Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 47 av 47

Tråd: hjul vinkler på 940

  1. #26
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Bumper denne litt igjen. La akkurat om til sommerhjula (18") og la merke til at hjula kom veldig nærme forskjermen.



    Syns det ser litt rart ut. Betyr dette at jeg har lange casterstag originalt? At jeg egentlig skulle hatt de korteste (385mm) for å få hjula midt i og heller brukt justerbar topplagring med tynne coiloverfjører for å få mer camber og mer caster ved å flytte toppen av fjøra (topplagringen) bakover og innover istedet?

    Eller vil det bli en nedgradering når alt kommer til alt for utseendets skyld?

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Selv om det ser dumt ut med hjula helt fremme, så bør du ha det slik. Gjerne også justerbar topplagring så du kan øke caster enda mer.
    Har selv de lengre stagene på min bil og hjula tar nesten i fremme i skjermen.
    Kunne tenkt meg enda mer caster egentlig.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  3. #28
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hva hjelper mindre diameter på fjørene for?
    Myyyye mer klaring til dempertårnet = mer justering.

    Mekonomen har casterstag med justering! Billige også, også følger det med foring.
    Med mindre man skal gå for polyurethan, da må man bare presse den ut. :P
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    576kr eller slik per stykk på mekonomen. Men om de kan justeres så mye lengre er uvisst.
    Men som sagt for og få til og justere noe særlig i toppen så må man ha mindre fjærer.
    Skjønner egentlig ikke hva volvo holdt på med når de lagde forstillingen, er jo bedre vinkler på en handlevogn.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  5. #30
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Det er jo kun fordi dem tenker sikkerhet, og det er jo strengt talt bra. :P
    Ikke spesielt "kundevennlig" når vi skal lufte bilene våre på bane, men vi tar vel en utfordring?

    Problemet blir jo som TBO sier at det ser skikkelig teit ut når hjulet kommer forran senter av "hjulhuset" i skjermen.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  6. #31
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Selv om det ser dumt ut med hjula helt fremme, så bør du ha det slik. Gjerne også justerbar topplagring så du kan øke caster enda mer.
    Har selv de lengre stagene på min bil og hjula tar nesten i fremme i skjermen.
    Kunne tenkt meg enda mer caster egentlig.
    Er bare at det ser litt teit ut. Men kunne tenke meg justerbar topplagring etterhvert for å øke caster/camber mer. Men når man øker caster i overkant så kommer jo ikke hjula lenger fram, så tenkte kanskje å kunne justere inn litt i bunn og kompansere så langt det går i toppen .

    Men såklart, hvis kjøregenskapene blir spesiellt værre av å justere inn i bunn så lar jeg det være slik som det er.

  7. #32
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Det ser hvertfall teit ut å ha litt camber bak, men ikke noe foran. Det ser jo ut som noe er ødelagt bak
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  8. #33
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Det ser hvertfall teit ut å ha litt camber bak, men ikke noe foran. Det ser jo ut som noe er ødelagt bak
    Yep, skulle hatt mye mer camber foran. Noen som har et bilde av hvor mye det lar seg gjøre å få camber foran med justerbar topplagring? Med coilover fjær i liten diameter.

    Siden jeg får en del camber bak ved mye senking så skulle jeg gjerne hatt noe mer camber foran for å matche.

  9. #34
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    *snip*
    Hah, med så mye camber er det vel neppe en fordel lenger .

  11. #36
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    576kr eller slik per stykk på mekonomen. Men om de kan justeres så mye lengre er uvisst.
    Men som sagt for og få til og justere noe særlig i toppen så må man ha mindre fjærer.
    Skjønner egentlig ikke hva volvo holdt på med når de lagde forstillingen, er jo bedre vinkler på en handlevogn.

    Sier du 607kr pr stk så er jeg enig

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Yep, skulle hatt mye mer camber foran. Noen som har et bilde av hvor mye det lar seg gjøre å få camber foran med justerbar topplagring? Med coilover fjær i liten diameter.

    Siden jeg får en del camber bak ved mye senking så skulle jeg gjerne hatt noe mer camber foran for å matche.
    hvorfor alle biler har mer "camber" forran en bak er jo fordi bakhjula ikke svinger... vri rattet så endrer ting seg forran.
    skal du ha mer camber så er det jo en start å kjøpe justerbar topplagring og ei fjør med mindre dia. men husk at pedersens/sellholm ikke lar deg justere så veldig mye. så kan man bytte ut den fremre bærearmen til en som er litt lengre. men hjula kommer jo litt lengre ut da.. (fint for de av oss som kjører med spacer )
    Med 205 / 215 /40 -17 så subbet jeg av litt av fangeren min med de justerbare caster stagene... + at det ser litt rart ut. men sånn går det når volvo ikke har laget godt nok plass
    Men husk at gode dekk også er viktige! toyo r888 og lignende hjul gjør underverker Ikke bare river det i filler interiøret ditt og foringene dine. men det sitter 10x bedre på veien en hva andre billig dekk gjør! minuset er at det støyer litt mer en vanlig ved normal kjøring. men man venner seg fort til lyden(høres ut som hjullageret sliter litt )
    One Ring to rule them all

  13. #38
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    hvorfor alle biler har mer "camber" forran en bak er jo fordi bakhjula ikke svinger... vri rattet så endrer ting seg forran.
    skal du ha mer camber så er det jo en start å kjøpe justerbar topplagring og ei fjør med mindre dia. men husk at pedersens/sellholm ikke lar deg justere så veldig mye. så kan man bytte ut den fremre bærearmen til en som er litt lengre. men hjula kommer jo litt lengre ut da.. (fint for de av oss som kjører med spacer )
    Med 205 / 215 /40 -17 så subbet jeg av litt av fangeren min med de justerbare caster stagene... + at det ser litt rart ut. men sånn går det når volvo ikke har laget godt nok plass
    Men husk at gode dekk også er viktige! toyo r888 og lignende hjul gjør underverker Ikke bare river det i filler interiøret ditt og foringene dine. men det sitter 10x bedre på veien en hva andre billig dekk gjør! minuset er at det støyer litt mer en vanlig ved normal kjøring. men man venner seg fort til lyden(høres ut som hjullageret sliter litt )
    Tenkte egentlig utseende messig på det med camberen. Sånn at det også er mye camber foran og ikke bare bak når man kjører rett frem. Skal tenke på det du nevner etterhvert .

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg kan ta litt bilder av dette på 940n min snart. har coilovers som skal på forran. men kjøper bare løse lagre og lager plata selv så jeg kan få vinkelen jeg vil ha.
    One Ring to rule them all

  15. #40
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Jeg kan ta litt bilder av dette på 940n min snart. har coilovers som skal på forran. men kjøper bare løse lagre og lager plata selv så jeg kan få vinkelen jeg vil ha.
    Det hadde vært fint . Ser litt rart ut hvis man har mye senk og har skikkelig camber bak, mens hjula foran står rett opp og ned foran nesten .

    Hvilke coilovere skal du ha?

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    har fra pedersen. bilstein racing til 240. hatt liggende fra jeg tenkte å ha det på 66n. men ble endring i planene
    Må bare finne ut hvor jeg kjøpte nytt topplager hen sist. pedersen tok blodpris. men fant et sted i england hvor de nesten ikke tok betalt
    One Ring to rule them all

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Finnes det noen nedre bærearm til 940 som er lengre enn den jeg har?
    Er noen foringer som har sunget sine vers nå så må uansett skru litt der. Hadde vært fint og fått hjulet si rundt 20mm lenger ut. Så hadde jeg sluppet og hatt noe ulovligheter ang fjærer for og få mye camber fremme.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    det tror jeg ikke du får tak i. da hadde nok dette vært mye brukt
    One Ring to rule them all

  19. #44
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    går da vel enkelt ann å lage justerbart av det originale med litt gjengetstang, muttere og sveis? du har da vel laga noe sånt TBO? skulle tru du fikk ut hjulet litt da.

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke jeg ville brukt gjenge stang da de ofte bare er 4.8
    Skulle vært minimum 8.8
    Går og bruke noen fine 12.9 bolter m16+ kanskje men vet ikke om de blir svakere av og bli sveist i.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  21. #46
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    hva med å dreie gjenger på en solig aksling å sveise på den? problemet er vel at dette skulle ha vært fingjenger så man kan få fin justert det til akkurat rett grader og minutter. det er trasi greier å få dreid syns jeg

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    De er jo støpte.. + at de er laget for å tåle litt påkjenning. men går jo sikkert å lage noen selv.
    One Ring to rule them all

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •