Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 42 av 42

Tråd: Orginalturbo lader alt for mye.

  1. #26
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    13c turbo takler 3"eksos. sjøl gjort det på biler med ft/fk motorer. og dem holder riktig ladetrykk. sjøl eksos med en demper, med og uten katalysator.

    staget til wastegate har også hoppet av for meg på en 940 meed fk motorer med 13c,
    3"jt med en demper, og turbo trykk ble 0.


    så er ikke engi i detta du sier batland.

    hadde det vært som du sa så ville nok di aller fleste 2/7/9 serier her inne med fk/ft motorer med 3"eksos og 13c turbo hadd sky høyt ladetrykk. virker ikke sånn.




    så er nok noe anna som er problemet til trådstarter enn for grov eksos og liten turbo.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    staget til wastegate har også hoppet av for meg på en 940 meed fk motorer med 13c,
    3"jt med en demper, og turbo trykk ble 0.

    så er ikke engi i detta du sier batland.

    hadde det vært som du sa så ville nok di aller fleste 2/7/9 serier her inne med fk/ft motorer med 3"eksos og 13c turbo hadd sky høyt ladetrykk. virker ikke sånn.

    så er nok noe anna som er problemet til trådstarter enn for grov eksos og liten turbo.
    Den er grei, men trådstartert postet dette:
    Sitat Opprinnelig postet av Rmoltu Vis post
    ja. har testa to forskjellige WGer. og jeg har testa den med trykkluft og manometer. opner fult på 0,3-0,4.
    Problemet er altså at ladetrykket stiger til uønskede høyder til tross for at wg "opner fult". Hvorfor dette er tilfellet med akkurat dette oppsettet kan ikke jeg vite, men når Wg står fullt åpen så spiller det ingen rolle om actuatorstaget er koblet på eller ikke, eller?

    Posten under her avslører at selv med portet WG kanal så klarte man ikke å unngå boost-creep pga wg kapasiteten fremdeles ikke er tilstrekkelig.
    Sitat Opprinnelig postet av smygen Vis post
    Før jeg porta så lada den godt over 1 bar, etter jeg porta så stopper den på 0,8 en stund, før den stiger sagte opp mot en bar! Men har ikke testa hvor langt den går. Forskjellen før og etter er at den stopper opp ved 0,8, tidligere så hadde jeg null kontroll og trykket steg rimelig kjapt opp til godt over en 1 bar
    Sist endret av Batland; 29/10/11 kl 16:17

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rmoltu Vis post
    plana blokk og plana topp
    Sitat Opprinnelig postet av Rmoltu Vis post
    Problemet er at turboen lader med 1,1 bar og blir ekstremt varm (hele eksos-siden av turboen og deler av grenrøret og downpipen rødgløder).
    Akkurat. En turbo drives i stor grad av eksosVARME så hvis du har uvanlig mye av dette så øker mengden eksosenergi og det får virkelig fart på ladingen.

    Kjører du 95 oktan også kanskje?

  4. #29
    Registrerte brukere Rmoltu sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Moltustranda
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt en tank med 98 og en med 95. turboen blir varmere og jeg får høgere ladetrykk med 98, enn med 95.
    Volvo 740 turbo

  5. #30
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    prøv som jeg skrev da å kjøre med staget til wastegate frakoblet bare for å teste...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Enig. koble fra staget og se hva som skjer. Har ramla av til meg (kjørte btw. med 13c, 3"JT og chip) og trykket ble 0 på maks pådrag. Aldri overtrykk iallefall. Og ellers skal det ikke være problem å få 13c`en til å lade org. trykk, uansett oppsett mer eller mindre. Da er det noe "ravgæli" et sted på systemet ditt. Er slangen til wg. actuatoren din tett kanskje? Prøv en slange fra innsuget bort på actuatoren og se hva som da skjer..
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  7. #32
    Registrerte brukere Rmoltu sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Moltustranda
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    ja. skal prøve litt forskjellige ting litt senere.
    Volvo 740 turbo

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Hordaland, Bømlo
    Innlegg
    206
    Antall takk

    Standard

    Si i fra hva du finner ut da
    Volvo 240 B230FT 1990 "småjustert"
    Volvo 240 B230A 1986 "vinterbil"

  9. #34
    Registrerte brukere Rmoltu sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Moltustranda
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    ja. tror ikke det blir noe struping av eksos eller porting av turbo før imorra. men skal huke av aktuatorstaget å sjekke om jeg får trykk. og prøve å koble aktuatoren inn på innsugsmanifolden.
    Volvo 740 turbo

  10. #35
    Registrerte brukere Rmoltu sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Moltustranda
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Har vert litt opptatt igår og idag. Men fikk huka av aktuatorstaget og testa ladetrykket idag. Uten aktuatorstaget ligger den på 0bar opp til ca 3500o/min, og da skyter den opp på ca 0,9bar :S Med aktuatorstaget på ligger den på 0,3-0,4bar opp til 3500o/min også skyter den opp på ca 0,9 bar. Kan det vere 3" eksosen som gjør dette?
    Volvo 740 turbo

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rmoltu Vis post
    Har vert litt opptatt igår og idag. Men fikk huka av aktuatorstaget og testa ladetrykket idag. Uten aktuatorstaget ligger den på 0bar opp til ca 3500o/min, og da skyter den opp på ca 0,9bar :S Med aktuatorstaget på ligger den på 0,3-0,4bar opp til 3500o/min også skyter den opp på ca 0,9 bar. Kan det vere 3" eksosen som gjør dette?
    Der har du boost creep i praksis, som beskrevet tidligere av Batland.
    Dette er et veldig kjent fenomen, og den beskrevne løsningen med struping i downpipe vil ta hånd om dette.

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    814
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor er dette noe få opplever?

    Jeg kjører med 13C, 3" hele veien, og ligger stabilt på 1bar i trykk...
    Flere jeg kjenner som har samme oppsettet og plages ikke med trykket..
    '78 265GL Prosjektet. V8'ern skal ut
    '89 245 - Turbosleden, skal bli sleeper *Solgt* :(
    '87 Chevrolet Van 6.2 V8 Diesel - Festvogn! *Solgt*
    '99 Chevrolet Suburban 5,7L Vortec - Bensindyret/bruksbilen

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rmoltu Vis post
    Har vert litt opptatt igår og idag. Men fikk huka av aktuatorstaget og testa ladetrykket idag. Uten aktuatorstaget ligger den på 0bar opp til ca 3500o/min, og da skyter den opp på ca 0,9bar :S Med aktuatorstaget på ligger den på 0,3-0,4bar opp til 3500o/min også skyter den opp på ca 0,9 bar. Kan det vere 3" eksosen som gjør dette?
    Det er slik at hvis man prioriterer performance så SKAL! man ha 0 trykk i eksosanlegget. Dette er uansett og på enhver motor.

    Dette gir alltid best reslutat, men det forutsetter ett korrekt oppset med bl.a en turbo som PASSER til den aktuelle motorens egenskaper.

    INGEN Volvomotor burde noensinne gå med turbo som er mindre enn T3 og en Garrett GT3071R er helt korrekt.

    13C er en turbo som er passelig til en 1,6 L motor. Volvo klarte å kontrollere denne med å sette på ett litt for lite, men ALT for tett eksosanlegg.

    Når du så fjerner dette skrotet så går det slik det måtte.

    Å sammenligne med andre eiere med biler og motorer som i praksis er kjørt 400 000 km og som har lekkasjer både er og der er nærmest uinteressant.

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HarryVolvo Vis post
    Hvorfor er dette noe få opplever?

    Jeg kjører med 13C, 3" hele veien, og ligger stabilt på 1bar i trykk...
    Flere jeg kjenner som har samme oppsettet og plages ikke med trykket..
    Utfør følgende test som gjerne krever 2 mann:
    1. Sett en propp i slangen mellom turbo og LMM. Bruk tape og eller streng og hyssig til å sikre denne så du ikke får den i ansiktet eller lignende hvis den løsner.
    2. Løsne signalslangen til BTR på BTR siden.
    3. Sett en blåsespiss med trykkluft inn på slangen og kjør forsiktig på med trykkluft til ladetrykkmåleren viser samme verdi som du ser ved maks ladetrykk.
    4. Hør og let etter lekkasjer og bruk gjerne Zalovann til å finne alle sammen.

    "Alle" antar at trykksystemet deres er tett, men det er SVÆRT få som ikke har lekkasjer når de faktisk TESTER.
    Bedritne, men blanke dumpventiler er en velkjent synder blandt testerene.

  15. #40
    Registrerte brukere Rmoltu sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Moltustranda
    Innlegg
    89
    Antall takk

    Standard

    Det kan jeg gjøre. Men kan en lekasje i trykkrør systemet føre til høyt ladetrykk?
    Volvo 740 turbo

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    814
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ingen lekkasjer i trykksystemet. Har testa det omtrent slik du beskreiv, var ingen lekkasjer der..
    Men nå har ikke jeg noe problem med motoren jeg da.. Funker fett den, lurte bare på hvorfor enkelte (få) får dette problemet som nevnt øverst..
    '78 265GL Prosjektet. V8'ern skal ut
    '89 245 - Turbosleden, skal bli sleeper *Solgt* :(
    '87 Chevrolet Van 6.2 V8 Diesel - Festvogn! *Solgt*
    '99 Chevrolet Suburban 5,7L Vortec - Bensindyret/bruksbilen

  17. #42
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rmoltu Vis post
    Det kan jeg gjøre. Men kan en lekasje i trykkrør systemet føre til høyt ladetrykk?
    Det fører til at trykket ikke stiger i takt med turtallet (boost creep) nettopp pga. lekkasjen og mottrykket man har på eksossiden.
    Unødvendig høyt turtall og slitasje på turbo er noe man får med på kjøpet,pga at turboen er uvitende om lekkasjen og fortsatt jobber knallhardt.

    Skal man uansett kjøre oppjustert ladetrykk og annet trim og fortsatt bruke 13c så er det veldig viktig å gjøre noe med flødet på wastegatesystemet. F.eks Porte opp wg.hullet og utbedre/bytte baklokk evt. bygge om til ekstern wg.
    Og i tillegg kan man senke ladetrykket på høyt turtall (boost control)for å få en motor som drar ut lettere og lengre på turtall pga. mindre mottrykk.

    Men den beste løsningen er som nevnt mange ganger før en bedre og riktig dimensjonert turbo.
    Det i tillegg til kontroll på bensin og tenning så er mye gjort i første omgang hvertfall.
    Sist endret av Knallert; 29/10/11 kl 18:33

  18. Takk Rmoltu takket for denne posten
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. 460 lader ikke..
    By HarryVolvo in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 4
    Siste post: 19/10/11, 11:44
  2. Turbo lader ikke mer enn 0,3
    By olejørgen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 32
    Siste post: 22/05/11, 20:07
  3. 240 lader ikke mer..
    By Vetle in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 13/04/11, 15:44
  4. Ipod lader ikke
    By neris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 23/12/10, 18:01
  5. B5204T2 lader for lite (V70)
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 29/09/10, 22:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •