Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 27 av 27

Tråd: Råd ang bygging av basskasse

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Vestfold/Hordaland
    Innlegg
    217
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Med lukka kasse kan du ikke gjøre mye feil når du bygger, eneste er å bygge den for liten (eller alt,alt, alt for stor men det er sjeldent noe problem )
    Med porta kasse er det litt mere komplisert, da man må ta med hvor mye luft elementene flytter blant annet, for liten/kort port og du får blåselyder og det du kaller "rånebass" (?)

    Er på ingen måte noen ekspert innen temaet selv altså, det er veldig tungt og mye stoff å ta seg til. Bruker du program som winisd og bassbox er det ikke så veldig vanskelig å finne mål til ei kasse som låter greit, selv om man har lite erfaring

    Har fått plotta inn de parametrene som er linket til oppe der, selv om jeg ikke er heeelt sikker på om det faktisk er samme basseren (står jo SPL Audio WA300-78F under bildet)



    Med 120l kasse og 2x 39cm lange 4" porter skulle den være tuna til 29,24hz. Grafen ser helt grei ut(ikke veldig brå), og portene går innenfor "blåseanbefalingene"

    Dett var mat for Mons vettu! Hjertelig takk. Da regner jeg med at det var for 2 element ike sant? altså 60l kasse til hver hvis jeg deler kassa?

  2. #27
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Jo bare hyggelig.
    Prøvde å lage bare en kasse på 60l til ett element, men det ble dårlig mtp på port(ene)
    Da må du evt ha 2x porter på en annen lengde for hver del. Blir billigere med begge to i samme kasse hvis du tenker på porter ihvertfall.

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •