Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Følg meg hjem lys

  1. #1
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard Følg meg hjem lys

    Når jeg blinker en gang med langlysa etter at tenninga er slått av, så kommer lysa på i 30sek elns, tåkelys og kjørelys.
    Kjempe kjekt, men er det mulig og få de til og komme på når jeg trykker på lys knappen på
    nøkkelen? Da kommer jo lys i speil på, men de er jo ikke til noe.
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2010
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke det går. Du kan stille tiden på hvor lenge parklysene skal stå på når du tykker på den gule knappen, men tror ikke det er noen link til nærlys/tåkelys funksjonen.

  3. #3
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Som khovde sier, ikke mulig å få tent alle lys på bilen med den gule knappen. du KAN jo modifisere selv, men jeg ville ikke gjort det :-)
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  4. #4
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Det var kjedlig nytt. Ser ikke helt vitsen i de der pyntelysa som tennes da, skulle hatt tåkelysa på når den gule tryktes inn.
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  5. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    er jo ikke vanskelig å få grøftelysa til å lyse samtidig. er jo bare å kjøpe ett relè kit fra biltema eller noe, som brukes til ekstra lys, parallell koble det inn på grøftelysa, med styre signal fra parklyse.
    da vil dei lyse når du trykker på gule knappen.

    kit fra biltema, eneste utlegg



    så klipper man bare av bryteren, og kobler den til strøm ledningen til parklyset. dette vil fungere når du kjører som konstante grøftelys som mange vil ha og.
    Sist endret av Vatnehol; 18/12/11 kl 21:47
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. #6
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Med konstante grøftelys må man huske å vri lysbryteren over på park hvis du ikke ønsker å stifte bekjentskap med politiet.
    En ulempe med park er at det er lett å glemme lysene på, da går batteriet tomt...
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  7. #7
    Registrerte brukere Steen sin avatar
    Medlem siden
    29. jan. 2010
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    76
    Innlegg
    1.997
    Antall takk

    Standard

    Får du til å koble det slik da? Blir vel styrt av noe canbus greier?

  8. #8
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Med konstante grøftelys må man huske å vri lysbryteren over på park hvis du ikke ønsker å stifte bekjentskap med politiet.
    En ulempe med park er at det er lett å glemme lysene på, da går batteriet tomt...
    Her er en revidert løsning som sikkert passer de aller fleste som ønsker dette. har lagt merke til du liker lite til at noen gjør noe som helst med original lys.
    så jeg tok meg tid til å skissere opp å lage det "lovlig".

    Sitat Opprinnelig postet av Steen Vis post
    Får du til å koble det slik da? Blir vel styrt av noe canbus greier?

    det der blir som en overide av canbusen. kittet der kobles rett på batteriet med egen sikring. Så lenge det blir koblet parallell på grøftelysene så er canbus systemet uavhengig.

    visst du bruker to stk relè så vil grøftelysene skru seg av når nærlysene skrues på. om ønsket så vil det fungere å bruke tåkelys knappen sammen med nærlys når dette er koblet.
    bruker to stk helt vanlige spst 30 amp bosch relè. de koster omtrent ingenting, og du får de overalt.
    har skissert opp en enkel tegning. der du ser to relè, med utgangen og nr på utganger slik som det vil se ut på relèt.

    dette vil fungere slik at grøftelysene slår seg på når parklysene vil lyser, og blir deaktivert når nærlysene tennes. uten noe tukling av av canbus systemet.
    om jeg husker rett så er det flere ledige relè porter i sikringsboksen i panseret som passer denne typen relè, og da er det mulig å plassere de der, og legge opp nye kabler slik at alt ser nydelig ut.

    slik ser relèt ut i real life.


    og her er oppsettet litt enklere sett. 87, og 87a står for normalt open, & normalt closed


    alt er mulig. om du ønsker at de f.eks skal være helt uaktiverte når motor går f.eks så kan du koble om signal fra nærlyset som skissen viser, og bruke signal fra f.eks motor relèt.
    30amps relè holder til 2 x 55w pærer.
    Sist endret av Vatnehol; 19/12/11 kl 03:36
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  9. Takk FroBe takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Jøss! Snakk svar da, lagrer tegninga og satser på en test når det blir litt mere lunk i været.

    Men hvordan takkler systemet at man spenningsetter "motsatt vei" da?
    Er det andre ting på krestsen som kan trøble seg?

    Takk til Vatnehol.
    Sist endret av Robert_AWD; 21/12/11 kl 16:16
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  11. #10
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Gjør det, så er det bare å hyle ut om det er noe mer du lurer på under monterting etc

    både parklys og nærlys er kun styre signal til relène, som sier de skal slå seg på, og styresignalene trekker omtrent ikke strøm engang,
    og systemet på grøftelysene er rimelig enkelt, er ikke pærevarsel der engang, så der er er ingenting som kan knote seg.

    visst du vil ha ett enkelt måte å deaktivere alt på så kan du lage til en bryter på første relè, på ledning fra 85 til jord. visst du f.eks bruker biltema sitt kitt, så kan du bruke "lysbryteren" som deaktivering av hele kretsen, og gjemme bryteren i motor rommet en plass.

    ingen problem, takk selv


    Edit: visst du følger med på tråder her på Swedespeed.com
    så vil du se hvor enkelt det egentlig er. alt er snakk om input-output stort sett i vår generasjon volvoer. de er ikke så avanserte. algoritme tabeller. billig avansert er vel en enkel måte å si det på
    Sist endret av Vatnehol; 21/12/11 kl 20:09 Begrunnelse: update
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  12. #11
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    har nettopp kommet over flere interfacer, som f.eks www.acb.no har, og http://mrcanbus.corecommerce.com/
    CAN
    ...l-Adapter.html
    som gir park lys signal ut, er litt usikker, men tror dette er kun når park er på og bilen ikke går om det er det så kan du bruke signal fra den som styresignal på relè om du har litt penger å bruke, så vil dette gi ønsket funksjon i lag med relè ( relè pga høyt strømforbruk )
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  13. #12
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Har trua på reletegninga de i første omgang jeg.
    Can systemer har jeg null peiling på, så får vi se hvordan det går.
    Regner med det er et punkt framme man kan ta ut +fra batteri, uten og trekke kabel igjenom hele bilen.
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  14. #13
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    jepp. stor pluss ved siden av sikrings boksen i panseret. og jordings skinne i skjerm fremme ved lykt
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    syntes det der hørtes litt merkelig ut. min V70 2001 modell tenner parklys når jeg trykker på den gule knappen. Kan ikke tenke meg noe annet enn at det er orginalt på min. Den er riktignok importert fra tyskland om det skulle ha noe å si

  16. #15
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TommyG Vis post
    syntes det der hørtes litt merkelig ut. min V70 2001 modell tenner parklys når jeg trykker på den gule knappen. Kan ikke tenke meg noe annet enn at det er orginalt på min. Den er riktignok importert fra tyskland om det skulle ha noe å si

    Min også tenner parklys, de små 3w pærene i siden. Men jeg vil ha lys, denne oppkoblingen skall gjøre at også tåkelysene tennes samtidig
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

Lignende tråder

  1. Volvos far vender hjem
    By gaupe in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 12
    Siste post: 23/01/10, 11:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •