Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 53 av 77 FørstFørst ... 3 43 51 52 53 54 55 63 ... SisteSiste
Viser resultater 1.301 til 1.325 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1301
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Prøvd dette på rødblokk også. akkurat samme tøysett.... Men folk får det jo til.. Er en eller annen detalj jeg ikke har fått med meg
    hvis du får samme problemet på flere motorer og det feks. er fysisk samma MS boksen ville jeg vurdert å finne ut om ikke det kan være noe hardware/firmware feil ute å går...

    Nå har ikke jeg vært borti MS så mye at det gjør noe, men hvis du sliter med det samme på flere motorer med foskjellige enheter har du vel gjort noe feil... dog den hallgivern som sitter på hvitblokkene er en halv-syklus bryter... de flese ettermarkedsprut trenger ofte bare en kort puls fra den hallgiveren som er reference bare så den vet hvilken omdreining den er på... noen sprut steiler når secondary puls ligger høy lenge, og betrakter det som en feil... har du noen instillinger for "expectancy window" for secondary? altså så
    ECU
    'n vet nårtid den skal bry seg om å lytte på secondary? på min (ikke MS da) fresa jeg bare bort mesteparten av den halvmånen som volvo har originalt på kammene sli kat bare en ca. 1cm bred stuss stod igjen målte også ut med scope FØR jeg activerte sekvensiell for å finne hvilken veivgrad pulsen kom på, og satte et windu til den vinkelen +/- 10 veivgrader... starta på første forsøk for min del, ikke hatt trøbbel med sync, pulser osv senere heller...

    For din del tror jeg "check at thooth#" kanskje kan være feil punkt å sjekke ift hvorvidt kamsignalet er høyt eller ikke... da bær du i alle fall definere et tannnummer som er greit innafor enten det høye eller lave området...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #1302
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Tips ja?
    Jeg kan til det kjedsommelige gjenta den samme gamle visen. Alt dette multitooth og mulitcoil dillet har akkurat disse resultatene som sin soleklart mest pålitelige side.

    Selv med moderat kompetanse og erfaring går de som velger "tooth pr. event" trigger og fordeler rett til suksessområde på første forsøk.
    Allergisk mot alt som er pittelitt nyere enn 1980?

    Vi er da ganske mange som ikke har problemer med fler enn en coil og fullsekvensielle "nymotens greier"... Har ikke bygd en motor til nå som ikke har starta på første forsøk, uten at man har glemt grove ting som feks å putte på plugghettene osv xD
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #1303
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    hvis du får samme problemet på flere motorer og det feks. er fysisk samma MS boksen ville jeg vurdert å finne ut om ikke det kan være noe hardware/firmware feil ute å går...

    Nå har ikke jeg vært borti MS så mye at det gjør noe, men hvis du sliter med det samme på flere motorer med foskjellige enheter har du vel gjort noe feil... dog den hallgivern som sitter på hvitblokkene er en halv-syklus bryter... de flese ettermarkedsprut trenger ofte bare en kort puls fra den hallgiveren som er reference bare så den vet hvilken omdreining den er på... noen sprut steiler når secondary puls ligger høy lenge, og betrakter det som en feil... har du noen instillinger for "expectancy window" for secondary? altså så
    ECU
    'n vet nårtid den skal bry seg om å lytte på secondary? på min (ikke MS da) fresa jeg bare bort mesteparten av den halvmånen som volvo har originalt på kammene sli kat bare en ca. 1cm bred stuss stod igjen målte også ut med scope FØR jeg activerte sekvensiell for å finne hvilken veivgrad pulsen kom på, og satte et windu til den vinkelen +/- 10 veivgrader... starta på første forsøk for min del, ikke hatt trøbbel med sync, pulser osv senere heller...

    For din del tror jeg "check at thooth#" kanskje kan være feil punkt å sjekke ift hvorvidt kamsignalet er høyt eller ikke... da bær du i alle fall definere et tannnummer som er greit innafor enten det høye eller lave området...
    Ikke samme boks og ikke samme softwear på forsøkene.

    Har setti sjekk tann på det meste det går ann å prøve. uten å få noe serlig ut av det.

    Appropo det med att noen sprut får dilerium høres jo litt oppløftende ut. Hviss det var så enkelt att jeg kunne stussa på kamgivern hadde det ikke vært no stress.

    Som du ser så oppdager jo boksen signalet når jeg logger, men når det skal bruke det vill den ikke.. Tenner på 1 og 2. halter over til neste runde, så samme leksa...

    Prøvde å få den til å kjøre wasted cop.. men det nekta den.. I teorien bør det jo ikke vøre stress å kjøre wasted på en 5 cyl. uten kammgiver.


    Best å få referanse på trigger start (tann 1) eller på ØDP ?

  4. #1304
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Allergisk mot alt som er pittelitt nyere enn 1980?

    Vi er da ganske mange som ikke har problemer med fler enn en coil og fullsekvensielle "nymotens greier"... Har ikke bygd en motor til nå som ikke har starta på første forsøk, uten at man har glemt grove ting som feks å putte på plugghettene osv xD
    Vil ikke påstå det. Heller alergisk mot oppskrytt, upålitelig og meningsløst dill.
    De som har lest noe av det jeg poster har nok fått med seg at det er ett par saker og ting jeg virkelig forakter pga sluttresultatene man får. Dette er:
    1. Multitooth trigger fordi det ofte er ustabilt. Fordelene påstås å være nøyaktighet under raske turtallsendringer, men hva bruker verdens raskest aks. MC motorer?
    2. det er multicoil tenningsanlegg som i forhold til gnistkvalitet og pålitelighet er svakt, dyrt og dårlig,
    3. det er turbomotor med 5 syl. som på generelt grunnlag er umulig å få ett objektivt GODT resusltat ut av (no offense 5 syl. karer) og sist, men
    4. ikke minst er det Megastrul som veldig mange sliter veldig mye med. (no offense Truckdriver m.fl)

    Alle vet at det finnes 1000 talls av gode eksempler som viser det motsatte.
    Det finnes imidlertid millioner av eksempler på at enkle triggere, fordelertenning, turbomotorer med alt annet enn 5 syl. og andre sprut enn MS raskt gir objektivt imponerende resultater, de fungerer særdeles godt og er pålitelige og stabile gjennom årtier. Dette er godt nok for mange av oss.
    Synes at "If it ain`t broken, don`t fix it!" og " Keep it simple stupid." er gode og nyttige ordtak.

    Du har sikkert fått det til. Det samme har nok mange andre gjort også, men som vi ser er det fullstendig uten betydning for TomX95 (og SirKIm) da ingen har bistått dem med å løse de problemene som de sliter med. Som du ser inkluderes ikke urelevante forslag - problemene må LØSES.

    Jeg er spent på hva både TomX95 og SirKim får av resultater her og ønsker hell og lykke.
    Sist endret av Batland; 26/07/15 kl 08:20

  5. #1305
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    1: Når fordelerlokk med oem kvalitet ikke er mulig å oppdrive og man må kappe og lime till en..... og man må ut med motor for å bytte rotor er COP et bra alternativ.
    960 har cop orginalt, aldri hørt om kødd med det noen gang. 940 som fjusker hmm?? skjer det au gitt. Får den bittelitt fukt slår den over i hue og rævva

    2: Hvem sprut kjøper amatører og uerfarene optimister? Jo, ms. det er billig... Har snakka med flere cossworth karer som har dratt ut 500-600 hk. De var fornøyde de, og var politelig. de kjørte MS2, og når flere utganger og dilldal ble etterspurt byttet de til nira pga. de var tidligere ute med visse funksjoner.


    Selvfølgelig 940en var tøff den og kasta sammen av oem volvo deler, og nesten bare det. Men morro å styre litt med andre ting da

    Men på min 740 har jeg laga tegninger å ser for meg å lage frontmontert fordeler istedenf for cop.

    Sist endret av TomX95; 26/07/15 kl 09:58

  6. #1306
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    1: Når fordelerlokk med oem kvalitet ikke er mulig å oppdrive og man må kappe og lime till en..... og man må ut med motor for å bytte rotor er COP et bra alternativ.
    960 har cop orginalt, aldri hørt om kødd med det noen gang. 940 som fjusker hmm?? skjer det au gitt. Får den bittelitt fukt slår den over i hue og rævva
    Kjenner som sagt ikke til absolutt alle ulempene med disse 5. syl. motorene, men jeg lærer stadig. Herregud for ett opplegg.

    24V BMW har både 60-2 og COP som fungerer glimrende så joda, det er mulig.

    Joda, rødmotoren har sine svakheter den også, men fusking pga bittelitt fukt tyder på at man ikke har byttet tennpluggledninger hver 160 000 km slik man egentlig skal og den vesentlige dialectric grease er 100% ukjent for de aller fleste.

    Men på min 740 har jeg laga tegninger å ser for meg å lage frontmontert fordeler istedenf for cop.
    Ser bra ut. Det er nøyaktig dette Amerikanerene gjør når de må ha fordeler på motorer som i utgangspunktet ikke har denne muligheten.
    Sist endret av Batland; 26/07/15 kl 10:34

  7. #1307
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    1: Når fordelerlokk med oem kvalitet ikke er mulig å oppdrive og man må kappe og lime till en..... og man må ut med motor for å bytte rotor er COP et bra alternativ.
    960 har cop orginalt, aldri hørt om kødd med det noen gang. 940 som fjusker hmm?? skjer det au gitt. Får den bittelitt fukt slår den over i hue og rævva

    2: Hvem sprut kjøper amatører og uerfarene optimister? Jo, ms. det er billig... Har snakka med flere cossworth karer som har dratt ut 500-600 hk. De var fornøyde de, og var politelig. de kjørte MS2, og når flere utganger og dilldal ble etterspurt byttet de til nira pga. de var tidligere ute med visse funksjoner.


    Selvfølgelig 940en var tøff den og kasta sammen av oem volvo deler, og nesten bare det. Men morro å styre litt med andre ting da

    Men på min 740 har jeg laga tegninger å ser for meg å lage frontmontert fordeler istedenf for cop.

    Alternativt kan du plukke en dunge single coiler fra gammle T5 og kjøre direct fire uten COP, men med ledninger... de coilene er faktisk ganske så god "juice" i, og brukt er de nødvendigvis ikke så dyre. Ikke hørt om noen som har hatt slik coil som har svikta heller, så brukt skulle ikke være noe problem bare ikke kontakten har vært slurva med så de er korroderte. det blir nødvendigvis ikke noe dyrere enn å få noen til å maskinere det adapteret ditt, med mindre du har mulighet til det selv såklart... må være ganske nøye, og kast vil gi varierende reelt tennpunkt på de ulike sylinderne...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #1308
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Alternativt kan du plukke en dunge single coiler fra gammle T5 og kjøre direct fire uten COP, men med ledninger... de coilene er faktisk ganske så god "juice" i, og brukt er de nødvendigvis ikke så dyre. Ikke hørt om noen som har hatt slik coil som har svikta heller, så brukt skulle ikke være noe problem bare ikke kontakten har vært slurva med så de er korroderte. det blir nødvendigvis ikke noe dyrere enn å få noen til å maskinere det adapteret ditt, med mindre du har mulighet til det selv såklart... må være ganske nøye, og kast vil gi varierende reelt tennpunkt på de ulike sylinderne...
    Er pga visning hos bt i førsteomgang. De liker somregel å ha orginal ecu

  9. #1309
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vil ikke påstå det. Heller alergisk mot oppskrytt, upålitelig og meningsløst dill.
    De som har lest noe av det jeg poster har nok fått med seg at det er ett par saker og ting jeg virkelig forakter pga sluttresultatene man får. Dette er:
    1. Multitooth trigger fordi det ofte er ustabilt. Fordelene påstås å være nøyaktighet under raske turtallsendringer, men hva bruker verdens raskest aks. MC motorer?
    2. det er multicoil tenningsanlegg som i forhold til gnistkvalitet og pålitelighet er svakt, dyrt og dårlig,
    3. det er turbomotor med 5 syl. som på generelt grunnlag er umulig å få ett objektivt GODT resusltat ut av (no offense 5 syl. karer) og sist, men
    4. ikke minst er det Megastrul som veldig mange sliter veldig mye med. (no offense Truckdriver m.fl)

    Alle vet at det finnes 1000 talls av gode eksempler som viser det motsatte.
    Det finnes imidlertid millioner av eksempler på at enkle triggere, fordelertenning, turbomotorer med alt annet enn 5 syl. og andre sprut enn MS raskt gir objektivt imponerende resultater, de fungerer særdeles godt og er pålitelige og stabile gjennom årtier. Dette er godt nok for mange av oss.
    Synes at "If it ain`t broken, don`t fix it!" og " Keep it simple stupid." er gode og nyttige ordtak.

    Du har sikkert fått det til. Det samme har nok mange andre gjort også, men som vi ser er det fullstendig uten betydning for TomX95 (og SirKIm) da ingen har bistått dem med å løse de problemene som de sliter med. Som du ser inkluderes ikke urelevante forslag - problemene må LØSES.

    Jeg er spent på hva både TomX95 og SirKim får av resultater her og ønsker hell og lykke.
    Det har vel vært hinta til at det ekstrakortet inni original
    ECU
    som skal gjøre single-coil signal om til sekvensielt ikke er noen god løsning, ei heller originale COP-enheter... får han ordna opp i det vil jeg tippe problemet er borte... ser man ellers bort fra det, er det ingenting jeg vet om som skulle gjøre en 5 syl. motor mer problematisk enn en 4 sylindra motor. ENESTE hinderet er igrunn at ikke alle ettermarkeds
    ECU
    har utganger nok, eller software som støtter det, hvis man går den veien... alternativt finnes det jo originale
    ECU
    som er beregna for coil pr sylinder, uten fordeler...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #1310
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Er pga visning hos bt i førsteomgang. De liker somregel å ha orginal ecu
    Har dere ikke mulighet å skaffe en femmer
    ECU
    som er til en motor som hadde cop originalt da? Det hadde vel vært det enkleste, spesielt hvis det kun er for visningens skyld
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #1311
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Har dere ikke mulighet å skaffe en femmer
    ECU
    som er til en motor som hadde cop originalt da? Det hadde vel vært det enkleste, spesielt hvis det kun er for visningens skyld
    Joda, er jo ikke problematisk MED UNNTAK av att de motorene som har det org har drive by wire... Går ann å mikse å trikse med programvare i disse, men det har jeg ikkeno kunskap til å kunne gjøre.

    Appropo 5 "fordeler-coiler" med ledinger over. Har vært inne på tanken Da hadde det blitt fyr og flammer nerri dær
    Sist endret av TomX95; 26/07/15 kl 18:55

  12. #1312
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    ser man ellers bort fra det, er det ingenting jeg vet om som skulle gjøre en 5 syl. motor mer problematisk enn en 4 sylindra motor. ENESTE hinderet er igrunn at ikke alle ettermarkeds
    ECU
    har utganger nok, eller software som støtter det, hvis man går den veien....
    Dette er så typisk oss. Jeg ser ingen utfordringer på output siden av sprutet. Det holder lenge med kun to, en til tenningsmodulen og èn felles til alle dysene.
    På innputsiden derimot, det er der jeg tror at de sliter så jeg er spent på hva SirKim finner ut dersom han gjennomfører den siste foreslåtte testen.

  13. #1313
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Prøvd dette på rødblokk også. akkurat samme tøysett.... Men folk får det jo til.. Er en eller annen detalj jeg ikke har fått med meg
    Hva skjer hvis du gjør følgende:
    1. Sett stempel 1 i ØD tenning.
    2. Mal en hvit strek kl. 12 på fremsiden av ett eller begge kamdrevene.
    3. Sett tenningslampe på syl. 1. Hvor er tenningsmerket? Er det stabilt kl. 12?
    4. Gjenta for de andre sylindrene i tenningsrekkefølge. Poenget er at den hvite streken er stabil på ett og samme sted og ikke hopper rundt.

  14. #1314
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    1. Multitooth trigger fordi det ofte er ustabilt. Fordelene påstås å være nøyaktighet under raske turtallsendringer, men hva bruker verdens raskest aks. MC motorer?
    4. ikke minst er det Megastrul som veldig mange sliter veldig mye med. (no offense Truckdriver m.fl)
    1. Jeg leste faktisk for en tid tilbake en artikkel eller tråd angående triggere på nyete MCer.
    Etter hukomelsen så er som regel grunnen til få tenner turtallet motorene jobber med, altså frekvensen, som man ikke har uendelig å gå på. Sammen med dette er det den fysiske størrelsen på triggerhjulet som har stor betydning for signalets kvalitet sammen med triggeren. Det sier vel seg selv at ett 60-2 hjul på 25cm pluss kan være litt upraktisk på en motor som må være så kompakt og lett som mulig.
    For å kompansere for dette er det vanlig med en tenningskurve per gir. Om motorstyringen ikke vet hvilket gir som brukes reduseres tenningen og effekten i alle gir lavere enn det høyeste for å unngå havari i de høyeste girene.

    4. Haha Det går nok bra skal du se. Hadde ikke folk hatt forskjellige meneniger hadde diskusjonene blitt kjedelig
    I anledningen kan jeg beskrive noe som kanskje virker rart og uvanlige.
    Har nemlig nylig opplevd det første "uforklarlige" havariet på en MS2 som ikke var selvforskyldt.
    På en rødblokk som har LH2.4 ledningsnett. "Mystiske" problemer siden første oppstart med lavohmdyser.
    For noen uker siden endte det i at noen kondensatorer til strømforsyningen regelrett sprengtes under oppstart.
    Nøyaktig hva som har skjedd er jeg ikke god nok til å beskrive, men det er ivertfall en spenningstopp som har vært på fære, og jeg mistenker jordingsfeil i ledningsnettet er årsaken.
    Så nytt skal bygges

    Angående 5syl motorer har jeg liten erfaring, bortsett fra V70en med den tragiske 2.0t motoren jeg hadde, og aldri prøvd med datasprut. (Tragisk drag på lavt og høyt turtall sammenlignet med Cosworthen som har dobbelt så stor turbo)
    Men jeg vet de kan være sær. Ikke helt uten grunn at jeg bruker kalle de for halv v10, i motsetning til r4 og r6.
    Jeg har faktisk kjørt en 5syl som hadde bra drag både på lavt og høyt turtall. En chipet Focus ST til en kompis.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  15. #1315
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    1. Jeg leste faktisk for en tid tilbake en artikkel eller tråd angående triggere på nyere MCer.
    Etter hukomelsen så er som regel grunnen til få tenner turtallet motorene jobber med, altså frekvensen, som man ikke har uendelig å gå på. Sammen med dette er det den fysiske størrelsen på triggerhjulet som har stor betydning for signalets kvalitet sammen med triggeren. Det sier vel seg selv at ett 60-2 hjul på 25cm pluss kan være litt upraktisk på en motor som må være så kompakt og lett som mulig.
    Frekvensen blir ett problem ja, men jeg tenker at hvis det var så store fordeler med multitooth som enkelte gir inntrykk av så hadde de løst det. Poenget er at disse motorene er hyper responsive og klare seg aldeles glimrende med ett simpelt triggersystem. Ett triggersystem som i praksis vil være MER enn godt nok til absolutt alle her inne.


    For å kompensere for dette er det vanlig med en tenningskurve per gir. Om motorstyringen ikke vet hvilket gir som brukes reduseres tenningen og effekten i alle gir lavere enn det høyeste for å unngå havari i de høyeste girene.
    Det må være tillegg på de "nyere" utgavene for eldre MC hadde kun èn tenningskurve, men dette var godt nok til å sette rekorder på Bonneville.

    4. Haha Det går nok bra skal du se. Hadde ikke folk hatt forskjellige meneniger hadde diskusjonene blitt kjedelig
    I anledningen kan jeg beskrive noe som kanskje virker rart og uvanlige.
    Har nemlig nylig opplevd det første "uforklarlige" havariet på en MS2 som ikke var selvforskyldt.
    På en rødblokk som har LH2.4 ledningsnett. "Mystiske" problemer siden første oppstart med lavohmdyser.
    For noen uker siden endte det i at noen kondensatorer til strømforsyningen regelrett sprengtes under oppstart.
    Nøyaktig hva som har skjedd er jeg ikke god nok til å beskrive, men det er ivertfall en spenningstopp som har vært på fære, og jeg mistenker jordingsfeil i ledningsnettet er årsaken.
    Så nytt skal bygges

    Angående 5syl motorer har jeg liten erfaring, bortsett fra V70en med den tragiske 2.0t motoren jeg hadde, og aldri prøvd med datasprut. (Tragisk drag på lavt og høyt turtall sammenlignet med Cosworthen som har dobbelt så stor turbo)
    Men jeg vet de kan være sær. Ikke helt uten grunn at jeg bruker kalle de for halv v10, i motsetning til r4 og r6.
    Jeg har faktisk kjørt en 5syl som hadde bra drag både på lavt og høyt turtall. En chipet Focus ST til en kompis.
    Satser på at det går bra ja.
    Flott at du deler og avslører noe som er negativt om det du er tilhenger av. Ingenting er 100% feilfritt og feil er noe som lar seg løse.
    Jeg husker tilbake når enkelte datasprutfabrikanter gjorde ett nr. av at de også taklet 5. syl. motorer.

    Focus ja. Går ikke den lille
    FWD
    bilen med 2,5L motor? Hvordan hadde bilen gått med en Highblock 2,5L Cosworth stroker da?

    Når vi først er i gang her vil jeg spørre / kvalitetssikre noe. En bekjent av en bekjent bygger en gammel turbofamma som skal fremstå som orginal og tidsriktig, men han klarer ikke skaffe tidsriktig
    ECU
    . Han har bare tilgang til nyere
    ECU
    med 5 stk. utgang til COP. Han SKAL kjøre fordeler og har spurt alt av "eksperter" på hvordan han kan løse utfordringen, men får ikke svar. Har du forslag?

    Jeg ser bare ikke problemet.
    Sist endret av Batland; 27/07/15 kl 12:01

  16. #1316
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Frekvensen blir ett problem ja, men jeg tenker at hvis det var så store fordeler med multitooth som enkelte gir inntrykk av så hadde de løst det. Poenget er at disse motorene er hyper responsive og klare seg aldeles glimrende med ett simpelt triggersystem. Ett triggersystem som i praksis vil være MER enn godt nok til absolutt alle her inne.



    Det må være tillegg på de "nyere" utgavene for eldre MC hadde kun èn tenningskurve, men dette var godt nok til å sette rekorder på Bonneville.



    Satser på at det går bra ja.
    Flott at du deler og avslører noe som er negativt om det du er tilhenger av. Ingenting er 100% feilfritt og feil er noe som lar seg løse.
    Jeg husker tilbake når enkelte datasprutfabrikanter gjorde ett nr. av at de også taklet 5. syl. motorer.

    Focus ja. Går ikke den lille
    FWD
    bilen med 2,5L motor? Hvordan hadde bilen gått med en Highblock 2,5L Cosworth stroker da?

    Når vi først er i gang her vil jeg spørre / kvalitetssikre noe. En bekjent av en bekjent bygger en gammel turbofamma som skal fremstå som orginal og tidsriktig, men han klarer ikke skaffe tidsriktig
    ECU
    . Han har bare tilgang til nyere
    ECU
    med 5 stk. utgang til COP. Han SKAL kjøre fordeler og har spurt alt av "eksperter" på hvordan han kan løse utfordringen, men får ikke svar. Har du forslag?

    Jeg ser bare ikke problemet.
    Hvis han skal ha den helt original, er det jo bare å bruke den originale
    ECU
    som har en tenningsutang og bruke originalt opplegg, hvis det ellers er plass til fordeleren på originalt vis... problem solved... hvis han ikke vil ha
    OEM
    motorstyring kan han jo bare bruke datasprut og samme fordeler og coil, hvis det skal være tidsriktig... så problemet var? Samtlige femmerne har dog sekvensielle dyser... simultanpuls 5 ganger pr. 2 omdreininger så begynner fort dødtiden å spise kraftig av total tilgjengelig dysetid, når det blir fler enn 4 sylindre... så han må ha 5 dyseutganger... trenger fortsatt bare en tenningsutgang om det skal være fordeler.

    Men så skal det sies at tenningsutgangene kun fungerer som brytere som lukkes til jord når coil skal "lades", ergo kan han også bare trekke 5 ledninger til samme pin på tenningsforsterkeren... den driter vel fint i om det er en ledning alene som bærer x tenningspulser eller om den fortsatt får x tenningspulser, bare fordelt via 5 utganger som er kobbla sammen... Jord, eller ikke jord, såvidt meg bekjent er det ikke kan-bus overvåking på disse COP'ene originalt heller da det er passive coiler... JÆVLIG avansert
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #1317
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Jeg er absolutt ingen motstander av fordeler, men jeg foretrekker å bruke fordeler til å fordele gnist og trigger på veiva om det enkelt lar seg gjøre. Jeg er ingen ekspert på MC, men det er vanlig med flere referansepunkter enn ett per forbrenningstakt som man har i en fordeler, og plassering på veiva ser jeg som fordel i seg selv.
    Selv så få som 4, 7 eller 8 tenner på veiva på en 4 syl motor mener jeg gir mye mer nøyaktighet.
    Og du vet selv av en 4syl bilmotor med 4 strategisk plasserte tenner på reimhjulet og to i fordeler, som jeg synest er ett godt originalt alternativ

    2.5 ja. Nyeste utgaven har 4 syl. Og de to tolitersmotorene jeg nevnte på 4 og 5 syl i forrige innlegg hadde forresten fult ladetrykk på nesten samme turtall, men positivt trykk tidligere med 4 syl, og så klart trykk lenger på høyt turtall pga større turbo. Uten at jeg kan trekke en endelig konklusjon av det.
    Lyden av 5sylindre liker jeg vertfall

    Den bekjente av en bekjent regner jeg nesten med bygger en vag motor. Både vag og Volvo har hatt motorer med fordeler, og vag har iverfall brukt signal fra fordeler sammen med k-jet. Så en fordeler lar seg skaffe. Og er man fast bestemt bør maskinering la seg gjøre. Mekanisk sett skal det altså være mulig. Og om det er tidsriktig datasprut det er snakk om må vel Haltech E6X gå å bruke, om det fortsatt lar seg skaffe

    Og 5 syl og datasprut er fortsatt litt mer spesielt og vanskelig enn f.eks 4 eller 6 syl. Slik jeg har forstått det kreves det kam giver i tillegg til veivtrigger, eller fordeler med signal for hver sylinder, som vel er favorittmetoden din.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  18. #1318
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg fant skurken... var på hoved triggern F"#¤%


    Legge på nois filter og håpe

    Var en claculator tidligere for å regne ut hva nois filter skulle være på forskjellige rpm med forskjellige tann mengde. Noen som veit om en i farta?

    Altså regnet tid mellom tennene passerte
    Sist endret av TomX95; 27/07/15 kl 18:52

  19. #1319
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Bra du har funnet synderen
    Den kalkulatoren har jeg ikke hørt om før.
    Falske tenner regner jeg med? Prøvd å justere litt på R52? Om det ikke er veldig alvorlig støy kan det hjelpe.
    Ellers så er jo tooltips ett godt utgangspungt.
    Enables the noise filtering. Uses the curve to set the filter period. The filter measures the width of the tach-in pulse in order to reject short noise spikes and allow through valid wider tach-in pulses. Typically set to 1000us or more at low revs and 100us or more at high revs. Basic distributor setups can use far larger numbers.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  20. #1320
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Bra du har funnet synderen
    Den kalkulatoren har jeg ikke hørt om før.
    Falske tenner regner jeg med? Prøvd å justere litt på R52? Om det ikke er veldig alvorlig støy kan det hjelpe.
    Ellers så er jo tooltips ett godt utgangspungt.
    Får håpe

    Var en kalkelator tidligere jeg fant på nettet. Tokk 60 X rpm så regnet den ut US mellom tennene. Så lå man nois filter bittelitt under.
    Men husker ikke hvor jeg fant den i farta..

  21. #1321
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Men så skal det sies at tenningsutgangene kun fungerer som brytere som lukkes til jord når coil skal "lades", ergo kan han også bare trekke 5 ledninger til samme pin på tenningsforsterkeren... den driter vel fint i om det er en ledning alene som bærer x tenningspulser eller om den fortsatt får x tenningspulser, bare fordelt via 5 utganger som er kobbla sammen... Jord, eller ikke jord, såvidt meg bekjent er det ikke kan-bus overvåking på disse COP'ene originalt heller da det er passive coiler... JÆVLIG avansert
    Presis. Nøyaktig hva jeg sa også.

  22. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  23. #1322
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Jeg er absolutt ingen motstander av fordeler, men jeg foretrekker å bruke fordeler til å fordele gnist og trigger på veiva om det enkelt lar seg gjøre.
    Jeg skiller kraftig mellom input og output og forholder meg til tenningsanlegget som output. Mener derfor fordeler kun skal fordele gnist og ikke være trigger.
    Jeg er ingen ekspert på MC, men det er vanlig med flere referansepunkter enn ett per forbrenningstakt som man har i en fordeler, og plassering på veiva ser jeg som fordel i seg selv.
    Samme her, men de MC jeg har vært borti har kun hatt trigger pr. event og det har fungert utmerket. Helt enig i at trigger meg fordel kan stå på svinghjulet.
    Og du vet selv av en 4syl bilmotor med 4 strategisk plasserte tenner på reimhjulet og to i fordeler, som jeg synest er ett godt originalt alternativ
    Det stemmer. Ikke ett enkelt triggermønster å forholde seg til. Det er ikke få som har slipt bort 3 tenner på disse ved overgang til datasprut.

    2.5 ja. Nyeste utgaven har 4 syl. Og de to tolitersmotorene jeg nevnte på 4 og 5 syl i forrige innlegg hadde forresten fult ladetrykk på nesten samme turtall, men positivt trykk tidligere med 4 syl, og så klart trykk lenger på høyt turtall pga større turbo. Uten at jeg kan trekke en endelig konklusjon av det.
    Lyden av 5sylindre liker jeg vertfall
    Som orginalt er det velutviklet, men når man skal trimme blir forskjellene store. Lyden av en S1 er amazing ja.

    Den bekjente av en bekjent regner jeg nesten med bygger en vag motor. Både vag og Volvo har hatt motorer med fordeler, og vag har iverfall brukt signal fra fordeler sammen med k-jet. Så en fordeler lar seg skaffe. Og er man fast bestemt bør maskinering la seg gjøre. Mekanisk sett skal det altså være mulig. Og om det er tidsriktig datasprut det er snakk om må vel Haltech E6X gå å bruke, om det fortsatt lar seg skaffe
    Det stemmer og folk er både bestemt og spesielle. Tidsriktig og mest mulig orginalt. Datasprut er uaktuelt.

    Og 5 syl og datasprut er fortsatt litt mer spesielt og vanskelig enn f.eks 4 eller 6 syl. Slik jeg har forstått det kreves det kam giver i tillegg til veivtrigger, eller fordeler med signal for hver sylinder, som vel er favorittmetoden din.
    Det er akkurat det som er poenget. 5 syl. stiller spesielle krav. Det er korrekt, men for nøyaktigheten sin del foretrekker jeg at man henter triggersignalet fra veiven. Hvis det aktuelle sprutet og eieren fint takler noe tenner ekstra på triggerhjulet så er det bare å kjøre på, men jeg ser ikke det store behovet.

  24. #1323
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Appropo 5 "fordeler-coiler" med ledinger over. Har vært inne på tanken Da hadde det blitt fyr og flammer nerri dær
    Mange, mange ganger på 4 og 6 syl. motorer, men ulempen er at man i ditt tilfelle må ha 5 tenningsmoduler (5 kanaler iallefall, men helst 10 stk.) og kostnadene blir så høye at folk blir kritthvit i trynet.
    Som sagt, jeg er egentlig tilhenger at multicoil som prinsipp, men i praksis blir det så steindyrt at folk IKKE gjennomfører. De velger i stedet ALLTID billigløsninger og da står resultatene i stil.

    MSD hadde akkurat dette, men det gikk raskt ut av produkjon pga fraværende omsetning pga pris.
    Sist endret av Batland; 27/07/15 kl 22:09

  25. #1324
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Tror jeg fant skurken... var på hoved triggern F"#¤%


    Legge på nois filter og håpe

    Var en claculator tidligere for å regne ut hva nois filter skulle være på forskjellige rpm med forskjellige tann mengde. Noen som veit om en i farta?

    Altså regnet tid mellom tennene passerte
    Hvilke ledninger er brukt da? originale ledninger har lite skjerming da de aller fleste "nyere" originale
    ECU
    har software filter på inngangene og nøyer seg med kun tvinna-par, når VR signalet på tomgang har lav frekvens og VELDIG lav amplitude skal det ikke mye støy til uten softwarefilter før det kan kødde seg... kan skaffe deg skikkelig skjermet tvinna-par kabel på jobb med Mil-Spec (fly-wiring) om du trenger et par meter eller 5 til å prøve med hvis du vil... bruker det på mine motorer og får klokkerent signal fra mine sensorer, uten noe filter
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #1325
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg skiller kraftig mellom input og output og forholder meg til tenningsanlegget som output. Mener derfor fordeler kun skal fordele gnist og ikke være trigger.
    Samme her, men de MC jeg har vært borti har kun hatt trigger pr. event og det har fungert utmerket. Helt enig i at trigger meg fordel kan stå på svinghjulet.
    Det stemmer. Ikke ett enkelt triggermønster å forholde seg til. Det er ikke få som har slipt bort 3 tenner på disse ved overgang til datasprut.


    Som orginalt er det velutviklet, men når man skal trimme blir forskjellene store. Lyden av en S1 er amazing ja.


    Det stemmer og folk er både bestemt og spesielle. Tidsriktig og mest mulig orginalt. Datasprut er uaktuelt.


    Det er akkurat det som er poenget. 5 syl. stiller spesielle krav. Det er korrekt, men for nøyaktigheten sin del foretrekker jeg at man henter triggersignalet fra veiven. Hvis det aktuelle sprutet og eieren fint takler noe tenner ekstra på triggerhjulet så er det bare å kjøre på, men jeg ser ikke det store behovet.
    Viste faktisk ikke att vi hadde soppas likt syn på enkelte ting, om man ser bort fra foretrukket datasprut da

    IAW Weber-Marelli triggermønstret fungerte helt fint umodifisert for meg med MS3X Kan nevnes at jeg til å begyne med brukte en hallfordeler med 3 av klaffene bortkuttet, ettersom den tidlige alpha firmwaren jeg brukte viste seg å ha en kopieringsfeil. Og ja, det betyr at jeg var først i verden å bruke MS3 med det triggermønstret. Triggerene var også litt dårlig, så hadde litt tungstartet motor fram til de ble byttet.

    Jeg tenkte forresten på å koble de 5 tenningsutgangene til ett sluttrinn før jeg leste Njåls innlegg, men han kom meg i forkjøpet med å skrive det

    Forsåvidt offtopic ettersom det verken er Volvo eller datasprut det jeg nevner nå, men det angår temaet fordeler.
    Forrige uke monterte jeg bredbåndslambda i grenrøret til bruksveteranen, som har 32/36 weber.
    Litt interesangt å følge med når jeg kjører.
    Med halvlunken motor er AFR opp mot og kanskje over 17 rett før andre trinn på gasseren åpner, så altså i området mellom fullgass og delgass kan man si.
    Fjusket det? Neida, men hadde en liten svak nøling. På varm motor ligger den i overkant av 16 på AFR i samme området uten nøling.
    Tenningsanlegget består av fordeler og singel Accel 60Kv ultracoil
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Side 53 av 77 FørstFørst ... 3 43 51 52 53 54 55 63 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •