Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: "kakkle" lyd i B230?.

  1. #1
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard "kakkle" lyd i B230?.

    Hei, har kjørt bilen noen mil nå (50mil).

    Etter en del kjøring mærket jeg en svak "kakkle" lyd fra motor. Trodde det var stater eller noe rundt som ikke gikk tilbake.

    Etter en stund, startet jeg opp bilen så den var kald, hørte ingen ting. så kjørte jeg til vanlig temp på motor. Da ble "kakklinga" værre hører det godt inne i bilen.

    Tenkte og ta av olja på motor og se hvordan den så ut, den var veldig full av "spon" fra et lager. Tenkte siden det ikke var lenge siden den var overhalt så kom det bare av at alt hadde slitt seg til kjenner ikke noe i oljen ved og ta på det.

    Men til dagen idag, Startet opp bilen hørte kakling på tumgang, hører det svært godt ved gasspådrag. Følger RPM på motor. svært irriterende lyd som ikke skal være der. Har vert inne på tanken på både Rådebank og Skjørtebank men jeg har aldri hatt en bil før med noe sånt så jeg kan ikke si hva det er, så håper noen kan hjelpe meg?
    Volvo 960 T6

  2. #2
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Bortsett fra stempelringer så er det ikke noe som skal slite seg til i din motor.

    Har du spon i oljen så er det noe galt.
    Lagrene skal til enhver tid ha en oljefilm mellom seg og veiv,råder osv..

    Sjekket du klaring før montering?
    Riktige lager?
    Dratt til med rett moment?
    Overfallene montert rett?

    Eksempel på noen ting som må være på stell for at alt skal fungere som tenkt.

  3. #3
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Bortsett fra stempelringer så er det ikke noe som skal slite seg til i din motor.

    Har du spon i oljen så er det noe galt.
    Lagrene skal til enhver tid ha en oljefilm mellom seg og veiv,råder osv..

    Sjekket du klaring før montering?
    Riktige lager?
    Dratt til med rett moment?
    Overfallene montert rett?

    Eksempel på noen ting som må være på stell for at alt skal fungere som tenkt.
    Alt skulle være iorden da jeg overhalte den, Men hadde en tett olje kanal på veiva men blåste den opp og trodde den skulle bli åpen men virker ikke sånn da gitt, mulig det er den som har køddet alt til. hva tror det kan være?
    Volvo 960 T6

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    vanskelig å vite når en ikkje har hørt det selv, men kommer det ifra toppen, midt på blokka eller nede med bunn panna? foran eller bak på motoren?

  5. #5
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ole Vis post
    vanskelig å vite når en ikkje har hørt det selv, men kommer det ifra toppen, midt på blokka eller nede med bunn panna? foran eller bak på motoren?
    Er veldig leit og høre hvor det kommer fra, har stått alle plasser og liggi under, og kan egentlig ikke si hvor det kommer fra. Har hatt en til og se på det idag og han lurte på om det var en Løfter i toppen som ikke fulgte med så tenkte og bytte topp bare for og høre om det blir noe forskjell.
    Volvo 960 T6

  6. #6
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Rådelager utentvil

    bare å rive.
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  7. #7
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Rådelager utentvil

    bare å rive.
    Så det kan lage så mye lyd? isåfall blir jeg glad , men da burde jeg bytte ut den veiva vist den olje kanalen ikke vil "åpne" seg. Skal bygge sammen en motor jeg så skal jeg få plukket ut den gamle.
    Volvo 960 T6

  8. #8
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Jepp, tipper lageret er bort på en råde, da blir d mye klaring, så den banker fram og til bake på veiv tappen, og den lyden vil følge turtallet

    Men kan godt hende jeg tar feil, åpne så får vi se
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  9. #9
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en også en liten kaklelyd i blokka på bruksbilen. Men bare når den går på tomgang.
    Kan nesten høres litt ut som en dieselmotor på tomgang. Her er det skjørtebank som er årsaken. klaring mellom stempler og sylindre ligger litt utenfor ytterkant av toleransegrensene. Det var D klassifisert borring i sylindrene, og stemplene er B og C klassifisering. to av hver, pluss at det ikke akkurat var nytt da det ble montert sammen. Jeg var klar over det da jeg monterte det sammen en mørk høstkveld for 3-4 år siden, men lot det passere ettersom jeg bare måtte ha igang en motor for å komme meg til og fra jobb.
    Den har kaklet fra første stempelslag. Har ikke blitt noe verre heller.
    Har fra dag en gått på 1.2bar/220Kpa ladtrykk, og holder enda.

    Men om lyden i blokka di øker med turtall, så vil jeg tippe det samme som Tosk
    skriver, at det er et rådelager som er halvveis i siste refreng.

    Merker du endring i lyden ved belastet og ubelastet motor på forskjellige turtall? om lyden blir hardere ved belastning, og blir svakere når du ligger i jevn hastighet?
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  10. #10
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Har skjørtebank i bruksbilen, 240 med B230K.. Aller værst på motorbrems\lavt turtall og kald motor, men forsvinner når bilen får gått seg opp til arbeidstemperatur! Dette etter 360 000, og mye dårlig vedlikehold av forrige eiere..

    Vil ta en kvalifisert gjetting på at du har ett rådelager som har tatt kveld ! (som allerede er nevnt ett par ganger)

  11. #11
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Jeg har en også en liten kaklelyd i blokka på bruksbilen. Men bare når den går på tomgang.
    Kan nesten høres litt ut som en dieselmotor på tomgang. Her er det skjørtebank som er årsaken. klaring mellom stempler og sylindre ligger litt utenfor ytterkant av toleransegrensene. Det var D klassifisert borring i sylindrene, og stemplene er B og C klassifisering. to av hver, pluss at det ikke akkurat var nytt da det ble montert sammen. Jeg var klar over det da jeg monterte det sammen en mørk høstkveld for 3-4 år siden, men lot det passere ettersom jeg bare måtte ha igang en motor for å komme meg til og fra jobb.
    Den har kaklet fra første stempelslag. Har ikke blitt noe verre heller.
    Har fra dag en gått på 1.2bar/220Kpa ladtrykk, og holder enda.

    Men om lyden i blokka di øker med turtall, så vil jeg tippe det samme som Tosk
    skriver, at det er et rådelager som er halvveis i siste refreng.

    Merker du endring i lyden ved belastet og ubelastet motor på forskjellige turtall? om lyden blir hardere ved belastning, og blir svakere når du ligger i jevn hastighet?
    Ja den øker ved turtall, men er så mye støy så man hører det ikke banke når bilen står i ro og man gir gass. Blokka mi er Honet nå 2ganger av meg med "kulehoner". Syntes lyden blir stærkere fks. opp en bakke med lavt turtall for så og gi gass, og hører bare litt klokking på jevn hastighet!
    Volvo 960 T6

  12. #12
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Klassisk tegn på rådebank det der. Stålsett deg, eller plukk opp motoren før det smeller. Du kan ta knekken på turboen også. Det er blybronse i lagrene, og det kliner seg fort fast på turbinakselen når oljen begynner å ta veien igjennom bypassventilen i filteret.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  13. #13
    Registrerte brukere gnilrE sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Nes
    Innlegg
    490
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Klassisk tegn på rådebank det der. Stålsett deg, eller plukk opp motoren før det smeller. Du kan ta knekken på turboen også. Det er blybronse i lagrene, og det kliner seg fort fast på turbinakselen når oljen begynner å ta veien igjennom bypassventilen i filteret.
    Det skal jeg gjøre, ble nesten litt glad inni meg her jeg sitter. Nå kan jeg sette i Hprofil og div. kjedelig og ta det opp bare for og få gjort det, men nå er jeg nøtt!
    Volvo 960 T6

  14. #14
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Bytt veiv og oljepumpe for sikkerhets skyld. Det har nok gnagd litt på veivtappen
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Lignende tråder

  1. How to "Skifte Registerreim B230" , masse bilder.
    By KennethV8 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 19/11/16, 12:40
  2. S60 2002 - Telefon med "sos" og "Volvo on-call"
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 18
    Siste post: 21/11/11, 12:13
  3. Byttes/kjøpes: 17" Nebula kopi, mot 17" ca ET40 felg 7.5"bred
    By mrstfu in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 25/05/11, 14:02
  4. 14" stålfelg med pigg og sommerdekk "gies bort" mot henting!!!
    By Kodja in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 28/03/11, 20:16
  5. Haster! Fordeler, volvo 240/B230"A"
    By pogona in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 09/03/11, 17:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •