Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 22 av 22

Tråd: växellåda, service erfordras

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard växellåda, service erfordras

    Så er det pån igjen, etter at motoren endelig er fikset. Fikk dette nå i dag og leste av feilmeldinger i kveld, xc90, 2007mod..
    Feilkoden var:
    TCM
    -0051 Lock-up solenoid SLU Stuck in position OFF
    Hva betyr dette? Det skjedde i 4 gir, i lang oppoverbakke, kjørte 56km/h. Ser at oljetemperaturen var 62grader.
    Kassen er gått 150000, hadde flushing og bytte av olje nå i mai.
    Er det bare å slette koden og håpe på det beste, eller er det noe jeg bør sjekke. Skal på verksted med bilen alikevell på fredag. Er det noe de kan sjekke gå over. Trenger vel ikke å bytte olje igjen?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    er det noen som har et lite innspill
    Har søkt litt forskjellig, men finner ikke noe entydig svar, men det finnes vel heller ikke. Håper bare ikke at kassen er på vei til dundas...

  3. #3
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ingen erfaring på Xc90, men på min V70 sletter jeg bare lock up feilkode når den dukker opp.

    Jeg hadde prøvd å slette koden, er det permanent feil dukker den nok opp igjen med en gang.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Var på verksted i dag, de hadde nok tatt juleferie, de bare slettet koden og sa de skulle sjekke opp hva det betød. Jeg fikk utskrift fra deres Bosch system. Der stod det, kobling dreiemomentomformer koblingventil forblir åpen. De slette feilmeldingen, men hva betyr dette? Er det ventil "inne" i kassa? Eller går det ann eventuelt hvis det kommer igjen å fikse det uten å åpne kassen?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Slettet koden og har ikke kommet opp igjen. Virker som at girkassen har gjort en "adapsjon" etter motorhavariet. Kan tyde på at motoren ikke har gått på alle fem sylindrene (før havariet) en stund, og når motoren fikk den kraften den egentlig skal ha ble kassen litt i "ulage", men nå girer den mye mykere. Min teori er at feilmeldingen kom på bakgrunn av dette og at den nå har tilpasset seg..

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Skulle dra på ferie forrige søndag, etter noen mil, med campingvogn fikk jeg växellåda feil. Kjørte til nærmeste volvo verksted, Nardo bil. Leste av feilmelding,
    TCM
    -0051 Lock-up solenoid SLU Stuck in position OFF. Slettet og kjørte videre i 500 meter, samme feilmelding. Låser seg i 4.gir, dvs. girer ikke i 5 og 6, men girer ned. De mente at kassen har tatt kvelden, gått 160 000km. De kunne prøve å bytte solenoiden, men det kostet ca.30 000kr, så de anbefalte å bytte kassen :-(
    Endte med at jeg måtte låne fadern sin passat, så vi kom oss på ferie. Fikk i dag samme feilmelding uten vogn på draget.
    Betyr virkelig dette at kassen må byttes. Hvis, tror jeg at jeg er ferdig med Volvo, dette holder rett og slett ikke mål, tåler ikke å dra campingvogn, på 1250kg, og jeg kjørte snilt, med manuell giring som jeg har fått anbefalt.
    Med motorhavari i vinter, og nå girkasse, er tålmodigheten oppbrukt. Får håpe forsikringen tar litt av dette, hvis det er slik at merkeforhadler anmoder om bytte av girkasse (har motor og girkasse havari forsikring)
    Noen som har erfaring med denne feilmeldingen, og videre utfall, med denne feilmeldingen. Håper på noen som kan hjelpe, må nok begynne å ringe til verksteder i morgen, eventuelt sverige.
    Sist endret av ver; 15/07/12 kl 20:53

  7. #7
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Det er jo berre ein enkelt solenoid som er gåen. Om den er elektrisk eller mekanisk gåen veit eg ikkje men i alle fall så er det mest truleg ein del du kan demontere for å skifte. Riktignok får du ikkje kjøpt den på Volvo så du må gå andre vegar, enten ta dele fra brukt kasse eller bestille nytt ut i frå typenummeret på en defekte delen.

    Volvo seie alltid, skifte girkasse. Dei veit ikkje bedre, men ta kontakt med RATS eller automatlådor ab i Sverige så kan dei nok hjelpe deg
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  8. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  9. #9
    Registrerte brukere iPaal sin avatar
    Medlem siden
    01. nov. 2011
    Sted
    Løten, Norway
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    Hvis Volvo mener du må skifte hele kassa og du har forsikring med ok egenandel hadde jeg benyttet meg av det. Om ikke følger du rådene over.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2

    1996 Volvo V40 1,7 (solgt)

    Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.


    Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Det er jo berre ein enkelt solenoid som er gåen. Om den er elektrisk eller mekanisk gåen veit eg ikkje men i alle fall så er det mest truleg ein del du kan demontere for å skifte. Riktignok får du ikkje kjøpt den på Volvo så du må gå andre vegar, enten ta dele fra brukt kasse eller bestille nytt ut i frå typenummeret på en defekte delen.

    Volvo seie alltid, skifte girkasse. Dei veit ikkje bedre, men ta kontakt med RATS eller automatlådor ab i Sverige så kan dei nok hjelpe deg
    Ja, jeg håper det jeg også. Men Nardo bil sa at å bytte solenoiden, ville koste kr. 25000-30000,-. Hvordan er det mulig? I tillegg sa de at, kanskje er det noe annet feil også, så de garanterte ingenting. Kanskje kom feilen tilbake etter 14 dager?

    Jeg har ihvertfall sendt henvendelse til RATS og automatlåder AB, så håper jeg at de gir litt bedre hjelp..

  11. #11
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ver Vis post
    Ja, jeg håper det jeg også. Men Nardo bil sa at å bytte solenoiden, ville koste kr. 25000-30000,-. Hvordan er det mulig? I tillegg sa de at, kanskje er det noe annet feil også, så de garanterte ingenting. Kanskje kom feilen tilbake etter 14 dager?

    Jeg har ihvertfall sendt henvendelse til RATS og automatlåder AB, så håper jeg at de gir litt bedre hjelp..
    Korleis dei kjem fram til ein sånn sum må dei nesten svare for sjølv. Eg tykkje det var ein skrekkeleg pris når det er mogleg å skifte kontrollenheten og den meina eg kosta cirka 11000kr og kan byttast uten å ta ut girkassen? (ikkje sikker)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Fikk dommen i dag etter grundigere sjekk hos kvernland bil. De testet SLU solenoid. Ingen funksjon + ulyd. Olje nivå, ok, og oljen så grei ut. Konklusjon, gearboks må skiftes. Kostnad; 52600,- for ny kasse og 16000,- for jobben + smådeler. Totalt kr. 70 000,-. Det var ikke noe kult. Vil, virkelig ikke bytte av solenoiden var greit? Er det en stor sak å bytte den?

  13. #13
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det er sikkert fullt mulig å få en slik reparasjon billigere, men det blir ikke på Volvo eller andre slike verksteder. Da må du til et sted hvor de jobber med automakasser. Undersøk litt rundt etter et slikt sted og forhør deg der. På merkeverksteder og slikt blir ingenting reparert lenger. Alt blir bare bytta.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  14. #14
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ver Vis post
    Fikk dommen i dag etter grundigere sjekk hos kvernland bil. De testet SLU solenoid. Ingen funksjon + ulyd. Olje nivå, ok, og oljen så grei ut. Konklusjon, gearboks må skiftes. Kostnad; 52600,- for ny kasse og 16000,- for jobben + smådeler. Totalt kr. 70 000,-. Det var ikke noe kult. Vil, virkelig ikke bytte av solenoiden var greit? Er det en stor sak å bytte den?
    Eg fekk noko rabattar så betalte 55 000kr for samme jobb. Fekk fastpris på det. Det tok dei halvanna dag å gjere jobben. V70
    AWD
    , skulle vere nøyaktig same jobb på XC90...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Snakket med RATS, og de kommer nok til å åpne ventilhuset og bytte solenoiden. De sa jeg ikke måtte finne på å bytte girkassen. Slik jeg har forstått på forumet, så vet de hva de snakker om. Vet ikke hva jeg kan risikere med dette, men tror nok jeg går for det.

  16. #16
    Registrerte brukere iPaal sin avatar
    Medlem siden
    01. nov. 2011
    Sted
    Løten, Norway
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ver Vis post
    Snakket med RATS, og de kommer nok til å åpne ventilhuset og bytte solenoiden. De sa jeg ikke måtte finne på å bytte girkassen. Slik jeg har forstått på forumet, så vet de hva de snakker om. Vet ikke hva jeg kan risikere med dette, men tror nok jeg går for det.
    Men hadde ikke du forsikring på girkassa?
    2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2

    1996 Volvo V40 1,7 (solgt)

    Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.


    Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av iPaal Vis post
    Men hadde ikke du forsikring på girkassa?
    Jo, men med kilometerfradraget (gått 160 000km, trekker de 35% av totalsummen), blir det allikevell opp mot kr. 28 000,-

  18. #18
    Registrerte brukere iPaal sin avatar
    Medlem siden
    01. nov. 2011
    Sted
    Løten, Norway
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    Hadde allikevel vurdert det. Mellomlegget på reperasjonen vil vel ikke bli så stor? Kjipt å koste på kassa en del nå med ny Solenoid, også ryker kassa om 1 år. 70 nye tusen........
    2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2

    1996 Volvo V40 1,7 (solgt)

    Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.


    Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.

  19. #19
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Et annet poeng med ny girkasse er at det øker salgsverdien av bilen når du skal selge bilen.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Ja, da var jeg hos RATS i går. Han fant ut med engang at converter clutchen hadde gått, og filter var tett. Han sa at egentlig var dette bra gearbokser, bortsett fra at converteren og solenoidene var av dårlig kvalitet, samt Volvo sin inkompetanse på olje bytte. Så da blir det full overhaling av kassen (estimerte en kostnad på ca.kr.42000, med 2 års garanti). Ja, ja da har jeg ihvertfall en "ny" kasse og motor i bilen, da får en håpe den går mange nye mil......

  21. Takk Svirre takket for denne posten
  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Nå er bilen hentet. Når de åpnet giret fant de store mengder med clutchmateriale fra converterclutch, samt svært skitten olje. I tillegg fant de aluminiumsbiter fra ventilhuset. Så nå er det byttet converter, ventilhus og forsterket K1 clutch, samt diverse filter og hele giret er grundig rengjort. Girer som en drøm nå, og håper dette holder noen år? Veldig bra service hos RATS, de vet hva de holder på med. Anbefales

  23. #22
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    RATS bytter ikke til noe orginalt, de bytter til noe enda bedre! Og de er kjent for å gjøre en grundig jobb! Trur du vil oppleve en god kasse i mange år framover
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. Dør ut ved kraftig akselerasjon, så service erfordras
    By ver in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 29
    Siste post: 17/12/11, 16:40
  2. Fått beskjed om service i displayet, hvilken service?
    By everlong in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 25
    Siste post: 14/09/11, 23:18
  3. Vexellåda, service erfordras
    By rodfre in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 13/02/11, 02:34
  4. Motorservice erfordras
    By svein in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 02/01/11, 01:33

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •