Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 23 av 23

Tråd: Bremseskjold bak på 740!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard Bremseskjold bak på 740!

    Hei!

    Bilen min var på eu-kontroll og gikk igjennom imot at jeg byttet bremseskjold bak på begge sider fordi skjoldet er med på å holde håndbrekk skoene på plass?

    Hvor kjøper jeg nye? Og hvordan byttes de?

    Tusen takk for tips

    Mvh
    Martin

  2. #2
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Takker, da handler jeg det! Men hvordan bytte de?

  4. #4
    Registrerte brukere sjefsbonden sin avatar
    Medlem siden
    09. jan. 2010
    Sted
    Vassås
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    er 2 skrurer på den, huser ikke om du må av bremseskiva for og få det til
    Volvo 940 95' Worklog
    Volvo 240 86'
    Volvo 740 88' X
    Volvo 940 94' X
    Volvo 240 87' X

  5. #5
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Du må faktisk dra ut stikkakslene for å bytte bremseskjold bak på disse bilene. Dvs du må av med kalipere, skiver, demontere håndbrekkskoene, børste vekk møkket på stikkakslene og rundt så det ikke havner rett i hjullageret, løsne de 4 skruene som holder stikkakslene inne (kommer til ved hjelp av hullet i navet), banke ut stikkakslene og løsne de to klumpene som holder håndbrekkskoene på plass.

    Først da kan du tre de nye bremseskjolda på stikkakslene og montere alt på igjen. Veldig lettvindt *ironi*, de burde hatt to-delte skjold istedet!

    Skal du bytte foran etterhvert så må du av med hjullageret der og. Veldig morro hvis man ikke holder igjen innerdelen av lageret så det detter ut fra ytterdelen har jeg erfart! Får det ikke inn igjen , og hele navet må byttes til 1500 kr/stk.

  6. Takk Lars R takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Du må faktisk dra ut stikkakslene for å bytte bremseskjold bak på disse bilene. Dvs du må av med kalipere, skiver, demontere håndbrekkskoene, børste vekk møkket på stikkakslene og rundt så det ikke havner rett i hjullageret, løsne de 4 skruene som holder stikkakslene inne (kommer til ved hjelp av hullet i navet), banke ut stikkakslene og løsne de to klumpene som holder håndbrekkskoene på plass.

    Først da kan du tre de nye bremseskjolda på stikkakslene og montere alt på igjen. Veldig lettvindt *ironi*, de burde hatt to-delte skjold istedet!

    Skal du bytte foran etterhvert så må du av med hjullageret der og. Veldig morro hvis man ikke holder igjen innerdelen av lageret så det detter ut fra ytterdelen har jeg erfart! Får det ikke inn igjen , og hele navet må byttes til 1500 kr/stk.
    Er vell lov å si saten for noe drit :P Har lite lyst å gjøre det, men har lovet de å gjøre det selvom bilen har godkjent :(

  8. #7
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Hva med å kappe bremseskjoldet i to og sveise det sammen igjen når det er montert?

  9. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    Hva med å kappe bremseskjoldet i to og sveise det sammen igjen når det er montert?
    Får det fortsatt ikke plassert det der det skal være bak de bremseskoholderene. Da er det nok lettere å bare bite i det sure eplet og gjøre denne jobben . Tar et par timer.

  10. #9
    Registrerte brukere sjefsbonden sin avatar
    Medlem siden
    09. jan. 2010
    Sted
    Vassås
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    og hvis du er lur,
    er det dårlige bremser så bytter du dem samtidig

    så blir ikke det eple så veldig surt
    Volvo 940 95' Worklog
    Volvo 240 86'
    Volvo 740 88' X
    Volvo 940 94' X
    Volvo 240 87' X

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Ja dette er en sugen jobb, hvertfall om man nettopp har byttet bremser.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Ja dette er en sugen jobb, hvertfall om man nettopp har byttet bremser.
    Jepp, byttet akkurat bremser for de fikk jeg på mangellappen for en stund tilbake :(

  13. #12
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    høres ut som at jeg skal slipe ned ett sett med bremseskjold og male dem før EU...
    hvorfor går det ikke å kappe det i to og sveise sammen? sykt tungvindt løsning.

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor er egentlig skjoldene der? for og henge fast stein og dritt eller har det noen bedre virkning? Skulle jo tro de hindre kjøling også
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Hvorfor er egentlig skjoldene der? for og henge fast stein og dritt eller har det noen bedre virkning? Skulle jo tro de hindre kjøling også
    De var vist der for å holde bremseskoene for håndbrekket på plass eller støtte så de ikke hopper ut Derfor de sa jeg måtte bytte

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Fosnavåg/Bergen
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Du må faktisk dra ut stikkakslene for å bytte bremseskjold bak på disse bilene. Dvs du må av med kalipere, skiver, demontere håndbrekkskoene, børste vekk møkket på stikkakslene og rundt så det ikke havner rett i hjullageret, løsne de 4 skruene som holder stikkakslene inne (kommer til ved hjelp av hullet i navet), banke ut stikkakslene og løsne de to klumpene som holder håndbrekkskoene på plass.

    Først da kan du tre de nye bremseskjolda på stikkakslene og montere alt på igjen. Veldig lettvindt *ironi*, de burde hatt to-delte skjold istedet!

    Skal du bytte foran etterhvert så må du av med hjullageret der og. Veldig morro hvis man ikke holder igjen innerdelen av lageret så det detter ut fra ytterdelen har jeg erfart! Får det ikke inn igjen , og hele navet må byttes til 1500 kr/stk.

    Hvis du har kjøpt nye nav forran pga det der så har du bæsja på hengerfeste hehe.
    Ingen problem å få på plass igjen. Ta av fjørbeinet. Tror jeg måtte holde fjørbeinet slik at kulene ligger ned i ene lagerbana.
    Altså slik at fjørbeinet ligger med spindelen nedover. Så glir lageret fint på plass
    Tenkte jeg måtte nevne dette siden det er såpass dyrt med nye.

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Foran kunne jeg bare drite i hele bremseskjold greie, men bak bagrunn av håndbrekkeskoene var det viktig

  18. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oddeee84 Vis post
    Hvis du har kjøpt nye nav forran pga det der så har du bæsja på hengerfeste hehe.
    Ingen problem å få på plass igjen. Ta av fjørbeinet. Tror jeg måtte holde fjørbeinet slik at kulene ligger ned i ene lagerbana.
    Altså slik at fjørbeinet ligger med spindelen nedover. Så glir lageret fint på plass
    Tenkte jeg måtte nevne dette siden det er såpass dyrt med nye.
    Jeg hadde navet av og løst så det hadde ikke noe med fjørbeinet å gjøre (innerdelen er ikke pressa på fjørbeinet), men innerdelen av lageret og lagerkulene poppa ut fra ytterdelen. Og da var det ikke sjans å få de inn igjen uansett hvor lenge jeg satt å lirka. Prøvde å presse, men kulene bare pressa seg inn i kanten på ytterringen så det ble groper der. Pga fettet inni der tror jeg ikke oppvarming var noe løsning eller.

    På de nye nava så datt også innerdelen med kulene ut, men da var det bare å legge de inn igjen uten noe stress.


    Sitat Opprinnelig postet av gl740turbo Vis post
    Foran kunne jeg bare drite i hele bremseskjold greie, men bak bagrunn av håndbrekkeskoene var det viktig
    Synes det hørtes litt rart ut. Skjoldene holder ikke håndbrekkskoene. Det er det de jernklumpene og de to klipsa som er skrudd fast sammen med klemma som holder stikkakslene inne som gjør.

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    VCCN medlemsnummer
    363
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Synes det hørtes litt rart ut. Skjoldene holder ikke håndbrekkskoene. Det er det de jernklumpene og de to klipsa som er skrudd fast sammen med klemma som holder stikkakslene inne som gjør.
    Skal ta å sjekke i morgen hva som kan gjøres mulig jeg bare sveiser til noen plater for å slippe å ta av alt sammen

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Bremseskjoldene lager man bare et snitt i med vinkelsliperen så trer man de på. litt lakk så holder de i mange år
    One Ring to rule them all

  21. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Det er jo ikke så mye jobb å gjøre dette ordentlig eller da . Kommer jo ikke til å få festet de som de skal uten å ta av alt, må jo isåfall punkte de fast. Tror ikke du sparer så mye tid på det.

  22. #21
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sånn alt i alt er det ikke så ille mye jobb.
    Går fort når man setter igang..
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er jo hull i navet / skiva for å skru fast skjoldene uten å røske ut alt. for de som deler dem
    One Ring to rule them all

  24. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Er jo hull i navet / skiva for å skru fast skjoldene uten å røske ut alt. for de som deler dem
    Yep, da er det jo en mulighet. De hulla er egentlig for å løsne de 4 skruene som holder stikkakselen inne.

    Men når man har kommet så langt så har man jo allerede tatt av kalipern, skiva og sannsynligvis håndbrekket, og da er man jo bare noen drag med stålbørste, 4 skruer og et par sving med en hammer unna at stikkakselen er ute .

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •