Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  13
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 84

Tråd: Pigg eller piggfritt????

  1. #51
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.932
    Antall takk

    Standard

    Spørsmål:

    Er det ulovlig å ha pigg foran å pigg-fritt bak?

  2. #52
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Friksen Vis post
    Vet alle importerer selv men at for eks noen bestiller nokian R dekk som er lager for store deler av kontigentet mens vi i norden krever en mykere gymmiblanding i våre R dekk for og vere optimale.. Jeg synes jo selv det høres rart ut, men er 2 "dekkbaroner" som har nevnt dette for og forsvare prisen sin framfor andre som selger samme dekke mange hundre kroner mindre pr stk...
    Bare tull. Nokian er Nokian og Continental er Continental. Samma hvem som importerer dem, det er de selv som velger pris. Kvantumsprisen er lik for alle fra produsenten/fabrikk.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #53
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Spørsmål:

    Er det ulovlig å ha pigg foran å pigg-fritt bak?
    Det ska jo væra likt pr. aksel, så sånn jeg oppfatter det så ska det jo praktisk talt væra lov. Men om det er det teoretisk veit jeg ikke Ville ha undersøkt det litt nærmere først
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #54
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Det ska jo væra likt pr. aksel, så sånn jeg oppfatter det så ska det jo praktisk talt væra lov. Men om det er det teoretisk veit jeg ikke Ville ha undersøkt det litt nærmere først
    Okay det med gymmiblandingen får jeg skjekke opp litt, for da er det en "gimmic" som er absolutt ikke lov.

    'ellers er det ikke lov til og blande pigg og pigg fritt. kan ha to typer dekk bare dem er like på samme aksel og er innenfor verdiene som er satt.

  5. Takk Svirre takket for denne posten
  6. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss
    Innlegg
    280
    Antall takk

    Standard

    Er hakkapelitta 7 verdt ein liten tusenlapp meir enn hakkapelitta 5?
    1998 Volvo V70 R AWD (saffran)

  7. #56
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nedkvit'n Vis post
    Er hakkapelitta 7 verdt ein liten tusenlapp meir enn hakkapelitta 5?
    Spørs på hva dimmen på dekka er det. Er det helt vanlig dimmensjon så er det ikke det. Uansett så er hakka 7 ny på markedet og derfor høyere i pris. Hakka 5 er forgjengeren og blir da billigere. Er nesten de samme dekka, bortsett fra at 7'ern har utvikla seg litt i forhold til hakka 5.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #57
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Spørsmål:

    Er det ulovlig å ha pigg foran å pigg-fritt bak?
    Ja det er ulovleg iht køyretøyforeskriftene.

  9. #58
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nedkvit'n Vis post
    Er hakkapelitta 7 verdt ein liten tusenlapp meir enn hakkapelitta 5?
    Kjem som sagt an på dimensjonen, det skille somregel bare 2-500kr mellom dei i samme størrelse.
    Hakka 7 har litt finare mønster enn 5 samt at det støyar mindre.
    Men H5 er absolutt et meget bra dekk - og oftast blir det valgt på grunnlag av pris.

  10. #59
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.932
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    Ja det er ulovleg iht køyretøyforeskriftene.
    Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?

  11. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Som man kan lese så er pigg og piggfritt nesten like bra på nesten allslags føre. Dekk utvikler seg såklart. Men piggdekk er ikke pigg dekk lengere heller. Grunnen til at tallene er så like på pigg og piggfritt iforhold til før er jo fordi miljøpigg tullet. Før så var et piggdekk et dekk med skikkelige pigger, som faktisk stakk på utsiden av dekket. Såklart dårligere egenskaper på bar asfalt. Men pga at de dekkene harva opp veien som dro med seg farlig støv etcetc så er det blitt pigger som nesten ikke er nær underlaget.
    Volvo fantast?

  12. #61
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?
    Det her lurer jeg litt på å, om det stemmer så er det jo egentlig ganske høl i huet da...

  13. #62
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?
    Om du spinner ut alle piggene fra bakdekkene så blir det ikke piggfrie dekk, det blir ødelagte piggdekk. Og er derfor ulovlig å kjøre med.
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  14. #63
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Som MrX skriv her - Klarar du å få ut piggane uten å ødelegge dekket så er du flink! Då vil du ha 0 seip igjen, rettare sagt har den lagt seg rett bakover og du har et ubrukelig dekk.

  15. #64
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Faan... Men blir det også sånn da, at hvis piggene er spinni ut bak, så er det ulovlig? Men hvios jeg da drar ut piggene foran, så er dem lovlige igjen?
    Da er det bedre at du pirker ut alle piggene med skrutrekker, men det ska svi godt hvis du blir stoppa i kontroll og de er veldig pirkete og firkanta. Det står på dekket og det er pigg eller piggfritt. Og hvis de ser at piggene er ute og det står at det er piggdekk så er det 2000kr i bot og kjøreforbud til du får på andre dekk.

    Åssen dim er dekkene dine på? Har 2 stk 205/55 16 her som du kan få billig
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  16. #65
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Som man kan lese så er pigg og piggfritt nesten like bra på nesten allslags føre. Dekk utvikler seg såklart. Men piggdekk er ikke pigg dekk lengere heller. Grunnen til at tallene er så like på pigg og piggfritt iforhold til før er jo fordi miljøpigg tullet. Før så var et piggdekk et dekk med skikkelige pigger, som faktisk stakk på utsiden av dekket. Såklart dårligere egenskaper på bar asfalt. Men pga at de dekkene harva opp veien som dro med seg farlig støv etcetc så er det blitt pigger som nesten ikke er nær underlaget.
    Dette er fordi det er ei forskrift på kor langt piggen skal stå ut fra gummien. Meina dette var max1,2mm

    Piggdekk kan gå an å få pigga etter ønske. Nokre produsentar leverar ikkje ferdigpigga dekk, og det må piggast før salg til forhandlere rundtom i Norge.
    Ein kan sette i en varebil-pigg på et personbildekk, men det er ikkje å anbefale fordi piggen stikk for mykje utom og dermed blir dette ulovleg.
    En anna sak er at sidan piggen er lengre, auka sannsynligheita for punktering samt at det er trasig å høyre på rasling av piggane heile tida.

    Et alternativ er å kjøpe eige pigg-utstyr og pigge etter ønske - men dette veldig dyrt iforhold til kva ein får igjen www.HEDA.no

  17. #66
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Da er det bedre at du pirker ut alle piggene med skrutrekker, men det ska svi godt hvis du blir stoppa i kontroll og de er veldig pirkete og firkanta. Det står på dekket og det er pigg eller piggfritt. Og hvis de ser at piggene er ute og det står at det er piggdekk så er det 2000kr i bot og kjøreforbud til du får på andre dekk.

    Åssen dim er dekkene dine på? Har 2 stk 205/55 16 her som du kan få billig
    Blir du stoppa i kontroll kan dei som kontrollera dekka være veldig pirkete. Har sjølv fått bot for å køyre med piggdekk på eine akslingen.
    Kan pirke ut piggane sjølv, men det er bedre å kjøpe seg piggfritt og bli ferdig med saken. Et helsike å drive å ta ut piggane, samt at dei ferdigpigga dekka er i tillegg limte piggar (!)

    En test mellom 2år gamle piggfrie og 2 år gamle piggdekk viser at dei piggfrie er bedre på alle områder (til og med IS ) og dette spesiellt med tanke på nedbremsing.

    Men nokre plassar i Norge er det et MUST med piggdekk, og der må ein for all del bare kjøpe det.
    Men på snitt er det nok bedre med piggfritt i mine auge - eller ha en bil med pigg og en uten

  18. Takk Svirre takket for denne posten
  19. #67
    Registrerte brukere de_icer sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Arendal
    VCCN medlemsnummer
    380
    Innlegg
    541
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    ...eller ha en bil med pigg og en uten
    Det blei resultatet i år, har en litt lei grusbakke opp til huset som står vinkelrett på veien du kommer fra (ikke så lett å ta fart), og sleit godt med det i fjor når det blei holke (is) i bakken. Kjøpte nye Hakka 7 til konebilen, og arvet Hakka R'ene fra i fjor til min bil.

    Hakka 7 har luftlommer rundt piggene slik at de i større grad går opp i dekket når man kjører på hardt underlag kontra Hakka 5. En kompis har utstyrt sin bil med Hakka 5 i år, og det var stor forskjell på støyen. Så gjenstår det å se om de funker like godt på det føret de er kjøpt for
    1996 Volvo 945 Turbo - 1997 Volvo 940 Turbo - 1998 Volvo 945 - 1996 Volvo 965 3,0 - 2012 VW Transporter 2,0tdi 4m - 2010 MB E350T CDI 4M - 2005 MB E500T

  20. #68
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Ja, men et piggdekk støyar uansett, men det er stor forskjell fra 7 til 5 - sjølv om det på alle andre underlag er like godt dekk.

    Det er heller ingenting som slår et nytt piggdekk...PÅ IS, under alle andre forhold så er det piggfrie dekket bedre.

  21. #69
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Så det er da egentlig ikke lov for meg å kjøre med piggdekk foran + piggdekk med utplukkede pigger bak? Men om jeg setter inn igjen 1 pigg i hvert dekk så er det plutselig lov igjen?
    Det virker litt dumt da

    (Og ja jeg vet det sitter på dårlig, men bilen blir nesten ikke brukt + blir avskilta til nyttår så kommer ikke til å koste på den nye dekk før den har skilt igjen)

  22. #70
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Kan nokon gi denne mannen 2 stk halvbrukte dekk MED pigg slik at han ikkje blir avskilta før nyttår ?


    EDIT:
    Trur dette skal gå greit, er nok ikkje noko problem visst du blir stoppa uansett.

  23. #71
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Så det er da egentlig ikke lov for meg å kjøre med piggdekk foran + piggdekk med utplukkede pigger bak? Men om jeg setter inn igjen 1 pigg i hvert dekk så er det plutselig lov igjen?
    Det virker litt dumt da

    (Og ja jeg vet det sitter på dårlig, men bilen blir nesten ikke brukt + blir avskilta til nyttår så kommer ikke til å koste på den nye dekk før den har skilt igjen)
    Ja det er lov, men ikke særlig lurt siden om atte vis atte du skulle krasje og poletzei dukker opp, er det første dem kikker på dekkene dine og du kan få problemer med forsikringselskapet ditt vis det er din skyld. Og da vil du komme opp i en twiste sak.

  24. #72
    Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Innlegg
    1.019
    Antall takk

    Standard



    welcome to trøndelag :P
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

  25. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ekren Vis post


    welcome to trøndelag :P
    De var veeldig like piggdekkene mine ispigg er trend her på østlandet også:P
    Volvo fantast?

  26. #74
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.932
    Antall takk

    Standard

    dumt spørsmål, men er det lovlig med ispigg til gatebruk egentlig?
    Om så trur jeg at jeg oxo må ha meg noen slike ^^

  27. #75
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Nei..
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

  1. ØK: 16" med piggfritt, ET43, 5x108 og 65,1mm navåpning
    By mrstfu in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 01/04/11, 00:40
  2. 195/65r15 Nokian Hakkapelita 5 ( Pigg )
    By Kjefor82 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 16/11/10, 17:42
  3. YOKOHAMA ig20 VS ig30 (piggfritt)
    By Veronica in forum Produkterfaringer
    Svar: 9
    Siste post: 09/04/10, 22:37

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •