Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: lite strøm v70 t5r

  1. #1
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard lite strøm v70 t5r

    har i det siste slitt med lite strøm, merker det at det ser ut til at det er batteriet som ikke klarer holde på strømmen, målte over batteriet hadde da 13,8v på tomgang uten motstand, satte på fullt lys og vifta på fullt på tomgang, hadde da 13,5v over batteriet, gikk opp til 13,8 igjen når jeg ga litt gass, så det jeg tror er at batteriet er ødelagt, men kan jeg måle meg frem til det ? er ikke noe krypstrøm da det er like lite strøm på batteriet etter 2 uker offshore, som det er på daglig bruk ( klokka resetter seg når jeg kinner)

    så er det da bare og få kjøpt inn nytt batteri ?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Du må måle hvor mye SPENNING dynamoen din lader! Start opp med lys etc påslått. Mål over fet kontakt bak på dynamoen og til huset på dynamoen. Mål så over batteriets + og - pol. Du skal ha maks 0,4 VOLT spenningsforskjell mellom disse to målingene. Må deretter mellom + på batteriet og + på dynamo. Og minus på batteriet og huset på dynamoen. Der hvor du får et "høyt" utslag, ligger feilen. Legg opp en ledning ekstra til dynamo og/eller fiks jordforbindelsen mellom dynamo og batteri. Sjekk blå jordingskabel foran ved motor/gir. Ryker ofte..
    Perfekt ladespenning målt over batteriet ligger på 14,2 - 14,4 volt ved normale forbrukere påslått. Det betyr at du bør måle 14,4-14,8 volt over dynamo.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Nådda.

    Er vel ikke mange V70 som kjører rundt med 14,8V regulator vel?

    13,7 er perfekt ved 25 grader + 14,2 ved Ca 0 grader, og 14,5 ved 25 kalde.
    Dette gjelder det vesentligste av blybatterier på markedet i dag.

    Normalt sitter det 14V regulator på disse bilene, og tempkorrigert, så 13,8V ladespenning høres ikke gæernt ut.

    Å sjekke spenningsfallene på de steder som nevnes er alltid lurt, og særlig den jordingskabelen er viktig. Ryker den så kan dynamoen også ta kvelden i verste fall.

    Syns du batteriet holde or lite på spenningen, og det er vanskelig å få startet etter et par ukers stillstand, så ville jeg uten opphold ha byttet batteriet særlig om dette er eldre enn fem år. Ferskvare disse batteriene, og snikende sulfatering er noe som tømmer de stille og rolig til å begynne med.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  4. #4
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    da fikk jeg målt SPENNINGEN + på dyanmo til dynamohus på tomgang med normale brukere påslått 14v spenningen målt over batteri mellom + og -pol 13,6VOLT
    fikk 0,3 volt forskjell mellom jordinga på dynamohuset og batteripolen, hva skal jeg nå gjøre ?
    sliter med at batteriet ikke holder på spenningen ja, eller at det føles som om det ikke tar imot så mye spenning, er vedlikeholdsfritt fra biltema...
    Sist endret av cossykiller; 03/10/11 kl 11:42

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    det står biltema på det;-) det er feilen;-) så inn med nytt batteri og problemet forsvinner;-)

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    I biler skal ladespenningen, målt på batteriets poler, være
    ca. 14,4 V ved 25 °C ihht Sønnak.
    Normalt sett er det på + siden spenningsfallet ligger. Men måler du 0,3 volt mellom minus batteri og dynamohus, må du sjekke gods/jordforbindelsene. Som nevnt ryker ofte en blå jordingsledning i forkant av girkasse/motor. Du kan rense polsko samt skru løs dynamo og pusse litt på festepunktene. Alternativt legge opp en ekstra godsforbindelse mellom batteriets polsko og gods på motor.
    At du føler at du har lite strøm på batteriet, betyr ikke at batteriet er ødelagt. Kanskje har du dårlig forbindelse til startmotor slik at denne går tregt rundt.. Forøvrig bør du måle ca 12,7 volt over batteriet etter noen timers hvile. Det betyr fulladet. 12,2 v er halv. 11,7v er "tomt". Dynamoen skal også gi nok strøm (ampere). Mål denne med en strømtang. Diodefeil vil gi lavere strøm ut av dynamo - og dermed blir aldri batteriet ladet skikkelig opp - det samme skjer om ladespenningen er for lav.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    min ladder mindre en din, skal prøve i vinter å se hvordan det går
    volvo 850 95mod SOLGT
    volvo v70 xc 99mod
    volvo 940 ft classic 97mod

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Er som nevnt 14,0V regulatorene på disse bilene.
    Enkelte har regulator som tar hensyn til temperaturen, og disse arbeider gjerne mellom 13,7 og 14,5V. Høyeste spenningen ved lav temperatur (-25)

    De nyeste kalsium-batteriene vil ha litt høyere spenning enn de gode gamle blybatteriene, noe som vår "gamle" biler dessverre ikke makter å håndtere fult ut.

    Skal imidlertid være mere enn nok kapasitet til å lade batteriet til et annet nivå enn hva cossykiller opplever på sin bil. Som nevnt allerede i tråden, så har flere av oss relativt dårlige erfaringer med Biltema-batteriene, og selv gikk jeg over til GLOBAL, som viser seg i en helt annen klasse. (Dette i GLT'n min) I den andre så står det nå et Sønnak-batteri, og der er det denne "avanserte" regulatoren, som i temperaturer som nå for dagen lader med tett oppunder 14V. (Kontrolleres kontinuerlig)

    Slett ikke for å krangle med deg Espen, men slik er det på disse bilene.
    Regner med at Cossykiller opplever at "alt" går i svart når han prøver å starte, altså slik at kupelys og annet lys blir svært mørkt når han drar starteren. Dette fordi den indre resistansen i et dårlig ladet batteri, eller et batteri av heller tvilsom kvalitet blir så høy at batteriet ikke makter å levere tilstrekkelig spenning når starteren går. Under Ca 10V så fungerer ikke elektronikken i disse bilene heller.

    Skulle det derimot være slik at cossykiller opplever at lysstyrke i lamper som er tent under start holder på styrken sin, så er det nok noe dårlig kontakt enten i kabelen til starteren, eventuelt i innslagskontakten på starteren. Bare så alle forhold er dekket mener jeg.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Sted
    Napp, Lofoten
    Innlegg
    137
    Antall takk

    Standard

    Jeg var med på gamligene sin Toyota HiAce at bilen ble vanskelig å starte. Vi mistenkte da startmotor og skiftet denne, men problemet var fremdeles det samme.

    Vi målte at det var det var god spenning når bilen var startet, men hadde et voldsomt fall akkurat i startøyeblikket. Vi målte så syrevekten på batteriet, den var også fin.

    Til slutt byttet vi batteriene, og da ble bilen frisk. Det vi konkluderte med var at det var blitt dårlig kontakt mellom cellene inne i batteriet. Jeg syns at dine symptomer kan ligne på disse.
    - 2006 V70 2,4D
    - 1990 200SX S13
    - 2009 V50 1,6D DRIVe Ice White - SOLGT-
    - 1996 855 T5 Italia -SOLGT-

  10. #10
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    batteriet er defekt. jeg fikk nytt på garanti. Mest sannsynlig tatt knekken på i kulden ved lav spenning. Ta det med inn til de, så kan de sjekke det for deg med utstyret dems.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  11. #11
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    jeg har nå kjøpt et bosch batteri. er ikke dårlig kontakt ved starter vil jeg tro, da alt blekner til... blå som lå fremme ved motoren, sjekka jeg kun visuelt... får jeg problemet nå i ettertid så skal jeg heller sjekke over jordingene nøyere, men skal ta og gå over å pusse ned jordingspunktene..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Innlegg
    610
    Antall takk

    Standard

    kan og ver start motoren som har sitt sine bedre dagen og er så slitt at den trekker alt strømmen.

    visst du trur det er det så kan du ta ud starteren så reiser du til varhaug diesel elektro på lura elle sandes diesel elektro så benker dei starteren for deg og ser om den er slitt;-) men koster sikkert mer en hva det koster med en ny brukt starter;-)

    men det tyder på at det er kortslutning inni batteriet så prøv med et nytt ja;-)

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Crossykiller - lad opp Tema-batteriet ditt og få det deretter testet med en skikkelig belastningstester. Den vil gi deg svaret om batteriet er synderen eller ei.
    Helt ok med en faglig diskusjon, GLTsilver! Greit at kanskje ikke Volvoene fra 90-tallet har høyere ladespenning, men ser man 13-tallet på voltmeteret i dag, ansees det som for lav ladespenning - og utbedring må vurderes. Dog er jo strømforbuket av en annen verden som stiller dertil krav til ladeanlegget.

  14. #14

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Mener jeg har lest om flere tilfeller der det er dårlig kontakt ved batteriet, ikke mellom batteriet og klemmen men mellom klemmen og ledningen.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  15. Takk Morgis takket for denne posten
  16. #15
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    ola nordmann er inne på noe som er å tenke på.
    På min, så hadde jeg glemt å etterstramme en av kabelskoene på batteriet.. altså der hvor den "tynne" kabelen skrues fast på batteripolen til den tykke kabelen.
    Men da konket også instrumentlys og kjørelys ut i tider og utide
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  17. #16
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    nå er nytt batteri montert, funka ihvertfall knall når jeg starta den nå

Lignende tråder

  1. Kun ett lite problem med el.vinduer
    By Espedalen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 29/08/11, 23:33
  2. lite haste svar LH 2.4 240
    By hakonsenjr in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 12/09/10, 21:46
  3. Spedometer viser for lite!
    By volvo244tic in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 13/08/10, 18:05
  4. For lite strøm
    By Tusanvais940 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 23/07/10, 12:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •