Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Olje kvaliteter-hva er bra, hva er dårlig.

  1. #1
    Registrerte brukere iPaal sin avatar
    Medlem siden
    01. nov. 2011
    Sted
    Løten, Norway
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard Olje kvaliteter-hva er bra, hva er dårlig.

    På lik linje med kvalitet på slitedeler fra ulike leverandører er også olje et mye diskutert tema. Ser det ligger flere debatter her om det, men tenkte å friske opp litt å høre hva folket mener. Det skrives rundt om at de fleste oljeprodusenter kjøper samme råolje og tilfører sine egne ingrendienser for å lage sin egen olje. Noen produsenter tapper olje med "brandname" til feks Biltema.

    Så til debatten....er olje olje så lenge det har riktig spesifikasjoner? Eller er det forskjell på kvaliteter innenfor samme spesifikasjoner? Det er jo et hav av forskjellige typer olje. Min bil har hatt service på et verksted i Stavanger området før jeg kjøpte den. Der har de brukt Mobil 1 ESP 5-30W. Bør jeg forsette med å bruke samme olje eller kan jeg fint erstatte den med en olje med samme spesifikasjon? Østli Service senter som reparerer Volvo i nærområdet mitt bruker Valvoline olje på Volvo. Ser andre mener man skal bruke Castrol sin olje.

    Jeg for min del har ikke tenkt å spare penger på olje, for det er ikke det som tar knekken på bilbudsjettet selv med hyppige skift. Men hadde vært interessant å fått høre hva dere mener og hvilke erfaringer dere har.


    En liten FILMSNUTT fra Nrk.


    API-systemet
    APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4.[1]


    ACEA-systemet
    ACEA (Den europeiske bilprodusentorganisasjonen Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) har utarbeidet et annet klassifiseringssystem som angir motoroljens kvalitetsnivå:
    Motorolje til bensinmotorer betegnes med A (A1, A2, A3, A5), olje til lette dieselmotorer betegnes med B (B1, B2, B3, B4, B5). Disse er slått sammen til A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.
    Olje til bensin- og lette dieselmotorer betegnes med C (C1, C2, C3). Denne har mindre andel svovel, sulfatert aske og fosfor i oljen, noe som gir mindre utslipp).
    Olje til tyngre dieselmotorer betegnes med E (E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7).[2]

    ILSAC
    ILSACs (International Lubricant Standardization and Approval Committee) standard for motorolje benevnes GF-5 og innbefatter alle tidligere standarder. Det betyr at hvis en motor ifølge instruksjonsboken skal ha olje med den nå utgåtte spesifikasjonen GF-4, kan denne motoren også bruke olje med spesifikasjonen GF-5.[1]

    Europeiske standarder
    Mange europeiske bilfabrikanter som Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, General Motors, Ford og PSA Peugeot Citroën har sine egne standarder for motorolje. Eksempel på disse er VW500 og VW505-seriene fra Volkswagen Group, MB228 og MB229-seriene fra Mercedes-Benz, Fords WSS-standard samt BMW Special Oils og BMW Longlife.

    Japansk standard
    JASO (Japanese Automotive Standards Organization) har også en standard for motorolje.
    Sist endret av iPaal; 08/12/11 kl 22:02
    2001 Volvo S60 2.0 T BSR Steg 2

    1996 Volvo V40 1,7 (solgt)

    Østlie Servicesenter -------> Østlandets beste Volvo verksted.


    Bor du i nærheten og ønsker å lese/slette feilkoder? Send meg en PM.

  2. #2
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg er en av de som sverger til castrol smøre olje på motoren.
    mobil 1 føler jeg også er bra, men mye av mobil olja inneholder rensemiddel så har du en bil som har gått langt og så går over på mobil 1 så kan du få tiltetninger i toppen pga all shiten løsner, ska man bytte over må man neste flushe med ett skift først.
    og mobil 1 er også IKKE bra å blande med noe annet pga rense egenskapen den har. man skal aldri blande, men den er den siste man blander med.

    at det som tappes på biltema er samme som statoil olja, ja det kan stemme det, og eller, har prøvd biltema olja på sykkel og diverse gamle motorer. den holder seg ikke like lenge bra som en skikkelig olje. den taper seg utrolig mye fortere. jeg sendte inn en olje prøve til castrol for noen år tilbake av en castrol olje, mobil 1, og biltema. biltema kom ikke bra ut. husker ikke helt hvor langt de hadde gått, men alle hadde gått tilsvarende km. disse oljene hadde da gått på veteran sykler.

    olje er i grunn litt smak og behag og, er man usikker så kan man sende inn prøve av olja å få analysert den, både shell og castrol har prøvelab i norge. koster ikke all verden heller. dette er vanlig prosedyre å gjør ombord båter en gang i månen for å få status på hvordan skikk motorene er, vinsjer, etc,

    alle klassene her oppfyller mange oljer, men hvor lenge de klarer å holde den er jo en helt annen sak.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  3. Takk Mr. Crepsley takket for denne posten
  4. #3

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor i all verden kan du påstå at Biltema selger dårlig olje??! All motorolje "Kan" blandes motoren sjærer seg ikke av den grunn ,ja egenskapene foringes!

  5. #4
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Hvordan kan du se at alle motorolje kan blandes? Det min venn, er tull og tøys. Du kan godt blande de ja, men det er som å si at det ikke er noe problem å vanne ut spriten heller. Det går fint ann, men det blir piss.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  6. Takk Vatnehol takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Hvordan kan du se at alle motorolje kan blandes? Det min venn, er tull og tøys. Du kan godt blande de ja, men det er som å si at det ikke er noe problem å vanne ut spriten heller. Det går fint ann, men det blir piss.
    hehehehe, kunne ikke sagt det bedre selv

    sier ikke at biltema selger dårlig olje, jeg sier den ikke holder seg til klassen den er sertifisert til i lengden, den taper seg fortere enn mobil 1 og castrol oljen jeg sendte analyse på. alle tre var syntetiske. jeg bytter regelmessig på bilen hver 10 000km, kan godt kjøre lengre enn det men der jeg liker å holde meg. alltid frisk olje i motoren. da varer den like lenge som meg.
    sykkelen skifter jeg på 5000km, dette er pga motorolja fungerer som girkasse olje, noe som er veldig vanlig på sykler, girkassen knuser molekylene i oljen som lager smørehinne på metallet, og dermed må byttes oftere. biltema sin gjor svært dårlig der.
    alle med litt vett man ikke skal blande olje. man vet aldri hvilken additiver som er tillsatt i ulike oljer og merker, og de kan få en kjemisk reaksjons som gjør at f.eks den kan skumme, skille ut dritt, ødelegge smøre molekylene helt, etc. listen er lang. jeg sa heller ikke at motoren skjæres, men der er alltid en fare for det med de rette oljene og omstendighene
    Sist endret av Vatnehol; 09/12/11 kl 22:17
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av nordan27 Vis post
    Hvorfor i all verden kan du påstå at Biltema selger dårlig olje??! All motorolje "Kan" blandes motoren sjærer seg ikke av den grunn ,ja egenskapene foringes!
    du kan ikke si at all olje kan blandes, sier du det til feil folk kan du sørge for at de ødelegger motoren. har en kammerat som plutselig oppdaga at han hadde litt lite olje og kjøpte bare en liter mobil 1 på en bensinstasjon. han fikk rådebank ett par dager senere.

  9. Takk Vatnehol takket for denne posten
  10. #7

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Jeg mente selvfølgelig ikke at man skal blande motor oljer det gjør jeg ikke selv eller , bare at det er mulig og at normalt skal en motor kunne kjøres vidre med annen blanding av olje ,skal ikke få rådebank av å blande oljer ,da er det noe mekanisk feil med motoren , all olje kommer som regel fra samme tank eller reservoar vis jeg kan kalle det ,olje selskapene tilsetter sine addetiver og tilsettninger det dem mener er best.
    kjører du med en syntetisk motorolje og heller på en liter med mineralolje ødlegges egenskapene for den syntetiske oljen ,og den rensende effekten blir redusert i forhold til den kjøre lengden du normalt skulle kjøre på syntetiske oljen , smøre evnen ved kallstart ødlegges også vidre er det det oljefilmen som er bygget opp i sylyndere som brytes ned og et resultat av økt olje forbruk kan forkomme ,men motoren kjærer seg ikke , jeg kjører selv på biltema olje (syntetisk) på min volvo v70 2.0 turbo og det fungerer veldig fint ,ikke oljeforbruk og oljen blir som normalt gradvis sort i fargen etter som km kjøres ,jeg bruker også mineralsk motorsykkel olje på min Honda cbr1000 ,ikke noe feil med denne oljen , skifter ved 5000km , jeg syntes det er helt greit å ha en mening om hvilken type/fabrikat oljen en bruker enten det er castrol eller biltema ,men syntes det er dumt sakt at biltema olje er dårlig og ikke holder de spesifikasjoner som er oppgitt på flasken da ville det forlengst bli rabbalder om dette ikke stemte
    er usikker på hva som biltema nå selger ,tidligere var det Statoil og dette olje merke er ikke dårligere en noe annet!!! det er kun addetiver som kan være og sikkert er forskjellige ,jeg har 20000km intervaler på min volvo og kunne jeg ikke bruke biltema olje som er beregnet som det står bak på flaska da er det falsk info fra biltema.
    Har jobbet som bilmekanikker i mange år også tidligere på bensinstasjon så er ikke helt ukjent med dette tema
    Jeg har selvfølgelig stor tro på at det er tilsettninger i oljen som er dårligere og bedre , men det er vanskelig å måle om du har mer eller mindre levetid på motoren ,jeg kan bekrefte anngående tilsettning i Dieselen på min båt motor at det hjelper ,olje selskapene sier at Dieselen i norge er god nok noe jeg er veldig usikker på etter at jeg tilsatte 1 liter Diesel tilsettning fra qmi på 300liters tank ,etter en stund økte båten toppfarten fra 17,4 til 19,4 knop , motoren går mye lettere ,roligere , og ryker mindre
    overaskende er effekten har øket så mye ,sporer litt av nå ,men må bare fortelle om min erfaring =tilsettning i diesel har og kan ha stor betydning ,sikkert i olje også , men forringer ikke skift intervalene ;-)

  11. #8
    Registrerte brukere Ivar Hestø sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Ytre Namdal, Nord-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    43
    Innlegg
    329
    Antall takk

    Standard

    Oljer skal i prinsipp aldri blandes, pga at de kan begynne å skumme bla og ødlegge egenskapene til olja.
    Audi A4 B8 Quattro 11`
    VW Transporter 4-Motion 10`

    Suzuki Bandit 600 97`
    Polaris Sportsman 500 11`
    X-Volvo V70 T5 97`
    X-Volvo V50 2.0 R-Design 09`

  12. #9
    Registrerte brukere a|ex sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    1.985
    Antall takk

    Standard

    Det er vel viktigere å ikke blande syntetisk med delsyntetisk eller mineralje, eller olje med ulike spesifikasjoner med hverandre, enn at man blander sammen to ulike merker med identiske spesifikasjoner?

    Bilen min får 5w-40 Castrol på oljeskiftene på Bilia, men tross i at jeg skifter olje og filter to ganger i året hender det jeg har etterfylt med litt 5w-40 helsyntetisk fra Shell. Har gått fint det..
    Mine biler:

Lignende tråder

  1. Svar: 24
    Siste post: 31/01/12, 17:31
  2. Dårlig varmeapparat ´97 855
    By Erlend Dystland in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 12/01/12, 12:39
  3. Dårlig radiosignaler.
    By Johtoer in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 05/05/11, 21:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •