Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 57 av 77 FørstFørst ... 7 47 55 56 57 58 59 67 ... SisteSiste
Viser resultater 1.401 til 1.425 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1401
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Tror sannelig jeg fant igjen tråden der jeg leste om problematikk med 5 syl for noen år siden. Men det var sannelig med fordeler og bare veivtrigger det var problem og tydeligvis ikke wasted cop
    Husket vist litt feil der ja. Men 5syl er fortsatt mye mer sært og spesielt enn 4 eller 6 syl, og er fortsatt en halv v10 selv om lyden av en halv v10 også kan være fin
    http://www.msextra.com/forums/viewto...p=236056&hilit
    Under samme søket fant jeg også en bremsing av en 20v 5 syl. Fiat.
    http://www.msextra.com/forums/downlo...e.php?id=41667
    Puff, problemer med fordeler? Det kan umulig stemme.

    Hehe, ja se registeret 5500 - 7000 o/min., altså 79 - 100%.

  2. #1402
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg er klar over at alle dysene er koblet sammen til en singel dysedriver. Enkelte KMS sprut har det samme og det fungerer helt glimrende. KMS selger en dysedriver boks som kan drive 12 dyser samtidig så det er ikke noe problem. Det jeg stiller meg undrende til er motivet for å åpne dysene 4 ganger pr. syklus. På 5000 o/min går jo dysene som om det er 20 000 o/min på motoren med sekvensielt sprut !! Det gir overhode ingen mening, men hvis du har målt dette i praksis med scoop og fått det bekreftet så er det bare å legge seg det på minnet. (men hvis du bløffer nå....)
    Det er i tilfellet overhode ikke rart at folk sliter som makk når de forsøker å chippe dette dritet til suksess.

    Hvis ikke du ser noen problemer med 5 syl. motorer og med styringen av dem i det hele tatt så har du enten ikke sett skikkelig etter eller så har tilfeldighetene gjort at du har vært heldig. Bare se på prosjektene til SirKim og TomX95 m.fl. Det er mer typiske eksempler.

    Så langt har jeg ikke sett at noen har løst TomX95 sitt 5`er problem.
    Det var på lave turtall vel å merke, hva den gjør på høyere turtall målte jeg ikke (var igrunn et eksperiment mens jeg gikk på flyfag). Den må vel nesten gå over på 2 pulser per syklus eller noe på høyere turtall, eller så sier det seg selv at det blir vanskelig for dysene å henge med (for mye dysetid forsvinner i dødtid)... Har ikke vært plaga med femmere fordi jeg har laga elnettene selv fra grunnen av, og brukt motorstyringer som har full støtte for 5 syl. Vet ikke om TomX95 har forsøkt å sette sin opp som V10 WS eller ikke enda? er vel MS han driver med, ikke at MS trenger å være dårlig, men de har vært kjent for å være kranglete med 5'ere, i alle fall på de litt eldre MS, man må nesten uansett helst ha 5 dyseutganger for suksess, tenning kan man klare seg med 1, eller så må man ha 5 tenningsutganger om man kjører V10 WS på sprut som ikke har et rent alternativ for 5 cyl. SirKim ble plaget fordi han forøkte å bruke Original boks med et tvilsomt ettermarkeds sekvenskort for tenning, når boksen hans egentlig var laga for single-coil og fordeler, fordeler var ikke plass til så han måtte bruke orignale COP's jeg anbeflate helst å bruke en boks beregna for COP om den måtte være original... Jeg har brukt DTA, og hjulpet noen med Nira (nesten laga for femmere.) DTA'n er fin på sitt vis... den driter i hvor mange sylindre du har igrunn, til det kommer til det punktet at det ikke går med fler sylindre pga antall utganger (med WS), kan brukes på alle motorer, man kan til og med definere grader mellom tenninger og bensin selv for feks. V10 eller V6 med andre vinkler enn de som går opp med symmetri (90° V10 feks, også kalt "Oddfire" 90° V6 osv) Også på WS så gidder man å gjøre matten, kan man faktisk kjøre en femmer WS med 3 coiler (2x2coil og en single) og sette opp en Oddfire sekvens ala det man gjør på V-twins med 2x1 coil, da er man seff avhengig av en referanse (feks kamgiver)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #1403
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Njål, målte du over hele turtallspekteret? Under oppstart og på lavt turtall kan enkelte motorer uten sekvensiell innsprøytning starte lettere og få bedre gange med mange innsprøytninger kontra en enkelt per syklus. Så på lavt turtall og oppstart er det en god strategi, mens på høyt turtall og belastning virker det rett og slett idiotisk å beholde samme stratigi. Om ett sprut har kapasitet nok så er det ikke noe problem å bytte mellom batchfire, semi og full sekvensiell innsprøytning mens motoren går rent fysisk sett, så lenge antall innsprøytninger matcher antall sylindre og ikke skaper kluss med fordelingen av drivstoff.
    Den B230 motoren med LH2.4 nett jeg har hjulpet med å montere og mappe sprut på fungerer greit med en innsprøytning per syklus i batch. Frister ikke prøve 2 eller 4 innsprøytninger per syklus med 95 lb/hr dyser uten mulighet for å korrigere for dødtid/spenning og ulinjær leveringsmengde på en bra måte.
    Kan jo tenkes at det ble vurdert som en avgassmessig fordel originalt med 4 innsprøytninger per syklus.
    Målte kun på lave turtall, den må jo nesten gå over på 2 pr syklus eller kanskje til 1 pr. syklus på de høyeste, ellers vil nok mye gå bort i dødtid... på høyre turtall og belastning er jo duty såppas lang at selv 1 pr. syklus ikke vil kunne gi noen reell forskjell mellom sylinderne... på veldig lave turtall og duty bør det være en viss symetri i startpunktet fordelt på sylindrene ellers vil en sylinder i ny og ned få betydelig forskjellig blandingsforhold...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #1404
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    MS3 har direkte støtt av full sekvensiell 5syl motor. Dog ikke oddifre på den måten du beskriver, men støtte for oddfire med en eller to sensorer fins.
    Utdrag fra MS3 manualen angående 5syl motorer:
    2.12.2.5 Five cylinder engines
    Even fire only.
    Some Audi applications use a triple sensor setup and trigger off the flywheel teeth. This is experimentally
    supported.
    A five window distributor will work with "Basic Trigger" and a single coil.
    Or use a crank trigger wheel, a single window distributor and five coils for true COP. (Note that the number of
    crank teeth needs to be a multiple of five. So 60-2 will work, but 36-1 will NOT.)
    Prøvde for morro skyld å konfigurere for semisekvensiell innsprøytning og wasted cop uten å få noen feilmelding
    Men batchfire og 2 innsprøytninger per syklus ga som forventet feilmelding.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  5. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  6. #1405
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    MS3 har direkte støtt av full sekvensiell 5syl motor. Dog ikke oddifre på den måten du beskriver, men støtte for oddfire med en eller to sensorer fins.
    Utdrag fra MS3 manualen angående 5syl motorer:

    Prøvde for morro skyld å konfigurere for semisekvensiell innsprøytning og wasted cop uten å få noen feilmelding
    Men batchfire og 2 innsprøytninger per syklus ga som forventet feilmelding.
    "Audi-trigger" aka bruker de 135 tenna på startkransen (27 tenner mellom hvert TDC) er et kapittel for seg selv
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #1406
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Det fins en boks som lager 45-1 signal tror jeg det var av auda signalene.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  8. #1407
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Det var på lave turtall vel å merke, hva den gjør på høyere turtall målte jeg ikke (var igrunn et eksperiment mens jeg gikk på flyfag).
    Har ikke vært plaga med femmere fordi jeg har laga elnettene selv fra grunnen av, og brukt motorstyringer som har full støtte for 5 syl.
    Vet ikke om TomX95 har forsøkt å sette sin opp som V10 WS eller ikke enda?
    Ser man det ja. Det er selvsagt alt for tynt grunnlag til å fremsette en såpass bombastisk påstand som det ble gjort.
    Det tror jeg på, men bare at det finnes noe som heter :"full støtte for 5 syl." understreker at det er ett problembarn.
    Samme her.

  9. #1408
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser man det ja. Det er selvsagt alt for tynt grunnlag til å fremsette en såpass bombastisk påstand som det ble gjort.
    Det tror jeg på, men bare at det finnes noe som heter :"full støtte for 5 syl." understreker at det er ett problembarn.
    Samme her.
    Jeg har driti meg lodret ut, har lagt coil og dysekabler a- til 1, og b til 2, c til 3 osv. Var en menye ti å deffinere tenningsrekkefølge i sprutet. Men det er bare for å holde styr på cylinder trimm.. Så er nokk jeg som er feilen, for å si det mildt

    Somnevnt tidligere, MS er helt ok det, flere som har drattut 4 sifrede nr hk, men er amatører ofte som bruker det Og jeg plasserer meg selv fint under den katogorien
    Sist endret av TomX95; 30/09/15 kl 07:48

  10. Takk Riff takket for denne posten
  11. #1409
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Jeg har driti meg lodret ut, har lagt coil og dysekabler a- til 1, og b til 2, c til 3 osv. Var en menye ti å deffinere tenningsrekkefølge i sprutet. Men det er bare for å holde styr på cylinder trimm.. Så er nokk jeg som er feilen, for å si det mildt

    Somnevnt tidligere, MS er helt ok det, flere som har drattut 4 sifrede nr hk, men er amatører ofte som bruker det Og jeg plasserer meg selv fint under den katogorien
    Å sette rittkig sylinder til riktig utgang er nok en fordel ja
    Samme på DTA'n. Den fyrer utgangene 12345678 i rekkefølge ut fra gradstabellen, så er det opp til bruker å kobble feks. 1-på-1, 3-på-2, 4-på-3 og 2-på-4 (for firesylinder) nå husker jeg ikke femmern til volvo i huet, men rekkefølgen på oddetalls-motorer i rekkefølge av hvilket stempel som kommer som neste i rekken til TDC er et jamt mønster av:
    tenning - eksos - tenning - eksos - tenning - eksos - tenning - eksos
    det gjelder både for rekke-3 rekke-5, rekke 7 (om det noen gang har blitt laget), stjerne-3, stjerne-5, stjerne-7 stjerne-9 osv...

    Parvise motorer får jo:
    tenning+eksos - tenning+eksos - tenning+eksos - osv osv...

    Når dette vites er det jo bare å vite rekkefølgen på hvilket stempel som kommer opp når og telle på fingra så kan man "spore" utgangsrekkefølgen på hvilken som helst motor, uten for mye hodebry
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #1410
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Det fins en boks som lager 45-1 signal tror jeg det var av auda signalene.
    Meget mulig Ikke at jeg ser behovet... DTA'n min og VEMS vet jeg har støtte for 135 tann for de auda-frelste... forsåvidt ikke et problem, men frekvensen blir så høy at responsen til sensor har høye krav, og hakk eller saftig ripe i overflata på magnet/utstikket på pick-up gir trigger-trøbbel, samt en sliten starter som sliter på startkransen blir fort mer slitsomt enn bare en dårlig starter det meste mellom 60-2 og 36-1 funker tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller jeg kan tenke meg... og suger svinghjulet balle originalt er det jo ikke så grusomt mye arbeid å få laserskjært ut en krans i bløtt stål man trer uttapå reimhjulet til veiva med presspassning bare man ikke trer det på ytterdiamteren på reimhjul med gummi-dritt på ala det B230 har originalt som glipper ved litt gassrespons
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #1411
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser man det ja. Det er selvsagt alt for tynt grunnlag til å fremsette en såpass bombastisk påstand som det ble gjort.
    Det tror jeg på, men bare at det finnes noe som heter :"full støtte for 5 syl." understreker at det er ett problembarn.
    Samme her.
    Får unskylde den, skal ærlig innrømme jeg var en smule trøtt, sliten og lettere irritert før jeg logga på og skrev den klageposten, med dertil korttenkte resultat...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #1412
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Får unnskylde den, skal ærlig innrømme jeg var en smule trøtt, sliten og lettere irritert før jeg logga på og skrev den klageposten, med dertil korttenkte resultat...
    No worries mate.

  15. #1413
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det tror jeg på, men bare at det finnes noe som heter :"full støtte for 5 syl." understreker at det er ett problembarn.
    Full støtte trenger ikke nødvendigvis å bety at det er noe problembarn. Slik som med MS3 så er det allerede støtte for 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 og 16 sylindre i firmware med rette tenningsignalene.

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Jeg har driti meg lodret ut, har lagt coil og dysekabler a- til 1, og b til 2, c til 3 osv. Var en menye ti å deffinere tenningsrekkefølge i sprutet. Men det er bare for å holde styr på cylinder trimm.. Så er nokk jeg som er feilen, for å si det mildt
    Du er ikke den første, og sansynligvis ikke den siste som gjør den feilen. Lest for lite i manualen, eller er manualen og tooltips mangelfull på dette emnet?
    Dette er mulige feilkilder som kunne kommet bedre fram i manualen om det er mange nok som ikke skjønner det åpenbart i en tidlig fase.

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Meget mulig Ikke at jeg ser behovet... DTA'n min og VEMS vet jeg har støtte for 135 tann for de auda-frelste... forsåvidt ikke et problem, men frekvensen blir så høy at responsen til sensor har høye krav, og hakk eller saftig ripe i overflata på magnet/utstikket på pick-up gir trigger-trøbbel, samt en sliten starter som sliter på startkransen blir fort mer slitsomt enn bare en dårlig starter det meste mellom 60-2 og 36-1 funker tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller jeg kan tenke meg... og suger svinghjulet balle originalt er det jo ikke så grusomt mye arbeid å få laserskjært ut en krans i bløtt stål man trer uttapå reimhjulet til veiva med presspassning bare man ikke trer det på ytterdiamteren på reimhjul med gummi-dritt på ala det B230 har originalt som glipper ved litt gassrespons
    Tror VR kretsene til MS skal takle frekvensen når alt er optimalt. Men som du nevner selv er det ikke mye som skal til med så høy frekvens. Bare en liten puls med støy som enkelt kan filtreres ut med 60-2 eller 36-1 kan lage store problemer.

    Alle kan ha en dårlig dag ja Jeg bruker som regel å la vær å skrive på forum om jeg har en irritabel dag
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  16. #1414
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Kikka imellom manualen for ente gang, står en bitteliten setting under "roatary" engines. Og det er det Men når man spessifisert søker det opp får man frem noen ilustrasjoner
    Sist endret av TomX95; 02/10/15 kl 09:28

  17. #1415
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Full støtte trenger ikke nødvendigvis å bety at det er noe problembarn.
    Kanskje ikke, men når vi vet at tidlige sprut hadde spesifikke problemer med 5 syl. motorer og når vi vet at sprutfabrikantene etterhvert begynte å påpeke at de hadde løst denne utfordringen så ligger det jo noe der som vi ser gir utfordringer den dag i dag.

    TomX95.
    Vel, vi får nå se om tabben er oppkoblingen eller motorvalget tenker jeg.

  18. #1416
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kanskje ikke, men når vi vet at tidlige sprut hadde spesifikke problemer med 5 syl. motorer og når vi vet at sprutfabrikantene etterhvert begynte å påpeke at de hadde løst denne utfordringen så ligger det jo noe der som vi ser gir utfordringer den dag i dag.

    TomX95.
    Vel, vi får nå se om tabben er oppkoblingen eller motorvalget tenker jeg.
    At det var vanskielig i starten har vel med at de eldre motorstyringer ikke hadde software til det, ettersom etterspørselen ikke var så stor, da fem syl. før ikke var så utbredt. Ellers er det ikke noe magisk med femmere som gjør det noe vanskeligere bare noen gidder å lage software til det... Feks er det snakk om full sekv. motorer er det ikke noe som helst forskjell i måten motor styres på være det seg 3, 4, 5, 6 eller 8 sylindre...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. Takk skjarlie takket for denne posten
  20. #1417
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Er du sikker? Jeg synes jeg skimter at 5 syl. motoren skiller seg litt ut jeg. Hvorfor trenger man sette opp 5 syl. som 10 syl WS? Man setter ikke opp en 6 syl. som 12 syl WS osv?

  21. #1418
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Det er fordi de som ikke lager firmware har vært klar over at det går ann
    Så så veldig peiling har heller ikke de (gjelder MS i såfall)
    Men i nyeste MS nå skal det gå å sette opp 5syl wasted spark

  22. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  23. #1419
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Er du sikker? Jeg synes jeg skimter at 5 syl. motoren skiller seg litt ut jeg. Hvorfor trenger man sette opp 5 syl. som 10 syl WS? Man setter ikke opp en 6 syl. som 12 syl WS osv?
    Fordi produsenten av motorstyringen ikke har hatt i tankene at det finnes femmere også, og at den i grunn styres på samme måte som en V10? Blodig vanskelig med 144° mellom hver tenningspuls gitt Alt har vel med hvordan den leser trigger hjul, dvs om den må ha antall sylindre til å gå opp med tannantallet (yderst smule upraktisk), eller om den gjør som de fleste ordentlige motorstyringer, at den beregner tiden mellom tenningene fra forandring i trigger frekvens med utgangspunkt i siste "missing tooth", dvs at du kan ha antall sylindertall som ikke går opp med tannkransen også... Hvis man bruker "gammel-metoden" med en utgang til dyser og en til single-coil med fordeler er ikke en femmer noe mer "rakettvitenskap" enn noe annet, og ikke noe mere avansert og spesiel i måten den styres på enn også partalls-motorer når det kommer til fullsekvensiell feks.

    Men for å lage ei tellerekke så dette blir litt mer klarhet i og slik at folk slipper å kobble feil ved multi-coil og sekvensielle dyser på Volvo's femmer så kan vi telle stempelrekkefølge og fordelingen av tenningstakter og eksostakter:

    Rekkefølgen av TDC på Volvos femmere er som følger; 1 - 5 - 2 - 3 - 4, 72° veivgrader mellom hver gang et stempel når TDC...

    Omdreining en: #1 tenning - #5 eksos - #2 tenning - #3 eksos - #4 tenning
    Omdreining to: #1 eksos - #5 tenning - #2 eksos - #3 tenning - #4 eksos

    Tenningsrekkefølgen blir da som følger: 1 - 2 - 4 - 5 - 3, altså 144° grader mellom hver gang det trengs en tenningspuls...

    Bilde av sist femmerveiv jeg hadde til vask, så kan du telle selv også



    Like vanskelig og skiller seg like mye ut som de tre fremste og tre bakerste sylindrene på en hvilken som helst rekkesekser

    At de som lager firmware og software ikke har fått med seg dette i leirene til ymse merker ettermarkedsmotorstyringer er ikke motorens feil... Hverken VAG, Alfa, Volvo, GM eller Bosch ser da ut til å ha noen problemer overhodet med å få til styring av 5 cyl...

    Med andre ord det er ingen problemer med femmeren, men mangler på kunnskap hos de som driver å lager ettermarkedsmotorstyringer...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. #1420
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    må ha 5 tennings utganger da selvfølgelig. tenningsrekkefølga på 5er blir: AEBCD.
    MS2extra klarer dette, dre-ecu også seff (og alle andre sprut)
    På Volvo sine femmere Blir det ABDEC... Tenningsrekkefølgen er 12453.

    Men hvis du tenker spesifikt på MS og kjøre V10 WS, så stemmer det med AEBCD, som er lik TDC-rekkefølgen, som er 15234
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #1421
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Er helt nybegynner på disse datasprut greiene og har nå koblet opp et gammelt electromotive tec 2 sprut. Motoren er en b230fk. Driver å skal lage startmap men trenger litt tips og hjelp. Noen som kan forklare hva den VE tabellen er og hvordan den fungerer? kanskje noen har peiling på hvilke tall jeg bør begynne med både der og i tenningstabelen ? Er 18grader greit ved tomgang? Sette desired Air/Fuel Ratio til 14,7 med en gang eller? Har lest mye på forum osv men er fortsatt litt usikker. Skal selvfølgelig i benk med bilen å få den mappet av noen profesjonell men litt greit å få start først så man ser om ting er greit.
    Volvo 242

  26. #1422
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke uttale meg om VE tabeller, da DTA'n ikke bruker denne framgangsmåten.

    Derimot synes jeg 18* på tomgang var litt meget. Jeg anbefaler deg å lage turtallsskalaen sånn at du f.eks. har 150rpm under tomgangsturtall med 15-16* fortenning, og legger deg på ca. 12-14* på tomgang, motoren vil da hjelpe til med å løfte tomgangen om den faller nedenfor tomgangsturtallet. Jo flere og tettere linjer rundt tomgang, jo mer stabil og fin tomgang får du. Jeg vet ikke hvor mange rader og kolonner du har til rådighet? Eks. DTA har 20x14.

    Har du katalysator anbefales det ikke å ha så veldig høy fortenning på tomgang, da du ikke får opp eksostempen dit at katen virker som den skal, med påfølgende problemer med avgassmålinger.

    EDIT: Når det kommer til AFR, så kan du jo prøve 14,7 til å begynne med, men om du opplever at den ikke går reint så kan du forsøke å fete den opp litt, i starten så satte jeg lambda target til nærmere 13, så magret jeg den mer og mer ettersom.
    Sist endret av ArneR; 06/11/15 kl 13:09
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  27. #1423
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    tviler på att tec2 er VE basert også.
    Jeg kastet mitt tec 2 for 8år siden. er mye mer trivelig og jobbe med ett VE og windows basert sprut. værtfall når man er nybegynner.
    bruke ms sprut får man jo for en billig peng og er mye enklere og jobbe med.
    (dette er min mening og erfaring, andre kan syns noe annet)

    Men mapperådene til ArneR over her er greie og følge (y)

  28. #1424
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Skal ikke uttale meg om VE tabeller, da DTA'n ikke bruker denne framgangsmåten.

    Derimot synes jeg 18* på tomgang var litt meget. Jeg anbefaler deg å lage turtallsskalaen sånn at du f.eks. har 150rpm under tomgangsturtall med 15-16* fortenning, og legger deg på ca. 12-14* på tomgang, motoren vil da hjelpe til med å løfte tomgangen om den faller nedenfor tomgangsturtallet. Jo flere og tettere linjer rundt tomgang, jo mer stabil og fin tomgang får du. Jeg vet ikke hvor mange rader og kolonner du har til rådighet? Eks. DTA har 20x14.

    Har du katalysator anbefales det ikke å ha så veldig høy fortenning på tomgang, da du ikke får opp eksostempen dit at katen virker som den skal, med påfølgende problemer med avgassmålinger.

    EDIT: Når det kommer til AFR, så kan du jo prøve 14,7 til å begynne med, men om du opplever at den ikke går reint så kan du forsøke å fete den opp litt, i starten så satte jeg lambda target til nærmere 13, så magret jeg den mer og mer ettersom.
    okei skal prøve som du sier

    Sprutet jeg har er veldig gammelt og det samme er softwaren. Derfor er det kun 8x8 tabeller. Bilen min har ikke katalysator så det blir ikke et problem. Bilen skal godkjennes hos biltilsyn med sprutet så må nok få utslippet ganske lavt alikevell. Bilen er en 242 79 modell så avgasskravet er vell ikke så veldig strengt da. Takker for godt svar! Slik info hjelper
    Volvo 242

  29. #1425
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    tviler på att tec2 er VE basert også.
    Jeg kastet mitt tec 2 for 8år siden. er mye mer trivelig og jobbe med ett VE og windows basert sprut. værtfall når man er nybegynner.
    bruke ms sprut får man jo for en billig peng og er mye enklere og jobbe med.
    (dette er min mening og erfaring, andre kan syns noe annet)

    Men mapperådene til ArneR over her er greie og følge (y)
    Hvilken software brukte du? Jeg bruker WinTEC2 som electromotive anbefaler sammen med ein steingammel pc som har windows Xp og COM port.
    WinTEC2 har jo en tabell som heter "volumetric efficiency tabel". Regner med det er den VE tabellen jeg har lest om?
    Volvo 242

Side 57 av 77 FørstFørst ... 7 47 55 56 57 58 59 67 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •