Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 55 av 77 FørstFørst ... 5 45 53 54 55 56 57 65 ... SisteSiste
Viser resultater 1.351 til 1.375 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1351
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    noen som vet hvordan det er å bruke fordeler og singel coil på ett autronic sm4 sprut?
    Ingen problem og garentert ubetinget suksess forutsatt at du kjører en god coil.

  2. #1352
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post

    Og 5 syl og datasprut er fortsatt litt mer spesielt og vanskelig enn f.eks 4 eller 6 syl. Slik jeg har forstått det kreves det kam giver i tillegg til veivtrigger, eller fordeler med signal for hver sylinder, som vel er favorittmetoden din.
    Kan fint kjøre 5syl COP uten kam giver. Wasted spark heter det

  3. #1353
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Kan fint kjøre 5syl COP uten kam giver. Wasted spark heter det
    Koblet alle på hver sin utgang? ABCDE ? Ossen sprut?

  4. #1354
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Kan fint kjøre 5syl COP uten kam giver. Wasted spark heter det
    Å utfordre Truckdriver, som jeg forøvrig er enig med, på denne måten kan bli lærerikt.

  5. #1355
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Koblet alle på hver sin utgang? ABCDE ? Ossen sprut?
    Tenkte at du ville finne dette interessant.

    Slik jeg ser det kan det rett og slett bare ikke fungere. 5 syl. 4 takts motor er IKKE som andre motorer. Du sliter enda da forstår jeg?
    Sist endret av Batland; 25/09/15 kl 13:47

  6. #1356
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Har ikke kikka no mer på det aktuelle prosjektet. Men er jo fullt mulig egentlig Veiva er delt i 5. Kunn en plass på hver runde vill eks 1 være oppe. Og da vil Wasted spark prinsippet fungere. Men sprutet mitt er ikke helt enig.

    Eks 0 grader cyl 1, 72 cyl to 144 cyl 3 etc. Er jo ikkeno problem egentlig, men får feilmelding om att "port already used, MS dont know how to handle this setting " Uten att jeg blir så mye klokere av det..'

  7. #1357
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Kjøp deg ett skikkelig sprut som kan drive 5 coiler. Så er du kvitt hele problemet. Fordeler bør ikke være noe tema i 2015....

  8. #1358
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rocket Vis post
    Kjøp deg ett skikkelig sprut som kan drive 5 coiler. Så er du kvitt hele problemet.
    Mitt sprut kan drive 8.... Men dette skjer bare når jeg setter settings til wasted cop. Tradisjonelt er jo da 2 og to "parret" men dette lar seg jo ikke gjøre på en femmer.

    Og "skikkelig" sprut? Joda er billig, ikke like fancy som andre. Men dreimonetskurva blir like fin
    Sist endret av TomX95; 25/09/15 kl 14:03

  9. #1359
    Registrerte brukere Rocket sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    134
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor kjører du ikke sekvensielt da? Beklager at jeg er litt u informert, men orker ikke lese gjennom alt svadaet i tråden her. Har du ms3 siden du kan drive så mange coiler med det?

  10. #1360
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    MS3X Prøvde å kjøre sekvensielt, men pga en trigger nois hoppa den over i ny og ned. Det visste jeg ikke der og da. Har ikke fått prøve med nois filter. Men regner med det vill fungere da.

    I den sammenheng trodde jeg det var kammsensoren som tøysa, så jeg koblet den av og tenkte å prøve wasted cop. Men da fikk jeg den beskjeden.. virker som MS forventer att to og to er parret i wasted cop situvasjoner.

    Fikk motoren til å gå, men den hosta litt (fullsekvensiell) Alle coiler fyrer, dette har jeg testet i coil test mode Så sansynligvis er feilen meg og ikke sprutet
    Men må prøve igjenn med nois filter.
    Sist endret av TomX95; 25/09/15 kl 14:15

  11. #1361
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Koblet alle på hver sin utgang? ABCDE ? Ossen sprut?
    må ha 5 tennings utganger da selvfølgelig. tenningsrekkefølga på 5er blir: AEBCD.
    MS2extra klarer dette, dre-ecu også seff (og alle andre sprut)

  12. #1362
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Kan fint kjøre 5syl COP uten kam giver. Wasted spark heter det
    Vet ikke hva slags person du er, ettersom det eneste jeg kan huske å ha lest fra deg før dette ser ut som en form for egenreklame.
    Om du forsøker deg på noen form for sarkasme eller noe sånt?
    Forøvrig er jeg ikke helt enig i utsagnet ditt. Med det man kaller for wasted spark er det 2 og 2 sylindrer som er paret, og har arbeidssyklus 360 veivgrader fra hverandre, som deler tenningsutgang og coil.
    I en 5 syl, motor er det ingen av sylindrene som er paret, så om man ikke kjører full sekvensiell tenning med 5 coiler så kaller jeg det noe annet, som f.eks wasted COP på MS språk. Da styrer man egentlig motoren som en halv V10 motor.
    Og det er ett grunnlag for at jeg i blandt bruker kalle en 5syl rekkemotor for en halv V10. Og nei, jeg kaller ikke en vanlig R4 og R6 motor for halv V8 eller halv V12, ettersom de har sylindre som kan pares.
    Wasted COP har jeg brukt sammen med en MS3X på en BMW motor til en kompis, ettersom kamsingalet ble timet litt uheldig.
    Og jeg mener fortsatt at 5syl motor er mer spesielt enn 4 og 6syl rekkemotorer.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  13. #1363
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Viss de scop bildene her stemmer så er jo coilen ladet allerede ved ca 3ms og du har en dwell på ca4ms (sistebildet)
    på tomgang er lade tiden 5ms for lang
    Dette var første gang jeg har prøvd å måle oppladingen av coil, så har ikke akkurat så mye erfaring med det.
    Men formen på kurven sammenlignet med eksempler jeg har sett synest jeg ser ut som stopper for tidlig. Teorien min er at sluttrinnet begrenser strømmen, slik at kurven ikke rekker å begyne å flate ut naturlig, men stopper brått.
    Dette har jeg tenkt å eksperimentere litt med datasprut etterhvert, med en begrensing på maks 10A som scopet har
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  14. #1364
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    4. Haha Det går nok bra skal du se. Hadde ikke folk hatt forskjellige meneniger hadde diskusjonene blitt kjedelig
    I anledningen kan jeg beskrive noe som kanskje virker rart og uvanlige.
    Har nemlig nylig opplevd det første "uforklarlige" havariet på en MS2 som ikke var selvforskyldt.
    På en rødblokk som har LH2.4 ledningsnett. "Mystiske" problemer siden første oppstart med lavohmdyser.
    For noen uker siden endte det i at noen kondensatorer til strømforsyningen regelrett sprengtes under oppstart.
    Nøyaktig hva som har skjedd er jeg ikke god nok til å beskrive, men det er ivertfall en spenningstopp som har vært på fære, og jeg mistenker jordingsfeil i ledningsnettet er årsaken.
    Så nytt skal bygges
    Sitert fra side 53, innlegg #1314 . Med følgende sitering fra Batland som grunnlag
    4. ikke minst er det Megastrul som veldig mange sliter veldig mye med. (no offense Truckdriver m.fl)
    Har lyst å komme med en liten oppdatering på hvordan dette gikk Bilen er oppe å gå igjen, fortsatt med orignalt ledningsnett med adapter mot MS2en.
    Støy på spenningsignal er borte etter utskifting av ødelagte komponenter.
    Etter litt forskinng fant jeg ut at problemet nok ikke var så uforklarlig likevel, men kom mest sansynlig pga. en skade eller feil jeg selv har gjort. Komponenten MOV1 på pcb. v3.0 kortet, som har til oppgave å jevne ut de de værte spenningstoppene var løs, mest sansynlig pga. dårlig lodding eller mekanisk belastning ved håndtering av kortet.
    Kondensatorene som hadde eksplodert takler høye spenningstopper svært dårlig. Men de er nå erstattet med kondensatorer som tåler litt høyere spenning
    Fortsatt feil med motortempsignalet. Men det kan være så enkelt som deffekt giver, eller at MS ikke har taklet offset i jording som kan bli pga . giveren ikke har dedikert signaljord.
    Vi har ikke gjort noe mer med bilen siden oppstart etter reperasjon, inkludert en kort mappetur.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  15. #1365
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Vet ikke hva slags person du er, ettersom det eneste jeg kan huske å ha lest fra deg før dette ser ut som en form for egenreklame.
    Om du forsøker deg på noen form for sarkasme eller noe sånt?
    Forøvrig er jeg ikke helt enig i utsagnet ditt. Med det man kaller for wasted spark er det 2 og 2 sylindrer som er paret, og har arbeidssyklus 360 veivgrader fra hverandre, som deler tenningsutgang og coil.
    I en 5 syl, motor er det ingen av sylindrene som er paret, så om man ikke kjører full sekvensiell tenning med 5 coiler så kaller jeg det noe annet, som f.eks wasted COP på MS språk. Da styrer man egentlig motoren som en halv V10 motor.
    Jeg har vært medlem her like lenge som deg, men ikke vært like aktiv de siste årene.
    wastespark betyr jo i bunn og grunn att man også tenner på eksostakt og att denne gnisten er bortkastet (wasted)
    man behøver ikke å ha parede sylindre for å få til det.

  16. #1366
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Dette var første gang jeg har prøvd å måle oppladingen av coil, så har ikke akkurat så mye erfaring med det.
    Men formen på kurven sammenlignet med eksempler jeg har sett synest jeg ser ut som stopper for tidlig. Teorien min er at sluttrinnet begrenser strømmen, slik at kurven ikke rekker å begyne å flate ut naturlig, men stopper brått.
    Dette har jeg tenkt å eksperimentere litt med datasprut etterhvert, med en begrensing på maks 10A som scopet har
    Jeg synes målingen din ser helt perfekt ut.
    Det stopper brått som det der da coilen er mettet.
    men om dwell hadde vært justert perfekt så skulle den ikke ha flatet ut i det heletatt, men kuttet akkurat der den begynner å flate ut.
    Man tjener ikke noe effekt på og lade en allerede mettet coil

  17. #1367
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    må ha 5 tennings utganger da selvfølgelig. tenningsrekkefølga på 5er blir: AEBCD. MS2extra klarer dette, dre-ecu også seff (og alle andre sprut)
    Du sier:
    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Kan fint kjøre 5syl COP uten kam giver. Wasted spark heter det
    , men hvilket trigger hjul anbefaler du at man bruker på veiven?
    Sist endret av Batland; 26/09/15 kl 12:52

  18. #1368
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Du sier:

    , men hvilket trigger hjul anbefaler du at man bruker på veiven?
    60-2 anbefaler jeg. 10-1 funker også.
    antall tenner x 2 er nødt til å gå opp i antall sylindre, så 36-1 funker ikke på 5er. (36x2)/5=14.4

  19. #1369
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Jeg synes målingen din ser helt perfekt ut.
    Det stopper brått som det der da coilen er mettet.
    men om dwell hadde vært justert perfekt så skulle den ikke ha flatet ut i det heletatt, men kuttet akkurat der den begynner å flate ut.
    Man tjener ikke noe effekt på og lade en allerede mettet coil
    Målingene er nok grei ja.
    Men jeg synest fortsatt ikke kurvene ligner på de eksemplene jeg har sett med helt mettet coil, der kurven synlig flater ut og ikke brått før den flater ut naturlig slik som jeg synest det ser ut i eksemplene mine.
    Ja jeg er fult klar over at det ikke er noe å tjene på å fortsatt lade opp en coil som er mettet. Man produserer bare varme av det. Men bilen i det eksemplet har originalt tenningsanlegg uten justerbar kamvinkel, og derfor nevnte jeg at jeg vil prøve å eksperimentere med oppladningstid med datasprut.
    Innleggne før velger jeg å ikke legge stor vekt på ettersom jeg enda ikke vet om det er ett forsøk på sarkasme, eller om det bare er din vanlige måte å forklare detaljert på. Og selvsagt håpe på det siste
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  20. #1370
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    60-2 anbefaler jeg.
    Akkurat, men jeg ser fremdeles ikke at det er mulig å få en 5 syl. motor til å gå med ett slikt oppsett. Har du gjort dette i praksis? Tenker da på 5 syl. motor med 60-2 triggerhjul og COP uten kamtrigger? I så tilfelle finner jeg det uvanlig interessant og direkte godt gjort.
    Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    Er vel ikke alltid jeg er like ydmyk i mine forklaringsmetoder. av forskjellige grunner, men skal skjerpe meg og akseptere att folk tenker forskjellig
    Sist endret av Batland; 26/09/15 kl 17:24

  21. #1371
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Målingene er nok grei ja.
    Men jeg synest fortsatt ikke kurvene ligner på de eksemplene jeg har sett med helt mettet coil, der kurven synlig flater ut og ikke brått før den flater ut naturlig slik som jeg synest det ser ut i eksemplene mine.
    Ja jeg er fult klar over at det ikke er noe å tjene på å fortsatt lade opp en coil som er mettet. Man produserer bare varme av det. Men bilen i det eksemplet har originalt tenningsanlegg uten justerbar kamvinkel, og derfor nevnte jeg at jeg vil prøve å eksperimentere med oppladningstid med datasprut.
    Innleggne før velger jeg å ikke legge stor vekt på ettersom jeg enda ikke vet om det er ett forsøk på sarkasme, eller om det bare er din vanlige måte å forklare detaljert på. Og selvsagt håpe på det siste
    Jeg får samme tendensen på mine målinger. att det bare plutselig flater ut. Skal legge ut scop bilde bare jeg kommer hjem fra jobb (ca 4dager)
    Men jeg måler ikke strømmen direkte som du gjør, men spenning over en 0,1ohm motstand. men resultatet skal jo bli det samme.(U=RxI)
    Er vel ikke alltid jeg er like ydmyk i mine forklaringsmetoder. av forskjellige grunner. (at folk gidder og kåle med chip og btr og annet drit når man får sprut for en billig penge om dagen er det en av dem...) men skal skjerpe meg og akseptere att folk tenker forskjellig

  22. Takk Truckdriver takket for denne posten
  23. #1372
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Hadde satt pris på eksempler ja pcb v3.0 hovedkortet MS bruker er vel opprinnelig satt opp med en slik motstand for å måle opplading av coil. Er ikke Ohms lov fantastisk når man vet å gjøre bruk av den
    Har sansynligvis liggende en slik motstand jeg kan prøve å bruke for å justere fram til metning av coilen. Jeg er også interessert i strømforbruket, men med metoden du beskriver slipper jeg bekymre meg for overbelastning av scopet for å finne fram til metningen.

    En ulempe med folk er desverre at de gjerne har forskjellige meninger, om de er rett eller feil
    Om det er brutal ærlighet du mener så kan jeg som regel forholde meg til og respektere det når jeg vet det er det det er snakk om.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  24. #1373
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Akkurat, men jeg ser fremdeles ikke at det er mulig å få en 5 syl. motor til å gå med ett slikt oppsett. Har du gjort dette i praksis? Tenker da på 5 syl. motor med 60-2 triggerhjul og COP uten kamtrigger? I så tilfelle finner jeg det uvanlig interessant og direkte godt gjort.
    Ja jeg har gjort dette i praksis flere ganger. Ikke noe hokuspokus. eneste man trenger kam-trigger til er jo og finne om motoren er på eksostakt eller kompresjonstakt. Og sender man gnist i begge tilfeller (wasted-spark) så trenger man jo ikke kam-giveren.

  25. #1374
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ok...

  26. #1375
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Setter femmeren opp som en V10 med wasted spark... da trenger den kun å vite hvor mange grader før TDC missing tooth's er på sylinder #1 med 60-2 da trenger en ikke secondary trigger... bruker fortsatt 5 utganger til tenning dog motoren vil pga V10-oppsett (i software) fyre på samme sylinder både på komp og eksostakt (som forøvrig hvilken som helst motor med "magneto-tenning", alt fra B&S til topfuel)... bruker ikke en coil til flere sylindre, men samme coil fyrer samme sylinder to ganger pr. syklus...

    fuel blir endten satt opp likt med to pulser pr. syklus pr. sylinder, eller med 2 utganger som fyrer hver sin batch 5 ganger pr. syklus.

    MS'en o.l. tror den driver en V10, men man kobbler bare opp halve den fiktive motoren
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 55 av 77 FørstFørst ... 5 45 53 54 55 56 57 65 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •