Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: trøbbel med xenon i fjærnlys

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard trøbbel med xenon i fjærnlys

    Har kjøpt en '05 V70 hvor det er ettermontert xenon i fjærnlys. Det er orginal xenon i hovedlys.
    Men det som er problemet er når jeg skal skru av fjærnlys og ned til kjørelys igjen. Med org. xenon vipper jo reflektoren opp når men skrur på fjærnlys og skal vippe ned med en gang man skrur av igjen, men den bruker ca. 1.5 sek før den vipper ned etter at fjærnlyset slukker.
    Dette er plagsomt for folk som kommer imot fordi det virker som jeg er treg til å skru av fjærnlyset.
    Forsøkte å sette inn vanlig H9-pære i venstre lampe og da virket alt som det skulle. Vippet ned med en gang.

    Er det noen andre som har vært borti lignende eller vet hvordan jeg kan løse problemet. Tenkte kansje det kan være feil motstand som gjør det og om det kansje kan hjelpe å montere en ekstra motstand.

  2. #2
    Registrerte brukere immortal92 sin avatar
    Medlem siden
    22. juni 2011
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    889
    Antall takk

    Standard

    Har samme problem på mine S60R lykter, kom for noen uker siden.. Har også ettermontert xenon i fjærn. Men har ikke gjort noe for å fikse det enda, håper å få gode tips her!

  3. #3
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    fantasisk hvor mye problemer det er ute å går med dette om dagen.
    Jeg har hatt originale xenonlamper samt xenon i grøftelys på alle mine volvo'er, og aldri hatt det problemet. kanskje det er for ny elektronikk på xenonkittet i grøftisa? prøv med noen eldre ballaster om du får tak i det.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Har du lest tråden nøye nok aarnes?

    Problemet her er at når det er ettermontert xenon i fjernlysa, so sliter dei originale dual xenon lysa med å gå til nærlys fort nok.

    Er det pæresjekk på fjernlysa på disse bilene? Viss ikkje ville eg prøve å bruke eit relé for å sjekke om det hjelper.

    Eg veit ikkje kva som styrer styrer dual xenon lysa. Kanskje svaret på problemet ligger her?

  5. #5
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av todleif Vis post
    Har du lest tråden nøye nok aarnes?

    Problemet her er at når det er ettermontert xenon i fjernlysa, so sliter dei originale dual xenon lysa med å gå til nærlys fort nok.

    Er det pæresjekk på fjernlysa på disse bilene? Viss ikkje ville eg prøve å bruke eit relé for å sjekke om det hjelper.

    Eg veit ikkje kva som styrer styrer dual xenon lysa. Kanskje svaret på problemet ligger her?
    Beklager , var litt trøtt på morningen.
    Det er ikke pæresjekk på fjernlys, kun nærlys.
    Men jeg vil også påpeke at jeg hadde xenon i mine fjærnlys, og det fungerte fortsatt like bra der. altså jeg tror det er noe med nye ballaster etc. som produserer problemet.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av todleif Vis post
    Har du lest tråden nøye nok aarnes?

    Problemet her er at når det er ettermontert xenon i fjernlysa, so sliter dei originale dual xenon lysa med å gå til nærlys fort nok.

    Er det pæresjekk på fjernlysa på disse bilene? Viss ikkje ville eg prøve å bruke eit relé for å sjekke om det hjelper.

    Eg veit ikkje kva som styrer styrer dual xenon lysa. Kanskje svaret på problemet ligger her?
    Kan jo prøve ett rele og se om det blir bedre. Men det andre jeg stussa litt over er at problemet ble borte når jeg bytta til H9-pære på venstre side. Høyre side ser ikke ut til å være berørt.
    Blir litt som når styreenheten i venstre lampa ryker så lyser begge lampene rett i bakken. Lurer på om vippinga kun blir styrt av den venstre styreenheten.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Beklager , var litt trøtt på morningen.
    Det er ikke pæresjekk på fjernlys, kun nærlys.
    Men jeg vil også påpeke at jeg hadde xenon i mine fjærnlys, og det fungerte fortsatt like bra der. altså jeg tror det er noe med nye ballaster etc. som produserer problemet.
    Jeg aner ikke hvor gamle eller hvilket merke disse ballastene er siden det var forrige eier som monterte de, men det har altså ikke vært et problem tidligere?

    Hvilken modell var den du hadde det på? Vet ikke om det har noe å si at dette er en '05.

  8. #8
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    var vel en annen tråd her som tok for seg samme problemet? og der kom de fram til at halogen pæra slokken ikke med en gang, men xenon slukte seg med en gang derfor la man merke til at de vippet seg ned?

    skulle no tro om det er er problem at ei pære med mindre motstand i som xenon pæra, så ville de vippet seg ned enda kjappere.

    og det er noe med elektronikken som gjør høgre lykten litt spesiell, jeg vet ikke hva, men når xenon kit kom på markedet så slet mange nyere biler, ikke bare volvo, med å tenne skikkelig høgre frontlykt.
    Sist endret av Vatnehol; 11/11/11 kl 15:02
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  9. #9
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av svima Vis post
    Jeg aner ikke hvor gamle eller hvilket merke disse ballastene er siden det var forrige eier som monterte de, men det har altså ikke vært et problem tidligere?

    Hvilken modell var den du hadde det på? Vet ikke om det har noe å si at dette er en '05.
    01/02 - så det kan være at det er forskjell på 05-07.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Steinkjer
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Hadde dette problemet på min 05, da med 35 watt xenon, monterte i 55w ballaster, og det ble greit, er nok at det trekker for lite strøm.

    Men en annen ting, jeg synes lysbildet blir veldig rart, får ikke justert opp lyset, virker som om "alt" lyset ligger 10 meter foran bilen.
    Går det an å justere KUN fjernlysreflektoren??
    2005 Volvo V70 2.0T

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Nei, du får ikkje justert berre fjernlysa. Mine lyser og litt for kort, men ikkje berre 10 meter!
    Eg løyste problemet med å montere ekstralys som lyser ifra der fjernlysa slutter å lysa

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Steinkjer
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Lyser jo bra opp og lenger enn 10 meter, men mesteparten av lyset ligger rundt 10 meter foran bilen. Har mest lyst til å sette inn halogen i fjernlysa igjen å handle xenontusenmetringer
    2005 Volvo V70 2.0T

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oldren Vis post
    Hadde dette problemet på min 05, da med 35 watt xenon, monterte i 55w ballaster, og det ble greit, er nok at det trekker for lite strøm.

    Men en annen ting, jeg synes lysbildet blir veldig rart, får ikke justert opp lyset, virker som om "alt" lyset ligger 10 meter foran bilen.
    Går det an å justere KUN fjernlysreflektoren??
    Hvis det er det at de trekker for lite strøm bør det vel virke å koble inn en motstand for å løse problemet.
    Er det noen der som kan regne ut hvor stor motstand jeg i så fall vil trenge?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Kvifor ikkje kjøpa kraftigare ballasta? (bruker du berre 35w i fjernlysa??)

    Eg har 50w i fjernlysa og 60w i ekstralysa

  15. #15
    Registrerte brukere immortal92 sin avatar
    Medlem siden
    22. juni 2011
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    889
    Antall takk

    Standard

    Eg har 55W i fjærnlys men er likedann med meg.. Det er vel ikke mindre motstand i 55W xenon enn 55W halogen?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Steinkjer
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av immortal92 Vis post
    Eg har 55W i fjærnlys men er likedann med meg.. Det er vel ikke mindre motstand i 55W xenon enn 55W halogen?
    Enkel matte det, 55 watt er 55 watt.
    2005 Volvo V70 2.0T

  17. #17
    Registrerte brukere immortal92 sin avatar
    Medlem siden
    22. juni 2011
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    889
    Antall takk

    Standard

    nettopp..

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av todleif Vis post
    Kvifor ikkje kjøpa kraftigare ballasta? (bruker du berre 35w i fjernlysa??)

    Eg har 50w i fjernlysa og 60w i ekstralysa
    Har ingen anelse hvor mange watt de er på. Satt der når jeg kjøpte bilen.
    Gidder ikke kjøpe nye ballaster. Hvis jeg ikke får det til å virke monterer jeg bare halogenpærer igjen.

Lignende tråder

  1. T4 trøbbel igjen!
    By retard69 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 17
    Siste post: 28/09/11, 20:13
  2. motor trøbbel 940
    By mariusf in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 20/06/11, 20:19
  3. Problemer med fjærnlys på 240
    By b230fd in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 28/01/11, 12:08
  4. Servo trøbbel.
    By Volvo-245- in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 22/11/10, 01:58
  5. [LØST] Gir trøbbel 854 GLT
    By Heenster in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 19/11/10, 15:35

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •