Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Ulyd når jeg kjører igang fra stillestående (850 - 2.4. 95)

  1. #1
    Registrerte brukere pingvinen sin avatar
    Medlem siden
    02. nov. 2011
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Unhappy Ulyd når jeg kjører igang fra stillestående (850 - 2.4. 95)

    Har en ulyd når jeg setter igang fra stillestående, og den kommer nesten hver gang jeg kjører igang, det er en slags ulelyd som kommer akurat i det jeg tar pedalen ut og koplingen tar tak. Når bilen er kommet igang er alt normalt, bortsett fra at det kommer en liten lyd akurat når jeg passerer 30 kmt, og denne siste lyden høres akurat ut som om det spruter vann opp i gulvet fra hjulet foran på iallefall venstre side, og jeg kan kjenne det vibrerer litt i gulvet samtidig som lyden er der. Denne siste lyden kommer kun en gang pr kjøretur, og det virker som om denne siste lyden ikke kommer tilbake før bilen har stått en stund.
    Hva kan dette være? Det virker som om iallefall den ulelyden har noe med koplingen å gjøre.

    Bilen er en 1995 850 2.4. Alt fungerer greit ellers mht giring osv.


    Er veldig takknemlig om noen vet hva dette kan være!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Den lyden ved 30km/t er en selvsjekk som ABSen gjør hver gang du starter.

    Den er HELT normal.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  3. #3

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    "Ule" lyden fra clutchen er heller ikke unormal (har lest om flere som har det, inkl meg selv), men den skal nok ikke være der. Men jeg har aldri fått greie på nøyaktig hva dette skyldes.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  4. #4
    Registrerte brukere Joakim sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Innlegg
    208
    Antall takk

    Standard

    Tror lyden i clutchen man være et lager i den som er gåent... Ikke skyt meg om jeg tar feil :P

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim Vis post
    Tror lyden i clutchen man være et lager i den som er gåent... Ikke skyt meg om jeg tar feil :P
    Kan være enig i at trustlageret kan finne på å lage slike uling ja.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere pingvinen sin avatar
    Medlem siden
    02. nov. 2011
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Kan være enig i at trustlageret kan finne på å lage slike uling ja.
    Trustelager pleier vel ikke å gi en slik lyd? Og bare akurat når koplingen tar tak. Ingen lyd når bilen står i fri og pedalen trykkes inn eller slippes ut.
    Lyden er vekk etter at bilen har kjørt en halv meter fremover, eller bakover.
    Kunne jo gjort et opptak av lyden

  7. #7

    Medlem siden
    06. juni 2010
    Sted
    Stjørdal
    VCCN medlemsnummer
    418
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også en ulelyd når jeg setter i gang fra stillestående eller girer ned, lyden kommer av og til, er ikke hele tiden. Tok et søk på forumet for en stund siden og fant en tråd, ifølge den tråden kan den ulingen kan komme fra trykkplata på clutchen.
    Volvo 240 GLE
    Volvo 855 2.0

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av pingvinen Vis post
    Trustelager pleier vel ikke å gi en slik lyd? Og bare akurat når koplingen tar tak. Ingen lyd når bilen står i fri og pedalen trykkes inn eller slippes ut.
    Lyden er vekk etter at bilen har kjørt en halv meter fremover, eller bakover.
    Kunne jo gjort et opptak av lyden
    Vel, det er jo akkurat da belastningen er på lageret, og at det er forskjell i hastighet på lagerets to hoveddeler.

    Hvis du tenker på raslelyd når hele lageret er gått i oppløsning, så er jeg enig. Den lyden hører du når clutchen er ute.

    Eneste merkelige er akkurat dette du sier om at lyden forsvinner så snart du har kjørt en halvmeter......

    Men uansett bare ment som en MULIG løsning, og bare for å si det klart: Dersom det ikke plager deg mere enn det du beskriver her, så er det heller ingen vits i å forsøke å gjøre noe med det.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. #9
    Registrerte brukere pingvinen sin avatar
    Medlem siden
    02. nov. 2011
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Vel, det er jo akkurat da belastningen er på lageret, og at det er forskjell i hastighet på lagerets to hoveddeler.

    Hvis du tenker på raslelyd når hele lageret er gått i oppløsning, så er jeg enig. Den lyden hører du når clutchen er ute.

    Eneste merkelige er akkurat dette du sier om at lyden forsvinner så snart du har kjørt en halvmeter......

    Men uansett bare ment som en MULIG løsning, og bare for å si det klart: Dersom det ikke plager deg mere enn det du beskriver her, så er det heller ingen vits i å forsøke å gjøre noe med det
    .
    Ja den er litt merkelig den lyden, og det som fryktet meg er om det skulle være fra difrensialen i kassa. Er det ifra trøstelageret så må det være på et tidlig stadie, selv om jeg ikke har vært borti at slikt skjer før.
    Leste også den andre tråden her etter et søk, men synes ikke den passet helt til min lyd. Men det kan jo være det samme alikevel. Dette er mitt første møte med Volvo med forhjulstrekk, så ikke helt som jeg har vært vant med fra tidligere.

    Ser ut som om det er litt av en jobb å få ut trøstelageret, eller trykkplate, så får håpe dette går en stund til?

    Selgeren var ikke helt ærlig med meg tror jeg, og det kan se ut som om jeg gikk på en smell kanskje, iallefall om kassa må av. Bortsett fra dette så er bilen ganske bra.

  10. #10

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt med den "ule" lyden i snart 2 år og har tenkt å fortsette med det, frister ikke å ta ut noen girkasse. Hadde forøvrig den lyden på en 740 jeg hadde også.

    Siden jeg ikke vet hva dette skylles så kan jeg ikke si at det er bare å tute å kjøre, men jeg kommer til å kjøre med min til symptomene forverrer seg...
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  11. #11

    Medlem siden
    06. juni 2010
    Sted
    Stjørdal
    VCCN medlemsnummer
    418
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dcd36 Vis post
    Jeg har også en ulelyd når jeg setter i gang fra stillestående eller girer ned, lyden kommer av og til, er ikke hele tiden. Tok et søk på forumet for en stund siden og fant en tråd, ifølge den tråden kan den ulingen kan komme fra trykkplata på clutchen.
    Jeg har nå byttet clutch, utløserlager og trykkplate. Utløserlageret var gåent, så ikke noe unormalt på clutch eller trykkplate.
    Det må være utløserlageret som forårsaket ulingen til meg.
    Volvo 240 GLE
    Volvo 855 2.0

Lignende tråder

  1. Pipelyd fra venstre framdekk når jeg kjører. V70
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 25/10/10, 23:32
  2. Motor har gnist og bensin men holder seg ikke igang
    By Vetle in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 41
    Siste post: 20/05/10, 23:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •