Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  215
Side 22 av 77 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 72 ... SisteSiste
Viser resultater 526 til 550 av 1922

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #526
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Min motor får jeg ikke til å banke nesten, og høyt tenningsforskudd gir dårligere effekt Ikke altid at det er om å gjøre å ha så mye tenning, men uten noe sjekke opp mot så gjør man litt i blinde ja
    Jepp, er ikke all verdens vits i 38 grader fortenning når den banker på 40 men trenger 28...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #527
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jepp, er ikke all verdens vits i 38 grader fortenning når den banker på 40 men trenger 28...
    Jepp, om man får den til å banke da Måtte opp på 25° ved 2000rpm... over 4000rpm har jeg ikke fått det til Men som sagt ingen vits
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #528
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Men hviss man lager en turbomotor med itb, kan man da bruke Alpha N og koble ladetrykket på føler som barometrisk korekasjon ? Eller blir det litt for heftig?

  4. #529
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Men hviss man lager en turbomotor med itb, kan man da bruke Alpha N og koble ladetrykket på føler som barometrisk korekasjon ? Eller blir det litt for heftig?
    Det DTA anbefaler så er vel ikke noe dårlig ide det har baro-korreksjon for både bensin og tenning... Skal man kjøre ITB selv på NA bør man ha en MAP-sensor for å korrigere... spesielt hvis det er en bruksbil... kjører man race kan man altids bare gjøre korrigeringer manuelt for dagtrykket osv, men kjekt å ha baro-kompensasjon uansett... gjør hverdagen lettere
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. #530
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Men hviss man lager en turbomotor med itb, kan man da bruke Alpha N og koble ladetrykket på føler som barometrisk korekasjon ? Eller blir det litt for heftig?
    Nei, ikke helt. Barometisk korreksjon har du i tillegg. Det kan hentes fra mapsensoren før motor starter, eller via egen baro sensor. En måte mange gjør det på når de 4D mapper er å koble mapsensoren til trykkrør/plenum før gasspjeldene. Man kan også ha mapsensor tilkoblet runnerene slik at man får mapsignal fra motor. Men det krever sprut meg god algoritme for mapsensor signalet.
    Har ikke prøvd denne metoden, så jeg har satt meg så mye inn i den.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  6. #531
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Nei, ikke helt. Barometisk korreksjon har du i tillegg. Det kan hentes fra mapsensoren før motor starter, eller via egen baro sensor. En måte mange gjør det på når de 4D mapper er å koble mapsensoren til trykkrør/plenum før gasspjeldene. Man kan også ha mapsensor tilkoblet runnerene slik at man får mapsignal fra motor. Men det krever sprut meg god algoritme for mapsensor signalet.
    Har ikke prøvd denne metoden, så jeg har satt meg så mye inn i den.
    Jeg fikk observere når en av de svært få som BEHERSKER å mappe ett slikt oppsett jobbet med en motor i benken. Han forklarte villig vekk og påpekte utfordringene.

    Med en liten turbo som spooler tidlig og fra relativt små gasspådrag + boostcontroller med valfritt ladetrykk så blir jobben EKSTREMT omfattende.
    Hva er det MS har for oppløsning i fuelkartet? Var det 12 x 12, altså 144 ruter å fylle ut?

    Motoren jeg fikk se i aksjon MÅTTE ha ufattelige 4928 ruter testet og fylt inn med korrekt tall!!
    (I tillegg hadde motoren ett raceoppset med større turbo og racefuel og sprut med "Dual maps" slik at han som mappet hadde 9856 ruter å fylle ut KUN i Fuelmappet.) Tenningskartene kommer i tillegg. Gjett om dette tar tid og koster peng.

    Han som mappet sa at poenget var å få motorne til å gå rent, "vi kan aldri få det perfekt", var en annen påstand.

    Amatører bør styre klar dette og uerfarne bør ikke tenke på det engang. ALT er vanskelig med dette og oddsene for genuin suksess så små at en lottogevinst er garantert i forhold.

    (Minner om at det finnes 1000 vis av lottomilionærer, men hvor mange er det som har fått til det ovennevnte?)
    Sist endret av Batland; 04/04/13 kl 06:50

  7. #532
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg fikk observere når en av de svært få som BEHERSKER å mappe ett slikt oppsett jobbet med en motor i benken. Han forklarte villig vekk og påpekte utfordringene.

    Med en liten turbo som spooler tidlig og fra relativt små gasspådrag + boostcontroller med valfritt ladetrykk så blir jobben EKSTREMT omfattende.
    Hva er det MS har for oppløsning i fuelkartet? Var det 12 x 12, altså 144 ruter å fylle ut?

    Motoren jeg fikk se i aksjon MÅTTE ha ufattelige 4928 ruter testet og fylt inn med korrekt tall!!
    (I tillegg hadde motoren ett raceoppset med større turbo og racefuel og sprut med "Dual maps" slik at han som mappet hadde 9856 ruter å fylle ut KUN i Fuelmappet.) Tenningskartene kommer i tillegg. Gjett om dette tar tid og koster peng.

    Han som mappet sa at poenget var å få motorne til å gå rent, "vi kan aldri få det perfekt", var en annen påstand.

    Amatører bør styre klar dette og uerfarne bør ikke tenke på det engang. ALT er vanskelig med dette.
    Hehe Trur ikke jeg tørr å rote med sånt. Men var bare "teori" om att lufttrykket inni plenumet kunne være "atmosfærisk trykk" I å med att den faktisk henter lufta si der. Trur jeg går for Speed density med Map og rpm hviss jeg ska rote med det. Dær kan vell autotune fungere "ok" også.

  8. #533
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som MS er litt tungvindt på dette området?

    På DTA'n min er dette peace of cake Kjører man Alpha-N er MAP sensor (baro-korr.) aktiv hele tiden, ikke kun ved oppstart. Man fyller ut grunntabellene som er på 14x20 punkter hvorav 14 er last (i Alpha-N er dette TPS %) og 20 er turtall, disse dekker normalt atmosfæretrykk. Så har man en egen barometrisk korreksjonstabell på 20 punkter Hvor man gjerne starter på 50kPa og fyller ut det man trenger oppigjennom. hver av disse 20 trykkreferansepunktene har ei rute for fuel endring i % og tenningsendring i % Gir en enorm oppløsning uten noe betydelig mere arbeid så slepper man å fylle ut tusenvis av celler

    Hvor mye fuel som skal legges på ved trykkendring er basic 1800-talls fysikk... Øker trykket med 10% øker man bensinbegden med det samme, evt litt mer eller mindre enn rent linjær ved betydelig høyere trykk, eller hvis man når et punkt for sonic-choke, tenning er gjerne litt mere flytende, men har man laddetrykkstyring kan man øke trykekt gradvis og punsje inn den % (normalt retardasjon) so mfunker best for hver av de 20 referansepunktene...

    Det som er viktig er at baro-korr. sitter i plenum altså rett uttenfor spjeldene...
    Sist endret av Njål Nilssen; 04/04/13 kl 15:59
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #534
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Ett gasspjeld pr. sylinder og turbo er for geniunt talentfulle mennesker med svart belte i motorbygging og mapping.
    650 Nm v/ 3000 Nm fra 2,2 L 4 syl. motor får så godt som alle andre til å fremstå som bavianer. Ta en titt:

    http://www.youtube.com/watch?v=MCbJigES0i4

  10. #535
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ett gasspjeld pr. sylinder og turbo er for geniunt talentfulle mennesker med svart belte i motorbygging og mapping.
    650 Nm v/ 3000 Nm fra 2,2 L 4 syl. motor får så godt som alle andre til å fremstå som bavianer. Ta en titt:

    http://www.youtube.com/watch?v=MCbJigES0i4
    Egentlig ikke noe problem å mappe med DTA'n da, spiller ingen rolle når trykket kommer, baro corr. kompenserer for det umiddelbart Men Det er ikke å anbefale for nybegynner uansett, det er helt korrekt
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #536
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Høres ut som MS er litt tungvindt på dette området?

    På DTA'n min er dette peace of cake Kjører man Alpha-N er MAP sensor (baro-korr.) aktiv hele tiden, ikke kun ved oppstart. Man fyller ut grunntabellene som er på 14x20 punkter hvorav 14 er last (i Alpha-N er dette TPS %) og 20 er turtall, disse dekker normalt atmosfæretrykk. Så har man en egen barometrisk korreksjonstabell på 20 punkter Hvor man gjerne starter på 50kPa og fyller ut det man trenger oppigjennom. hver av disse 20 trykkreferansepunktene har ei rute for fuel endring i % og tenningsendring i % Gir en enorm oppløsning uten noe betydelig mere arbeid så slepper man å fylle ut tusenvis av celler

    Hvor mye fuel som skal legges på ved trykkendring er basic 1800-talls fysikk... Øker trykket med 10% øker man bensinbegden med det samme, evt litt mer eller mindre enn rent linjær ved betydelig høyere trykk, eller hvis man når et punkt for sonic-choke, tenning er gjerne litt mere flytende, men har man laddetrykkstyring kan man øke trykekt gradvis og punsje inn den % (normalt retardasjon) so mfunker best for hver av de 20 referansepunktene...

    Det som er viktig er at baro-korr. sitter i plenum altså rett uttenfor spjeldene...
    Hehehe, ventet på at en ungdom helt uten praktisk erfaring med problemet skulle bagatellisere dette.

  12. #537
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, ventet på at en ungdom helt uten praktisk erfaring med problemet skulle bagatellisere dette.
    Prøver egentlig ikke å bagatellisere det, en ting er å få spjeldene til å funke bra, som i at det er lik luftbalanse mellom sylinderne. Er også fullt klarover at et spjeld er så fjærnt fra linjært som det går an å få, slik at en viss TPS % gir to helt forskjellige situasjoner på ulike turtall. Det vanskeligste er å få grunntabellene til å stemme, her majoriteten av arbeidet ligger, og det som er det vanskeligste. Alpha-N er ikke det letteste å få til (hvilket jeg aldri har påstått heller, gi meg en skjennepreken om jeg har påstått det...) og man er nesten banna avhengig av å ha en benk som kan holde turtall osv. ergo noe for en Dynapack, eller en ren motorbremsecelle... Uten et skikkelgi oppsatt base map (tenker på TPS vs . turtall) er det galemattias å begynne å kjøre noe trykk... og for å sitere meg selv fra posten rett over... "Men Det er ikke å anbefale for nybegynner uansett, det er helt korrekt " Forsåvidt ikke for en amatør heller, om vedkommende ikke har det klinkende klart for seg hvordan Alpha-N fungerer og oppfører seg. Er også fult klar over at det blir veldig grov oppløsning på lav last, med mindre man har et progressivt spjeldutslag (hvor spjeldet beveger seg ulinjært ift TPS signal).
    Sist endret av Njål Nilssen; 04/04/13 kl 18:19
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #538
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    BTW, skal jo kjøre Alpha-N på 24v'n i 960'n, og vet hvor mye arbeid jeg har laget meg, derfor jeg skal grovmappe den med MAP/speed-density først så jeg får kjørt bilen til en kontrollerbr benk. Blir også slidespjeld på den hvor TPS roteres av wire-hjulet og spjeldet drevet av progressiv utveklsing... skal tross alt bli en bruks bil
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #539
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Alpha-N er ikke det letteste å få til (hvilket jeg aldri har påstått heller, gi meg en skjennepreken om jeg har påstått det...) og man er nesten banna avhengig av å ha en benk som kan holde turtall osv. ergo noe for en Dynapack, eller en ren motorbremsecelle...
    Jeg vil faktisk kvervulere litt der. Det raskeste jeg har justert en motor fra første oppstart med MS3X og til godt kjørbart er med AlphaN. Jeg har laget en tråd om den motoren en plass på forumet her. Porsche med Volvo EVO motor, 2,4 B230. Grovjustert med hjulene oppjekket og bremser til belastning. Laptop ver stroppet fast inni bilen under første løp med autotune på. Vidre justering er gjort ved hjelp av logg fra løp. Bilen har enda ikke vært bremset etter bytte av datasprut fra en gammel dårlig Link. Det hindret likevel ikke forrige eieren å vinne mange heat og flere løp. Men det er klart, om det hadde vært en bil som skulle brukes daglig etter vei, så hadde den nok blitt 4D mappet med mapsensor i tillegg på lav belastning. Og da hadde justeringen straks blitt mye mer omfattende og komplisert.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg fikk observere når en av de svært få som BEHERSKER å mappe ett slikt oppsett jobbet med en motor i benken. Han forklarte villig vekk og påpekte utfordringene.

    Med en liten turbo som spooler tidlig og fra relativt små gasspådrag + boostcontroller med valfritt ladetrykk så blir jobben EKSTREMT omfattende.
    Hva er det MS har for oppløsning i fuelkartet? Var det 12 x 12, altså 144 ruter å fylle ut?

    Motoren jeg fikk se i aksjon MÅTTE ha ufattelige 4928 ruter testet og fylt inn med korrekt tall!!
    (I tillegg hadde motoren ett raceoppset med større turbo og racefuel og sprut med "Dual maps" slik at han som mappet hadde 9856 ruter å fylle ut KUN i Fuelmappet.) Tenningskartene kommer i tillegg. Gjett om dette tar tid og koster peng.

    Han som mappet sa at poenget var å få motorne til å gå rent, "vi kan aldri få det perfekt", var en annen påstand.

    Amatører bør styre klar dette og uerfarne bør ikke tenke på det engang. ALT er vanskelig med dette og oddsene for genuin suksess så små at en lottogevinst er garantert i forhold.

    (Minner om at det finnes 1000 vis av lottomilionærer, men hvor mange er det som har fått til det ovennevnte?)
    Høres ut som en fin erfaring. Skulle gjerne vært med og observert tilsvarende Justering i benk har jeg ingen erfaring med enda.

    Tror du forsatt tenker bare på MS1 når MS blir nevnt. MS1 er ikke jeg heller spesielt begeistret for.

    12x12 ruter stemmer for MS1extra, om man da ikke kombinerer flere VE maps.
    Og å tenke på oppløsning bare som hvor mange ruter man har i en fuel mapp er i grunn å tenke helt feil. Om man har ekstremt ujevn momentkurve eller i AlphaN har luftfløde som er veldig ulinjær ut fra TPS posisjon kan man riktignok trenge en del ruter. Men med flyttbar rpm eller belastning slik at man får tabellen tipasset til momentkurven, så har jeg enda ikke hørt om noen bevis for at man ikke greier seg med 16x45 eller 45x16 ruter i en tabell. Kan selvsagt ikke utelukke at det ikke fins MC motorer som varver f.eks 20K med turbo som trenger det.
    Mye av det mange mener er "oppløsning" korrigeres på mer moderne datasprut med algoritmer som er utviklet for å gi raskere og bedre resultat på justering.
    Det lille jeg har lest om 4D mapping med MS2 eller MS3 inkluderer at man bruker 2 hoved kontroll algoritmer. AlphaN som primær, og Speed Density som sekundær og multipliserende. Det betyr at man har en tabell til hver algoritme, altså 2, for å justere drivstoff. Flere tabeller kan settes sammen under begger algoritmene om det er behov.
    Den sekundære algoritmen her blir omtrent som Fyfaen over her beskriver med baro korreksjon.
    Det jeg har lest om anbefalt justeringsmetode er at det enkleste man gjør er å la wastegate stå åpen så man helst unngår ladetrykk under den første justeringen av AlphaN tabellen, og ivertfall til bilen er godt kjørbart med det. Som en begynelse settes den multipliserende Speed Density tabellen opp helt enkelt til å gi f.eks 20% ekstra drivstoff ved 0,2 i trykk, 50% ved 0,5 i trykk, osv. Først når AlphaN tabellen er nær så bra som man kan få er det lurt å begyne å korrigere i den multipliserende tabellen for ulinjær luftfløde i forhold til trykk.
    Autotune er ikke umulig å bruke til dette, men fungerer ikke like bra som ved bare en hovedalgoritme. Mye manuell justering må man regne med.
    Så at dette er tidskrevende og at det viktigste er at det går rent, og ikke blir helt perfekt, har jeg ikke vondt for å tro.
    Kunne godt tenkt meg å prøve en slik form for mapping selv. Uten at vet om det vil bli vellykket.
    Men ikke noe å anbefale for vanlige amatører nei.

    Edit:
    Fyfaen, forstår jeg deg rett i slidespjeld som i spjeld uten aksling? Altså en plate som man drar opp, ned eller sideveis for å avdekke runner gradvis? Da kan jeg forstå hvorfor du beskriver AlphaN som så vanskelig å justere. Om du bygger en motor som blir laget for å fungere best med AlphaN vil ikke justering med Speed density være noe enkelt akkurat. Selv om sprutet ditt måtte ha en veldig god algoritme for signal fra map sensor vil du få veldig ukonsekvent resultat på det som tilsvarer atmosfæretrykk.
    Og jeg tviler på at glidespjeld vil gjøre det noe bedre. Det er faktisk en grunn til at roterende spjeld fortsatt er mer brukt enn glidespjeld, da fordelene med roterende spjeld for de fleste er større en ulempene.
    Til en drag race motor eller tilsvarende kunne jeg skjønt det.
    Sist endret av Truckdriver; 05/04/13 kl 00:22
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  15. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  16. #540
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Jeg vil faktisk kvervulere litt der. Det raskeste jeg har justert en motor fra første oppstart med MS3X og til godt kjørbart er med AlphaN. Jeg har laget en tråd om den motoren en plass på forumet her. Porsche med Volvo EVO motor, 2,4 B230. Grovjustert med hjulene oppjekket og bremser til belastning. Laptop ver stroppet fast inni bilen under første løp med autotune på. Vidre justering er gjort ved hjelp av logg fra løp. Bilen har enda ikke vært bremset etter bytte av datasprut fra en gammel dårlig Link. Det hindret likevel ikke forrige eieren å vinne mange heat og flere løp. Men det er klart, om det hadde vært en bil som skulle brukes daglig etter vei, så hadde den nok blitt 4D mappet med mapsensor i tillegg på lav belastning. Og da hadde justeringen straks blitt mye mer omfattende og komplisert.


    Høres ut som en fin erfaring. Skulle gjerne vært med og observert tilsvarende Justering i benk har jeg ingen erfaring med enda.

    Tror du forsatt tenker bare på MS1 når MS blir nevnt. MS1 er ikke jeg heller spesielt begeistret for.

    12x12 ruter stemmer for MS1extra, om man da ikke kombinerer flere VE maps.
    Og å tenke på oppløsning bare som hvor mange ruter man har i en fuel mapp er i grunn å tenke helt feil. Om man har ekstremt ujevn momentkurve eller i AlphaN har luftfløde som er veldig ulinjær ut fra TPS posisjon kan man riktignok trenge en del ruter. Men med flyttbar rpm eller belastning slik at man får tabellen tipasset til momentkurven, så har jeg enda ikke hørt om noen bevis for at man ikke greier seg med 16x45 eller 45x16 ruter i en tabell. Kan selvsagt ikke utelukke at det ikke fins MC motorer som varver f.eks 20K med turbo som trenger det.
    Mye av det mange mener er "oppløsning" korrigeres på mer moderne datasprut med algoritmer som er utviklet for å gi raskere og bedre resultat på justering.
    Det lille jeg har lest om 4D mapping med MS2 eller MS3 inkluderer at man bruker 2 hoved kontroll algoritmer. AlphaN som primær, og Speed Density som sekundær og multipliserende. Det betyr at man har en tabell til hver algoritme, altså 2, for å justere drivstoff. Flere tabeller kan settes sammen under begger algoritmene om det er behov.
    Den sekundære algoritmen her blir omtrent som Fyfaen over her beskriver med baro korreksjon.
    Det jeg har lest om anbefalt justeringsmetode er at det enkleste man gjør er å la wastegate stå åpen så man helst unngår ladetrykk under den første justeringen av AlphaN tabellen, og ivertfall til bilen er godt kjørbart med det. Som en begynelse settes den multipliserende Speed Density tabellen opp helt enkelt til å gi f.eks 20% ekstra drivstoff ved 0,2 i trykk, 50% ved 0,5 i trykk, osv. Først når AlphaN tabellen er nær så bra som man kan få er det lurt å begyne å korrigere i den multipliserende tabellen for ulinjær luftfløde i forhold til trykk.
    Autotune er ikke umulig å bruke til dette, men fungerer ikke like bra som ved bare en hovedalgoritme. Mye manuell justering må man regne med.
    Så at dette er tidskrevende og at det viktigste er at det går rent, og ikke blir helt perfekt, har jeg ikke vondt for å tro.
    Kunne godt tenkt meg å prøve en slik form for mapping selv. Uten at vet om det vil bli vellykket.
    Men ikke noe å anbefale for vanlige amatører nei.

    Edit:
    Fyfaen, forstår jeg deg rett i slidespjeld som i spjeld uten aksling? Altså en plate som man drar opp, ned eller sideveis for å avdekke runner gradvis? Da kan jeg forstå hvorfor du beskriver AlphaN som så vanskelig å justere. Om du bygger en motor som blir laget for å fungere best med AlphaN vil ikke justering med Speed density være noe enkelt akkurat. Selv om sprutet ditt måtte ha en veldig god algoritme for signal fra map sensor vil du få veldig ukonsekvent resultat på det som tilsvarer atmosfæretrykk.
    Og jeg tviler på at glidespjeld vil gjøre det noe bedre. Det er faktisk en grunn til at roterende spjeld fortsatt er mer brukt enn glidespjeld, da fordelene med roterende spjeld for de fleste er større en ulempene.
    Til en drag race motor eller tilsvarende kunne jeg skjønt det.
    Dras att og fram i motorens lengderettning som ei plate som avdekker samtlige sylindre samtidig... Det viktigste i mitt tillfelle er at både plata og huset blir CNC-maskinert samtidig, slik at sylinderbalansen blir best mulig. Vil også være et lite balanserør støpt inn i huset med små porter inn til hver runner, som også vil funke som manifold for tomgangsventil. Til akuratt Alpha N blir dette beste løsning da et rullespjeld eller konvensjonellt spjeld vil avdekke et mye større areale og samtidig fløde bedre mye fortere ved relativt lite rotasjon av TPS-sensor, slik at det blir veldig grov forskjell på massefløde innafor få TPS % ved lavlast, hvor man i en bruksbil mesteparten av tida befinner seg. Da er slidespjeldet faktisk bedre egnet, da jeg gjennom linkene vil kunne gjøre at spjeldet beveger seg mye mindre i forhold til TPS-rotasjon helt i begynnelsen, men går fortere jo mere man trykker på gassen, i tillegg til at den kun er en side av sirkelen hvor arealet åpner seg, hvorav et konvensjonellt spjeld åpner på begge sider samtidig... Ved 100% spjeldåpning vil også traktene være helt uten hindringer og uten arealforandringer

    kan sikkert poste noen screen-shot's når jeg virkelig kommer i gang med CAD-fila
    Sist endret av Njål Nilssen; 05/04/13 kl 15:38
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #541
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Prøver ikke å trampe på noen tær nå, men det er ett ord som plopper opp i hodet når jeg leser de siste postene om bruksbil...

    overengineered

    God helg

  18. Takk Truckdriver, Njål Nilssen, ArneR takket for denne posten
  19. #542
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har ikke forsket eller lest mye om glidespjeld. Men eneste fordelen jeg har lest om er litt bedre fløde, og det temaet kan du mye mer om enn jeg.
    Ulempene jeg har hørt om er i forhold til kjørbarhet. Den utprøvde løsningen med rullespjeld gir vistnok rett og lett best kjørbarhet.
    Signalsiden kan slik jeg se det løses mye enklere. Det fins TPSer med ulinjært signal. Logaritmisk kurve tror jeg blir den norske oversettelsen. Da oppnår man stor oppløsning på signalet på lav spjeldåpning, og mindre på stor spjeldåpning, der endring i vinkelen har mindre å si på luftfløden enn ved lav åpningsvinkel.
    Den første sensoren jeg kommer på med slikt signal er vanskelig å få tak i nå til dags, og dyr om man finner den. Det er en Weber-Marelli sensor med delenr PF09. Den er bla brukt i Ferrari F40, som har motor med dobbelt motorstyring som orginalt kjører med AlphaN som hovedalgoritme, og mapsensor for kompensasjon for ladetrykk ettersom den bilen har twinturbo.
    TPS sensor av samme fabrikat med samme type signal finnes igjen på mer moderne motorsykler.
    Jeg har også en tendens til av og til ville overkomplisere ting. Men enkelte ganger kan det fungere like bra med det enklere og mer utprøvde.
    Du kan sikkert få det til å fungere bra med glidespjeld. Men jeg tipper det blir en del mer bry når det skal settes ut i praksis, enn det ville vært med konvensjonelle rullespjeld.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  20. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  21. #543
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Har ikke forsket eller lest mye om glidespjeld. Men eneste fordelen jeg har lest om er litt bedre fløde, og det temaet kan du mye mer om enn jeg.
    Ulempene jeg har hørt om er i forhold til kjørbarhet. Den utprøvde løsningen med rullespjeld gir vistnok rett og lett best kjørbarhet.
    Signalsiden kan slik jeg se det løses mye enklere. Det fins TPSer med ulinjært signal. Logaritmisk kurve tror jeg blir den norske oversettelsen. Da oppnår man stor oppløsning på signalet på lav spjeldåpning, og mindre på stor spjeldåpning, der endring i vinkelen har mindre å si på luftfløden enn ved lav åpningsvinkel.
    Den første sensoren jeg kommer på med slikt signal er vanskelig å få tak i nå til dags, og dyr om man finner den. Det er en Weber-Marelli sensor med delenr PF09. Den er bla brukt i Ferrari F40, som har motor med dobbelt motorstyring som orginalt kjører med AlphaN som hovedalgoritme, og mapsensor for kompensasjon for ladetrykk ettersom den bilen har twinturbo.
    TPS sensor av samme fabrikat med samme type signal finnes igjen på mer moderne motorsykler.
    Jeg har også en tendens til av og til ville overkomplisere ting. Men enkelte ganger kan det fungere like bra med det enklere og mer utprøvde.
    Du kan sikkert få det til å fungere bra med glidespjeld. Men jeg tipper det blir en del mer bry når det skal settes ut i praksis, enn det ville vært med konvensjonelle rullespjeld.
    Hadde i utgangspunket planer om et rulle/tønne spjeld, hvilket til en nogenlunde lik grad også kun åpner en side av "sirkelen" til det er fullstendig åpent, og dermed er progressiv slik som slidespjeld. Problemet mitt er rekkesekser som bare har 91mm mellom syllene og mangel av plass til opplagring og skjøter mellom feks. to og to sylindrer. Et spjeld som går hele lengderettningen av motoren blir for fleksibelt og vil låse seg ved høyt vakuum. Skal feks. løsningen være ei rulle som er skjøtet med lager internt må den være laget med press-fit splinekopplinger hvilket UHYRE få selskaper og hvertfall i Norge kan lage til en pris som ikke krever et lite lands BNP. Glidespjellet blir i så måte lettere å lage og med færre deler involvert. Og så lenge hullene maskineres med plata i huset så blir det en smal sak å få til sylinder-balanse og det tar mindre plass.

    jeg har uansett planer om å lage ei CAD-fil for både rulle og glidespjeld... kommer jeg på en lur men stabil og presis måte å skjøte rulle-segmentene på blir det helt klart rulle-spjeld, får man kobblingene stabil kan man maskinere hulal med rulla i huset og dermed også få samme gode sylinder-balanse.

    Hva Overengineered gjelder så blir jeg både konstruktør og slutt-bruker av produktet, så ingen bekymmringer for min del i alle fall... Gjerne er det en bruksbil som skal være lettstartet, økonomisk, jamn i gange og stabil på lavlast osv som er vanskeligst å få til...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #544
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Igrunn kom jeg på en smart ting nå som jeg skrev nettopp det... en litt tight normal rundtapp press-fit koppling (blir da ikke demonterbar) bør gjøre susen... må bare sørge for å bruke lager som ikke ruster eller må byttes noen gang... rustfrie lager med C2 klaring eller noe slikt som klarer seg med minimal smøring... huset må bli delbart uansett i alle fall...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #545
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Aha. Da skjønner jeg mer bakgrunn for at glidespjeld kan være nødvendig Var bare 5 syl og ett spjeld på den Volvoen jeg hade Skjønner at 6syl motoren er noe mer kompakt enn f.eks BMW sine med 6 spjeld.
    Beklager sterkt offtopic avsporing mot ett sidespor.

    Men kan det kanskje gå med slike fobindelsestag som dette? Om du ikke har tenkt på det. Om du får plass til å presse ned ett spjeld for hver sylinder og trakt skal du i prinsippet ha mer enn nok plass til disse stagene.
    Med tradisjonelle spjeld av samme oppskrift som DCOE gassere er jo ikke plassering av spjeldene like fleksibel pga synkronisering på siden av spjeldene.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  24. #546
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Tradisjonelle spjeld utgår for min del. De blir for kranglete å få til på lavlast. Blir endten rulle eller slidespjeld... men siden jeg kom på noe smart i stad så blir det kanskje rulle allikevel, lettest av alle å lage forsåvidt Ser mere dikret ut også
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #547
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Ser at kl-racing selger DTA sprut ganske billig, men det er jo bare selve sprutet. Hva trenger man isåfall utenom for å bruke det på rødblokk som nå går med lh2.4? Det jeg kommer på i farta er iat-sensor, map-sensor, kontaktstykker og lednignsnett (letteste er vel å bruke lh2.4 nettet), coiler (hvis man skal kjøre ws), tps, kanskje div. releer og slikt?

    Har jo sett endel på VEMS 3.6, men når prisen er såpass lav er det kanskje bedre å gå for dta s60 pro?

  26. #548
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Hva må til for å bruke Autronic SMC med 60-2 svinghjul?
    Står dette i manualen:

    Multi Teeth eller Motronic triggning.
    OBS! För att använda mer än 24 kuggar (ex. motronic) som cylinder pulsgivare krävs en
    high-speed modifiering av din SMC, kontakta din leverantör. (Annars kommer det ej gå att
    varva mycket mer än tomgång, sedan bryter den).
    Mode Flags 13, 14 och 15 användes för att ställa in mjukvaran när det är trigger hjul med många
    kuggar eller motronictriggning typ 60-2.
    I detta exempel kommer vi att använda 60-2 (Motronic).


    Må styreenheten sendes inn?

  27. #549
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Ser at kl-racing selger DTA sprut ganske billig, men det er jo bare selve sprutet. Hva trenger man isåfall utenom for å bruke det på rødblokk som nå går med lh2.4? Det jeg kommer på i farta er iat-sensor, map-sensor, kontaktstykker og lednignsnett (letteste er vel å bruke lh2.4 nettet), coiler (hvis man skal kjøre ws), tps, kanskje div. releer og slikt?

    Har jo sett endel på VEMS 3.6, men når prisen er såpass lav er det kanskje bedre å gå for dta s60 pro?
    Jeg brukte bare minimale deler av ledningstokken, men mest fordi jeg var missfornøyd med kvadraten på ledningene. Må ha ny CLT, IAT, TPS (den fra 960/850 er perfekt til dette) og MAP. VR Sensoren som sitter på LH 2.4 funker knall, har ingen sync eller triggerfeil på min. Skal du ha sekv. innsprut feks. kan du fint bruke denne honeywell/microswitch GT101 hallgiveren til sync.
    Modda bakplata og brukte rotorakslingen til fordeleren (740/940) til å lage trigger med på min. Ellers er det fordelaktig å bruke skjerma tvinna-par til triggersensorene. Prisforskjellen mellom S60 og S80 er liten, så jeg gikk for S80, handy ved en senere anledning Men S60 holder fint til 4 cyl ja wbo2 er jo must, jeg handla den Wbo2 round'en til VEMS til det formålet
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  28. #550
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2013
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    hallo. Er det noen som veit hva som kan vere grunnen til at ein b230 med ms2 v3,57 + edis starter men stopper etter 2sec

Side 22 av 77 FørstFørst ... 12 20 21 22 23 24 32 72 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •