    Hmm, nå er jeg ikke helt med. Har ikke sett så mye på 960 understell, har du bilde av det du mener?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Krenghemmeren på forstillinga di skrur du fast i kyllingbeina som går ned til bærearmen.
    Hvis du isteden bygger om til dette:

    så blir bilen litt bedre å kjøre (der har de brukt 940 endeledd for å få noe som aldri må byttes )
    Ikke spør meg hvorfor det er bedre. jeg gjorde det fordi jeg ble tipset om det. å det fungerer bra
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere depress sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2010
    Sted
    drammen
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    må er ikke jeg helt med snakker vi om forran eller bak nå?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Nå snakker de om foran
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Dro den veldig OT der. men jeg måtte få det ut før jeg glemte det
    One Ring to rule them all

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Dro den veldig OT der. men jeg måtte få det ut før jeg glemte det
    Er krengestaget kappet der eller er det bare rotert vekk fra der den er skrudd originalt?

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det er bildet av en
    FWD
    . men poenget er det samme
    skal gjøre det på 940n min når jeg får den hjem. så kan legge ut bilde da. er raskt og enkelt.
    One Ring to rule them all

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Det er bildet av en
    FWD
    . men poenget er det samme
    skal gjøre det på 940n min når jeg får den hjem. så kan legge ut bilde da. er raskt og enkelt.
    Oki, please do . Alle små forbedringer hjelper!

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. jan. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    hvilke foringer bør en bytte når en bytter bakaksel? det er temmelig mange foringer der bak og de er ganske dyr hos volvo, men noen må en bytte. noen som har tegning over foringene og hvilke?

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Bytt alt sammen, så er det nytt og fräsht.
    Er en Mk1 aksel myyye dårligere kontra mk2? Har en på lur som kommer fra manuellgira bil så har riktig utveksling og mest sannsynlig er det også "slungis" i den.
    Og den oppstivinga bak, hvordan er dette gjort på 965?
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Bytt alt sammen, så er det nytt og fräsht.
    Er en Mk1 aksel myyye dårligere kontra mk2? Har en på lur som kommer fra manuellgira bil så har riktig utveksling og mest sannsynlig er det også "slungis" i den.
    Og den oppstivinga bak, hvordan er dette gjort på 965?
    Alle foringer nye på en MK2 bakstilling kommer på den nette sum av ca 14 000 kr har jeg hørt . Det er ikke nødvendig å bytte alle.

    Skal komme med tegning over de som bør byttes senere i dag når jeg får tid.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •