Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Bredding av stålfelger? Tips og Triks

  1. #1
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard Bredding av stålfelger? Tips og Triks

    Vurderer og kappe istykker mine 16" V70 felger men lurer på hvordan man skal få rett innpress? Noen som kan svare meg på det? samt letteste måte og bredde?

  2. #2
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    Vurderer og kappe istykker mine 16" V70 felger men lurer på hvordan man skal få rett innpress? Noen som kan svare meg på det? samt letteste måte og bredde?
    For å få rett innpress så må du jo enten smalne inn felgen innenfor senteret eller kjøre med spacer. Jeg har akkurat splitta mine 16" felger (fra nyere ford mondeo). Jeg målte meg fram til spacertykkelse ved å se hvor mye klaring jeg hadde rundt forbi, på denne måten utnytter jeg plassen jeg har til rådighet best. Innpresset blir noe høyere enn standard, men ikke mer enn at jeg føler meg komfortabel med det. Jeg får da plass til 9-9,5" bred felg bak, foran går jeg for 7,5"ish.

    Det absolutt letteste er å bruke 8 stk felger for å lage 4 stk, da kan man slippe unna med en sveiselarve. Man bruker da innerring på donorfelgen og monterer denne på "utsiden" av felgen du skal bruke. Dette kan også være vanskelig å få til da stålfelger har flere forskjellige profiler og diametre på selve felgbanen. Jeg kommer til å handle flattjern på hhv 75-80x3mm (bak) og 35-40x3mm (foran), valser disse til riktig diameter og monterer da i mellom ytterringen (som jeg har dreid av) og felgen. Dvs at jeg da bredder felgene kun utover. Og jeg må legge to sveisestrenger pr felg.

    Jeg har tilgang på endel utstyr som dreiebenk, tørnebord, sveiseapp osv og jeg får gode priser på stål på jobb (jobber i stålbransjen). Men har sett mange gjøre dette i garasjen med hjemmelaget jigg osv. Det er bare fryktelig viktig at alt blir rett, hvis ikke er jo felgene og jobben bare søppel etterpå. Jeg har ikke gjort det før så håper det blir bra, time vil show

    Håper du fikk de svarene du søkte, og lykke til =)
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  3. #3
    Registrerte brukere Ove B sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    hordaland
    Innlegg
    447
    Antall takk

    Standard

    er det rett diameter på senter hulle i ford felgene??? muligheter å senter vende de? eller blir det et sinnsykt innpress då?
    -75 242 på vent...
    -77 244 bruk/vinter bil
    -93 245 skrense bil
    -08 XC70 kåne bil

  4. #4
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ove B Vis post
    er det rett diameter på senter hulle i ford felgene??? muligheter å senter vende de? eller blir det et sinnsykt innpress då?
    Senteret er noe mindre, ikke mye...kanskje 1 til 2mm tenker jeg. Å sentervende disse er litt jobb, da de er "punktsveist" og ikke sveist sånn som de fleste andre felger. Punktene er på størrelse med en 50 øring, men klart alt går jo. Innpresset er i utgangspunktet 52 eller noe liknende, så da blir det mye kant og ca 0 i innpress eller noe
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

Lignende tråder

  1. Bredding av stålfelger
    By OHKorpan. in forum Generelt / Alle modeller
    Svar: 79
    Siste post: 07/09/15, 13:10
  2. Tips og triks til anlegg i 245?
    By Espedalen in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 4
    Siste post: 25/11/11, 21:00
  3. bredding av stålfelger.
    By KE40155 in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 1
    Siste post: 16/08/10, 21:27
  4. bunnpanner, tips og triks
    By kermitt in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 14/02/10, 00:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •