Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 38 av 38

Tråd: lyset blinker når jeg spiller høyt

  1. #26
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    Batteriet "lader" jo opp kondensatoren og sender strømmen videre til forsterkeren. Dermed blir det som å ha ett ekstra batteri...
    Du har helt rett, batteriet lader opp kondensatoren, men du får ikkeno mer strøm i kretsen av å ha en kondensator. Du får kanskje en gjevnere spenning om batteriet edårlig (som vil til en viss grad dempe blinking i lysa), men det hjelper ikkeno på anlegget. Kabler, batteri og gode tilkoblingspunkter er veien å gå.

    Prøv å ta to vanlige kjedelige biltemabatterier å koble i paralell, så kan du sammenligne med et vanlig batteri + kondensator, så tipper jeg at du angrer på penga som gikk i kondensator!

    Kjører selv en UsAmp Xt4000D og en 2x160w på et 120ah sønnak batteri med ordentlige 50mm2 kabler og koblinger og har null og niks blinking i lysa
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  2. #27
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HvedingN Vis post
    Du har helt rett, batteriet lader opp kondensatoren, men du får ikkeno mer strøm i kretsen av å ha en kondensator. Du får kanskje en gjevnere spenning om batteriet edårlig (som vil til en viss grad dempe blinking i lysa), men det hjelper ikkeno på anlegget. Kabler, batteri og gode tilkoblingspunkter er veien å gå.

    Prøv å ta to vanlige kjedelige biltemabatterier å koble i paralell, så kan du sammenligne med et vanlig batteri + kondensator, så tipper jeg at du angrer på penga som gikk i kondensator!

    Kjører selv en UsAmp Xt4000D og en 2x160w på et 120ah sønnak batteri med ordentlige 50mm2 kabler og koblinger og har null og niks blinking i lysa
    word! og ikke bare en gjevnere spenning, men jevnt lavere spenning
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  3. #28
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Kondensatorer er fine de, knall til å fjerne rippelspenning i en likeretter eller i et DC-kontrollsystem, men i sammenheng med mye power og dårlig batteri så klemmer jeg heller på nye og bedre kabelsko!

    Gjevn lav spenning liker ikke dynamo og spenningsregulatoren der, så den vil jobbe som en helt! Ikke at de fleste dynamoer er spsiellt happy med store strømuttak uansett men
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  4. #29
    Registrerte brukere Eviltoy sin avatar
    Medlem siden
    16. nov. 2011
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    79
    Antall takk

    Standard

    her er noen bilder av den bilen jeg hadde stereo i og kjørte KUN 1stk batteri! Og oppgraderinger av ledninger seff

    http://s1229.photobucket.com/albums/ee466/Eviltoy69/
    All klaring er god klaring! ;D
    240 230fk stv turbo - solgt
    740 b230f PurpleHaze 1991mod. Vraket hoss Hugger'n
    740 b230k 1987mod. bruksbil

  5. #30
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    har 50mm2 kabler selv men har ikke oppgradert jordinga mi... hvor stor kabel bør jeg bytte til? har jo lysblink selv, selvom jeg har såpass til kabler.. også ett helt nytt batteri på 75ah og 800a :P
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  6. #31
    Registrerte brukere Motstand sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2010
    Sted
    Espa
    VCCN medlemsnummer
    358
    Innlegg
    451
    Antall takk

    Standard

    50mm2 holder til jording
    95` Volvo 945 B230FB
    99` Toyota Hilux
    96` Volvo 855 2.5 10v

  7. #32
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Ok noen som gidder å sjekke tråden min? Og kom gjerne med noen ideer til hvordan jeg kan gjøre det
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    Ok noen som gidder å sjekke tråden min? Og kom gjerne med noen ideer til hvordan jeg kan gjøre det
    Tråden din?

    Link?

    Er ellers svært mange interressante innspill i denne tråden.

    Skal vi gå tilbake til basics og se hva det er vi har å gjøre med når det gjelder strømforsyning i bil?

    Leverandøren av strøm i en bil er dynamoen.
    Denne er regulert av en spenningsregulator som sørger for at generatoren ikke leverer for høy spenning på B+
    Dynamoen fungerer relativt dårlig når bilen går på tomgang, og gir påstemplet strøm først når turtelleren er på Ca 2000-3000 omdr. Altså Ca 14V og 60-100A på våre Volvoer (60A på tidlige 240 blant annet)

    Lageret for strøm i bilen er batteriet.
    Dette er som regel en blybatteri, med enten syre eller gele som elektrolytt.
    Et godt bilbatteri holder merkespenning over lang tid, men lades med en høyere spenning enn merkespenningen rett og slett fordi den MÅ lades med en høyere spenning. Vi snakker her om en nominell spenning på batteriet på 12V (2V per Celle)

    Dirstrubisjonen av strøm i bilen foregår via kobberkabler lagt opp alt etter strømbehov.
    Tynne ledninger der det normalt går lite strøm
    Tykkere ledninger alt etter som forventet strøm er høyere.
    Normalt beregnet etter Ca 10A / kvadratmillimeter.

    Når vi opplever spenningsfall på HELE systemet i bilen så er det kombinasjonen batteri/dynamo som ikke klarer å levere nok strøm.
    Dette av to årsaker:
    Ethvert batteri har noe som benevnes "indre motstand". Noe som angir hvor mye strøm batteriet er i stand til å levere som maksimum. Lavere indre motstand = Høyere avlevert maks-strøm.
    Dynamoens regulator er relativt rask, men om ikke turtallet er innenfor det ideelle, så vil den likevel ikke rekke å fylle etter raskt nok.
    Nåvel, får vel ta med en tredje også. Nettopp dette området mellom ladespenning på Ca 14V og batteriets nominelle spenning på 12V. Dette er systemets nær "innebyggede" slingringsmonn, som lett vises på lys og slikt i bilen.
    Glemmer nesten den siste: Kabeldimensjonen. Er ikke kablene tykke nok, vil kablenes indre motstand også bidra til spenningsfall, men det er i dette tilfelle mere rettet mot hvordan forsterkere blir å prestere, så vi hopper over det her.

    Dersom strømbehovet der ute i anleggene øker taktvis (som ved reale basslag) så får dette systemet litt å bryne seg på.
    Batteriet har gjerne sin reserve, men denne tappes rimelig raskt når basslagene kommer for fullt.
    Vi kan tross alt se strømpeaker opp mot 2-300A for værstingene.
    Som nevnt dette området mellom 14V og 12V hvor dynamoen vil forsøke å levere nok strøm, men ikke er i stand til å levere så mye som 2-300A. Dermed vil spenningen uvilkårlig raskt krype ned mot batteriets nominelle 12V med resultat at lyset blinker i takt med musikken.

    Beste løsning på "problemet" er helt klart å installere en batteribank for lydanlegget.
    Ser det er nevnt lengre nede her at en har montert tre batterier med tilsammen 2500A kapasitet.
    En slik batteribank vil kunne holde stand på en helt annen måte enn noe annet.
    Større dynamo kan vurderes som tilleggsinnsats, rett og slett fordi det kan være greit å ha "nok" å fylle etter med.
    Der det er plass anbefaler jeg gjerne en egen dynamo til lydanlegget samt en real batteribank for anlegget.
    Dermed kan man spille godt og lenge uten å ha motoren i gang også, og samtidig ha strøm nok på startbatteriet til å kunne fyre opp og lade begge systemene igjen.

    Lykke til alle sammen.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. Takk Espen Hveding Nordgård, Aartun takket for denne posten
  10. #34
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    bra skrevet! Ser du har skjønt det med batteri vs kondensator!

    Bare en ting til, IKKE bland sammens flere typer batteri!! altså blybatteri og gele f.eks.. da vil begge batteriene lades ut når det ikke tilføres noe strøm fra dynamo!



    Jeg løste det med å montere rele mellom blybatteriet (105ah) og gele batteriet (70ah) i audin, slik at når jeg stopper bilen så kobles hele bilstero + gelebatterikretsen ifra blybatteriet og dynamon!
    Men, sliter enda med at forsterkeren slår seg av om bass sekvensene varer noe serlig over 8-10 sek..
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  11. #35
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    VCCN medlemsnummer
    190
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Meget bra innlegg ja!

    Vet du hvor man kan få kjøpt eksempel diodebro som kan koples inn, mellom batteriene/stereobatteri og dynamo, slik at man kan kjøre med en felles dynamo og seperat batteri på anlegg?
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  12. #36
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Tror diodebro kan bli litt dyrt i den ampere-raten her, men hvorfor ikke en solenoide? Ta en fra en ødelagt starter eller noe.
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  13. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aartun Vis post
    Meget bra innlegg ja!

    Vet du hvor man kan få kjøpt eksempel diodebro som kan koples inn, mellom batteriene/stereobatteri og dynamo, slik at man kan kjøre med en felles dynamo og seperat batteri på anlegg?
    Slakt en gammel dynamo. Der finner du 6 dioder som du kan bruke til et slikt prosjekt.
    Er du redd for å få for lite strømkapasitet, slakt to.
    Husk å "modde" regulator samtidig. Du vil behøve 0,7V høyere spenning fra dynamoen for å få dette til å bli bra.
    Enkelte av oss øker gjerne med to dioder der, sånn for sikkerhets skyld. Dioder har en tendens til å ha økende spenningsfall over seg ved økende strøm, sågar opp til 2,5V spenningsfall over en diode som man ved en ampere måler til kun 0,7V.

    Ha dette i minne når dere bruker dioder fra en gammel dynamo: Tre dioder bærer hele generatorstrømmen i den dynamoen dere slakter.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  14. #38
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    Nå tror jeg at jeg holder meg til å lese og forstå skjønner opplegget men har ikke bygget så sinnsykt anlegg at jeg trenger SÅ mye mer strøm hehe tror jeg kommer langt med bare å oppgradere kabelen fra dynamo til batteri. Men Dette var utrolig bra skrevet og lett å forstå!

    Linken min: http://forum.vccn.no/showthread.php?...i-Volvo-240-en
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. lamda lyset blinket!
    By torss40 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/10/11, 13:19
  2. Hvordan koble lyset på en turteller
    By Sappen in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 07/09/11, 21:02
  3. Lyset i radio og instrument veksler...
    By Lasse B in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 19/04/11, 12:15
  4. SRS-lyset lyser...
    By tarb3rg in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 06/04/11, 15:19
  5. abs lys og traction controll lyset lyser konstant
    By cossykiller in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 03/04/11, 15:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •