Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Valg av plugg til Sugemotor.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. feb. 2010
    VCCN medlemsnummer
    2497
    Innlegg
    123
    Antall takk

    Standard Valg av plugg til Sugemotor.

    Hei.

    Har hivd i ny maskinist i 240`n. Ca 2.4l b230 med 531 topp med 46/38 ventiler køhler råemnekam, 2 x weber 45 dcoe osv. Motor skal ha potensiale opp mot 215-230 hk.

    Hvilke plugger bør jeg kjøre med?
    Har prøvd med NGK BPR6E nå men plugger blir fort sotete.. motor går fint over 2500 rpm og opp, men lugger litt under dette.
    Antar at forgassere må justeres en del men har pluggvalg også mye å si her?

    Kom gjerne med tips og forslag

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. sep. 2011
    Innlegg
    33
    Antall takk

    Standard

    Jeg har vel en motor som er ganske lik din, og bestilte nye plugger idag på torshov, og de sa att bpr6e er orginalt og hvis den er trimma så må jeg bruke bpr7e, så da bestilte jeg 4stk på torshov til 140,- totalt, hvor bra det funker skal jeg ikke si enda..

  3. #3
    Registrerte brukere FordFoi sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Lier, Buskerud
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Jeg bruker NGK BP7ES på min
    Volvo 240 GLE
    Ford Mondeo Si

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Smile

    Sitat Opprinnelig postet av matrosen Vis post
    Hei.

    Har hivd i ny maskinist i 240`n. Ca 2.4l b230 med 531 topp med 46/38 ventiler køhler råemnekam, 2 x weber 45 dcoe osv. Motor skal ha potensiale opp mot 215-230 hk.

    Hvilke plugger bør jeg kjøre med?
    Har prøvd med NGK BPR6E nå men plugger blir fort sotete.. motor går fint over 2500 rpm og opp, men lugger litt under dette.
    Antar at forgassere må justeres en del men har pluggvalg også mye å si her?

    Kom gjerne med tips og forslag
    Her i Norge er det ett deprimerende lav kunnskapsnivå i forhold til den svært viktige oppgaven som tenningsanlegget har. Det meste er underdimensjonert og folk anser multicoil til å være "svære greier".

    Hvis du ser på nyere motorer så kjører ingen av disse med tradisjonelle tennplugger med 2,5 mm senterelektrode. Alle kjører med tynn senterelektrode fordi dette forhindrer fusking som MÅ!! unngås pga katalysatoren.

    NGK 6 plugg er for milde originalmotorer. Når man trimmer så trengs det kaldere plugger.
    Når dine 6´er plugger soter ned allerede nå, så avslører det at forgasserduden din ikke er tilstrekkelig kompetent (eller at tenningsanlegget ditt er så veikt at bilen fusker ved magrere blanding.

    Hvor høyt budsjett har du til å oppgradere tenningsanlegget?
    Jeg spør fordi ett kraftig tenningsanlegg gjør at du med fordel (faktisk) kan kjøre billige tennplugger. Veikere tenninganlegg krever dyrere tennplugger som f.eks slike: http://ksr.as/product_info.php?cPath...oducts_id=2447

    Uansett må forgasserene justeres og sannsynligvis sette opp på nytt.
    Bruk gjerne lambdameter.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. feb. 2010
    VCCN medlemsnummer
    2497
    Innlegg
    123
    Antall takk

    Standard

    Dette er et budsjettbygg der budsjettet allerede er sprengt i filler.... men har satt i nye bpr7e plugger og motor går bedre og plugger har ikke noe sot på seg.
    Ang tenningsanlegg så skal dette oppgraderes med kraftigere coil og ny tenningsforsterker
    Sist endret av matrosen; 11/10/11 kl 20:18

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av matrosen Vis post
    Ang tenningsanlegg så skal dette oppgraderes med kraftigere coil og ny tenningsforsterker
    Glimrende. Det var akkurat det jeg mente.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    så fuskin på lavt turtall ble borte ved bytte av plugger? har selv en sugis på rundt 200 hk som fjusker på tomgang se, kjører 6er plugger som originalt, men så det er en merkbar forskjell på det?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. feb. 2010
    VCCN medlemsnummer
    2497
    Innlegg
    123
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dimmern Vis post
    så fuskin på lavt turtall ble borte ved bytte av plugger? har selv en sugis på rundt 200 hk som fjusker på tomgang se, kjører 6er plugger som originalt, men så det er en merkbar forskjell på det?
    Jeg personlig merkte litt forskjell på tomgang samt kjøring på lavfart. Men som Batland sier Tenninganlegg og rett bestykning av forgassere er neste prioriet for meg.

    Noen som har erfaringer med dette? http://www.summitracing.com/parts/
    ACC
    -49320/
    Sist endret av matrosen; 11/10/11 kl 21:35

  9. Takk Dimmern takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av matrosen Vis post
    Jeg personlig merkte litt forskjell på tomgang samt kjøring på lavfart. Men som Batland sier Tenninganlegg og rett bestykning av forgassere er neste prioriet for meg.

    Noen som har erfaringer med dette? http://www.summitracing.com/parts/
    ACC
    -49320/
    Accel sitt system er direkte godt og jeg vet om folk som har montert dette på Cosworth med godt resultat.

    Det er imidlertid slik at det er MYE mer krevende å justere forgassere like nøyaktig i enhver driftstilstand som ett innsprut. Dette fører ofte til at man enten kjører ALT for fett og får høyt bensinforbruk og soter ned pluggene, eller man juster litt for magert og får fusking.

    Løsningen på problemet er å satse på ett VIRKELIG kraftig tenningsanlegg som klarer å antenne blandingen uansett hvor fet eller mager den er.

    Her ruler CRANE totalt.
    Accel ,MSD osv leverer en gnist med noe rundt 125 mj styrke.
    Crane derimot gir hyggelige 1200!! mj, så det er dette jeg vil anbefale til alle forgassermotorer forutsatt at budsjetter rekker selvsagt.
    Ta en titt :
    http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/

  11. Takk matrosen takket for denne posten
  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. feb. 2010
    VCCN medlemsnummer
    2497
    Innlegg
    123
    Antall takk

    Standard

    Takker for godt forslag Batland. Dette skal taes til følge og vil bli innhandlet sammen med andre ting fra summit-racing. Hvordan blir det å kjøre orginal fordeler på dette?

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av matrosen Vis post
    Takker for godt forslag Batland. Dette skal taes til følge og vil bli innhandlet sammen med andre ting fra summit-racing. Hvordan blir det å kjøre orginal fordeler på dette?
    Dette systemet er beregnet for fordelertenning så det går fint.
    Det er imidlertid slik at Bosch sine rotorer ikke akkurat er noen "høgdare" pga at de har en innebygget motstand i seg.
    Jeg har ved ett par anledninger latt meg inspirere av FORD sine rotorer og fjernet motstanden og erstattet den med metall. Jeg anbefaler at du gjør det samme.
    Her bilde av en udempet Ford rotor til inspirasjon.

    Her en High Performance Rotor fra Accel - og så enkelt kan det gjøres:
    Sist endret av Batland; 12/10/11 kl 19:00

  14. Takk matrosen takket for denne posten

Lignende tråder

  1. B20 Sugemotor - Hvilken kam ?
    By morten_gravjord in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 25/01/11, 15:35
  2. mystisk? plugg i motorrommet V70
    By Aartun in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/01/11, 11:34
  3. Får ikke gnist på 1 plugg
    By moe993 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 05/01/11, 22:20
  4. varmeskjerming til plugg ledninger.
    By VolvoR-Sport in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 10/07/10, 10:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •