Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 49

Tråd: Erfaringer angående søknader om motorbygg til Biltilsynet

  1. #1
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Erfaringer angående søknader om motorbygg til Biltilsynet

    Noen som har noen erfaringer angående søking om motorbygg til Biltilsynet. Tenker da på papirer, fremgangsmåte og ting å få med i søknaden.

    Det er snakk om en original FK motor som skal ha et skikkelig grenrør og større turbo. Godkjennes så nærme som mulig HK og NM krav på 940.

    Kunne vært greit å hatt godkjent bilen min med KKK27 turbo og rundt 230 hk. Sånn at jeg har noen papirer å vise til hvis jeg blir stoppa med dette eller er på EU. Kommer ikke akkurat til å se veldig originalt ut nedi det motorrommet (grenrør osv..).

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Er da bare og skriv en søknad det, men få tydelig frem at du ikke skal overstige høyere effekt enn orginalt, også kan du begrunne med at du vil ha en bil som bruker mindre drivstoff, derav at du monterer et mer effektivt grenrør og en turbo som minker mottrykk.
    Og få den benket til 230hk. Skulle gå greit dette. Kanskje du også må henvise til miljømålinger, at co'en ikke er høyere enn vanlig og at den ikke støyer.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Er da bare og skriv en søknad det, men få tydelig frem at du ikke skal overstige høyere effekt enn orginalt, også kan du begrunne med at du vil ha en bil som bruker mindre drivstoff, derav at du monterer et mer effektivt grenrør og en turbo som minker mottrykk.
    Og få den benket til 230hk. Skulle gå greit dette. Kanskje du også må henvise til miljømålinger, at co'en ikke er høyere enn vanlig og at den ikke støyer.
    Oki, høres kurant ut . Får prøve å få til det etterhvert når bilen er ombygd. Men lønner seg vel kanskje å skrive søknad før man begynner og?

  4. #4
    Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    På en PKK (eu-kontroll) på ett bilverksted så kommer de nok til å stille spørsmål på effekten i motoren med større turbo å grenrør.
    Men så lenge støy å CO'n er innen for krava, å at bilen generelt er i god teknisk stand så kan ikke ett verksted gjøre annet en å godkjenne bilen. I værstefall blir bilen henvist til biltilsynet med mistanke på effektøkning over det godkjente for bilen.
    Vil ikke få noe kjøreforbud.


    Hvis du har på forhånd har hvert på biltilsynet å vist bilen med ny turbo å kanskje noen bremsepapirer å fått aksept på dette, så har du ingenting å bekymre deg over


    Ville heller hvert nærvøs for at dem pirker på at du har multilink på en bilen som kunn kom med stiv-aksel, hehe Hvis du er så uheldig å møter på en som veit hva 940 er, hvis du skjønner

  5. #5

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Skulle gå bra det som jonasss sier, men akkurat det med miljømålinger kommer vell mye an på hvilken årsmodell bilen er. Regner med de går etter mer enn CO og at det skal dokumenteres i hue og rævva. Men dette tror jeg Olavxxx er mannen til å svare på. Han har ihvertfall en del erfaring med slike søknader ifm. at han søkte og fikk innvilga twinturbo i sin 95" 960.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  6. #6
    Registrerte brukere Olav'en sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss - Hordaland
    Innlegg
    412
    Antall takk

    Standard

    Det dei krever hjå biltilsynet er effektmåling, måling av avgass og papirer frå Volvo ang maks effekt i angitt bilmodell (dette har dei og sjøl på trafikkstsjonen somregel). Så lenge det ser skikkelig ut, avgass er innenfor kravene og effekt er under maks tilatt skal det ikkje vere problem.

    Trenger ikkje sende søknad, men kan vere greit å ta ein preik med dei på stasjonen der du planlegger å vise bilen.

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oki, det høres lovende ut.

    Ikke sikkert de legger merke til multilinken når jeg viser dem bilen. Bilen er ikke akkurat lav for øyeblikket eller, så senkesett tror de neppe det er på den. Får bare rydde litt skikkelig i motorrommet og kanskje ikke vise bilen med 18" felger på .

  8. #8
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Er vel ingenting som sier at du godkjenne det multilinksystemet?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  9. #9
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Er vel ingenting som sier at du godkjenne det multilinksystemet?
    De fleste jeg har prata med som har peiling på hva som må godkjennes og ikke mener at multilink ikke må godkjennes. Problemet er bare at MK2-en har samlet 40mm breiere sporvidde enn stiv aksel, og alt over 15mm samlet endring av sporvidde må godkjennes.

    For at jeg skal ha samme sporvidde som før må jeg kjøre ET40 felger bak og ET20 felger foran (eller ET40 + 20mm spacer foran). ET40 felger bak er lovlig mtp sporvidde sålenge jeg fortsatt har ET20 foran, da er ikke sporvidden endret. Men såvidt jeg vet er ikke bærende skrudde spacere og ET40 felger lov foran hvor det er ET20 originalt?

    Og da kan jeg jo få et lite problem mtp at jeg enten må kjøre med forskjellige felger foran og bak når jeg reiser å godkjenner for at sporvidden skal stemme eller så må jeg ha skrudde spacere foran.
    Sist endret av ChrML; 17/03/10 kl 17:43

  10. #10
    Registrerte brukere Olav'en sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss - Hordaland
    Innlegg
    412
    Antall takk

    Standard

    940 stål felger fremme og 960 stål felger bak med kapsler?

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olav'en Vis post
    940 stål felger fremme og 960 stål felger bak med kapsler?
    Kan hende det må bli noe sånt, ja . Ser jo mest anonymt ut. Selv om jeg har kjøpt noen V70 felger i 16" som er veldig like noen 740/940 felger jeg har i 15", sånn at man nesten ikke ser forskjell om man ikke ser etter.

    Men litt kjedelig om de først ser det, sikkert ikke lov med forskjellige dimensjon på felgene foran og bak eller?

    Men er det muligheter for å godkjenne bilen med 8x18" felger? Felgene er ikke TUV godkjente eller originale. Eller er det umulig siden jeg må ha 20 mm spacere foran / eller felgene blir for store?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Så lenge du ikke nevner noe om mutli link og felger så tenker de nok ikke på at det kan være uorginalt, godt råd det over her med v70stål felg bak og 940 felg fremme.
    Har du tenkt og hatt to map eller boostcontroller inni bilen slik at du kan skru ned effekt ved evt kontroll?
    For hvis du har tenkt det hadde ikke jeg hvertfall brydd meg med og godkjenne med annen turbo og grenrør.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Så lenge du ikke nevner noe om mutli link og felger så tenker de nok ikke på at det kan være uorginalt, godt råd det over her med v70stål felg bak og 940 felg fremme.
    Har du tenkt og hatt to map eller boostcontroller inni bilen slik at du kan skru ned effekt ved evt kontroll?
    For hvis du har tenkt det hadde ikke jeg hvertfall brydd meg med og godkjenne med annen turbo og grenrør.
    Problemet er at det sier seg selv at en bil med stor turbo og det grenrøret ikke fortsatt har de originale 135 hk . Det hadde ikke vært noen fordeler med den turboen på bare 135 hk. 230 hk ser mye bedre ut i vognkortet ved evt kontroll.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    1097
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    kjøp 4 nye fine 18" felger, drei ned senteret på to av dei 20mm så impresset blir riktig.. ingen som ser det. så har du hjul som er like uten spacer..

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vol760 Vis post
    kjøp 4 nye fine 18" felger, drei ned senteret på to av dei 20mm så impresset blir riktig.. ingen som ser det. så har du hjul som er like uten spacer..
    Det er jo en løsning, men har ikke lyst til å gjøre det. Veit ikke om det svekker felgen for mye, men har hvertfall lyst til at alle 4 hjula skal være like og en skrudd spacer er jo en fin løsning. Og har allerede kjøpt nye fine 18" felger .

  16. #16
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vol760 Vis post
    drei ned senteret på to av dei 20mm så impresset blir riktig..
    Hvis man skal dreie ned hele 2cm blir det vel ikke så mye gods igjen?

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Dem sier ikke noe på aksler. Hvor mange amcarer er det ikke som med uorginale aksler foran og bak og de glir igjennom hver gang. Og når du skal godkjenne motor så ville jeg ha hatt svarte slnger og orginalt filter. Hadde jeg vært kontrollør og sett et sportsluftfilter hadde jeg ikke godkjent den. Er en ting jalla så baller det fort på seg.

  18. #18
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av DieselDriver Vis post
    Dem sier ikke noe på aksler. Hvor mange amcarer er det ikke som med uorginale aksler foran og bak og de glir igjennom hver gang. Og når du skal godkjenne motor så ville jeg ha hatt svarte slnger og orginalt filter. Hadde jeg vært kontrollør og sett et sportsluftfilter hadde jeg ikke godkjent den. Er en ting jalla så baller det fort på seg.
    Skal ha svarte silikonslanger på alt. Hva er det med at sportsluftfilteret er så big deal for de som skal kontrollere? Er jo tross alt den gigantiske turboen som gir effekten...

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Det er ofte gamle men som er kontrollører og de liker at ting ser helt og fint ut. Komme uten dørtrekk og slikt skal ikke ha noe og si men de teller det med fordet. Slik er hvertfall mine erfaringer. Har man en ren og nyvaket volvo så kommer den som oftest igjennom selv om det er litt her og der.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Jeg var på full teknisk med datasprut, større turbo++ bilen er ikke videre strøken, fant noe smått plukk, men det gikk imellom, hatt mye ukurrante biler via jobben etc som jeg har vært på teknisk med alltid noe plukk på en bil, men det går alltid igennom. klart det er forskjell på sted til annet, er du en vrang jævel som kommer og skal vise bilen din og er overlegen så kan du få vansker med og få igjenom bilen med litt plukk, men om man er hyggelig og klarer og komunisere og snakke vissvass uten og være påtrengende så er det mye lettere og diskutere ting.
    Om du legger deg på en list at du er evneverk og ikke vet hva en strekkbolt er engang så kan du også få en tøff kontroll. er man ikke redd og bli møkkete på henda så skjønner ofte kontolløren at du klarer og fikse det som skulle være galt.
    Volvo fantast?

  21. #21
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    men datasprut er vel fyfy ? åssen klarte du det uten fordeler osv ?

  22. #22
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor er det egentlig ikke lov? Burde ikke være problem å godkjenne. Alt lar seg godkjenne
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  23. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Hvorfor er det egentlig ikke lov? Burde ikke være problem å godkjenne. Alt lar seg godkjenne
    Ikke uten rullende landeveistester på avgass og masse sånt piss mener jeg . Skal stå svart på hvitt at bilen ikke slipper ut mer gasser og masse sånnt mens man kjører.

  24. #24
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Jammen å godkjenne det på BT.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Jammen å godkjenne det på BT.
    Er vel de som krever alle disse miljøpapirene?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •