Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 31

Tråd: V70 02 Vil ikke starte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Question V70 02 Vil ikke starte

    Hei!

    Jeg har akkurat kjøpt meg en V70 2002mod, men etter å ha fungert helt fint ville den plutselig ikke starte.

    Det er ikke batteriet for bilen prøver og prøver, men mens den kviner venter jeg på den siste vrooom-lyden som aldri kommer. Det kan nesten virke som at det er det elektriske, startsperre eller noe, som kicker inn. Ikke vet jeg.

    Etter at jeg har trillet den i gang funker alt som det skal en stund før det plutselig skjer igjen.

    Greit å kunne belage meg på å parkere i bunnen av en bakke i stede for å måtte stå på toppen hele tia :P

    Noen som har forslag på hva det kan være og hva som evt må gjøres?

  2. #2
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Hadde vært fint med litt mer info om bilen.
    Hvilken motor å km stand er greitt.

    Kan jo være så mangt som gjør at den ikke starter, dårlig batteri som fører til for lav hastighet på startmotor er jo en av tingene.
    Siden den starter med trillestart, så kan det jo neppe være noe startsperre eller pumpe skulle man tro.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar.
    Motor: 2.4, 140 hk, bensin, 143000 km, 2002 mod.

    Virker å være bra med strøm, sviver for harde livet når jeg vrir om nøkkelen, men vil bare ikke starte.

    Jeg hadde forresten vært i Hemsedal uka før jeg merka til problemet første gang. Den startet fint hele uka, men det var fryktelig kaldt den uka. Ned mot -30 grader. Kanskje det kan ha noe å si?
    Sist endret av MrBjergs; 15/02/14 kl 19:55

  4. #4
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Starter den lett når du triller den i gang?

    Skal jo strengt tatt ikke være noen forskjell på start med startmotor eller start via trillestart, forutenom kravet til godt batteri.

    Lenge siden service ? plugger og filter og slikt?
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Ja den starter lett når den trilles.

    Litt usikker på når sist service ble tatt evt om det ble skiftet plugger da. Det skal jeg finne ut...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    den lyden du beskriver er den mer som at noe går rundt fort uten at motoren gjør det? hvis det er det og du kun får startet i trilling så kan det antakelig være tann kransen som er slitt bort tenna akkurat der starteren starter hver gang.

    Du kan jo neste gang du sliter med å starte, prøve å dra motoren litt rundt ved å dra i driv reima bare så motoren får ny posisjon å starte fra.

    Desse motorene stopper på samme plass støtt, og da blir det mest slitasje på samme plass.

    Hvis dette stemmer, så kan du skru ut starteren i fronten på motoren med to skruer, også lirke ut starter, så ser du rett inn mot tannkransen/medbringeren. Så kan du få en kompis til å bruke pipe og skralle på veiv skruen i enden på høyre side og skru motoren rundt mens du ser inn i starter hølet og ser om det er skader eller feil på tenna.
    Sist endret av Ola Hagen; 16/02/14 kl 09:55
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Åh. Hadde virkelig troa på den der, men den ville ikke starte nå heller. Men hvor mye må man dra i reima? Jeg dro ca 15-20 cm. Holder det?

  8. #8
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde og troa på den med startkransen.
    Er du sikker på at du har flyttet på veivakselen og at ikke reima bare har sluret?

    Du kan prøve dette på en annen måte. Neste gang du står på bakketoppen og skal rulle igang, Prøv først litt i femte gear uten tenninga på. Da flytter du på veiva. (Kanskje det er nok å bare rugge litt på bilen mens den står i gear) Forsøk så å starte med selvstarteren.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Nei den ville ikke nå heller. Prøver å starte, og vil ikke renne den i gang nå, når problemet er her, slik at det går an å feilsøke litt mer... Renner jeg den i gang nå er det fort at den starter fint en stund før det skjer igjen...
    Sist endret av MrBjergs; 16/02/14 kl 13:56

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Til Ola Hagen: Lyden er helt lik når alt er som det skal og den starter fint som nå når den bare prøver og prøver...

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrBjergs Vis post
    Til Ola Hagen: Lyden er helt lik når alt er som det skal og den starter fint som nå når den bare prøver og prøver...
    Er nok å bare dra litt i reima, men du må se på veiv hjulet om den flytter seg og. Er bare 4-5 tenner som var borte på min på tannkransen. Så er bare å flytte lite grann og prøve. Starter skyver jo inn og vrir litegrann for å entre også tar innslaget og drar motoren rundt.

    Men det kan jo hende at starteren er ødelagt og. Du vet ikke om tidligere eier har byttet tannkrans eller starter tidligere? Bør i allefall bytte starter og hvis tannkransen blir bytta pga tenna på starter blir stygge og.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrBjergs Vis post
    Åh. Hadde virkelig troa på den der, men den ville ikke starte nå heller. Men hvor mye må man dra i reima? Jeg dro ca 15-20 cm. Holder det?
    Du får dra i reima til du kjenner at det "humper"/ går tungt for da har du flytta innvendig deler i motor og, i tilfelle kanskje reima slurer på veiva når du drar.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  13. #13
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Lite tips: ta opp en video med lyd og legg ut på youtube
    Så får vi høre hvordan det låter når du forsøker å starte
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg trilla noen meter i 5. Gir før jeg prøvde å starte, men til ingen nytte. Fant også ut at bilen var på service like før jeg kjøpte bilen, men hvis bilen starta fint når den var der vil jeg tro at de ikke la merke til feilen da.

    Ang youtube, god ide, men det blir ikke før i morgen

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Arg. Nå starta bilen, som forsåvidt er bra, men da får jeg ikke funnet ut hva som er årsaken til problemet. Da får jeg vente å se til neste gang, og prøve igjen da... Takker så mye for hjelpen folkens.

    MrBjergs

  16. #16
    RuZleBiFf
    Gjest

    Standard

    Dette kan ikke være et tilfelle av "Lawn mower Syndrome"?
    Jeg fikk dette på min v70 bensin hvis bilen blei startet og stoppet veldig fort. Jo kortere den gikk, jo vanskeligere var den å starte.
    En gang var bilen min helt død. Ikke et poff, ingen ting annet enn starteren som dro alt rundt. Dette var etter jeg startet bilen, rygget 2m og stoppet. Det løste seg etter å ha kinna LENGE i strekk (med startkabler fra bil som stod og gikk), den begynte først å poffe og hoste litt, så startet den. Svart vegg av eksos bak bilen da den starta

    Jeg har lest om folk som ikke har fått start før de har helt bittelitt olje i hver sylinder... En kar med BMW som hadde samme problemet, hadde funnet ut at at det var lambdaen som kødda...

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mars 2012
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Jeg har desværre ingen fasit, men kanskje et lite tips i allefall.
    Neste gang du får problemer, skru ut en plugg for å se om den er våt eller tørr.

    jeg fikk plutselig ikke start på min en dag etter jobb. Starter og motor snurra rundt, men den ville ikke starte. Jeg har automat, så jeg kunne ikke prøve å trille igang.
    Hos meg var pluggene knusk tørre, noe som tydet på at den ikke fikk bensin. Når jeg prøvde med startgass startet den i 2sek før den døde ut igjen.
    Jeg tror da at bensinpumpe og/eller dyser ikke var i drift.
    Kanskje henger ikke pumpe og/ eller dyser med når du kjører starteren, men kun når tenning er på og du trillstarter.

    jeg lot bilen stå uten batteri til dagen etter, mens jeg ladet batteriet. Bilen startet dagen etter, etter en god del kinning på starteren. Ikke hatt problemer siden.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Ruzlebiff - bilen gikk 30 mil og ble ikke kjørt før dagen etter og da skjedde det første gang, så tror ikke det er feilen...

    Håkon77 - du kan ha et poeng. Jeg skal sjekke pluggene neste gang

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Innlegg
    244
    Antall takk

    Standard

    Du har ikke montert isofix fester eller hatt ut baksetene rundt da dette problemet startet?
    På min hadde koblingen til bensinpumpa under baksetet blitt dratt nesten ut, og kødda litt frem og tilbake.
    Gikk over koblingen, aldri et feilslag etter dette

  20. #20
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    trill start er døden for lamda i front og katalysator.

    når man ikke får start og ingen info i instrument så må man sjekke basiske ting, som f.eks bensintrykk, når du skrur på tenningen hakk 2, så skal du høre pumpen jobber noen sekund visst ikke så er den død, dette kan man dobbel sjekke ved å trykke inn sykkel ventilen på fuel railen fram i motor rommet. etter pumpet har gått og stoppen så skal det komme en ganske heftig sky med bensin ut der, så hold en fille foran, om det er så vidt det pipler ut så er enten fuel filteret tett og eller pumpe gåen.

    Er der bra med bensin trykk så sjekker man gnist og tennplugg, de gir ofte tidlig varsel som fjusking, tung start, og høyere fuel forbruk.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om det er til hjelp, men her er en med noe av det samme problemet: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...st=0&sk=t&sd=a

    Har du prøvd å holde gassen i bånn?
    Sist endret av Torsen67; 22/02/14 kl 14:02
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    hei igjen.

    Nyland: Ingen seter eller liknende har vært ute etter at jeg kjøpte bilen.

    Vatnehol: vil ikke trille bilen i senk heller. Hadde ikke trodd at det kunne være skadelig for bilen, skal huske på å gjøre det så lite som mulig.

    Torsen67: har ikke prøvd det, men har prøvd å pumpe mens jeg har prøvd å starte. Lite respons da heller.

    Men... frem til i dag har bilen fungert helt topp, men så...når jeg sto på ferja ville den ikke starte igjen, og da var det annerledes. det var kun en klikkelyd (som noe elektrisk) og motoren som tidligere har prøvd og prøvd (men ikke fått start) virka helt død. Jeg stod inne på ferja og måtte få ferjemannskapet til å dytte meg av og da trillstarta jeg den helt greit og funket tilsynelatende normalt. Startet gjorde den også når jeg prøvde etter noen min.

    Noen som har en idé?

    MrBjergs
    Sist endret av MrBjergs; 23/02/14 kl 19:10

  23. #23
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Har fortsatt tro på noe el-feil i form at dårlig batteri eller startmotor.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2014
    Sted
    Volda
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    hmm. Ja Stig-Arne. Jeg tror ikke det kan være batteriet, men el-feil kan det nok være. Vi har et verksted like ved her jeg holder til. De har visst god peiling på elektronikk i bil. Stikker ned og hører om de hvertfall kan finne ut hvor feilen ligger. Eneste problemet er at da må jo feilen være gjeldene... Orker ikke belage meg på å måtte trillstarte over alt.

    Men ellers...for en bil å kjøre. Makan til kjøremaskiner skal en lete lenge etter!

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Hmm, klikkelyder ja. Det er typisk når batteriet begynne å bli dårlig. Men har du sjekket jordingsfeil? Det er en haug av jordingskabler i motorrommet. Du kan se noen av de langs kanten på innerskjermene. Men mener det er en under luftfilterboksen som kan kødde det til. Løsne og rens litt på kontaktflatene, stramme til. Bilia fortalte meg at dette kan forekomme.

    Edit: jeg tror det har lite for seg å pumpe på pedalen da alt er styrt elektronisk.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 940'n vil ikke starte
    By rosoero89 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 27/09/12, 16:33
  2. 960, 2,5l vil ikke starte?
    By AndreLuddvik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 17/02/12, 14:45
  3. B 230 f, vil ikke starte
    By ole1 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 29/01/11, 20:26
  4. 960`en vil ikke starte!
    By MariusF in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 29/06/10, 09:42

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •